Mistä johtuu ettei koskaan ole nälkä?
En tunne nälkää enää. Nyt jo monta kuukautta on mennyt, enkä ole muistanut syödä kunnolla koska nykyään ei vaan ole ikinä nälkä. Mistä tämä voi johtua? Paino on tippunut.
Kommentit (24)
Esim. jos menee ketoosiin alhaisen hiilihydraattien tai kalorien saannin takia, nälkä katoaa.
Samoin jos on laihduttanut monta kertaa niin osalla näläntunne sekoaa niin, ettei ole koskaan nälkä. Pitkän syömättömyyden jälkeen vaan sitten alkaa tulla huiimausta, päänsärkyä ja v*tutusta.
Mutta olipa syy mikä tahansa, niin sitten täytyy syödä suunnitelman, ei nälän mukaan, jos nälkä ei kerro milloin syödä.
Mä taas en tunne janoa. Jos en pakottaisi itseäni juomaan niin varmaan parilla kolmella kupilla kahvia jotka juon aamulla menisi koko päivä.
Mene lääkäriin, pyydä verikokeita
Voisiko olla anemiaa?
Verensokeri ei heittelehdi eli syöt hiilaritietoisesti?
Olisit onnellinen kun ei ole nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en tunne janoa. Jos en pakottaisi itseäni juomaan niin varmaan parilla kolmella kupilla kahvia jotka juon aamulla menisi koko päivä.
Eli tunnet janon nälkänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tunnet janon nälkänä?
En tiedä? En ainakaan napostele pitkin päivää.
Hypotalamuksen toiminnassa jokin poikkeavuus? Oliko elämässäsi jokin muutos (esim. sairastuminen, rokotus, valvomista, suru) jonka jälkeen koit muutoksen?
Hypotalamuksen toiminnan muutoksiin voi liittyä mm. kyvyttömyys tuntea kunnolla janoa.
Vierailija kirjoitti:
Hypotalamuksen toiminnassa jokin poikkeavuus? Oliko elämässäsi jokin muutos (esim. sairastuminen, rokotus, valvomista, suru) jonka jälkeen koit muutoksen?
Unettomuutta on kyllä ollut. Liittyy kai stressaavaan elämäntilanteeseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama. Luulen että tää tapa on opittu, omassa lapsuudessa kun ei mitään vesipulloja pidetty mukana, ruokailun yhteydessä juotiin, enkä muista että silloinkaan olisin janoa tuntenut...
Voi olla myös ajoittaista huonovointisuutta, joka helpottaa napostelulla, mutta pahenee runsaasta syömisestä koska se on fyysinen rasitus.
En tiedä, mutta kateeksi käy. Minun taas on aina nälkä ja painon pitäminen edes jotakuinkin kurissa on jatkuvaa sekä uuvuttavaa taistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unettomuutta on kyllä ollut. Liittyy kai stressaavaan elämäntilanteeseen.
Ap
JOS unettomuus on aiheuttanut häiriön säätelyssä - jos mistään häiriöstä nyt edes voidaan puhua, sillä ei sopeutuminen ole mikään häiriö... - niin asia korjaantuu, siis palaudut, elämäntapojen muutoksella.
Palautumiseen saattaa mennä monta kuukautta; joillakin menee jopa vuosia palautua. Jos eivät ole tehneet muutoksia ajoissa. Osa ei tee muutoksia ollenkaan, ja silloin tarvitaan ehkä jotain hormonihoitoa (esim. lisämunuaisten toimintaa korvaamaan).
Palautuminen, siis ihan vain parempi jaksaminen, edellyttää sitä että ihminen alkaa välittää siitä, miten hänen kehonsa voi - ja myös toimii sen eteen. Säännöllinen liikunta on tässä erittäin tärkeää, MUTTA sitä ei saisi harrastaa väsyneenä tai vähänkään kipeänä, tai vaikutus on päinvastainen. Tietysti voi liikkua erittäin kevyesti ja lyjytkestoisesti. Pääasia että voi hyvin.
Mitä tarkoitat huonolla ruokahalulla, että MIKÄÄN ei maistu? Ettei ruuanlaitto motivoi?
Millä elät?
Minulla on hiukan samanlainen ongelma. En vaan tiedä milloin syödä tai ainakaan en syö tarpeeksi. Luulen että desi ruokaa on riittävästi koko päivänä ja sitten tulen levottomaksi enkä saa nukuttua, enkä edes tajua että se johtuu siitä ettei keholla ole energiaa. Minua on auttanut ruoan pakottaminen ruoka-aikaan. Paino on pysynyt tarpeeksi ylhäällä kun muistan pitäytyä ruoka-ajoissa, enkä luista niistä.
Minulla on vähän samaa. Yleensä olen niin paljon menossa joka paikkaan enkä aina edes muista syödä. Saatan pitkin päivää napsia jotain ihan olematonta ja klo 20 illalla havahdun siihen, että söin tänään vaan 2 palaa suklaata ja 3 viinirypälettä. En kuitenkaan koe olevani väsynyt tai huonovointinen ja silloin, kun muistan syödä, niin syön monipuolisesti ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat huonolla ruokahalulla, että MIKÄÄN ei maistu? Ettei ruuanlaitto motivoi?
Millä elät?
Ei maistu ei. Ei vaan tee mieli syödä. Ruoka ei pyöri mielessä ja sitten unohdan syödä.
Ap
Onko muita huonolla ruokahalulla varustettuja paikalla?