Naapurin häiritsevä koira (vahingon riski)
Ongelmamme on naapurien iso koira. Muutimme kuun alusta uuteen asuntoon (rivitalo) jossa on takapihalla aidatut terassit. Asuntojen takapihojen välissä vain pikku pensasaidat jos niitäkään. Nyt ongelmaksi on muodostunut se että lapset eivät uskalla leikkiä meidän takapihalla, koska naapuri pitää isoa koiraansa terassillaan ja lapset pelkäävät (ja minä myös!). Olen pyytänyt ottamaan koiran sisään mutta ei ole auttanut vaan on sanottu "kyllä se saa siellä olla" ynnä muuta. Voinko vaatia taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tai isännöitsijän kautta pitämään koiran poissa? Aita on niin heikko ja matala että tuollainen koira tulee sieltä heti pois jos haluaa ja raatelujuttuja luettuani en ot mitään riskiä. Koira painaa ainakin 80 kiloa.
Kommentit (684)
No minä menisin lapsineni hyvin tyytyväisenä tutustumaan ko. koiraan. Käsi pystyssä!
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:47"]
Eläinihmiset eivät ikinä anna periksi ja rinnastavan eläimensä ihmisiin.
[/quote]
Juurikin näin! Ja edelleen toitotan sitä että lapsella on kyllä suurempi oikeus olla pihalla kuin naapurin rakilla.
[/quote]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:47"]
Eläinihmiset eivät ikinä anna periksi ja rinnastavan eläimensä ihmisiin.
[/quote]
Juurikin näin! Ja edelleen toitotan sitä että lapsella on kyllä suurempi oikeus olla pihalla kuin naapurin rakilla.
[/quote]
Miksi?
[/quote]
Laitatko sinä naapurin rakin mielihalut oman lapsesi turvallisuuden edelle?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:08"]
Miten voi puolustaa lapsia jos 80-kiloinen koira tulee raivopäissään päälle??
[/quote]
Jos se koira vaan on omalla puolellaan ja katsoo niin miten siltä tarvitsee puolustaa ketään?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:39"]
Näytin miehelle tätä keskustelua joka sanoi että aitaa ei saisi edes tehdä ja toiseksi ei ole meidän asiamme maksaa.
Ja emme ole mitään hermoheikkoja vaan uhka on todellinen, hyökkäyksiä ja raateluja on jatkuvasti. Kysymykseeni ei ole vastattu KUINKA moni altistaisi lapsensa 80-kiloisen koiran armoille? Käsi pystyyyn!
[/quote]
Täältä nousee käsi. Minä tutustuisin koiraan ja tutustuttaisin lapsenkin siihen. omistajien luvalla toki. En pelkää koiria eikä pelkää lapsikaan. On opetettu kysymään saako silittää.
Eipä teillä ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin oleskella sisällä. Elämä on valintoja.
Edelleenkin... emme ole kiinnostuneita tutustumaan koiraan. Se on iso (lapset pelkäävät) ja epäsiisti. Haluamme vain käyttää omaa pihaa ilman häiriöä, ja jos katkerat koiranomistaja av-mammat näkisivät koiran koon ja aidan jonka takana sen pitäisi pysyä saattaisi ääni muuttua kellossa :/ Ainakin jos olisi omien lasten turvallisuus kyseessä. Ja asia on tärkeä koska nimenomaan piha oli tärkeä asia miksi tähän muutimme.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:08"]
Miten voi puolustaa lapsia jos 80-kiloinen koira tulee raivopäissään päälle??
[/quote]
Jos se koira vaan on omalla puolellaan ja katsoo niin miten siltä tarvitsee puolustaa ketään?
[/quote]
KUINKa monesti täytyy jankuttaa? Se voi tulla sieltä pois milloin vain ja lapset pelkäävät!
Jumankauti, että ketuttaa tällainen joutava paskanjauhatus. Mikä saa luulemaan, että koira hyökkää???????????
Mekin asuttiin rivitalossa ja koko ajan sain olla koiraani vahtimassa, kun se OMALLA pihallamme köllötti ja nukkui. Ihana ja rauhallinen koira, jota kakarat heitteli sepelillä ja juoksivat ohi edestakaisin, ärsyttääkseen. Koiralla oli 8metrin naru ja itse katsoin ikkunasta ja vahdin. Mut ei vaan saanu olla.
Kerran en meinannu uskoa silmiäni, kun täysin vieras nainen seisoi keskellä koiran peittoa ja sanoi, että hänellä on ihan samanlainen peitto kotona. Koira nukkui selällään, munakarvat vaan heilui tuulessa. Kaikenlaista bimboa täällä telluksella pyöriikin.
Ettei vaan olis niin, että harmittaa, kun kakarat provosoi sitä naapurin koiraa? Kun pitää olla koko ajan kieltämässä ja kyyläämässä. Olishan se niin helppoa, kun sais itse olla vaan, mussutella suklaata ja lukea Seiskaa soffassa.
Sit kerran naapurin yksinhuoltajamuija tuli pokkana meidän pihaan ja sanoi pennuilleen, että nyt mennäänkin silittämään, kun taloomme on muuttanut koira. No just just. Kun en antanut lasten leluksi, niin ilmoitti Anja Eerikäiselle. Anja tuli Heidi Leyserin kanssa tipparellulla pihaan ja jutusteltiin siinä sitten aikamme. Sanoi, että jos vielä sinua ja koiraasi häiritään, soita hänelle, niin loppuu tää touhu. Koirallakin on omat oikeutensa. Se saa ihan varmasti tuijottaa naapurin pihaa ja pyykkejä vaikka aamusta iltaan.
Mies oli ottanut selvää laumanvartijakoirista eli on tarkoitettu suojelemaan omaa reviiriä ja hyökkäämään kimppuun, tappelevat susienkin kanssa ym niin päästäisitkö lapsesi itse sellaisen kanssa samaan tilaan? Juoksemaan? Kohta en jaksa jankuttaa kun lähes kukaan ei ymmärrä
Mies sanoi että tutustumisessa - joka ei siis ja tosin kiinnosta - olisi lisäksi se riski että koira kiinnostuisi lisää saatuaan hajun ja pyrkisi sitten meidän pihan puolelle siksi.
No sitten teidän pitää pysyä sisällä. Yksinkertaista.
Soita isännöitsijälle, kerro koirakauhustasi ja kysy mitä edelliset asukkaat (ennen teitä) ovat olleet koirasta mieltä Kysy, onko valitettu tai ongelmia ilmennyt. Koska on ilmeisesti iso asunto, niin on varmaan ollut lapsiperhe. Jos sanoo, että täysin vaaraton on ollut, eikä mitään ole koirasta otettu yhteyttä, niin eikö se jo kerro jotain? Kyllä se isännöitsijä kertoo, jos jotain on ollut, koska ei varmaan halua olla vastuussa mistään ikävästä. -237-
Sulle on jo annettu myös ne neuvot, joiden avulla saat helpotusta koiraongelmaasi. Poimi ne neuvot täältä ja lopeta vinkuminen.
Ja jos pitää auttaa, kun lukemisen ymmärtämisesi on mitä on, niin taloyhtiön pj, joka tekee aiheesta kokouksen ja eläinsuojeluilmoitus. Voitte myös ehkä keskustella naapurisi ja taloyhtiön kokouksessa KOMPROMISSISTA, jossa molemmat maksaisivat vain puolet aidasta. Näin te ette näe koiraa ja naapurisi ei näe rumaa naamaasi. TE olette uusia, TEITÄ häiritsee joten TE olette vastuussa hyvän ratkaisun saamisesta naapurisovun mukaan. Miksikö? Koska te olette muuttaneet VIIMEISINÄ ja te häiritsette naapuria. Siksi.
Olen pahoillani, mutta mikään laki ei ole puolellasi, koska lain mukaan se koira ei ole vapaana. Elä sen kanssa tai ole elämättä. Todennäköisesti tuota jälkimmäistä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:25"]
Mies oli ottanut selvää laumanvartijakoirista eli on tarkoitettu suojelemaan omaa reviiriä ja hyökkäämään kimppuun, tappelevat susienkin kanssa ym niin päästäisitkö lapsesi itse sellaisen kanssa samaan tilaan? Juoksemaan? Kohta en jaksa jankuttaa kun lähes kukaan ei ymmärrä
[/quote]
mutta newfoundlandinkoira ei ole laumanvartija
Ja emme ole mitään hermoheikkoja vaan uhka on todellinen, hyökkäyksiä ja raateluja on jatkuvasti. Kysymykseeni ei ole vastattu KUINKA moni altistaisi lapsensa 80-kiloisen koiran armoille? Käsi pystyyyn!
[/quote]
Meidän naapurilla on tuollainen koira eikä niiden pihassa ole aitoja ollenkaan. Koira pysyy itsestään omassa pihassa eikä lähde vaeltelemaan. Olen jutellut omistajan kanssa, koiramme on leikkineet yhdessä ja mun lapset on silittäneet naapurin koiraa. Naapurin koira on tosi kiltti ja nauttii lasten huomiosta.
Naapurin talon ohi kävelee päivittäin lukuisia lapsia kun vaeltavat koulutaksia odottamaan, eikä ole tullut mieleenkään että naapurin koira ihan syyttä sieltä mihinkään hyökkäisi. Olen painottanut lapsille että naapurin pihaan ei saa kävellä jos laumanvartijakoira on yksin siinä pihassa tehtävässään, mutta laumanvartijakoira ei myöskään ole mikään nuppivikainen sekopää joka sieltä hyökkäisi ohikulkijoiden kimppuun.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 14:13"]
http://yle.fi/uutiset/iso_koira_hyokkasi_kahden_lapsen_kimppuun_mikkelissa/6922235
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288598810989.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288593977721.html
Tässä faktoja mitä voi käydä! Nyt sitten yritimme vielä kerran puhua naapurille. Mies kävi pimpottamassa ovikelloa ja kysymässä jos koiran voisi edes kytkeä ja laittaa kuonokopan niin omistaja alkoi uhkailemaan poliisilla! Nyt alkaa epäilyttää että maapurimmehan meille täällä taita vastailla kun on paniikissa ja tunnistanut itsensä.
[/quote]
tässä vielä lisäfaktaa mitä voi tapahtua. hirteen tuommoiset rakit
Tää AP on provo... Tylsää... alka menemään jo maku.....
Luulen että täällä on nyt hirviökoirien hirviöomistajien liike meneillään koska normaalisti av:lla olisi saanut koira-aiheeseen tukea. Herättää ajatuksia kyllä... niin ja joku mainitsi vaaralliset laumanvartijat joista mies näitä lukiessaan sanoi että tuohan on semmoinen!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:16"]
[/quote]
Meidän naapurilla on tuollainen koira eikä niiden pihassa ole aitoja ollenkaan. Koira pysyy itsestään omassa pihassa eikä lähde vaeltelemaan. Olen jutellut omistajan kanssa, koiramme on leikkineet yhdessä ja mun lapset on silittäneet naapurin koiraa. Naapurin koira on tosi kiltti ja nauttii lasten huomiosta.
Naapurin talon ohi kävelee päivittäin lukuisia lapsia kun vaeltavat koulutaksia odottamaan, eikä ole tullut mieleenkään että naapurin koira ihan syyttä sieltä mihinkään hyökkäisi. Olen painottanut lapsille että naapurin pihaan ei saa kävellä jos laumanvartijakoira on yksin siinä pihassa tehtävässään, mutta laumanvartijakoira ei myöskään ole mikään nuppivikainen sekopää joka sieltä hyökkäisi ohikulkijoiden kimppuun.
[/quote]
Eli nyt tuli vahvistus, naapurissamme on juurikin laumanvartija! :/
Miksi se on sinulle täysin mahdoton ajatus tutustua siihen koiraan? Käy vaikka ensin yksin tapaamassa sitä koiraa ja kun huomaat, että se on todennäköisesti rodulleen ominainen lällykkä, niin tajuat varmasti että se on myös lapsille turvallinen.
Oletko muuten edes tutustunut tuohon rotuun kirjallisesti? Sekin voisi helpottaa tuota sinun pelkoasi.
Ja kukaan ei halua kyseenalaistaa sinun pelkoasi ja syitä pelkoihisi. Todennäköisesti suurin osa haluaisi sinun tekevän töitä pelkosi eteen, jotta pääsisit niistä yli tai ainakin oppisit elämään niiden kanssa. Ja vielä enemmän, että lapsesi oppisivat, että suurin osa koirista ovat hyvin lempeitä, eivätkä vahingoita isoja/pieniä ihmisiä/muita eläimiä.
Jos naapurisi ei halua rajoittaa koiransa olemista pihalla, niin miksi SINÄ et olisi se SUUREMPI ihminen ja tekisit positiivisen käännöksen elämässäsi ja yrittäisit tutustua siihen koiraan. Ja tietty aina on leikkipuistot, niissä on varmasti enemmän kivaa tekemistä kuin pienellä rivitalonpläntillä.
Ja tosiaan se koirahan ei ole vapaana, kun siinä ympärillä on se aita. Se on sille koiralle muuten todella iso aita henkisesti, se ei sieltä teidän pihallenne tule, ellette nyt rupea vaikka kivittämään sitä.