Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän pisti huvittamaan, mutta myös ihmetyttämään, millä tolalla suomen kielen taito monella on. S-Marketin isossa hyllykyltissä luki näin:

Vierailija
28.09.2020 |

"Akkula-turi". Sana ei siis mahtunut yhteen pötköön, joten piti tavuttaa ja aivan väärinhän se meni. Mietin vaan, että eikö kukaan kaupan työntekijöistä ole huomannut virhettä. Vieressä oli myös muita väärin tavutettuja sanoja eri kylteissä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten akkulaturi olisi pitänyt tavuttaa? Luulin, että on ak-ku-la-tu-ri? Eikö? :o

No ei todellakaan voi taivuttaa akkula-turi. Akku-

laturi sen sijaan olisi ollut oikein.

Ap

Pilkunnussijaäm-mä 

Vierailija
22/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla ja ravintola-alalla tuntuu olevan erityisen paljon kielivammaisia, joille alakoulutasoisten vaatimusten mukainenkin kirjallinen ilmaisu tuntuu olevan aivan uskomattoman vaikeaa ellei mahdotonta. Ihan tavalliset yhdyssanat ja tavutuskin onnistutaan ryssimään. Itse ravintoloitsijana annan systemaattisesti kenkää sellaisille, jotka raiskaavat kaunista äidinkieltämme ja saavat minun yritykseni näyttämään osaamattomalta tai välinpitämättömältä asiakkaiden silmissä. Näitä tapauksia on onneksi melko harvoin, koska pyrin aina testaamaan kirjoitustaidot rekrytointiprosessin aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes aku ankasta ei löydy enään hyvää Suomen kieltä.

Sanoo hän, ei kapituloi Aku Ankkaa, sanoo suomen kielen isolla ja kirjoittaa enään.

Vierailija
24/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalla ja ravintola-alalla tuntuu olevan erityisen paljon kielivammaisia, joille alakoulutasoisten vaatimusten mukainenkin kirjallinen ilmaisu tuntuu olevan aivan uskomattoman vaikeaa ellei mahdotonta. Ihan tavalliset yhdyssanat ja tavutuskin onnistutaan ryssimään. Itse ravintoloitsijana annan systemaattisesti kenkää sellaisille, jotka raiskaavat kaunista äidinkieltämme ja saavat minun yritykseni näyttämään osaamattomalta tai välinpitämättömältä asiakkaiden silmissä. Näitä tapauksia on onneksi melko harvoin, koska pyrin aina testaamaan kirjoitustaidot rekrytointiprosessin aikana.

Tuollaiset ruohojuuritason työt ovat loistavia kehitysvammaisille yms. jotka eivät voi tehdä monimutkaisempaa hommaa. Siksi kirjoitusvirheet yms kylteissä eivät haittaa minua. Jostain se työnteko on aloitettava, ja parempi tehdä jotain tuottavaa kuin olla työkkärin kursseilla. Eri asia on sitten oikeiden ammattilaisten tekemät kyltit ja mainostus, niissä pikkuvirheetkin haittaa.

Vierailija
25/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset ruohojuuritason työt ovat loistavia kehitysvammaisille yms. jotka eivät voi tehdä monimutkaisempaa hommaa. Siksi kirjoitusvirheet yms kylteissä eivät haittaa minua. Jostain se työnteko on aloitettava, ja parempi tehdä jotain tuottavaa kuin olla työkkärin kursseilla. Eri asia on sitten oikeiden ammattilaisten tekemät kyltit ja mainostus, niissä pikkuvirheetkin haittaa.

Kyllä niitä kirjoitusvirheitä rustailevat näillä mainituilla aloilla ihan kokeneet täysjärkiset ammattilaisetkin, oli sitten kyseessä Liisa 56v tai Sara-Sofia 21v. Ja kyllä ne perusasiat pitää hanskata oli ammattina sitten tavallinen kaupan rivityöntekijä tai Keskon viestintäjohtaja.

Vierailija
26/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap.lla mahtaa olla ongelma?

Huono provo. Ei nykyään sanoja jaeta tavuviivoilla. Ne vain katkeaa kun rivi loppuu, ilman tavuviivaa ja mistä kohdasta vain.

Näyttää alkeelliselta.

Sitä en tiedä mikä tässä oli olevinaan idea.

Mut saatiinpa keskustelua tavutuksesta.

Vierailija
27/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten akkulaturi olisi pitänyt tavuttaa? Luulin, että on ak-ku-la-tu-ri? Eikö? :o

Ap

Olet typerys, mene pois.

Kyllä voi tavuttaa akkula-turi, hölmön näköistä mutta kieliopillisesti ihan oikein.

Vierailija
28/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut SOK_lla tekemässä mainontaa. Usein graafikko ei suostunut kirjoittamaan kuten ohjeistin, koska näytti paremmalta se kielioppivirhe visuaalisesti! Mutta nuo kyltit ovat kyllä usein paikallisen myymälän itse tekemiä eikä siellä ole välttämättä copywriteria tarkastamassa.

Vierailija
29/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap hyvä, ei tuo sana ole väärin tavutettu. Siinä todellakin on tuossa kohtaa tavuraja.

Eri asia sitten, että se näyttää hassulta, ja sana olisi helpompi hahmottaa, jos se tavuviiva olisi yhdyssanojen välissä eli akku-laturi.

Mutta ei sitä ole väärin TAVUTETTU. Panee kyllä vähän nyt ihmetyttämään, millaiset äidinkielen taidot sinulla on, kun et erota tavuttamista ja yhdyssanojen osia. Ne eivät ole sama asia.

Mutta toisaalta, nykynuorilla on monella tavusäännöt aivan hukassa, joten et ole ainoa laatuasi.

T. Lukion äikänope

Vierailija
30/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

* tavuttaa - ei taivuttaa (tässä yhteydessä)

* yhdyssana - ei yhdissana

Vierailija
31/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tarkistapa vaikka täällä, miten akkulaturi tavutetaan. Se tavutetaan todellakin ak-ku-la-tu-ri.

https://joukahainen.puimula.org/webvoikko/hyphenate

Vierailija
32/32 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taasen riepoo, miten Maikkari tavuttaa ohjelmien välisissä mainoksissaan omia ohjelmiaan. Niihin onnettomiin pikku ruutuihin on tungettu aivan liian isolla fontilla aivan liian paljon tekstiä. Sitten lopputulos on jotain sellaista, kuin

Real ho

usewi

ves of B

everl

y Hill

s

Joka kerta kun tuota aivan päin hëlvettiä tavutettua oksennusta näkee, alkaa raivo kohota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme