Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö lapset saa olla lapsia.

29.09.2020 |

Kuulin että lapseni päiväkodissa lapset kuuntelee (haluaa kuunnella) esim jvg:n ikuista vappua. Mä en voi käsittää! Eikö lapset saa olla lapsia enää

Olenko liian tiukkapipoinen tai vanhanaikainen jos olen tätä mieltä? Että päiväkoti ei ole paikka missä kuunnellaan ikuinen vappu tyylistä musiikkia?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaako tää jotenkin siitä, että mäkin kuuntelin 80-luvulla alle kouluikäisenä pop-musiikkia?

2/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on 3,5 vuotias. Ja mun mielestä eri asia mitä kuuntelee kotona mutta päiväkodissa minkä pitäisi olla LASTEN paikka. Ehkä olen sitten tiukkis, itse kuuntelin ysärillä ihan lastenlauluja ja myöhemmin smurffeja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin ei kuulu nuorisomusiikki, kuunnelkaa kotona mitä haluatte. Mä en ainakaan halua että omat pikkulapset laulaa ryyppäämisestä ja panemisesta...

Vierailija
4/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ihan jo 60-luvulla me kuuntelimme Delilahia jne. 

Vierailija
5/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh. Ettekö koskaan kotonakaan kuuntele aikuisten musiikkia lapsen kuullen? Meillä on hevi soinut aina, eikä lapset ole kasvaneet kieroon. Ovat jopa kehittäneet oman musiikkimakunsa. Olisihan se ollut hirveää, jos lasten taaperoiässä olisi joutunut vain jotain lastenlauluja kuunteleen...

6/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh. Ettekö koskaan kotonakaan kuuntele aikuisten musiikkia lapsen kuullen? Meillä on hevi soinut aina, eikä lapset ole kasvaneet kieroon. Ovat jopa kehittäneet oman musiikkimakunsa. Olisihan se ollut hirveää, jos lasten taaperoiässä olisi joutunut vain jotain lastenlauluja kuunteleen...

Niinkuin sanoin, eri asia mitä kuunnellaan kotona kuin päiväkodissa.

Ja sitä paitsi Kyseiset jvgt sun muut on meidän vanhempien inhokkeja. Me tykätään esim klamydiasta tai apulannasta tai popedasta mutta ei niitä opeteta lapsille. Päiväkoti on varhaiskasvatusta jossa lapset oppii paljon.

Vierailija
7/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tykkää tanssia. Ei he kuuntele niitä sanoja siellä päiväkodissa.

Vierailija
8/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne siellä nyt jotain lastenlaulujakin sen lisäksi kuuntelee?

Vierailija
9/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen sitä että varhaiskasvatuksenopettajat kouluttautuvat 3 vuotta, saavat suhteellisen isoa palkkaa ja sitten päiväkodissa ei edes ole sen erikoisempaa aktiviteettia lapsille. Vai olenko väärässä?

Vierailija
10/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipa123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä paitsi Kyseiset jvgt sun muut on meidän vanhempien inhokkeja. Me tykätään esim klamydiasta tai apulannasta tai popedasta mutta ei niitä opeteta lapsille. Päiväkoti on varhaiskasvatusta jossa lapset oppii paljon.

Lapset oppii kotona paljon enemmän, kuin missään päiväkodissa. Päiväkoti on paikka, johon lapset varastoidaan siksi aikaa, kun vanhemmilla on muuta. Siellä pääasia on, että lapsilla on mukavaa, ei kaikki siellä ole "kasvatusta" ja "opetusta". 

Vierailija
11/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipa123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, siis jvg on teidän inhokkinne (en minäkään siitä pidä) joten siinä on syy tälle rageamiselle. Jos olis soitettu popedaa niin asia olis toki eri. 

12/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Asia ei olisi ollenkaan eri. Me ei kotona kuunnella musiikkia. Autossa radiota, jos ajan yksin niin saatan klamydiaa kuunnella. Mun mielestä ei mikään aikuisten musiikki kuulu päiväkotiin. Lapsille on omat bändit. On hevisaurukset sun muut.

Vierailija
13/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipa123 kirjoitti:

Ei. Asia ei olisi ollenkaan eri. Me ei kotona kuunnella musiikkia. Autossa radiota, jos ajan yksin niin saatan klamydiaa kuunnella. Mun mielestä ei mikään aikuisten musiikki kuulu päiväkotiin. Lapsille on omat bändit. On hevisaurukset sun muut.

JVG kuuluu elämään, elämä kuuluu lapselle. Surkeaa on teidän lasten elämä, jos noin pitää rajoittaa.

Vierailija
14/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapseni päiväkodin joulujuhlassa esitettiin viime vuonna tanssiesitys jonkun suomiräpin tahtiin. Eräs pieni tyttö tanssi eturivissä sellaiseen viekoittelevaan tyyliin. Mitä nyt voisi nähdä jossakin musiikkivideossa. Oli se aika kamalaa katsottavaa.

Vierailija
15/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, tätä samaa on jauhettu jo ainakin sen 32 vuotta mitä olen ehtinyt elää. "Eikö lapset saa nykyään olla lapsia?" Kyllä saa. Aina on kuunneltu paskaa ja aina siitä vanhemmat ihmiset on pöyristyneet.

Vierailija
16/45 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin ihan päiväkodin johtajaan yhteyttä, varhaiskasvatus ei ole "vaan paikka missä lapsia säilötään vanhempien ollessa töissä"!!!!

Vierailija
17/45 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen sitä että varhaiskasvatuksenopettajat kouluttautuvat 3 vuotta, saavat suhteellisen isoa palkkaa ja sitten päiväkodissa ei edes ole sen erikoisempaa aktiviteettia lapsille. Vai olenko väärässä?

Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja voin kertoa lisää, jos haluat. En ihan saa kiinni miten JVG:n kuuntelu tarkoittaisi, ettei päiväkodissa ole suunniteltua toimintaa. Lapset ovat päiväkodissa usein 8-10 tuntia päivässä. Siihen mahtuu sekä ohjattua että vapaata toimintaa. On siis aikoja jolloin lapset saavat tiettyjen raamien sisällä päättää mitä tekevät. Esimerkiksi leikkivät erilaisissa porukoissa ja yksi porukka tulee pyytämään, että saavat kuunnella musiikkia ja tanssia. Jos saavat luvan, niin menevät CD-soittimen kimppuun ja valitsevat haluamiaan CD levyjä. Useimmiten valitsevat JVG, Antti Tuisku ym. näitä artisteja joiden fanipohja on muutenkin lapsipainotteinen. (Ei lapset niitä sanoja kuuntele samalla merkityksellä kuin aikuinen.) Se on osa lastenkulttuuria eikä päiväkodissa ole tarkoitus kieltää lastenkulttuurin olemassa oloa esimerkiksi ruutupelejä. Lapset usein leikkivät ruutupeleihin liittyviä leikkejä tai omatoimisesti askartelevat niihin liittyviä asioita. Kaikkea lasten toimintaa havainnoidaan ja siihen kuuluu se että kaikilla tulee olla hyvä olo. Joskus pelikeskustelut ovat liian pelottavia ja niitä pitää käsitellä aikuisen kanssa. Usein se helpottaa. Ne ovat siis askarruttaneet lapsia itseäänkin. Joskus olen ihan kieltänyt yli-ikäisille tarkoitetuista kauhupeleistä puhumisen, koska jotain lasta joka ei peliä tunne saattaa pelottaa. Joskus siihen on täytynyt ottaa perheitä mukaan yhteistyöhön. Mutta tätä tämä nykypäivä on. Jos liian paljon kieltää tai on liian paljon erillään lasten todellisesta kulttuurista, niin lapset keksii keinot kuinka tehdä asioita salaa ja saavat muutenkin häpeän tunteita ihan turhaan.

Vierailija
18/45 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja voin kertoa lisää, jos haluat. En ihan saa kiinni miten JVG:n kuuntelu tarkoittaisi, ettei päiväkodissa ole suunniteltua toimintaa. Lapset ovat päiväkodissa usein 8-10 tuntia päivässä. Siihen mahtuu sekä ohjattua että vapaata toimintaa. On siis aikoja jolloin lapset saavat tiettyjen raamien sisällä päättää mitä tekevät. Esimerkiksi leikkivät erilaisissa porukoissa ja yksi porukka tulee pyytämään, että saavat kuunnella musiikkia ja tanssia. Jos saavat luvan, niin menevät CD-soittimen kimppuun ja valitsevat haluamiaan CD levyjä. Useimmiten valitsevat JVG, Antti Tuisku ym. näitä artisteja joiden fanipohja on muutenkin lapsipainotteinen. (Ei lapset niitä sanoja kuuntele samalla merkityksellä kuin aikuinen.) Se on osa lastenkulttuuria eikä päiväkodissa ole tarkoitus kieltää lastenkulttuurin olemassa oloa esimerkiksi ruutupelejä. Lapset usein leikkivät ruutupeleihin liittyviä leikkejä tai omatoimisesti askartelevat niihin liittyviä asioita. Kaikkea lasten toimintaa havainnoidaan ja siihen kuuluu se että kaikilla tulee olla hyvä olo. Joskus pelikeskustelut ovat liian pelottavia ja niitä pitää käsitellä aikuisen kanssa. Usein se helpottaa. Ne ovat siis askarruttaneet lapsia itseäänkin. Joskus olen ihan kieltänyt yli-ikäisille tarkoitetuista kauhupeleistä puhumisen, koska jotain lasta joka ei peliä tunne saattaa pelottaa. Joskus siihen on täytynyt ottaa perheitä mukaan yhteistyöhön. Mutta tätä tämä nykypäivä on. Jos liian paljon kieltää tai on liian paljon erillään lasten todellisesta kulttuurista, niin lapset keksii keinot kuinka tehdä asioita salaa ja saavat muutenkin häpeän tunteita ihan turhaan.

Eiköhän päiväkodissa kuuluisi olla lasten saatavilla lasten CD-levyjä, ei Antti Tuiskua, JVG:tä ym..

Vierailija
19/45 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tykkäsin lapsena lastenlauluista, mutta lauloin mielelläni myös " mahtava peräsin ja pulleat purjeet "-laulua. koska siinä oli mukava rytmi. ja luulin että siinä puhutaan veneestä

Samoin poikani kuunteli lapsena lastenlauluja, mutta rakasti tanssia eminemin tahdissa.

Ja jo lapsuudessani kovasti arvostelttin Tenavatähti -ohjelmaa, koska siinäkin lapset lauloivat enimmäkseen "aikuisten lauluja"

Vierailija
20/45 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ottaisin ihan päiväkodin johtajaan yhteyttä, varhaiskasvatus ei ole "vaan paikka missä lapsia säilötään vanhempien ollessa töissä"!!!!

Siitä että lapset kuuntelee JVG:tä ei voi päätellä, että lapsia säilötään. Kannattaa tutustua valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetussuunnitelmaan. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ei ole tarkoitus olla aikuisvetoista vaan lapsilähtöistä. Sinne ei tulla toteuttamaan kaikki samaa malliaskartelua. Kaikessa tekemisessä tulee näkyä juuri sen ryhmän kiinnostuksen kohteet  ja kaikkien tuotosten tulee olla yksilöllisiä. Edes esioppilaat eivät jaksa pitkiä aikoja päivästä olla aikuisen ohjaamina eikä se ole tarkoituskaan. Ei edes koulussa tehdä niin. Esikoulua on 4 tuntia päivässä. Käytännössä se voi tarkoittaa puolen tunnin aikuisvetoista tuokiota päivässä tai pari sellaista. Muun aika on tavalla tai toisella vahvemmin lasten kiinnostusten ohjaamia. Pienemmillä lapsilla aikuisen suoraan ohjaamaa toimintaa on vielä vähemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi