Lihavien keksimät sanonnat vol 1.0
Eli minkälaisia lihavien ihmisten sanontoja tiedätte? Kuten esim seuraavat: "kannan ylpeänä kiloni" , "olen vain isoluinen", "pitää olla muotoja", "sisäinen kauneus", "lääkkeet lihottavat", " olen luonnostani sellainen että en pysty laihtumaan". Entäs tiedättekö paljon nimityksiä joilla lihavat haukkuvat normaalipainoisia? Esim " anorektikko", "kukkakeppi", "luuviulu"?
Kommentit (121)
paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa
Toivon sinulle kilpirauhasen vajaatoiminta nimisen sairauden.
Toivon sinulle kilpirauhasen vajaatoiminta nimisen sairauden.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:55"]
Uusimmassa KG-lehdessä on muutaman sivun artikkeli HAES-liikkeestä, joka tarjoaa uusimman tekosyyn oman ylipainonsa selittelyyn. HAES eli “Health at every size”, jonka suomennos voisi olla vaikkapa “Terveyttä koosta riippumatta”, edustaa seuraavia asioita :
“HAES’n yksinkertaisen perusajatuksen mukaan paras tapa edistää terveyttä on kunnioittaa omaa kehoasi.
[/quote]
No ei tämä nyt ihan pelkkää paskaa ole. Ylipainoisenakin voi hyvin olla terveempi ja paremmassa kunnossa, kuin liikkumattomana ja normaalipainoisena, ns. laihana läskinä. Vaikka läskiä ja olisikin ja painoindeksi liian korkealla, siellä läskin alla voi hyvin olla myös lihasta.
Älkää viitsikö jeesustellla niistä kuluista. Lihavuus aiheuttaa hallaa vain lihavalle itselleen. Kiusaajat sen sijaan levittävät pahaa oloa sadettimen lailla koulussa, työpaikoilla ja keskustelupalstoilla. Paljonkohan kulua tulee työkyvyttömiksi kiusatusta uhreista? Ilkeys pitäisi laittaa verolle ja verottaa sitä raskaasti.
Älkää viitsikö jeesustellla niistä kuluista. Lihavuus aiheuttaa hallaa vain lihavalle itselleen. Kiusaajat sen sijaan levittävät pahaa oloa sadettimen lailla koulussa, työpaikoilla ja keskustelupalstoilla. Paljonkohan kulua tulee työkyvyttömiksi kiusatusta uhreista? Ilkeys pitäisi laittaa verolle ja verottaa sitä raskaasti.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:22"]
"Tasan ei käy onnen lahjat - ja geenit. Sisko syö kuin hevonen ja on tuollainen luuranko. Minun ei tarvitse kuin ajatella suklaapatukkaa, niin on suklaalevyllinen vyötäisillä."
[/quote]
Voi olla tottakin, kaikilla siskoillani oli painoa pienestä pitäen, itse pystyin syömään mitä tahansa 25v asti lihomatta. Sen jälkeen pitikin opetella syömiset uusiksi.
Tieteellisesti mahdoton yhtälö on lihota jos keho saa vähemmän energiaa kuin se kuluttaa. Kaikenlaiset kilpirauhasen vajaatoiminta ym. selitykset ovat vain keino selittää läskiä. Jos keho ei saa liiaksi energiaa, mistä se silloin sitä läskiä tekee, hengitysilmasta, luista vai lihaksistako?
Niiden erilaisten sairauksien varjolla syödään jokatapauksessa, tai siis hankitaan, kehoon liiaksi energiaa joka sitten muuttuu läskiksi. Varmasti erilaiset sairaudet altistavat lihoamiseen mutta se syy on kyllä siellä saadussa ylimääräenergiassa. Ruuan määrällä ei ole niinkään väliä, vaan sillä energialla mitä suuhun laitettu tavara pitää sisällään. Suklaat, jäätelöt, limut jne.
Kaupoissa tuo asia on helpoimmin havaittavissa, juuri nämä läskit kansoittavat karkkihyllyt, ahtavat mitä suurempia määriä makeisia pusseihin, samat lölleröt kantavat limukkapulloja pullokaupalla juotavakseen, kylkiäisenä jättikoon sipsipusseja ja vastaavia, eikä ne jäätelöt ja pitsatkaan ole näiden kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivillä harvinainen näky.
Yleisin läskeiltä kuultu selitys, mulla on hidas aineenvaihdunta, kun pitäisi todeta, että mulla on liian nopea ja liian usein liike käden ja suun välillä.
Mulle on ihan sama paljonko kukakin painaa ja mitä sanontoja käyttää, mutta pidän sellaisia ihmisiä aika idiootteina jotka eivät ymmärrä että sairaudet ihan oikeasti joskus lihottavat. Kilpirauhasen vajaatoiminta on yksi näistä, siinä on ihan faktana suurimmalle osalle oireena painonnousu (aineenvaihdunta kuten monet muutkin toiminnot hidastuvat) ja painoa ei ole helppo pudottaa ennen kuin lääkitys on kohdallaan. Kuinka yksinkertaisia ihmiset ovat, jos eivät tuotakaan ymmärrä vai eivätkö ne usko kyseisen sairauden olemassaoloonkaan? Toki omilla valinnoillakin ja teoilla on paljon merkitystä, mutta ihmettelen vaan että mikä tarve joillain on kieltää sairauksien aiheuttamia muutoksia, vaikka painossakin?
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00667
"Kilpirauhashormonin puute hidastaa aineenvaihduntaa, mistä seuraa väsymystä, paleluherkkyyttä, painonnousua, ummetusta, sydämen sykkeen hidastumista ja ihon kuivumista. Usein esiintyy turvotusta silmissä, kasvoissa ja säärissä. Oireet alkavat hitaasti ja pahenevat hiljalleen kuukausien tai vuosien aikana."
Sairastan itse kilpirauhasen vajaatoimintaa, olen normaalipainoinen. Silti minulle tuli 10kg painoa aiemmin ennen kuin sain edes aloitettua lääkitystä, sitä kun jouduin odottelemaan jonkin aikaa. Ärsyttää vain, että vaikka pahempiakin sairauksia on niin ei se tämäkään niin hauskaa aina ole, hiuksia lähtee, kuukautiset muuttuneet epäsäännölliseksi, ummetusta ym. kivaa kuten silmien kuivumista. Itse olen aina ollut liikunnallinen ja ruokatapoja en muuttanut sairauden aikana, siltipä vaan kiloja tuli, onneksi ne on sittemmin karisseetkin. Myös eräs tuttuni joka on vielä kovakuntoisempi kuin minä, sairastui myös ja oli todella väsynyt ja lihoi hänkin jonkun 15-20kg, mutta saanut sittemmin karistettua kilot.
Sekä tässäpä teille myös luettavaa:
Jos maailmankuulu, urheilullinen mallikin lihoo jolla kaikki personal trainerit ja ruokavalion ohjaajat käytössään, niin onko ihme että sairaus lihottaa kaikkia? Tuokin malli on nykyisin todella laiha. Se painonnousu kun johtuu sairaudesta, ei muusta. Olisi vain ihan kiva että ihmiset ymmärtäisivät faktat, eivätkä pilkkaisi toisten sairauksia, se on nimittäin aika häiriintynyttä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 22:03"]
En tiedä miksi, mutta monesti esim. baareissa humalaiset, kovaääniset (itseäni huomattavasti isommat) naiset tulee oikein porukalla kauhistelemaan että "voi kun sulla oikeen lapaluut törröttää ja posket aivan lommoilla, syö nyt hyvä tyttö jotain ettet lähde tuulen mukaan!!" yms. En tiedä onko kenellekään muulle sattunut koskaan näin? Miltähän näistä ko. ihmisistä tuntuisi jos laittaisin samalla mitalla takaisin ja sanoisin, että "lopettakaa nyt herranjumala se syöminen kun vielä kerkeätte!" Meni vähän ohi aiheen, mutta se on jännä miten alipainoa saa arvostella ja ylipainoa ei.
[/quote]
Siksi kun läskit on kateellisia hoikille. :)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:59"]
“HAES’n yksinkertaisen perusajatuksen mukaan paras tapa edistää terveyttä on kunnioittaa omaa kehoasi.
[/quote]Onko ylensyönti "oman kehon kunnioittamista"?
[/quote]
Kuka tässä nyt on mistään ylensyönnistä puhunut?
Itse aloin parantua ahmimishäiriöstä vasta siinä vaiheessa, kun päästin irti vihasta. Aiemmin olin aina elänyt elämääni niin, että suunnittelin asioita, joita teen "sitten kun olen hoikka". En koskaan elänyt hetkessä, olin onneton, murehdin koko ajan läskejäni ja vihasin kehoani. Se valtava stressin määrä ja itseinho eivät varmaan nekään yhtään edistäneet mun terveyttä... Ei se, että rakastaa itseään sellaisena kuin on ja kunnioittaa omaa vartaloaan tarkoita, etteikö voisi/haluaisi laihduttaa.
Ja niin, ehdin syödä itselleni 40 kg ylimääräistä. Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy ja on varmaankin osasyyllinen joihinkin kiloihin, mutta en pistä sen piikkiin kaikkea (vaikka tää tauti oireilee kyllä niin eri tavalla eri ihmisillä, että uskon nuo monen kymmenen kilon nopeat lihomiset täysin). En hauku normaalipainoisia tai hoikkia. En saa kiksejä siitä, että aloitan av:lla ketjuja, joiden ainoa tarkoitus on halveksua ihmisiä heidän fyysisen olemuksensa perusteella.
[/quote]
Mutta sinä myönnätkin hoikkien olevan seksikkäämpiä ja halutumpia, kuin kaltaisesi. Siitä tässä on kyse.
[/quote]
Tästä nimenomaan on kyse. Muuten ihan sama, mitä kukakin läski painaa.
"Ei se läski naista pahenna" "en ole ainakaan luuviulu" "Pitää näkyä jossain että oon hankkeessa". "Raskauskiloja on vielä muutama" " Miehet ei tykkää liian laihoista" " vähän talven varalle lihaa luiden päälle" "En haluaisikaan olla laihempi, pitää olla muotoja"
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 09:59"]
Mitähän ap sinunkin päätäsi rasittaa muiden kilot?
[/quote]
Siksi, koska lihavuus on kansanterveydellinen ongelma ja rasittaa suuresti taloutta. Me normaalipainoiset joudumme maksamaan ylipainoistenkin terveydenhoidon. Siksi se rasittaa.
[/quote]
Näinhän se menee. Mutta samalla tavalla muu kansa joutuu maksamaan anorektikkojen, syöpäpotilaiden, vanhusten, lasten, lapsiperheiden, sinkkujen, yksinhuoltajien jne saamat etuudet ja tuet. Joten?
Minun mielestä on todella turhaa vedota hyvinvointi yhteiskunnassa siihen, kuinka joku maksaa siitä onko laiha, pyöreä, yksinäinen, perheellinen tai mitä tahansa, sillä aina joku päätyy maksumieheksi.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 01:47"]
[/quote]
Siksi, koska lihavuus on kansanterveydellinen ongelma ja rasittaa suuresti taloutta. Me normaalipainoiset joudumme maksamaan ylipainoistenkin terveydenhoidon. Siksi se rasittaa.
[/quote]
Näinhän se menee. Mutta samalla tavalla muu kansa joutuu maksamaan anorektikkojen, syöpäpotilaiden, vanhusten, lasten, lapsiperheiden, sinkkujen, yksinhuoltajien jne saamat etuudet ja tuet. Joten?
Minun mielestä on todella turhaa vedota hyvinvointi yhteiskunnassa siihen, kuinka joku maksaa siitä onko laiha, pyöreä, yksinäinen, perheellinen tai mitä tahansa, sillä aina joku päätyy maksumieheksi.
[/quote]
anorektikko - itseaiheuttamaton sairaus
syöpäpotilas - itseaiheuttamaton sairaus
vanhuus - itseaiheuttamaton sairaus
lapsi - pitääkö edes sanoa
lapsiperhe - sama
sinkku - mitä kuluja?
yksinhuoltaja - kysypä näiltä mammoilta
läski - vammainen syöppö
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:44"]
Lihavat suuttuu näistä jutuista. 29 on kuitenkin oikeassa. Lihavat aiheuttavat välinpitämättömyydellään niin hirveät kustannukset yhteiskunnallemme. Mun mielestä tupakoitsijoille/alkoholisteille/ylipainoisille pitäisi määrätä veronkorotus tai joku pakollinen ylimääräinen sairausvakuutus. Sitte samat tyypit vinkuu ku terveyskeskukseen on pitkät jonot, on huonot lääkärit ja sitä ja tätä. Niin, siellä on ehkä ihmisiä hoidossa, jotka eivät ole itse aiheuttaneet sairauksiaan. Tai sitte ne jonot aiheuttaa toiset lihavat ym. kustannuserät.
[/quote]
Sori vaan, mutta monet sairaudet on itseaiheutettuja. On myöskin harhaluulo, että hoikat olisivat aina terveempiä kuin lievästi ylipainoiset. Hoikillekin kertyy kolesterolia ja tulee verisuonisairauksia, moni kuvitteleekin olevansa terve jos on vain hoikka, sitten ihmetellään miksi tuli sydäri.
Aika monelle sattuu myös tapaturmia oman huolimattomuuden vuoksi, flunssaa leviää kun ei viitsitä käsiä pestä, sekä hoikillekin tulee sairauksia jos ei itsestään huolehdi. Aika moni näennäisesti syö terveellisesti, mutta ei todellisuudessa ja siltikin aiheutuu sairauksia. Muutenkin aika huvittavaa, että kuvitellaan voivansa itse päättää verojen maksusta. Ei minuakaan kiinnostaisi maksaa lapsilisiä toisille, saati kirjastoja kun on varaa käydä kirjakaupassakin mutta niin vaan kiltisti maksellaan, sen sijaan että vaatisin että vaikka jokainen vanhempi elättäisi lapsensa itse...:) Ei vaan toimi tämä meidän yhteiskunta jos voisi päättää mitä kiinnostaa maksaa ja mitä ei.
Ps. en ole lihava enkä suuttunut jutuistasi:)
Kusinoro
Pakkasen raiskaama pulkan naru
Pelkkää luuta ja nahkaa
T. Bmi21
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:19"]
"Mulle on tullut viis kiloa lisää painoa kun aloin käydä salilla kun lihakset on kasvaneet", tämä siis sellaisen pulleron suusta joka oli käynyt salilla jo kokonaiset kaksi kertaa.
Olin aiemmin itsekin ylipainoinen, eli en ole mistään mitään tietämätön onnekas luikku, mutta olin hyvin tietoinen millä ne ovat tulleet ja millä ne lähtevät (ja lähtiväthän ne, ihan vaan syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän).
[/quote]
Niin, lihastahan naisille yleensä vuodessa voi tulla kaiketi maksimissaan se kilo tai puolitoista, kaksi taitaa olla jo mahdottomuus mutta miehille kai se parikin voi tulla. Ja se kilo/puolitoista kiloa vuodessa vaatii sitten siellä salilla aika tiheään käymistä;) Se on vaan huvittavaa, kun toiset luulee joko nesteen kertymisen tai läskin olevan lihasta jonkun kuukauden salitreenin ansiosta, aivan kuin sitä lihasta tulisi joku pari kiloa kuussa:D
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 01:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 01:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
anorektikko - itseaiheuttamaton sairaus
syöpäpotilas - itseaiheuttamaton sairaus
vanhuus - itseaiheuttamaton sairaus
lapsi - pitääkö edes sanoa
lapsiperhe - sama
sinkku - mitä kuluja?
yksinhuoltaja - kysypä näiltä mammoilta
läski - vammainen syöppö
[/quote]
Kaikenlaisia pipipäitä tännekin eksyy:) Tiesitkös muuten, että syömishäiriöitä on toiseenkin suuntaan, niitä joilla on vaikutuksetkin päinvastaiset kuin anoreksiassa? Syöpäkin voi olla itseaiheutettu myös. Mitä tulee lapsiin, niin ei senkään luulisi sitten olevan liikaa vaadittu että vanhemmat maksaisivat itse lastensa kulut, ei monessa muussakaan maassa toiset maksa jotta jotkut saavat lapsilisiä... Usein jos lapset hankitaan, ne elätetään itse, tämähän olisi vain reilua jos sellaista yhteiskuntaa kaipaa jossa kukaan ei maksa yhteistä hyvää varten veroja.
Kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole automaatio lihavuudelle. Tiedän useita kilpparivajiksia, jotka ovat hoikkia ja normaalipainoisia, eivät edes tukevia. Kun se lihominen tapahtuu aivan samalla tavalla, on sitten vajaatoimintaa, sukurasitetta tai mitä tahansa - syödään enemmän kuin kulutetaan ja/tai kaloripitoista pahaa turhaa moskaa (sipsejä, viinereitä, pikaruokaa jne).
Mitä minä ihmettelen lihavuudessa, on se että kuinka ihmiset päästävät sitä ylipainoa kertymään 10 kiloa saati useita kymmeniä kiloja? Kun huomaa että nyt alkaa olla vaatteet ahtaita ja vaaka näyttää enemmän kiloja kuin aikaisemmin, eikö siinä vaiheessa ole helppoa puuttua asiaan, laihduttaa ne muutama ylikilo tai ainakin estää vielä enemmän lihominen? Kun eihän kukaan voi lihoa huomaamattaan tai edes kovin lyhyessä ajassa; 1 kilon lihominen vaatii 7 000 ylimääräistä kaloria ja vastaavasti 10 kiloon vaaditaan 70 000 kaloria, johon määrään on mätettävä järjettömästi ja silkkaa moskaa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:59"]
[/quote]Onko ylensyönti "oman kehon kunnioittamista"?
[/quote]
Kuka tässä nyt on mistään ylensyönnistä puhunut?
Itse aloin parantua ahmimishäiriöstä vasta siinä vaiheessa, kun päästin irti vihasta. Aiemmin olin aina elänyt elämääni niin, että suunnittelin asioita, joita teen "sitten kun olen hoikka". En koskaan elänyt hetkessä, olin onneton, murehdin koko ajan läskejäni ja vihasin kehoani. Se valtava stressin määrä ja itseinho eivät varmaan nekään yhtään edistäneet mun terveyttä... Ei se, että rakastaa itseään sellaisena kuin on ja kunnioittaa omaa vartaloaan tarkoita, etteikö voisi/haluaisi laihduttaa.
Ja niin, ehdin syödä itselleni 40 kg ylimääräistä. Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy ja on varmaankin osasyyllinen joihinkin kiloihin, mutta en pistä sen piikkiin kaikkea (vaikka tää tauti oireilee kyllä niin eri tavalla eri ihmisillä, että uskon nuo monen kymmenen kilon nopeat lihomiset täysin). En hauku normaalipainoisia tai hoikkia. En saa kiksejä siitä, että aloitan av:lla ketjuja, joiden ainoa tarkoitus on halveksua ihmisiä heidän fyysisen olemuksensa perusteella.
[/quote]
Mutta sinä myönnätkin hoikkien olevan seksikkäämpiä ja halutumpia, kuin kaltaisesi. Siitä tässä on kyse.
[/quote]
Vahva tämä. Juurikin näin. Samaa mieltä.