Eikö lapset saa olla lapsia.
Kuulin että lapseni päiväkodissa lapset kuuntelee (haluaa kuunnella) esim jvg:n ikuista vappua. Mä en voi käsittää! Eikö lapset saa olla lapsia enää
Olenko liian tiukkapipoinen tai vanhanaikainen jos olen tätä mieltä? Että päiväkoti ei ole paikka missä kuunnellaan ikuinen vappu tyylistä musiikkia?
Kommentit (45)
Päiväkodeissa on moni asia mennyt huonommaksi. Esim ennen laulettiin ja opettajat varsinkin osasi usein säestää kitaralla tai pianolla.
Nykyinen musiikkikasvatus on useimmiten Youtubesta pyörimään laitettu musiikkivideo.
Ennen luettiin unihuonees kirjoja. Nykyään moni laittaa Youtubesta jotain tarinaa päälle ja selaa itse puhelintaan.
Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on moni asia mennyt huonommaksi. Esim ennen laulettiin ja opettajat varsinkin osasi usein säestää kitaralla tai pianolla.
Nykyinen musiikkikasvatus on useimmiten Youtubesta pyörimään laitettu musiikkivideo.Ennen luettiin unihuonees kirjoja. Nykyään moni laittaa Youtubesta jotain tarinaa päälle ja selaa itse puhelintaan.
Nähty on.
On tuossa tottakin. Se on suoraa seurausta työolojen heikennyksestä vaikka lapsiaines on haastavampaa kuin ennen. Esim. henkilöstö- ja sijaispula ajaa siihen, että henkilökunta on todella väsynyttä. Lapsilla on enemmän erityistarpeita ja vähemmän osaavat suomen kieltä. Myös koulutuksesta on leikattu. Esimerkiksi musiikkikasvatusta on yliopistossa todella vähän, samoin muita taideaineita. Muistaakseni 3-5-ukuleletuntia oli meillä (isossa opiskelijaryhmässä siis) ja sen jälkeisillä vuosilla leikattiin tunteja entisestään. Opettajien kouluttajat olivat helisemässä samoin opiskelijat, mutta ei pystytty pysäyttää tätä kehitystä. Siihen kun lisää vielä nykyajan - eli että on youtubet olemassa, niin kehitys on tuon suuntaista. Ja harvoin päiväkodissa näkyy pianoa tai kitaraa johon voisi tarttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen sitä että varhaiskasvatuksenopettajat kouluttautuvat 3 vuotta, saavat suhteellisen isoa palkkaa ja sitten päiväkodissa ei edes ole sen erikoisempaa aktiviteettia lapsille. Vai olenko väärässä?
Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja voin kertoa lisää, jos haluat. En ihan saa kiinni miten JVG:n kuuntelu tarkoittaisi, ettei päiväkodissa ole suunniteltua toimintaa. Lapset ovat päiväkodissa usein 8-10 tuntia päivässä. Siihen mahtuu sekä ohjattua että vapaata toimintaa. On siis aikoja jolloin lapset saavat tiettyjen raamien sisällä päättää mitä tekevät. Esimerkiksi leikkivät erilaisissa porukoissa ja yksi porukka tulee pyytämään, että saavat kuunnella musiikkia ja tanssia. Jos saavat luvan, niin menevät CD-soittimen kimppuun ja valitsevat haluamiaan CD levyjä. Useimmiten valitsevat JVG, Antti Tuisku ym. näitä artisteja joiden fanipohja on muutenkin lapsipainotteinen. (Ei lapset niitä sanoja kuuntele samalla merkityksellä kuin aikuinen.) Se on osa lastenkulttuuria eikä päiväkodissa ole tarkoitus kieltää lastenkulttuurin olemassa oloa esimerkiksi ruutupelejä. Lapset usein leikkivät ruutupeleihin liittyviä leikkejä tai omatoimisesti askartelevat niihin liittyviä asioita. Kaikkea lasten toimintaa havainnoidaan ja siihen kuuluu se että kaikilla tulee olla hyvä olo. Joskus pelikeskustelut ovat liian pelottavia ja niitä pitää käsitellä aikuisen kanssa. Usein se helpottaa. Ne ovat siis askarruttaneet lapsia itseäänkin. Joskus olen ihan kieltänyt yli-ikäisille tarkoitetuista kauhupeleistä puhumisen, koska jotain lasta joka ei peliä tunne saattaa pelottaa. Joskus siihen on täytynyt ottaa perheitä mukaan yhteistyöhön. Mutta tätä tämä nykypäivä on. Jos liian paljon kieltää tai on liian paljon erillään lasten todellisesta kulttuurista, niin lapset keksii keinot kuinka tehdä asioita salaa ja saavat muutenkin häpeän tunteita ihan turhaan.
Miten ne anttituiskut ja jiiveegeet ovat päätyneet sinne päiväkodin levyvalikoimaan?! 😲
Samaa mietin, ja tuo päiväkodin opeksi itsensä kertova joka selittää kuinka ne nyt vaan kuuluu lasten elämään tänä päivänä eikä he sille mitään voi. Eivät juu voi mitään sille mitä kotona kuunnellaan mutta todellakin voivat olla päiväkotiin hankkimatta noita levyjä.
Jos luet tarkemmin niin sanoin, että meidän ei kuulu kieltää näitä CD:tä. Tutustu valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetussuunnitelmaan. Lapsen kiinnostukset ja kotikulttuurin tulee näkyä ryhmässä. JVG ja Antti Tuisku on nykyajan lastenmusaa. Jos haluaa rajata oman lapsensa tämän ulkopuolelle. niin tervemenoa johonkin uskonnolliseen, yksityiseen päiväkotiin jossa kaikki perheet ovat tätä musiikkia vastaan jolloin ryhmä ilman tätä musaa on oikea reflektio näiden lasten kotikulttuurista. Ihan normi kunnallisessa päiväkodissa näin ei ole.
Tällä perustella voitaisiin päiväkodissa juoda viinaa, monessa kodissa tämäkin on kulttuuria mitä lapsi sivusta seuraa... Se mitä kotoa tuodaan päiväkotiin muiden lasten opittavaksi on henkilökunnan vastuulla, omat lapset ovat saaneet olla osa laadukasta varhaiskasvatusta, missä levyraati ei ole sisältänyt jvg tä tai muuta sontaa, aikuinen antaa vaihtoehtoja mistä voi valita... Meillä on lapset tuoneet päiväkotiin kotoa esim. lempilelun, ohjeita leipomiseen, on ketätty lasten itse keksimiä tarinoita vihkoon kaikkien ryhmäläisten kuultavaksi....
Kyllähän noita mainitsemiasi asioita tehdään myös niissä päiväkodeissa missä kuunnellaan JVG:tä. Aika outoa demonisoida JVG:tä näin paljon, kun lapset kuitenkin suhtautuvat siihen hyvin viattomasti ja tykkävät yksinkertaisesti musiikin vauhdista, rytmeistä ja erikoisista sanoista. Lapset haluavat tanssia. Perinteinen lastenmusa ei vaan oikein kuulu enää nykyään missään. Päiväkodin ei kuulu olla mikään elävä museo, missä ainoastaan on perinteistä lastenmusaa. Sen rinnalla voi ihan hyvin olla niitä modernimpia biisejä mitä lapset kuuntelee. Vertasu viinanjuomiseen oli todella ontuva. Kun puhumme lastenkulttuurista, niin eihän siihen viinanjuonti kuulu. Siihen voi kuulua popmusiikki, pelit, meemit, digilaitteet...päiväkoti ei vaan voi olla siitä kaikesta irrallaan ja sulkea silmiä. On hyvä muistaa, että kaikki keksinnöt lyijykynästä telkkariin ovat joskus olleet uusia ja "pirun keksimiä". Siinä näkyy ihmiselle lajiominainen muutosvastaisuus. Kun sen tunnistaa, voi muutokseen suhtautua rationaalisemmin.
Lapset tykkää, nuoret tykkää, isovanhemmat tykkää...
T. 57v. mummi ja JVG-fani
Tällä perustella voitaisiin päiväkodissa juoda viinaa, monessa kodissa tämäkin on kulttuuria mitä lapsi sivusta seuraa... Se mitä kotoa tuodaan päiväkotiin muiden lasten opittavaksi on henkilökunnan vastuulla, omat lapset ovat saaneet olla osa laadukasta varhaiskasvatusta, missä levyraati ei ole sisältänyt jvg tä tai muuta sontaa, aikuinen antaa vaihtoehtoja mistä voi valita... Meillä on lapset tuoneet päiväkotiin kotoa esim. lempilelun, ohjeita leipomiseen, on ketätty lasten itse keksimiä tarinoita vihkoon kaikkien ryhmäläisten kuultavaksi....