Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä rahalla ihmiset ostavat lapsilleen autoja, mopoja yms?

Vierailija
01.11.2024 |

Tiedän, että aina on niitä, joilla on rahaa.  Suurin osa ihmisistä osuu kuitenkin keskituloisiin. Mopolla en tarkoita mitään noin 1500e mopoja,  vaan selvästi kalliimpia. Enkä tarkoita ensiautolla mitään oikeasti halpaa (tyyliin 2000e autoa) vaan kalliimpia.

Teen opettajan sijaisuutta eräässä kunnassa ja ihmettelen, miten lukiolaisilla on niin monella oma auto ja ei tosiaankaan mitään halpoja kotteroita. Yläkoululaisilla on kalliita mopoja, mopoautoja, mökkäreitä yms. Auton ylläpitäminenkin on kuitenkin kallista. 

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkailla on varaa ja muut ostelevat velaksi. Itse ihmettelen miksi vanhemmilla ei ole älliä kertoa jälkikasvulleen että se tyhjänpäiväinen ajo ja renkaitten huudattaminen maksaa.

Vierailija
2/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla rahalla millä asuntoja, eli velkarahalla ja sitten leikitään rikasta ja haetaan ruoka leipäjonosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun ihmiset tekee töitä, ja saa siitä rahaa.

Vierailija
4/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 15 v poika sai mopon koska oli kesätöissä ja tienasi mopo rahoista puolet ja minä maksoin puolet. Opetamme lapsille ettei mitään saa ilmaiseksi. Nuorena poikana minäkin tein kesätöitä ja iltatöitä jotta sain mopon ostettua. Meidän tytär halusi mopoauton mutta sitä emme ostaneet koska minusta ne ovat aika turhia ja kalliita. Se kulkee fillarilla ja säästää ajokorttiin rahaa, ostamme sille auton kun täyttää 18v.

Vierailija
5/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot ja varat ovat eri asia. Koska perhekoot ovat olleet jo pari sukupolvea suurimmalla osalla kansaa aika pieniä, perittyä varallisuutta on kasautunut. Esimerkiksi metsän omistajista suurin osa on kaupunkilaisia.

Vierailija
6/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen syntymästä asti säästetty ja sijoitettu rahaa, että on sitten millä auttaa häntä elämän alkuun ja hankkia jotain tarpeellista ja mukavaa. Olemme olleet pieni- ja keskituloisia. Hyvä potti ehti kertyä vuosien aikana, vaikka kuukausittainen sijoitus ei ollut iso. 

Vierailija
7/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi niitä ostetaan vielä täysin vastikkeetta eli kerojen ei tarvitse tehdä niiden eteen mitään. Ei niin opi pärjäämään omillaan.

Vierailija
8/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkailla on varaa ja muut ostelevat velaksi. Itse ihmettelen miksi vanhemmilla ei ole älliä kertoa jälkikasvulleen että se tyhjänpäiväinen ajo ja renkaitten huudattaminen maksaa.

LAINAA JA KULUTUSLUOTTA. Kulissit on oltava. . ja paljon velkaa. nam nam.

Vierailija
9/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuloilla, ei mulla muuta rahaa ole.

Teinillä on 2200€ skootteri, tai mulla ja isällään on, ei ole teinin nimissä. Eihän se kallis ole, mopoauto tai mönkijä ei kyllä käynyt mielessäkään.

En aatellut hänelle autoa hankkia, mutta luultavasti lahjoitan hänelle sijoitusyksiöni, saa asumiskulut alas opiskeluaikana.

Vierailija
10/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisillä ja muilla yhteiskunnan kustantamilla perhe-eduilla ne ostetaan. Kukaan ei ole tässä yhteiskunnassa niin oikeutettu kuin lapsiperheet. Koko systeemi pitäisi purkaa.

Vierailija
11/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa saadaan ja sillä rahalla ostetaan.

Vierailija
12/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillein sitä oppii ajamaan aikuisena autoa.

Vierailija
13/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk seudulla asutaan, velkaisessa rivarissa. Olen totaali yh, kolmivuorotöissä, ei mitään mahdollisuutta ostaa mopoautoja tms. Nuoren ajokorttiin olen säöstänyt rahaa, meillä on yksi vanha volvo. Saa ajella sillä kun kortin saa. Toisilla on varaa, toisila ei. 

Vierailija
14/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pitää ostaa just uusi mönkijä hytillä maksaa yli 20 kymppiä. Täällä Pohjanmaalla on kaikilla mönkkäri

Vierailija
15/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmaksi osaksi rahoitin ylitöillä mopot, kevarit ja ekan auton.

Vierailija
16/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne harvenevat muutamassa vuodessa kun köyhdyttämisen agenda etenee ja konkurssit lisääntyvät edelleen... enää ei ole paluuta...

Vierailija
17/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi niitä ostetaan vielä täysin vastikkeetta eli kerojen ei tarvitse tehdä niiden eteen mitään. Ei niin opi pärjäämään omillaan.

Ysin teini joutuu sillä mopollaan kulkemaan harrastuksissa osan vuotta. En mä sitä hankkinut teinin huviajeluita varten, vaan ostin itselleni vapaa-aikaa kun ei tarvi kuskata sinne sun tänne.

Vierailija
18/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just laitettiin pojalle g-sarjalainen msport bemmi 17-vuotis synttäreiden kunniaksi :)

Vierailija
19/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman omaa autoa ei pääse kouluun, lain mukaan on oppivelvollisuus, mutta kunnalla ei velvollisuutta huolehtia koulukyydistä. Autoja saa kaupasta, ensin tehdään töitä ja säästetään ja sitten hankitaan kulkupeli. Edelleen yli 2 000 000 suomalaista käy töissä, joten jos ei wolttaa eikä pössyttele, niin ihmeestä jää rahaa hankintoihin.

Vierailija
20/69 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointi ja pitkäjänteinen säästäminen. Ostin maksoin kaikille neljälle lapselleni ajokortin ja ensimmäiset autot. Työurani tein pienviljelijänä. Nyt eläkkeellä ja aikuiset lapset pärjää omillaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi