Naapurin häiritsevä koira (vahingon riski)
Ongelmamme on naapurien iso koira. Muutimme kuun alusta uuteen asuntoon (rivitalo) jossa on takapihalla aidatut terassit. Asuntojen takapihojen välissä vain pikku pensasaidat jos niitäkään. Nyt ongelmaksi on muodostunut se että lapset eivät uskalla leikkiä meidän takapihalla, koska naapuri pitää isoa koiraansa terassillaan ja lapset pelkäävät (ja minä myös!). Olen pyytänyt ottamaan koiran sisään mutta ei ole auttanut vaan on sanottu "kyllä se saa siellä olla" ynnä muuta. Voinko vaatia taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tai isännöitsijän kautta pitämään koiran poissa? Aita on niin heikko ja matala että tuollainen koira tulee sieltä heti pois jos haluaa ja raatelujuttuja luettuani en ot mitään riskiä. Koira painaa ainakin 80 kiloa.
Kommentit (684)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:20"]
No eipä kyllä ole fiksua kehuskella sillä että joltain on päässyt mastiffit karkuun. Ihan sama mikä koira niin vastuu pitää kantaa. Ihan pelkkä autokolari on jo aika iso onnettomuus jonka koira voi aiheuttaa.
[/quote]Sattumoisin tuossa ei mene isompaa tietä lähellä. Ja toisekseen, kaverit SOITTIVAT HETI 112 ja paikallisradioon ja lähtivät HETI koiran perään, toinen autolla,toinen fillarilla. Kaveri meni siis sisältä hakemaan roskapussia tms. ja oli poissa minuutin, tuossa ajassa koira jo mennä viiletti pellolla.
Eli äläs sä nyt siellä ala meuhkaamaan, että omistajat eivät tunnista vastuutaan jne. jne. Koira ehti olla poissa n. 15 minuuttia.
Ja vahinkoja VOI sattua kelle tahansa. Vai oliko tuo laumanvartija se sana, joka sai sut älähtämään?
Kannattais muuten tutustua noihin rotuihin tarkemmin.. Yleensä nuo vartioivat omaa reviiriään (pihaa, peltoja tms.), mutta reviirin ulkopuolella nuo ovat yleensä täysin erilaisia. Eivät nuo yleensä ole vihaisia, koira aggreja saattavat olla, riippuu yksilöstä.
Nimimerkillä monta laumanvartijaa elämän aikana tavannut.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:49"]
Mikä ihmeen "laumanvartijakoira"? Siis rodultaan? Ei sellaista rotua ole olemassakaan
Etkä ole ap vieläkään kertonut miksette voi mennä leikkialueelle tai leikkipuistoon ulkoilemaan?
[/quote]
Mies sanoi että laumanvartijat ovat joukko jättimäisiä koirarotuja jotka on jalostettu puolustamaan laumaa ja tappamaan tunkeilijat, ja että tämä naapurin koira on laumanvartija!
Ja voisimme mennä puistoon tai muualle mutta olen sanonut jo monesti että muutimme tähän asuntoon koska piha! Nyt maksamme paljon enemmän tyhjästä koska asunto saman kokoinen kin entinen ja piha ei voi käyttää.
[/quote]
Sun mies taitaa olla vähän tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:20"]
No eipä kyllä ole fiksua kehuskella sillä että joltain on päässyt mastiffit karkuun. Ihan sama mikä koira niin vastuu pitää kantaa. Ihan pelkkä autokolari on jo aika iso onnettomuus jonka koira voi aiheuttaa.
[/quote]Sattumoisin tuossa ei mene isompaa tietä lähellä. Ja toisekseen, kaverit SOITTIVAT HETI 112 ja paikallisradioon ja lähtivät HETI koiran perään, toinen autolla,toinen fillarilla. Kaveri meni siis sisältä hakemaan roskapussia tms. ja oli poissa minuutin, tuossa ajassa koira jo mennä viiletti pellolla.
Eli äläs sä nyt siellä ala meuhkaamaan, että omistajat eivät tunnista vastuutaan jne. jne. Koira ehti olla poissa n. 15 minuuttia.
Ja vahinkoja VOI sattua kelle tahansa. Vai oliko tuo laumanvartija se sana, joka sai sut älähtämään?
Kannattais muuten tutustua noihin rotuihin tarkemmin.. Yleensä nuo vartioivat omaa reviiriään (pihaa, peltoja tms.), mutta reviirin ulkopuolella nuo ovat yleensä täysin erilaisia. Eivät nuo yleensä ole vihaisia, koira aggreja saattavat olla, riippuu yksilöstä.
Nimimerkillä monta laumanvartijaa elämän aikana tavannut.
[/quote]
Valitettavasti liian moneen vastuuttomaan koiranomistajaan olen törmännyt, hyvä että tässä tilanteessa ei niin ollut. En minä älähtänyt laumanvartijoista, ihan sama vaikka olisivat perhoskoiria niin voivat aiheuttaa paljon vahinkoa vapaana.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:08"]
Miten voi puolustaa lapsia jos 80-kiloinen koira tulee raivopäissään päälle??
[/quote]
Jos se koira vaan on omalla puolellaan ja katsoo niin miten siltä tarvitsee puolustaa ketään?
[/quote]
KUINKa monesti täytyy jankuttaa? Se voi tulla sieltä pois milloin vain ja lapset pelkäävät!
[/quote]
Myös joku muu irtokoira voi hyökätä niiden lasten kimppuun. Ihan milloin tahansa kun ne siellä pihalla leikkii. Vai ajattelitko että koirienpito kielletään koko Suomessa jottei sun lapset vaan joudu vaaran? Suomessa on 650 000 potentiaalista lastenraatelijakoiraa. Sulla riittää puuhaa kun kaikki ne on saatava pois, hyvällä tai pahalla.
Kyllä tämä nyt on hyvin vedetty provo, koska naapurinkoira on mitä leppoisinta ja lutuisinta merkkiä...eli sorry..olisit keksinyt jonkun toisen rodun;)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:17"]
Sulla on dorka mies :D Just joo, että KAIKKI jättikoirat on laumanvartijoita. Päivän parhaat naurut!!!
Mitäs ap siihen tuumaa, että kavereilla (asuvat omakotitalossa) on 2 (aikesemmin 3) espanjanmastiffi urosta, kumpikin painaa 80 kiloa. Ja asuvat taajamassa.
Ja hui, nuorempi koira on kolme kertaa päässyt karkuun, ei aidan yli vaan aidan ALI, löysi jonkun kolosen, mistä ähtäytyi vapauteen. Koirat ovat kyllä kilttejä reviirin ulkopuolella eli mitään ei tapahtunut.
[/quote]
Meillä on koirilla (3 kaukaasialaista) 3m aita jota on kaivettu maahan vajaa metri, kaartuu ylhäältä ja valaistuilla kylteillä varustettu (vahtikoiria työssä). Eihän nämä ole vaarallisia suoraan ihmiselle oman reviirinsä ulkopuolella, mutta ei se tarkoita sitä että olisi ihan ok että juoksentelevat tuolla kylällä.
Meidän naapurissa on koira, jonka aiheuttamaa riskiä itse olen alkanut viime aikoina pohtia. Aluksi kesällä oli koira käynyt pihassa lapsen päälle. Saimme naapurilta ohjeet, miten lasten pitää tulla pihaan, jotta ei käy pahasti. Toimimme ohjeen mukaan ja neuvoimme lapsille, miten toimia oikein naapuriin mennessä (naapurissa siis samanikäisiä lapsia kuin omamme.) Nyt ko. koira on ilmeisesti tarttunut ohijuoksevan tytön lahkeeseen jokunen aika sitten (ei omassa pihassa vaan koiranulkoilutuksen yhteydessä.) Ja eilen koira tarrasi mieheni lahkeeseen, kun hän pyöräili koiran ja ulkoiluttajan ohi.
Mua on nyt oikeasti alkanut vähän huolettaa toi naapurin koira. Okei, voin sanoa lapsille, että älkää sit juosko koiran näkösällä, koska koiralla tulee jokin saalistusvietti, jos joku on liikkeessä. Mutta pikkasen on vaikea saada pienet lapset muistamaan, että aina kun tän koiran näkee, niin pitää liikkua rauhallisesti. Koira kuitenkin tuntee myös mieheni, ja naapurit ovat tähän mennessä vakuutelleet, että sitten kun koira tuntee henkilön, niin ei tarvitse olla huolissaan. Mutta nyt näyttää siltä, että käy myös tuttujen kimppuun. HUOM! Mieheni lapsuudenkodissa on ollut koiria ja mieheni erottaa, halusiko koira leikkiä vai kävikö päälle. Ei ollut leikistä kyse.
Naapurit edelleen vakuuttavat, että koira on kyllä kiltti, mutta snadisti on alkanut epäilyttämään. Koirista enemmän tietävät, mitkä varoitusmerkit ovat sellaisia, että pitää alkaa ottamaan tosissaan se, ettei koira ehkä ole enää kovin luotettava?
(Pappani koira hyppäsi kerran lapsuudessa kurkkuuni, onneksi tuli vain naarmu, koska koira oli kiinni, ja ehdin hypätä riittävän kauas riittävän nopeasti. Pappani uskoi, että koira on mennyt sekaisin vasta sitten kun koira puri häntä itseään. Tuon pohjalta tiedän, että koiran omistajana helposti luottaa omaan koiraan ihan viimeiseen asti, eli siihen asti, että koira käy omistajien kimppuun.)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:49"]
Mikä ihmeen "laumanvartijakoira"? Siis rodultaan? Ei sellaista rotua ole olemassakaan
Etkä ole ap vieläkään kertonut miksette voi mennä leikkialueelle tai leikkipuistoon ulkoilemaan?
[/quote]
Mies sanoi että laumanvartijat ovat joukko jättimäisiä koirarotuja jotka on jalostettu puolustamaan laumaa ja tappamaan tunkeilijat, ja että tämä naapurin koira on laumanvartija!
Ja voisimme mennä puistoon tai muualle mutta olen sanonut jo monesti että muutimme tähän asuntoon koska piha! Nyt maksamme paljon enemmän tyhjästä koska asunto saman kokoinen kin entinen ja piha ei voi käyttää.
[/quote]
Hyppäätkö kaivoonkin jos miehesi sanoo? Lopeta nyt tuo lapsellinen käytöksesi. Turhaa lietsot pelkoa myös lapsiisi. Koiralla on täysi oikeus olla pihalla. Ja se, että jos koira katsoo ei tarkoita, että se on hyökkäämässä. Totta helvetissä koirat katsoo, katsothan sinäkin, jos joku jossain liikkuu? Mistä tietää, vaikka sä olisit käymässä jonkun ihmisen päälle yhtäkkiä, kun olet sitä tuijottanut?
Nyt vähän jotain järkeä tähän touhuun. Menette ovelle, koputatte, pahoittelette aiheuttamaanne häiriöitä ja toteat, että olet tullut järkiisi. Saavatko lapset tutustua koiraanne.
Ja jos se lasten turvallisuus on niin tärkeää teille, niin te rakentaisitte sen aidan ihan itse, omasta pussistanne. Turha selittää muuta.
Ei tää ap voi olla todellinen, pakko olla provo. Ei noin sairasta ihmistä voi kulkea vapaalla jalalla vaikka mielenterveyspalveluita miten supistetaan. Lapset varmaan haettu tänään pois kun on pipipää ollut noin hiljainen, vai söikö iso epäsisti koira koko "suloisen " häirikköperheen..
Hei 391, muutitko hieman tarinaasi?
Kuulostat aivan kaverini naapurilta. Tai no, tätä nykyä voi kai jo kohta puhua entisestä kaverista. Koiransa on hänestä vain nuori ja leikkisä, mun mielestä se on kouluttamaton piski ja on vain ajan kysymys, kun tekee jotain pahaa. On jo kuitenkin mm. purtun naapurin lapsia, toki vika oli kaverin mielestä lapsissa, kuinkas muuten.
Up! Taitaa olla päässyt jo hoitoon tuo sairas ihminen kun on niin hiljaista ollut..
Ilmeisesti. Mies hyökkäsi naapurin päälle ja rouva itse mukiloi koiraparan. Puolustivat vain lapsiaan......tuijotukselta.
Kyllä se palstalla on jonkun verran ollut kun on nakutellut alapeukut kaikkiin järkeviin viesteihin ja omiinsa yläpeukut.
Ei se viitti enään ottaa kantaa kun sitä hävettää niin paljon toi sen käytös.. :D
Mahtava ketju, may it never die.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 15:30"]
Moi AP, minä olen sen suuren koiran omistaja, tunnistin tekstistä neuroottisen uskovaisperheenne heti. Tunnistin tekstistä myös kiltin, lauhkean ja tottelevaisen koiranikin.
Itse pelkään lapsia. En osaa kommunikoida niiden kanssa ja pelkään kun ne vain hiljaa tuijottavat. Teidän lapsenne katsovat minua aidan takaa, joka ei varmasti pidättelisi lapsianne jos ne haluaisivat tulla minun pihalleni. Teidän lapsistanne lähtee myös ääntä kun ne leikkivät ulkona. Voisitko pitää lapsesi sisällä silloin kun minä olen ulkona? Tai vaihtoehtoisesti kytkettynä, etteivät he vain saisi koirastani kimmoketta tulla meidän pihan puolelle. Mietin myös, että kun terassinne on niin pieni, että saako lapsia pitää edes niin pienessä tilassa?
Nimim. Naapurisi
[/quote]
:---------D
Kohta AP herää tai sitten on tosiaan siirtänyt ongelmansa sosiaalitoimiston ratkaistavaksi. Varokaa vaarallisesti katselevia koiria ja tuijottavia lapsia.
Miten musta tuntuu että ap nauraa käkättää kuinka provo uppoaa ja heittää aina välillä vähän lisää vettä kiukaalle. Huvinsa kullakin