Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa uusista koiranomistajista ihmettelee, kun 9 viikon ikäinen koiranpentu ei ole sisäsiisti

Vierailija
29.09.2020 |

Olen törmännyt kuluneen kesän ja syksyn aikana huolestuttavaan ilmiöön Facebookin tiettyihin koirarotuihin keskityvissä ryhmissä. Useampi on ihmetellyt uupuneena ja kaikkensa antaneena, että juuri kotiin saapunut koiravauva pissii matoille! Onko tosiaan otettu se koronakoira tutustumatta yhtään koiranpennun tapoihin? Luultu, että koira toimii samantien kuin kaukosäätimellä toimiva lelukoira. Minusta on todella huolestuttavaa kun luullaan, että noin nuorella koiralla pitäisi olla sisäsiisti. Mitä muuta tulee yllätyksenä? Se, että koira pitää kouluttaa, olikin vaikka kultainennoutaja? Millaisia ajatuksia teissä herättää tällainen, että otetaan koira ilman, että tiedetään, että 9 viikon ikäinen koira pissii kolme kertaa tunnissa alustasta välittämättä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herätä myönteisiä ajatuksia. Pidän myös koirista mutta tiedostan ettei minulla ole aikaa ja motivaatiota kouluttaa koiraa sellaiseksi, mitä odotan että kunnollinen koira on. Myöskään en pidä ajatuksesta että koira odottaisi yksin kotona jalat ristissä milloin pääsee tekemään tarpeensa, kun teen pitkää päivää.

Koiran pito on myös elämäntapa. Velvollisuuksista ei voi vaan luistaa kun ei jaksa tai ehdi. Tulee olla myös varaa eläinlääkärikuluihin. Sitäkin kauhistellaan kun siihen menee rahaa.

Itsellä kaksi kissaa, joita koulutan tekemään temppuja, sekä terraario :)

Vierailija
2/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kasvattajat ei valista noista asioista? Olen itse kasvattanut muutaman pentueen, ja aina jos harkitsen pennun myymistä ihmisille joilla ei aiempaa koirakokemusta, olen valistanut tästä että sisäsiisteyden oppiminen voi tulla vasta pennun ollessa 4-7 kk, ja monesta muustakin asiasta  kuten että pennut on melkoisia riiviöitä, pyrkivät syömään sähköjohdoista alkaen kaikkea, näykkivät lapsia leikkiessään jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman koiran omistanut tuttuni oli kummissaan, kun 3 kk vanha pentumme ei ollut vielä sisäsiisti. Vakuutti, että hänen koiransa oat olleet, ja meillä kyse oli vain koulutuksen puutteesta. Jätin nuo kommentit omaan arvoonsa.

Vierailija
4/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useamman koiran omistanut tuttuni oli kummissaan, kun 3 kk vanha pentumme ei ollut vielä sisäsiisti. Vakuutti, että hänen koiransa oat olleet, ja meillä kyse oli vain koulutuksen puutteesta. Jätin nuo kommentit omaan arvoonsa.

Minä olen huomannut, että nämä joiden koirat ovat aikaisin "sisäsiistejä", on opetettu siten, että työnnetään väkisin koiran kuono pissaan.

Vierailija
5/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihmisten ehtimisestä on kiinni, milloin koira oppii sisäsiistiksi. Jos otetaan koira ja se on 8-10 tuntia päivässä yksin kotona ja kerrostalossa, niin sisäsiistiksi oppiminen kestää.

Meillä 2 kk ikäinen lapinkoira oli jo sisäsiisti. Piti vaan muistaa 8 vko- 2kk ikäistä koiraa käyttää ulkona parikymmentä kertaa päivässä ja kantaa ulos kun pissaa alkoi tulla eli noroja kohti ulko-ovea. Jostain syystä ei halunnut pienenäkään kakata sisälle, kun ulos oli aina tottunut kakkaamaan. 

Vierailija
6/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei :( kyllä on jotkut ihmiset erkaantuneita eläintenhoidosta.

Vierailija
7/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut, että nämä joiden koirat ovat aikaisin "sisäsiistejä", on opetettu siten, että työnnetään väkisin koiran kuono pissaan.

En tiedä, miten tuo edesauttaa koiran oppimista sisäsiistiksi.

Vierailija
8/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihmisten ehtimisestä on kiinni, milloin koira oppii sisäsiistiksi. Jos otetaan koira ja se on 8-10 tuntia päivässä yksin kotona ja kerrostalossa, niin sisäsiistiksi oppiminen kestää.

Meillä 2 kk ikäinen lapinkoira oli jo sisäsiisti. Piti vaan muistaa 8 vko- 2kk ikäistä koiraa käyttää ulkona parikymmentä kertaa päivässä ja kantaa ulos kun pissaa alkoi tulla eli noroja kohti ulko-ovea. Jostain syystä ei halunnut pienenäkään kakata sisälle, kun ulos oli aina tottunut kakkaamaan. 

Itse mieluummin elän pidempään ei-sisäsiistin kanssa pidempään kuin näen tuollaisen valtavan vaivan. Olen opeettanut alusta tekemään tarpeet sisällä sanomalehdelle, jota aluksi on joka huoneessa, myöhemmin vain kylppärissä. Helppo siivota sotkut sitten. Paperit pois sitten kun pentu voi pidättää työpäivän tai yön, ja aina on oppineet ilman mitään ihmeempää opettamista sitten että sisälle ei enää tehdä kun ei ole paperiakaan.

Vierailija
9/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut koirat ei vaan koskaan opi sisäsiistiksi. Itselläni oli sellainen, mutta opetin sen sitten käymään vessan lattiakaivolla pissalla, niin ei tarvinnut siivoilla lätäköitä.

Vierailija
10/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ne nyt on semmosia päähänpistoja. Viikon lenkkeilyn tai ensimmäisen sateen sattuessa into kuitenkin loppuu. Mut, hei louskuleuasta pääsee helposti eroon, jos ei nappaa ja problem solved. Yksi karvakasa sinne tänne.

Vierailija
11/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla pentutehtaista noi koirat, ei vastuullinen kasvattaja myy pentua kyselemättä tarkasti millaiseen kotiin ja millä kokemuksella on tulossa, hän myös antaa oman tukensa koiran kasvatukseen!!!

Vierailija
12/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yllätys. Olen yrittänyt nyt koronan aikaan saada koiraa ihan asialliseen kotiin ja harkinnan jälkeen kun edellinen koira jouduttiin lopettamaan, en ole kuitenkaan onnistunut koiraa ainakaan torin kautta saamaan, kun siellä pennut annetaan niille jotka ensimmäisenä ehtii huutamaan että "MULLE!", kun taas itse olen ottanut yhteyttä ja kysellyt lisää, en ole saanut kertaakaan mitään vastausta.

Ja ei, en todellakaan ala sitten ottamaan näitä idioottien pilaamia teinikoiria, kun alkavat niitä hylkäilemään.

Vierailija
13/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei teilläkään ihan putkeen mennyt. Riittää että pentu viedään ulos heti kun se herää unilta tai on leikkinyt pitkään. Kun pissat jo valuu niin ei sitä pentua riepotella mihinkään vaan antaa tulla lattialle, silloin ei sanota tai tehdä mitään. Kun pissat tulee ulos niin kehutaan pentua.

Ja mitä meinaat "8 vko- 2kk ikäistä koiraa" kun kahdessa kuukaudessa on suurinpiirtein 8vk?

Vierailija
14/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla pentutehtaista noi koirat, ei vastuullinen kasvattaja myy pentua kyselemättä tarkasti millaiseen kotiin ja millä kokemuksella on tulossa, hän myös antaa oman tukensa koiran kasvatukseen!!!

Ei ole automaattisesti kyse pentutehtaasta, jos kasvattaja ei ole vastuullinen. Pentutehtaalle on ihan omat määritelmänsä.

Vierailija
15/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sisäsiistiksi oppimiseen vaikuttaa myös se, että minä vuodenaikana pentu on otettu. Onhan se ihan eri asia kesällä pennun kanssa, kun voi pitää vaikka koko ajan takapihan ovea auki aidatulle pihalle, jonne pentu voi hakeutua pissaamaan, sekä viettää muutenkin pitkiä aikoja ulkona sen pikkupennun kanssa, että pääsee kehumaan pissoista.

Talvella taas kun on 20 astetta pakkasta, niin ei kukaan pidä mitään ovia auki, eikä sen pennun kanssa voi ulkona pitkiä aikoja odotella, että tekisikö se pissat että pääsisi kehumaan.

Ihan turha mielestäni kilpailla tälläa asialla, että kenen pentu on nuorimmaisena sisäsiisti, kaikki aikanaan ja omaan tahtiinsa, niinhän se menee lastenkin kanssa, että ihmiset kehittyy eri vauhtia ja se on täysin luonnollista, useimmat kuitenkin ovat tietyssä pisteessä tietyssä iässä esim. vaipattomia 4 vuotiaina.

Vierailija
16/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole automaattisesti kyse pentutehtaasta, jos kasvattaja ei ole vastuullinen. Pentutehtaalle on ihan omat määritelmänsä.

Kasvattajiakin on vastuullisia ja vastuuttomia. Itse ostanut elämäni aikana 3 koiraa "vastuulliselta kasvattajalta", tasan yksi kantoi vastuunsa. Yksi kieltäytyi itse allekirjoittamansa kauppasopimuksen noudattamisesta (koiralla oli piilokives, joka oikeuttaa hinnanalennukseen) ja toinen syytti meitä kasvatuksensa sabotoimisesta ja uhkaili oikeudella, kun ilmoitimme pennun neurologisesta sairaudesta.

Vierailija
17/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajiakin on vastuullisia ja vastuuttomia. Itse ostanut elämäni aikana 3 koiraa "vastuulliselta kasvattajalta", tasan yksi kantoi vastuunsa. Yksi kieltäytyi itse allekirjoittamansa kauppasopimuksen noudattamisesta (koiralla oli piilokives, joka oikeuttaa hinnanalennukseen) ja toinen syytti meitä kasvatuksensa sabotoimisesta ja uhkaili oikeudella, kun ilmoitimme pennun neurologisesta sairaudesta.

Kuinka "viisasta" koiran ottaminen on muutenkaan...

Vierailija
18/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yllätys. Olen yrittänyt nyt koronan aikaan saada koiraa ihan asialliseen kotiin ja harkinnan jälkeen kun edellinen koira jouduttiin lopettamaan, en ole kuitenkaan onnistunut koiraa ainakaan torin kautta saamaan, kun siellä pennut annetaan niille jotka ensimmäisenä ehtii huutamaan että "MULLE!", kun taas itse olen ottanut yhteyttä ja kysellyt lisää, en ole saanut kertaakaan mitään vastausta.

Ja ei, en todellakaan ala sitten ottamaan näitä idioottien pilaamia teinikoiria, kun alkavat niitä hylkäilemään.

Tämän huomion tein jo pari vuotta sitten, kun etsin koiraa. Tuntui, että valtaosa kasvattajista myi pennut sillä periaatteella, että raha ratkaisee ja nopein ehtii. Kysymyksiin ei jaktsettaisi vastata ja tietoa pitää lypsää. Sekarotuisista suurin osa ilmoituksista oli todella arveluttavia, muotirotu yhdistelmiä kovalla hintapyynnillä ja jälleen kerran kaikille halukkaille niin kauan kun pentuja riittää.

Lopulta päädyin parjattuun rescue-koiraan. Täytin adoptio-hakemuksen, kävin läpi kaksi pitkää, tiukkaa puhelinhaastattelua ja lopulta sain tautitestatun ja juuri kuvailun mukaisen pennun. Yhdistys on ollut tämän koko matkan tukenani ja kysymyksiini on aina vastattu.

Sitten ihmetellään, miksi rescue-koirat herättävät yhä enemmän kiinnostusta, kun kotimaiset toimijat ovat itse pölhöilleet oman kenttänsä.

Vierailija
19/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa itseänikin puolen vuoden sisään kasvava kodittomien tenikoirien myynti. Oma nyt jo 6 vuotias koirani oppi täysin sisäsiistiksi vasta 7kk ikäisenä ja ylipäätänsä suostui tehdä ekat pissat ja kakat ulos lähemmäs 4kk ikäisenä. Oli kova pakkanen joten pentu piti ulkoilmaa kauhean epäilyttävä ja jännittävänä paikkana.

Miksi ihmiset ottavat eläviä olentoja hetken mielijohteesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi