MUIDEN tavaroiden piilottelu, muistisairautta??
Kyse äidistäni (58v). Mulla alkaa mennä hermo, että joka kerta kun hän tulee käymään, hän piilottaa tavaroitamme. Omassa kodissaankin tuota harrastaa, mutta nyt se laajenee meille. Esimerkiksi viimeksi hänen käyntinsä jälkeen hukassa oli paistinpannu, nuorimman lapsen yövalo, esiteinin harrastuskassi, koiran lääkkeet. Sitten ne löytyvät kummallisista paikoista "jemmasta", minne kukaan ei ole niitä laittanut. Äitini myös piilottelee tuomaansa ruokaa kaappeihin. Hauskaa löytää kuukauden päästä eteisen kaapista muovipussukka, jossa on makkaroita...
Hän ei siis sano mitään, ei kerro että toi makkaroita. Ne vain laitetaan kaappiin. Samaten hän "siivoaa" asioita sanomatta mitään, ne vain katoavat ja löytyvät ihan vääristä paikoista. Asiasta sanominen ei auta, koska hän tekee tuota selvästi melkein tiedostamatta. Olenkin miettinyt, onko tämä muistisairaus oirehdintaa. Mikä muu saisi piilottelemaan toisten tavaroita?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi trollata.
Jaksaisimpa trollata tämmöisestä.
Vai että lykkää lenkinpätkää lipastoon salaa....
Kaikkea sitä...
Kuulostaa kyllä muistisairaudelta. Monella muistisairaalla on alkuvaiheessa tuo ruokien jemmaaminen ympäriinsä. Tekisitkö äidistäsi huoli-ilmoituksen, jotta saisi apua?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä muistisairaudelta. Monella muistisairaalla on alkuvaiheessa tuo ruokien jemmaaminen ympäriinsä. Tekisitkö äidistäsi huoli-ilmoituksen, jotta saisi apua?
Hänellä on muutenkin selvästi alentunut ymmärrys. Jatkuvasti ongelmia perus laitteiden kanssa, ei osaa lukea bussiaikatauluja, ei hahmota ajan kulua (myöhästelee), rahat on aina loppu. Äidilläni on mielenterveysongelmia, joten olen pitkään laittanut jotkin asiat sen piikkiin, mutta nyt tuntuu että on joku muukin vikana. Hän on kuitenkin vielä alle 60v.
Olen tehnyt hänestä parikin huoli-ilmoitusta, mutta hän ei ota apua vastaan. Tuntuu, että käteni ovat sidotut niin kauan, kunnes äiti löytyy harhailemasta jostain.
Vaikkeetahan se on keksiä tarinoita
Muistisairaudelta kuulostaa. Sanoit että olet tehnyt huoli-ilmoituksia mutta äiti ei ota apua vastaan, yritä jutella asiasta äitisi kanssa ja väännä rautalangasta kuinka huolissasi olet ja yritä saada hänet tutkimuksiin.
Kyllä tuo saattaa olla muistisairauden oire. Oma äitini mm. piilotti postissa tulleita laskuja mattojen alle. Rahaa hänellä olisi ollut ne maksaa, mutta pelkäsi ilmeisesti, että joku saisi huijattua häneltä rahaa laskujen avulla.
Ehkei kyse ole aina muistista pelkästään. On muitakin neurologisia tiloja varmaan olemassa tai häiriöitä. Käyttääkö hän jotain lääkettä tai alkoholia joka voisi selittää. Haittavaikutukset. Onko oire uusi vai ennenkin ollut.
Ettekö ole kotona kun hän piilottelee tavaroita? Meillä ei kukaan käy ilman että ollaan itse kotona ja silloin kyllä huomattaisiin jos joku siirtelisi tavaroitamme ja sanottaisiin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole kotona kun hän piilottelee tavaroita? Meillä ei kukaan käy ilman että ollaan itse kotona ja silloin kyllä huomattaisiin jos joku siirtelisi tavaroitamme ja sanottaisiin siitä.
Olemme, mutta ei mulla ole silmiä selässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko et huomaa jos teillä kylässä oleva henkilö ottaa paistinpannun ja vie sen toiseen huoneeseen? Eikä muutkaan perheenjäsenet huomaa mitään?
Muistisairaus ei ikää kysy, se voi puhjeta jo keski-iässä. Kannattaisi äiti viedä lääkäriin, jotta pääsisi muistitutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko et huomaa jos teillä kylässä oleva henkilö ottaa paistinpannun ja vie sen toiseen huoneeseen? Eikä muutkaan perheenjäsenet huomaa mitään?
En, koska äiti muutenkin touhottaa koko ajan ja yrittää olla avuksi. Hänen vierailunsa ovat yhtä säntäilyä, ei hän istu sohvalla paikallaan, vaan on heti suurinpiirtein paistamassa pullaa ja silittämässä verhoja.
Eikä se paistinpannu ole välttämättä toisessa huoneessa, vaan tällä kertaa se oli laitettu keittiön roskikseen. Tätä voi tapahtua sillä aikaa kun olen vaikka vessassa, niin äiti "auttaa siivoamaan" eli tunkee sen paistinpannun pahviroskien sekaan.
Älä viitsi trollata.