Lihavien keksimät sanonnat vol 1.0
Eli minkälaisia lihavien ihmisten sanontoja tiedätte? Kuten esim seuraavat: "kannan ylpeänä kiloni" , "olen vain isoluinen", "pitää olla muotoja", "sisäinen kauneus", "lääkkeet lihottavat", " olen luonnostani sellainen että en pysty laihtumaan". Entäs tiedättekö paljon nimityksiä joilla lihavat haukkuvat normaalipainoisia? Esim " anorektikko", "kukkakeppi", "luuviulu"?
Kommentit (121)
Ei ole mukavaa olla alipainoinenkaan. Jokaisessa terveystarkastuksessa epäillään heti, että on anoreksia/bulimia, eikä ihan vähällä uskota ettei todellakaan ole syömishäiriötä. Olin alipainoinen 30-vuotiaaksi asti, vaikka söin mitä ikinä mieli teki enkä aktiivisesti liikuntaa harrastanut. Terve olin kuin pukki. On sanottu luuviuluksi, pojaksi, laiheliiniksi, nälkäkurjeksi, anorektikoksi jne. Ei haukkuminen ja arvostelu laihanakaan tuntunut kivalta! Jollain oli aina jotain sanomista painosta, jolle ei vaan itse mahtanut mitään.
Kahden lapsen jälkeen olen ensimmäistä kertaa normaalipainoinen bmi 22,1.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 07:47"]
"pitää olla jotain mistä mies ottaa kiinni"
[/quote]Tää on kyllä sanonnoista hulluin. Paremminhan hoikasta naisesta saa otteen kuin läskimakkaraisesta.
t. mies
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:34"]
Minulla on nämä lihavuus geenit. Siksi koko sukumme on lihavia. Niin eiköhän me kaikki taistella huonoja geenejämme vastaan.
[/quote]
Se, että suvussa on lihavuutta saattaa kyllä oikeasti tarkoittaa sitä, että esim. aineenvaihdunta on hitaampaa kuin hoikalla kaverilla ihan vaan perintötekijöiden kautta. Ei se tokikaan selitä koko lihavuutta, sitten pitää vaan tehdä tiukemmin töitä. Mutta kyllähän tuossa sinänsä kuitenkin myös perää on.
Ottamatta kantaa mihinkään selittelyihin, pakko ihmetellä, miten ihmiset eivät huomaan olevansa sairaanloisen ylipainoisia. Katselin tänään työkaverini, lähihoitajan, lyllertämistä töihi. Painoa reilusti yli sallitun siis niin paljon, että kävely on jo vaikeaa. Kauan ei taida työntekokaan enää onnistua, kun polvinivelet paukkuvat jo pelkästä kävelystä. Tiedän kyllä, että laiduttaminen on vaikeaa, mutta kannattaako oman terveytensä pilata?
Uusimmassa KG-lehdessä on muutaman sivun artikkeli HAES-liikkeestä, joka tarjoaa uusimman tekosyyn oman ylipainonsa selittelyyn. HAES eli “Health at every size”, jonka suomennos voisi olla vaikkapa “Terveyttä koosta riippumatta”, edustaa seuraavia asioita :
“HAES’n yksinkertaisen perusajatuksen mukaan paras tapa edistää terveyttä on kunnioittaa omaa kehoasi.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:55"]
“HAES’n yksinkertaisen perusajatuksen mukaan paras tapa edistää terveyttä on kunnioittaa omaa kehoasi.
[/quote]Onko ylensyönti "oman kehon kunnioittamista"?
Meidän suvussa on pitkät suolet.
"Tää on geeneissä" - kun koko perhe koiraa myöten on ylipainoisia.
Mulla on ainakin lääniä mitä lempiä ;)
"Mussa on enemmän rakastettavaa"
Mieheni vastaa joka kerta "Mulle riittäis kyllä vähän vähempikin"
xD
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:59"]
[/quote]
Kuka tässä nyt on mistään ylensyönnistä puhunut?
Itse aloin parantua ahmimishäiriöstä vasta siinä vaiheessa, kun päästin irti vihasta. Aiemmin olin aina elänyt elämääni niin, että suunnittelin asioita, joita teen "sitten kun olen hoikka". En koskaan elänyt hetkessä, olin onneton, murehdin koko ajan läskejäni ja vihasin kehoani. Se valtava stressin määrä ja itseinho eivät varmaan nekään yhtään edistäneet mun terveyttä... Ei se, että rakastaa itseään sellaisena kuin on ja kunnioittaa omaa vartaloaan tarkoita, etteikö voisi/haluaisi laihduttaa.
Ja niin, ehdin syödä itselleni 40 kg ylimääräistä. Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy ja on varmaankin osasyyllinen joihinkin kiloihin, mutta en pistä sen piikkiin kaikkea (vaikka tää tauti oireilee kyllä niin eri tavalla eri ihmisillä, että uskon nuo monen kymmenen kilon nopeat lihomiset täysin). En hauku normaalipainoisia tai hoikkia. En saa kiksejä siitä, että aloitan av:lla ketjuja, joiden ainoa tarkoitus on halveksua ihmisiä heidän fyysisen olemuksensa perusteella.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:45"]
[/quote]Tää on kyllä sanonnoista hulluin. Paremminhan hoikasta naisesta saa otteen kuin läskimakkaraisesta.
t. mies
[/quote]Samaa mieltä, itsekään en tiedä mistä kohtaa lölleröstä saisi otteen. Ehkä ranteista? Tai hiuksista? Niitäkö sanonnan lanseeraaja on tarkoittanut?
En tiedä miksi, mutta monesti esim. baareissa humalaiset, kovaääniset (itseäni huomattavasti isommat) naiset tulee oikein porukalla kauhistelemaan että "voi kun sulla oikeen lapaluut törröttää ja posket aivan lommoilla, syö nyt hyvä tyttö jotain ettet lähde tuulen mukaan!!" yms. En tiedä onko kenellekään muulle sattunut koskaan näin? Miltähän näistä ko. ihmisistä tuntuisi jos laittaisin samalla mitalla takaisin ja sanoisin, että "lopettakaa nyt herranjumala se syöminen kun vielä kerkeätte!" Meni vähän ohi aiheen, mutta se on jännä miten alipainoa saa arvostella ja ylipainoa ei.
Oon oikeesti isoluinen :D Leveät hartiat, iso rintakehänympäryys ilman läskejä, iso pää :D
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 07:42"]
Tuosta isoluisuudesta, siis että jollain on isommat luut niin sen täytyy kyllä jotenkin pitää paikkaansa sillä onhan toiset paljon isompia vaikkei läskiä olis yhtään, kahdella voi olla sama painoindeksi ja rasvaprosentti molemmilla vaikka 12 % mutta toinen voi olla vaikka kaksinkertaisen kokoinen. Itsekin olen välillä ollut täysin rasvaton mutta en koskaan tule lähellekkään niin pieneksi kuin jotkut jotka vaikka vähän lihaviakin, siis jopa vähän ylipainoisia.
[/quote]
Luiden painoheitto samanpituisilla on alle 1 kg keskimäärin. Ja toi siis koko luurangon painoheitto, ei yhden luun. Ei voi selittää isoilla luilla 50 kg:n ylipainoa, ei sit millään.
Ruumiinrakenne toki voi olla erilainen, samanpainoiset saattavat olla malliltaan täysin erilaiset.
Terv. 30 kg ylipainoinen, ihan syömällä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 07:42"]
Tuosta isoluisuudesta, siis että jollain on isommat luut niin sen täytyy kyllä jotenkin pitää paikkaansa sillä onhan toiset paljon isompia vaikkei läskiä olis yhtään, kahdella voi olla sama painoindeksi ja rasvaprosentti molemmilla vaikka 12 % mutta toinen voi olla vaikka kaksinkertaisen kokoinen. Itsekin olen välillä ollut täysin rasvaton mutta en koskaan tule lähellekkään niin pieneksi kuin jotkut jotka vaikka vähän lihaviakin, siis jopa vähän ylipainoisia.
[/quote]
Sellaiset 1,5 kiloa voi olla painoeroa ihmisten luilla, että sen verran ylipainoiset voivat selittää painoaan "raskailla luilla".
[/quote]
Eihän tässä painoa ole yritettykään selitellä, vaan olemusta.
Eihän leveäharteisesta esimerkiksi ikinä siroa tule, vaikka kaikki rasva katoaisi. Näkeehän sen tosiaan jo siitäkin, että ihmisillä on ihan erikokoisia päitäkin (vaikkei edes mitattaisi alimmasta leuasta ylöspäin, vaan katseltaisiin ihan luuston mukaan).
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:59"]
[/quote]
Kuka tässä nyt on mistään ylensyönnistä puhunut?
Itse aloin parantua ahmimishäiriöstä vasta siinä vaiheessa, kun päästin irti vihasta. Aiemmin olin aina elänyt elämääni niin, että suunnittelin asioita, joita teen "sitten kun olen hoikka". En koskaan elänyt hetkessä, olin onneton, murehdin koko ajan läskejäni ja vihasin kehoani. Se valtava stressin määrä ja itseinho eivät varmaan nekään yhtään edistäneet mun terveyttä... Ei se, että rakastaa itseään sellaisena kuin on ja kunnioittaa omaa vartaloaan tarkoita, etteikö voisi/haluaisi laihduttaa.
Ja niin, ehdin syödä itselleni 40 kg ylimääräistä. Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy ja on varmaankin osasyyllinen joihinkin kiloihin, mutta en pistä sen piikkiin kaikkea (vaikka tää tauti oireilee kyllä niin eri tavalla eri ihmisillä, että uskon nuo monen kymmenen kilon nopeat lihomiset täysin). En hauku normaalipainoisia tai hoikkia. En saa kiksejä siitä, että aloitan av:lla ketjuja, joiden ainoa tarkoitus on halveksua ihmisiä heidän fyysisen olemuksensa perusteella.
[/quote]
Mutta sinä myönnätkin hoikkien olevan seksikkäämpiä ja halutumpia, kuin kaltaisesi. Siitä tässä on kyse.
"Naisen pitää olla NAINEN. Lautaa saa K-raudastakin."
Oikein malliesimerkki siitä kuinka ANOREKTISET ÄLLÖTTÄVÄN LAIHAT NAISET EIVÄT OLE NAISIA OLLENKAAN.
Laihojahan saa haukkua, niiden on kestettävä se, koska he ovat LAIHOJA =lihavien vihollisia.
Huhhuh, en ole käyttänyt yhtäkään näistä tekosyistä koskaan. Saanen siis rauhassa olla läski.
[/quote]
Tämä ei ole lihavien vaan miesten sanonta naisista.