Haluaisin lääkäriksi, mutta pelkään että on jo liian myöhäistä edes yrittää :(
Pelkään, että olisin jo yli kolmekymppinen kun edes pääsen sisään, siksi en "uskalla" edes alkaa lukemaan pääsykokeisiin. Samoin pelkään, että mitä jos pääsenkin sisään ja pitää ottaa taas hirveästi opintolainaa kun sitä on jo ennestään ihan rutosti kun opiskelin jo yhden tutkinnoin aikaisemmin. Suositelkaa mulle jotain vähemmän ahdistavaa ja pelottavaa opiskeltavaa?
Kommentit (37)
Olen lääkäriopiskelijoiden opinto-ohjaaja, ja et todellakaan ole liian vanha hakemaan jos oikeasti haluat alalle. Todella paljon on vanhempiakin opiskelijoita meillä lääkäriopiskelijoissa.
Jos et Suomessa pääse niin lähde Latviaan. Pienet vuokrat ja edullisemmat elinkustannukset muutenkin.
Opiskelin nelikymppisenä psykologiksi, kyllä kannatti. Rohkeasti vaan tavoittelemaan unelmaa ja uutta uraa! Itsellänikin välillä käy mielessä ajatus vielä lääkiksestä. 😁
Et ole liian vanha ja toivottavasti talouspuoli selviää.
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäriopiskelijoiden opinto-ohjaaja, ja et todellakaan ole liian vanha hakemaan jos oikeasti haluat alalle. Todella paljon on vanhempiakin opiskelijoita meillä lääkäriopiskelijoissa.
Osaatko sanoa, miten ne vanhemmat lääkäriopiskelijat, joilla voi olla jo perhekin, elättää itsensä? Mä makselen vielä pois vanhoja opintolainoja, mulla ei ole juurikaan säästöjä ja vauvakin on tulossa. En juuri tällä hetkellä ole hakemassa lääkikseen, mutta pohdin rahoitusvaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo sinun pelot on alasta kiinni? Mene töihin jos opiskelu pelottaa.
En työllisty mun tutkinnolla, koska samanlaisia tusinamaistereita on muitakin työttöminä satoja. Työpaikkoja hyvällä tuurilla ehkä yksi tai kaksi avoinna koko maassa. Per vuosi.
Kumpaa pelkäät enemmän: työttömyyttä vai opintolainaa?
Opintolaina pelottaa enemmän. Työttömänä sentään rahaa tulee sen verran mitä menee. Opiskelijana menee paljon enemmän kuin mitä tulee. Ja tiedän, etten ole sellainen ihminen joka pystyy opiskelemaan jotain vaativaa alaa ja käymään samalla töissä.
Omaehtoinen opiskelu työttömyysturvalla 24 kk.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä ovat vanhimmat oppilaanne?
Aloitin opiskelut 70 vuotiaana ja 100 vuotiaana minusta tuli lääketieteen tohtori. T. 105 vuotias työelämässä oleva lääkäri.
Ap saa lapsen ja haaveilee lääkäriopinnoista. Halleluja vain.
No jos pelottaa niin ei kyllä kannata yrittää.
Ei ole iästä kiinni mutta ihme pelkuruus on kyllä lääkäriuran este.
Opiskelen kuudetta vuotta lääkäriksi (eli alottanu v2015), meidän kurssilla on paljon sellaisia jotka aloittaneet kolmi-tai nelikymppisenä. Toki useimmat syntyneet 90-luvun alussa tai puolessa välissä, mutta hyvin mukaan mahtuneet "vanhemmatkin".
Opintolainaa ei kannata pelätä, varsinkin sitten kun saanut 4 ekan vuoden opinnot kasaan saa hyvin tehtyä töitä ja palkka hyvä. Ansaitsen nyt osa-aikatyötä tekevänä kuukaudessa parempaa palkkaa kuin hoitajat, mikä kyllä huutava vääryys. Sit kun vielä pistää päälle päivystykset nii palkka useampi tonni, halutessa vois olla 10 000 (syrjäset paikat, paljon päivystystä)
Välillä vaikea uskoa että tähän saakka selvitty, lääkis on rankka koulu mutta nyt mitä pidemälle päässy huomaa miten antoisaa homma on ja todellakin kannatti uhrata aikaa pääsykokeisiin (itse vaihdoin alaa ja opiskelin fykebi itsenäisesti kun lukiossa keskityin muihin aineisiin) ja lääkiksen ekoina vuosina vaikka tälleen jälkikäteen arvioituna taisin kärsiä pahemman luokan uupumuksesta. Tällä hetkellä ilman muuta teen enemmän töitä kuin tuolloin, mutta kyllä se lähes 23/7 opiskelu oli rankempaa.
Raskasta ollu mutta en vaihtas päivääkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo sinun pelot on alasta kiinni? Mene töihin jos opiskelu pelottaa.
En työllisty mun tutkinnolla, koska samanlaisia tusinamaistereita on muitakin työttöminä satoja. Työpaikkoja hyvällä tuurilla ehkä yksi tai kaksi avoinna koko maassa. Per vuosi.
Kumpaa pelkäät enemmän: työttömyyttä vai opintolainaa?
Opintolaina pelottaa enemmän. Työttömänä sentään rahaa tulee sen verran mitä menee. Opiskelijana menee paljon enemmän kuin mitä tulee. Ja tiedän, etten ole sellainen ihminen joka pystyy opiskelemaan jotain vaativaa alaa ja käymään samalla töissä.
Omaehtoinen opiskelu työttömyysturvalla 24 kk.
Ei tule onnistumaan sillä työkkäri katsoo että ap:lla on jo yksi tutkinto jolla ei työllisty niin he eivät mitenkään lähde takaamaan sitä että saisi pari vuotta opiskella ansiosidonnaisella
Kannattaako lopputulos? Jos luet ja osallistut pääsykokeisiin, mitä menetät? Voit ensi vuonna yrittää taas. Mieti ja kirjaa ylös mitä menetät? Hakijoiden taso tulee olemaan luultavimmin todella kova, sillä lääkiksen sisäänottomääriä nostetaan, joten yhä useampi hakee, kun arvelee tilaisuutensa tulleen.
Päätä lyhyellä aikataululla haetko vai et. Aloita lukeminen tosi täysillä välittömästi, koska aika loppuu kuitenkin kesken. Siinä sitten näet, onko lukeminen sun juttu. Jonkin muun alan opiskelukokemukset voivat olla ihan erilaisia, vaikka humanistisen alan (itsellänikin - joo ja haaveilin lääkiksestä, mutta en hakenut).
Kirjaa myös ylös, missä olet vahva, mikä kaipaisi eniten harjaannusta. Pystytkö korottamaan yo-arvosanojasi ensi kevään ylppäreissä?
Ikä ei ole ongelma ollenkaan, kuten täällä sanottu, lääkiksessä on joka kurssilla useampia alanvaihtajia. Jos saat 4 ekaa vuotta katettua lainalla, 2 viimeistä vuotta voit päivystellä viikonloppuisin ja pärjätä sillä. Jos olet epävarma sopiiko lääkärin työ sinulle, niin järkevää olisi yrittää löytää muutama lääkäri joilta voisit kysellä alasta. Lääkäreitä on paljon, ei varmaan ole vaikea tehtävä. Tai voit kysellä täällä.
Ehkä joku lääkäri voisi tulla tänne kertomaan työstään? Veikkaan että lääkäri on niin laaja ammatti, että jokainen alasta kiinnostunut löytää sieltä itselleen sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kakaroita lääkäreksi ei. Pitäisi mielummin olla alaikäraja hakuun.
Höpöhöpö. Asiaa on lääkärikoulutuksessa niin paljon, että ne asiansa osaavat keski-ikäiset lääkärit ovat itsekin olleet niitä ”kakaralääkäreitä”. Jostain on aloitettava.
No se on muutama vuotta kituutusta ja sitten pääset palkoille. Vaikka maksat lainanlyhennyksiä, niin kyllä lääkärin palkasta silti jää reilusti enemmän käteen kuin työttömyyskorvauksesta. Jos siis arvelet ettet tule työllistymään nykyisellä tutkinnollasi.