Naapurin häiritsevä koira (vahingon riski)
Ongelmamme on naapurien iso koira. Muutimme kuun alusta uuteen asuntoon (rivitalo) jossa on takapihalla aidatut terassit. Asuntojen takapihojen välissä vain pikku pensasaidat jos niitäkään. Nyt ongelmaksi on muodostunut se että lapset eivät uskalla leikkiä meidän takapihalla, koska naapuri pitää isoa koiraansa terassillaan ja lapset pelkäävät (ja minä myös!). Olen pyytänyt ottamaan koiran sisään mutta ei ole auttanut vaan on sanottu "kyllä se saa siellä olla" ynnä muuta. Voinko vaatia taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tai isännöitsijän kautta pitämään koiran poissa? Aita on niin heikko ja matala että tuollainen koira tulee sieltä heti pois jos haluaa ja raatelujuttuja luettuani en ot mitään riskiä. Koira painaa ainakin 80 kiloa.
Kommentit (684)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:25"]
Mies oli ottanut selvää laumanvartijakoirista eli on tarkoitettu suojelemaan omaa reviiriä ja hyökkäämään kimppuun, tappelevat susienkin kanssa ym niin päästäisitkö lapsesi itse sellaisen kanssa samaan tilaan? Juoksemaan? Kohta en jaksa jankuttaa kun lähes kukaan ei ymmärrä
[/quote]
Se on laumanvartijakoira.
Meidän naapurissa oli tuollainen kun olin lapsi. Ihan irti vieläpä. Ei se minnekään koskaan pihapiiristä lähtenyt. Nyt itse harkitsin ko. rotua pitkään, kun se lapsuuteni koira teki niin hienon vaikutukaen.
AP: sun naapurissa on hirviökoira, joka on hiipivä tappaja ja erittäin verenhimoinen. Etenkin pienet lapset ovat sen suurinta herkkua. Alä vaan mene enää ikinä takapihalle tai laske lapsia sinne. Se hyppää varmasti heti sieltä sun ja lasten kimppuuun, kaataa, puree kaulaan ja raatelee. Ei edes plastikkakirurgi saa sen jälkeen kasvoja kuntoon.
Mikä ihmeen "laumanvartijakoira"? Siis rodultaan? Ei sellaista rotua ole olemassakaan
Etkä ole ap vieläkään kertonut miksette voi mennä leikkialueelle tai leikkipuistoon ulkoilemaan?
AP, kirjoita adressi koirasta luopumisesta yhteisen turvallisuuden tähden ja mene kiertämään lasten kanssa taloyhtiössä ovelta ovelle. Luulen että pääset naapuriongelmasta eroon sillä tavalla. :D Ehkä eri tavalla kuin toivoit mutta kumminkin. :D
Ja että huithapelin näköinen mieskin vielä! :DDDDD
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:52"]
80 kg painavia koirarotuja ovat mastiffi, espanjanmastiffi, kaukasiankoira, tanskandoggi, bernhardinkoira, leonberginkoira.
[/quote]
Tämä on musta epäsiisti jättimäinen karvaröykkiö ja kyllä mies vielä toisti että laumanvartija, kun oli puhunut kaverinsa kanssa joka tietää koirista. Naapuri sanoi newfounlandinkoiraksi kun kysyimme mikä se on kun yritimme pystyä keskustelemaan muttanaapuri ei voi.
[/quote]
Nöffi EI missään nimessä ole laumanvartija. Käypä nyt vaikka täältä lukemassa sen luonteesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Newfoundlandinkoira
Teidän naapurilla on täysi oikeus pitää koiraansa vapaana pihallaan, siihen ei yhtään kukaan
voi vaikuttaa, ei vaikka yrittäisit valittaa kenelle. Koiran oikeus olla ulkona omalla pihallaan
on aivan yhtä suuri kuin teidän lastenkin.
Ja muutenkin kannattaisi miettiä miksi koirat pelottavat sinua niin paljon, ja mitä voisit tehdä
ettet tartuta pelkoasi lapsiin.
Jos sillä naapurillasi olisi laumanvartijakoira rivarissa, niin hyvin todennäköisesti se olisi jo aiheuttanut ihan oikeitakin ongelmia eikä vain tuijotellut pahalla silmällä teidän lapsia. Laumanvartija tulee kyllä sitten ihan parimetrisestäkin aidasta yli jos kokee sen tarpeelliseksi, olenpa kuullut juttua kun ovat tulleet ikkunankin läpi reviiriään puolustaessaan. Lähiöissä saattavat pahimmillaan ottaa reviirikseen koko korttelin.
Newfounlandinkoira EI ole laumanvartija.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:49"]
Mikä ihmeen "laumanvartijakoira"? Siis rodultaan? Ei sellaista rotua ole olemassakaan
Etkä ole ap vieläkään kertonut miksette voi mennä leikkialueelle tai leikkipuistoon ulkoilemaan?
[/quote]
Mies sanoi että laumanvartijat ovat joukko jättimäisiä koirarotuja jotka on jalostettu puolustamaan laumaa ja tappamaan tunkeilijat, ja että tämä naapurin koira on laumanvartija!
Ja voisimme mennä puistoon tai muualle mutta olen sanonut jo monesti että muutimme tähän asuntoon koska piha! Nyt maksamme paljon enemmän tyhjästä koska asunto saman kokoinen kin entinen ja piha ei voi käyttää.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:22"]
Tämä on musta epäsiisti jättimäinen karvaröykkiö ja kyllä mies vielä toisti että laumanvartija, kun oli puhunut kaverinsa kanssa joka tietää koirista. Naapuri sanoi newfounlandinkoiraksi kun kysyimme mikä se on kun yritimme pystyä keskustelemaan muttanaapuri ei voi.
[/quote]
Naapuri tietää varmasti itse parhaiten koiransa rodun. Newfoundlandinkoira ei ole laumanvartija. 80 kg on kyllä aika paljon nöffin painoksi, mutta eiväthän kaikki koirat mahdu rotumääritelmän rajoihin. Tuo 80 kg on luultavasti sinun arviosi, ja on varmaan yläkanttiin.
miehesi on ymmärtänyt nyt kyllä ihan väärin, kaikki suuret koirat eivät ole laumanvartijoita. Täältä näet laumanvartijoihin kuuluvat rodut: http://www.laumanvartijat.com/6
Kuten huomaat, naapurisi koira ei ole laumanvartija. Ehkä pahinta mitä se voisi lapsillesi tehdä on nuolaista poskesta.
Ihme kitisijä. Ongelmat alkavat juuri siitä kun MINÄMINÄMEILLEMEIDÄNPIHAMEIDÄNULKOILUILMAT-ihmiset muuttavat rivitaloihin. Ja sitten pitää kaikkien naapureiden sopeutua.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:35"]
Hyi, kauhea tilanne. Komppaan täysin ap:ta. Minä ainakin pelkäisin isoa koiraa, vaikka kuinka sen väitettäisiin olevan kiltti, enkä luottaisi olemattomaan pensasaitaan.
[/quote]
En ole tätä kirjoittanut t. AP ja nämä kirjoitukset ovat naurettavia kun ette tiedä tilannetta... Siis oikeasti itseäni suurempi koira ja koko ajan mahdollisuus tulla meidän pihaan. Niin ja naapurilla ei ole lapsia joten ei ole lapsiin tottunut ja kiinnostus saattaa siksikin yltyä. Sanotte mitä sanotte mutta aion viedä asian taloyhtiön pj:lle ja isännöitsijälle koska kyllä jatkuva uhkan tunteminen vieläpä tällaisen asian vuoksi mikä ei ole millään muotoa tarpeellinen saa ja pitää aiheuttaa jotain toimenpiteitä. Edelleenkin ihmettelen miksi koiran pitää olla ulkona juuri silloin kun olisi mahtavat ulkoilukelit, tuntuupa jo kiusanteolta. Niinhän se yksi kirjoittaja kirjoittikin että kiusallaan toisi aidan viereen jne.
No kai se koirakin haluaa olla hyvällä kelillä olla ulkona. Mitä kuvittelet hallituksen tai isännöitsijän tekevän? Muuta kuin nauravan?
Koira on omassa kodissaan, hiljaa ja selkeästi koulutettu. Sinä ja miehesi kuulostatte avohoitopotilailta, joita kukaan ei halua taloyhtiöönsä...
Se on vieläpä uros ja mies sanoi että ne ovat vaarallisempia. En jaksa enää tätä jankkausta kun eí saa tukea vaikka tällä palstalla luulisi saavan. Naapurin käytös on kauheaa ja huomenna pistämme toimeksi. Olen koko viikonlopun itkenyt silmät päästäni tilannettta koska olemme nyt loukossa. Aion kyllä myös ottaa vuokranantajaan yhteyttä ja kertoa mitä mieltä olen tällaisen asian pimittämisestä koska hänen sukulaisensa asui tässä meitä ennen niin tiedossa on ollut. Vieläpä kysyin naapurustosta niin ei mitään häiriöitä vuokraisännän mukaan. Kunpa olisimme silloin nähneet tuon koiran :/
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:08"]
Se on vieläpä uros ja mies sanoi että ne ovat vaarallisempia. En jaksa enää tätä jankkausta kun eí saa tukea vaikka tällä palstalla luulisi saavan. Naapurin käytös on kauheaa ja huomenna pistämme toimeksi. Olen koko viikonlopun itkenyt silmät päästäni tilannettta koska olemme nyt loukossa. Aion kyllä myös ottaa vuokranantajaan yhteyttä ja kertoa mitä mieltä olen tällaisen asian pimittämisestä koska hänen sukulaisensa asui tässä meitä ennen niin tiedossa on ollut. Vieläpä kysyin naapurustosta niin ei mitään häiriöitä vuokraisännän mukaan. Kunpa olisimme silloin nähneet tuon koiran :/
[/quote]
No voisko sit olla, että siitä koirasta ei ihan oikeasti ole mitään haittaa kenellekään!?!
Teidän käytös tässä on kauheaa ollut...
Joo, ja jos se on kastroitu niin se on vielä vaarallisempi koska sitä suututtaa pallien menetys. Jos sitä ruokitaan raa'alla lihalla niin se on varmasti verenhimoinen. Jos sillä on kieli ulkona niin se miettii jo miltä teidän pikkuisen maistuvat.
Mutta muistappa varoa myös kissoja, http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288339362970.html , etenkin raidallisia.
Sulla on dorka mies :D Just joo, että KAIKKI jättikoirat on laumanvartijoita. Päivän parhaat naurut!!!
Mitäs ap siihen tuumaa, että kavereilla (asuvat omakotitalossa) on 2 (aikesemmin 3) espanjanmastiffi urosta, kumpikin painaa 80 kiloa. Ja asuvat taajamassa.
Ja hui, nuorempi koira on kolme kertaa päässyt karkuun, ei aidan yli vaan aidan ALI, löysi jonkun kolosen, mistä ähtäytyi vapauteen. Koirat ovat kyllä kilttejä reviirin ulkopuolella eli mitään ei tapahtunut.
No eipä kyllä ole fiksua kehuskella sillä että joltain on päässyt mastiffit karkuun. Ihan sama mikä koira niin vastuu pitää kantaa. Ihan pelkkä autokolari on jo aika iso onnettomuus jonka koira voi aiheuttaa.
Tästä ketjusta on saanut illan naurut :D
Se puoli vain ei naurata, että turha koirapelko tartutetaan lapsiin hysteerisellä toiminnalla. En huuda ekana provoa, koska ap:n kaltaisia vauhkoja oikeasti on.
Sitten lapset ovat ihmeissään kun tajuavat, ettei kaikki koirat olekaan hulluja. :) Jos ei ole ehtinyt iskostua liian syvälle pelko.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:07"]
Mies sanoi että tutustumisessa - joka ei siis ja tosin kiinnosta - olisi lisäksi se riski että koira kiinnostuisi lisää saatuaan hajun ja pyrkisi sitten meidän pihan puolelle siksi.
[/quote]
Miten niin? Oletteko te koko perhe kinkkuja? Kyllä se koira on jo hajun saanut, aikaa sitten. Eikä ole tullut silti teidän pihalle.