Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö ruokia etukäteen pakkaseen?

Vierailija
29.09.2020 |

Ja minkälaisia ruokia?

Olen itse nyt useamman viikon ajan tehnyt niin, että viikonloppuna on "hella kuumana" ja teen seuraavan 1-2 viikon ruoat (lounaat ja päivälliset) valmiiksi pakkaseen. Pakastan ne annoksina, joten sieltä on helppo napata, mitä mieli tekee.

Nyt multa löytyy:
- pinaattikeittoa
- linssi-tomaatti-vuohenjuustokeittoa
- myskikurpitsa-kookoskeittoa
- kukkakaalimuussia ja hevosenjauhelihaa tyyliin perunasoselaatikko

Pinaattikeiton seuraksi tietty keitän sitten kananmunan tai pari, muiden keittojen sekaan laitan usein raejuustoa ja nyt söin tuota kukkakaalimössöä ja sulatin samalla pakasteherneitä sen kaveriksi. Niin helppoa!

Olen yksinasuva, joten en tiedä miten hyvin tämä sitten vaikka lapsiperheellä onnistuu.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestääkö riisi pakastusta kuinka? Entä makaroni? Peruna ilmeisesti ei, ainakaan sellaisenaan.

Riisiä ei kannata pakastaa. Siinä voi olla bakteeri-itiöitä jotka aktivoituvat keittämisen jälkeen. JOS pakastaa niin kannattaa huolehtia siitä että sekä pakastaminen että sulatus tapahtuu nopeasti. Silti varminta on ettei pakasta laisinkaan.

Vierailija
22/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastimeni toimii jonkinlaisena loppusijoituspaikkana. Laitan sinne kaikenlaista, ja löydän niitä sitten vuoden päästä enkä muista mitä ne on ja mitä niille aioin tehdä.

Tarvitsisit jonkun joka syö loput.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko linssi-tomaatti-vuohenjuustokeiton reseptin, kiitos? Kuulostaa hyvältä.

Vierailija
24/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ylimääräiset annokset laitan pakkaseen, ja syön niitä vauvan kanssa lounaaksi sitten joskus. Yleensä ei hirveästi jää pakasteltavaa, kun yhdestä ruuasta syö neljä ja seuraavana päivänä 2-4. Pakastin on vain puolikorkea ja tällä hetkellä 2/3 on täynnä marjoja ja tilaa pitäisi vielä jäädä pakastevihanneksille, jäätelölle ja satunnaisille ylijäämäannoksille, joten kovin suunnitelmallisesti ei voi keittää pakkaseen.

Vierailija
25/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestääkö riisi pakastusta kuinka? Entä makaroni? Peruna ilmeisesti ei, ainakaan sellaisenaan.

Riisi kuivahtaa vähän ja se kannattaa pakastaa niin että kaataa kastikkeen päälle. Makaroni ei muutu miksikään, ellei ole vuosia pakastimessa. Peruna kannattaa keittää vähän ylikypsäksi ja pakastaa ohuina siivuina tai pieninä kuutioina. Perunalaatikko ja -sose tietysti kestävät hyvin pakastamista.

Vierailija
26/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tykkään kokkailla perheelleni :)

Vierailija
27/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin töissä tein sunnuntaina 2 ruokaa, toisen su/ti ja toisen ma/ke. Helpotti alkuviikkoa.

Toisaalta teen aina pata-, laatikko- ja kastikeruokia niin paljon että voin laittaa 1 pvän satsin pakkaseen.

Nyt esim on menossa sellainen viikko että otan ruuat pakkasesta ja vain lämmitän. Ruuan laatu on meille tosi tärkeää, pakastaminen ei vaikuta useimpiin ruokiin mitenkään. Mieluummin itsetehtyä pakastettua kuin teollista einestä!

Vierailija
28/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisinko linssi-tomaatti-vuohenjuustokeiton reseptin, kiitos? Kuulostaa hyvältä.

En ole ed mutta mun soppa: kuullota sipulia, valkosipulia ja inkivääriä oliiviöljyssä. Lisää kurkumaa, prk tomaattimurskaa ja vähän vettä (1 kasvisfondi). Anna hautua min 30 min, lisää punaisia linssejä. Keitä 10 min. Itse laitan kookosmaitoa mutta yhtälailla voi murustaa vuohenjuustoa sulamaan.

Vierailija
29/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostanut ruoat -60% alesta etukäteen pakkaseen.

Vierailija
30/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa tulee tehtyä kerralla iso kattilallinen joten sitä saadaan myös pakkaseen. Nytkin vielä muutama annos pakkasessa ja kun loppuu niin keitetään uusi kattilallinen. Hernekeitto on hyvää myös pakkasesta otettuna, toisinkuin jotkun makaroniruoat.

Vierailija
31/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisi kuivahtaa vähän ja se kannattaa pakastaa niin että kaataa kastikkeen päälle. Makaroni ei muutu miksikään, ellei ole vuosia pakastimessa. Peruna kannattaa keittää vähän ylikypsäksi ja pakastaa ohuina siivuina tai pieninä kuutioina. Perunalaatikko ja -sose tietysti kestävät hyvin pakastamista.

Kauanko Sinulla menee pakastetun pastan/riisin sulatuksessa ja lämmityksessä? Eikö siihen menisi vähemmän aikaa, kun tekee uutta ja tuoretta?

Vierailija
32/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkanen tappaa ruuan aromit ja vitamiinit.

Vierailija
33/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kymmenen vuotta samaisessa asunnossa ja täyttänyt asunnossa olevat kaksi 300 litran pakastearkkua pakastetuilla jämillä. Koskaan kukaan ei ole yhtäkään jämää syönyt. Piti ihan erikseen ottaa selvää, että pääsi eroon siitä ruokamäärästä ja pakasterasioista. Pakastearkut ovat vuokranantajan ja ne eivät ole enää käytössä - syömme vain tuoretta ruokaa.

Vierailija
34/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko Sinulla menee pakastetun pastan/riisin sulatuksessa ja lämmityksessä? Eikö siihen menisi vähemmän aikaa, kun tekee uutta ja tuoretta?

Ei ole muuten ikinä tullut mieleen pakastaa riisiä ja pastaa. Tuoretta saa niin nopeasti ja keitän vain juuri sopivan annoksen.

Vierailija
35/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo ensimmäisellä sivulla kerroin, teen ruoka-annoksia muistisairaalle äidilleni. Vastakeitetyn riisin tai pastan valmistamiseen menisi matkoineen noin 6 tuntia ja kotimatkaan tietysti saman verran, mutta nyt korona-aikana busseja ei kulje niin että voisin käydä keittämässä äidille riisiä joka päivä.

Vierailija
36/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla mitään reseptiä ole, kokkaan paljon vaan heittelemällä asioita sekaisin. :D

Mutta tein sen suurinpiirtein näin:

Kuullotin vähän sipulia öljyssä, jonka jälkeen heitin purkillisen tomaattimurskaa ja huuhdeltuja punaisia linssejä (ehkä joku 1,5-2 dl kuivana) kattilaan. Vielä vajaa tomaattimurskapurkillinen vettä sekaan. Yleensä laitan vielä kasvisliemikuution. Ne kuutiot mitä mulla on, on suolattomia luomukuutioita, joten lisään vähän suolaakin. Ihan vähän. Linssien pehmenemiseen menee melko kauan ja lisäilin vähän vettä pari kertaa, kun keitto alkoi keittyä kokoon liikaa. Kun linssit on pehmenneet niin lisäsin semmoisesta vuohenjuustopötköstä noin puolet ja sulatan sen keittoon. Jotkut tykkää soseuttaa keiton tasaiseksi, itse tykkään ettei keittoa ole soseutettu.

37/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin ei kyllä hyväile ruokia....

Vierailija
38/39 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tehdä ruokaa niin etupainotteisesti että olisi koko ajan jotain oikeaa ruokaa syötäväksi. Ettei menisi  leivän mutustelemiseksi.

Esim. sienikeittoa ja kurpitsasosekeittoa. Pyrin että olisi jääkaapissa.

Vierailija
39/39 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakastinarkku jonne yhdessä vanhempien lasten kanssa leivotaan ja valmistetaan ruuat he leivät. Teen minulle ja miehelle koko viikon lounaat valmiiksi, teemme myös lasten Välipalat kun tulevat koulusta kotiin ennen meitä. Pakkasessa on annospusseissa keittoja ja kastikkeita, löytyy leivät, piirakat ja pullat myös. Lapset saavat keittää perunaa ja pastaa itse johon kastikkeet sitten heitetään.

Helpottaa arkea ja viikonlopun kokkausrumba on hauskaa yhdessä lasten kanssa. Annostelemme myös kuminauhoilla pastat valmiiksi jotta lapset osaavat määritellä kuinka paljon yksi syö. Lapset myös tykkäävät kun on vaihtoehtoja eikä kaikkien tarvitse syödä lounaaksi samaa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme