Vinkkejä 1v 2kk vaipanvaihtoon!
Poika ei antaisi millään vaihtaa vaippaa. Äskenkin meni kakat pitkin kylppärin seiniä, kun poika taisteli niin paljon vaipanvaihtoa ja peppupesua vastaan. Potkii, kiemurtelee ja heittäytyy aivan veltoksi ja pakko sanoa, että joko poika on voimakas tai sitten mä oon tosi heiveröinen, mutta välillä mulla on suunnattomia vaikeuksia saada vaippa vaihdettua. Onko kellään muulla tällaista ja mitä vinkkejä, joilla voisi vielä yrittää huijata poikaa vaippaa vaihdettaessa seisomaan paikoillaan? Mitkään lelut tai tavarat eivät kiinnosta, joten niillä ei pysty enää huijaamaan.
Kommentit (28)
Meillä ei muiden lasten kanssa ole ollut mitään vastaavia ongelmia vaipanvaihdossa. Mäkin sanon aina napakasti pojalle, että nyt vaihdetaan, mutta siitäkös hän hermostuu ja alkaa hirveä huuto ja heittäytyy aivan veteläksi juostuaan ensin mua karkuun toiselle puolelle taloa :( Puhetta ymmärtää tämäkin lapsi vaikka miten paljon mutta ei vaan jostain syystä antaisi vaippaa vaihtaa. Oli viikonloppuna mummolassa yhden yön hoidossa ja siellä oli ollut tämä sama ongelma. Mummi ja ukki olivat ainoastaan yhdessä saaneet vaipan vaihdettua.
ap
Nappaat pojan kainaloon, kannat kylppäriin, riisut vaatteet, nappaat vaipan pois, pistät lapsen suihkuun ja peset, kuivaat, nakkaat uuden vaipan päälle ja lopuksi vaatteet päälle.
Koko toimituksen ajan pidät lapsesta kiinni napakasti ettei pääse karkaamaan. Samalla sanot myös lapselle ettei ole vaihtoehtoja. Huutakoot vaikka kun palosireeni, kyllä ääntä maailmaan mahtuu.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:24"]
Nappaat pojan kainaloon, kannat kylppäriin, riisut vaatteet, nappaat vaipan pois, pistät lapsen suihkuun ja peset, kuivaat, nakkaat uuden vaipan päälle ja lopuksi vaatteet päälle.
Koko toimituksen ajan pidät lapsesta kiinni napakasti ettei pääse karkaamaan. Samalla sanot myös lapselle ettei ole vaihtoehtoja. Huutakoot vaikka kun palosireeni, kyllä ääntä maailmaan mahtuu.
[/quote]
Näin juuri teenkin. Seurauksella, että esim. äsken poika potki niin kovaa, kun pesin häntä lavuaarissa, että oli vähällä luiskahtaa otteesta, kun oli potkinut itsensä ja mut jo yltä päältä märäksi. Pelkään, että jonain päivänä hän putoaa mun otteesta potkiessaan, koska läheltä piti -tilanteita on ollut jo useita. Mulla ei vaan voimat meinaa riittää tuon potkivan pojan aloillaan pitämiseen. Vaipan saan laitettua ainoastaan niin, että laitan lapsen lattialle makaamaan ja "istun" hänen päällään. Siinä ei poika pysty rimpuilemaan niin paljon, etten saisi vaippaa laitettua, koska saan jaloilla pidettyä häntä aloillaan. Sylissä tai seisovillaan ei vaipan vaihtaminen enää onnistu, koska velttona ei pysy sylissä vaan valuu lattialle.
ap
Mä vaihdoin aina hoitopöydällä ihan pienestä asti ja isompanakaan ei ollut vaikeuksia. Homma toimi hyvin,
Meillä tuon ikäinen kävi jo potalla. Ehkä sinunkin lapsesi viihtyisi siinä? Omani on nyt 1v3kk, mutta vähän yli 1v. iässä alkoi tekemään pottaan hätänsä.
Joku lelu käteen siks aikaa? Meilläki toisinaan saman ikäsen kanssa menee ihan pelleilyks noi vaipan vaihdot. Mut leikkiminen samal, esim laulaminen vie huomiota pois siitä tylsästä hommasta..
Ei suostu istumaan potalle, kun pelkää sitä :( Huutaa siinä ihan hysteerisenä, jos edes otan potan hänen lähelleen, joten ei onnistu se. ALusta asti meilläkin on vaihdettu vaippa hoitopöydällä ja ekat 8 kk se sujuikin ongelmitta. Sitten kun oppi liikkumaan, ei enää hoitopöydälle ole poikaa saanut millään.
ap
Niin ja lelut, leikit ja laulut toimivat alle vuoden iässä. Sen jälkeen tämä on ollut yhtä taistelua, johon ei tunnu mitään keinoa löytyvän :(
ap
meillä poika1,5 vuotias ja neuvolassa kerroin että vaipanvaihto ja pukeminen on yhtä tuskaa ( äidille). Niin neuvolan täti vastasi että se on se poikien "ominaisuus". Eivät vaan malta pysyä paikoillaan. Ja äidille on kiva kiukutella. Meillä ainakin on näin kun isä pukee niin istuu ihan paikallaan :) Joten kait se tästä joskus helpottaa kun alkaa pukemaan itse.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:50"]
meillä poika1,5 vuotias ja neuvolassa kerroin että vaipanvaihto ja pukeminen on yhtä tuskaa ( äidille). Niin neuvolan täti vastasi että se on se poikien "ominaisuus". Eivät vaan malta pysyä paikoillaan. Ja äidille on kiva kiukutella. Meillä ainakin on näin kun isä pukee niin istuu ihan paikallaan :) Joten kait se tästä joskus helpottaa kun alkaa pukemaan itse.
[/quote]
Kiitos tästä tiedosta! Helpotti kuulla :) Olen jo kuvitellut ties mitä vikaa olevan pojassani...
ap
Kyllä tuokin menee ohi. Onko tuon ikäiselle housuvaippoja? Entä jos poika vaihtaisi samalla nukelle tai nallelle vaippaa. Laita vaippa päähäsi tai hassuttele muuten. Näin muistaakseni itse toimin noin 10 vuotta sitten.
Kyllä tuokin menee ohi. Onko tuon ikäiselle housuvaippoja? Entä jos poika vaihtaisi samalla nukelle tai nallelle vaippaa. Laita vaippa päähäsi tai hassuttele muuten. Näin muistaakseni itse toimin noin 10 vuotta sitten.
Meillä toimii jossain määrin jos antaa vaikka rusinan murusen johonkin rasiaan josta saa kaivaa sitä sillä aikaa. Eli tavallaan palkitsemista mutta kun ei vielä tarroista tms ymmärrä mitään niin käytetään pikku herkkua. Ei siis tarvitse antaa edes kokonaista rusinaa/vaipanvaihto.
En oo kyllä tuonikäisen pyllyä pessy lavuaarissa vaan oon laittanu sen pötömle istumaan ja suihkutellu käsisuihkula tai vaihtoehtoisedti pessyt suihkussa alavartalo paljaana.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 16:13"]
En oo kyllä tuonikäisen pyllyä pessy lavuaarissa vaan oon laittanu sen pötömle istumaan ja suihkutellu käsisuihkula tai vaihtoehtoisedti pessyt suihkussa alavartalo paljaana.
[/quote]
Meillä putoais poika pönttöön, jos laittaisin sen venkoilemaan pytylle :) Ei todellakaan suostu tuossa tilassa pitämään kiinni mistään, ja mä tarviisin siihen suihkutteluun molemmat kädet vapaaksi, joten hankalaa olisi... Suihkussa ei voi pestä, jos ei poika suostu seisomaan. En halua, että on koko kylppärin lattia kakassa, jos herra siinä lattialla vaan istuu/makaa ja sätkii. Kiitti tuosta palkitsemisvinkistä! Kokeilen sitä.
ap
Mä taas ajattelen, että "nappaaminen" ja "napakkuus" voivat olla ongelmia. Toisilla lapsilla oma tahto voi näkyä jo hyvin varhain. 1-vuotias ei tietenkään ymmärrä niin paljon puhetta ja järkeilyä kuin vaikkapa 2-vuotias, mutta jos et ole vielä kokeillut, kokeile puhumista ja ennakkovaroittelua. Jos lapsi on puuhissaan, kun havaitset kakan, kerro hänelle, että kohta mennään ja otetaan vaippa pois ja pestään pylly. Laula, leiki, loruile, ihan mitä vaan, mikä saa lapsen suhtautumaan positiivisemmin asiaan. Kiinnitä huomio muualle, tai näytä vaikka nukella tai nallella mallia.
Tuosta pöntöllä pesemisestä.... meillä harvoin onnistuu 2-vuotiaantaan pepun peseminen pöntöllä, jos kakka on tullut vaippaan, koska kakka leviää usein jonkin verran nivusiin. Pottaan tehdyn kakan jälkeen on toki helppo pestä peppu pöntöllä.
18:llatoista oli pointti: meillä asuu hyvin jääräpäinen neiti ja iltapesut olivat minulla aina yhtä taistelua. Kunnes näin miten mies hoitaa saman asian: hän antaa "ison tytön" tehdä itse niin paljon kuin mahdollista: tyttö laitaa itse veden valumaan ja kokeilee, että se on sopivaa, riisuu itse housut jne. ja kauhea kehuminen päälle...
Siis anteeksi, eikö tuonikäisen kuuluisi alkaa opetella jo olemaan ilman vaippaa. Ehkä venkoilu on merkki, että nyt äippä ei enää tota juttua mulle?
t. lapseton
Meillä samanikäinen tyttö. Vaikeuksia ei sinällään ole vaippaa vaihdettaessa. Ainut, että haluaisi olla pelkissä housuissa ilman vaippaa. Kuitenkin kun tulee vaipan laiton aika niin sanon, että NYT laitetaan vaippa. Katson samalla topakasti silmiin ja hetken jäykisteltyään tyttö ymmärtää että ei ole vaihtoehtoja. Tyttö ymmärtää erittäin hyvin jo asioita, joten aika helppo puhumalla mennä tilanteessa kuin tilanteessa. Isommat sisaruksensa eivät olleet ollenkaan näin ymmärtäväisiä tuon ikäisenä.