Huoh... Tyttären vuokra-asunto ja kanit
Huomattiinpas tässä, että tyttären lemmikkikanit ovat ihan oikeasti tehneet mittavaa vahinkoa yhteen keittiötason alle jossa niiden häkki on.
Ensinnäkin lattiassa on jotain kalkkijäämää virtsasta, jota ei saa pois mitenkään (jos joku keksii miten saisi, niin ehdotuksia)
Virtsa itsessäänkin on tehnyt muovimatosta ihan kaamean näköisen, myös listoja on pureksittu, mutta se on nyt pieni murhe.
Vuokraisäntä arvioi, että tulee noin 30 000€ lasku tytölle siitä n. 120cm x 100 kokoisesta pilatusta muovimatto läntistä.
Kalliita elukoita noi kanit, miten toi lasku voi olla noin suuri??
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 18:23"]
No hei, me jouduttiin maksamaan melkein kymppitonni koiran raapimista ovenkarmeista. Eli meillä ei edes ollut mitään kusiläikkiä tms. kosteusvaurioita joten hyvin ymmärrän tuon summan
[/quote]
Kai tää on vitsi? Jos joku maksaa kiltisti kymppitonnin oven karmien korjauksesta, niin sietäis joutua holhouksen alaiseksi.
Meillä vuokralainen asennutti (asensi itse...) astianpesukoneen väärin, kahden vuoden ajan vettä tihkui lattiaan ja alakaapiston taakse. Vakuutus ei korvannut mitään, mutta vuokralainen maksoi käräjäoikeuden päätöksellä vähän yli 20 000 e seinän ja lattian kuivatuksesta, vahingoittuneen osan purkamisesta käytännössä ulkoseinään asti, koko keittiön alakaappien uusimisen (ehei, oikeuden päätöksen mukaan ei riitä, että vahingoittuneen tilalle tuotiin jotain sinnepäin, sen piti olla juuri samanlainen kuin mikä tuhoutui => ei löytynyt, joten kaikki alakaapit uusiksi). Lisäksi vuokralainen joutui maksamaan korvausta siltä ajalta, kun asunto oli asumiskelvoton.
Miten on mahdollista, että puput ovat päässeet pissaamaan muka niin paljon lattialle, että rakenteet olisivat kärsineet? Yleensä pupuilla on häkki, jossa muovinen kaukalo pohjalla tai vähintäänkin erillinen vessakaukalo. Itsellänikin on pupuja ja jos joskus vahinko tapahtuukin, jonnekin muualle kuin vessanurkkaan niin ei ne lätälöt kovinkaan isoja ole. Ja pupun omistajan kyllä pitäisi huolehtia vahinkopissit pois lattialta heti kun sellaiset näkee. Tässä tapauksessa hajun on oltava ollut aikamoinen, jos muka rakenteetkin ovat pissoista jo kärsineet. Toinen seikka mikä ihmetyttää on, että asunto muka kaupungin vuokrakämppä? Niiden tasohan ei yleensä päätä huimaa ja niissä asuu jos jonkinlaista kansalaista, joten varmasti rumempaakin jälkeä on ollut vuokralaisten jäljiltä. Ja en tiedä muista kaupungeista, mutta ainekaan meidän kaupungissa ei kaupungin asunnoissa ole lemmikkikieltoa. Silloin on aivan turha vedota mihinkään allergiasiivouksiin. Ja todellakaan kustannukset eivät voi olla tuota luokkaa!!! 3000€ ihan maksimi ja 300 ehkä realistinen jos tarvitsee useita uusia listoja ja koko asuntoon uusi matto. Ja yleensähän vuokranantaja vielä maksaa remonttitarpeet sellaisissa tapauksissa kun asiakas haluaa parantaa asunnon kuntoa esim. laittamalla uudet laminaatit tai maalamalla seinät.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 18:17"]
Se muovimattohan pitää vaihtaa kokonaan. Eihän sitä voi vaan leikata pieneltä alueelta ja korvata uudella. Matto maksaa suunnilleen 9 e/m2 joten hinta määräytyy sen mukaan PLUS palkka työmiehille/naisille.
[/quote]
No mutta ei se helvetti 30000 euroa maksa joku muovimaton vaihto ja laitto!
Kanin kusi on kyllä sellaista myrkkyä että. Söpöjä elukoita mutta sotkevat aivan jumalattomasti eritteineen, karvoineen ja hampaineen. Kloorilla ite yritin aikoinaan pissatahroja pois mutta ei ne täysin lähteneet jos pissa oli yhtään kerinnyt muhia.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:38"]
Jees. :D
Me vaihdettiin itse muovimatto kun koiranpentu oli sitä vähän nakertanut. Ei maksanut montaa kymppiä eikä ollut vaikeaa, listat nyt ei maksa senkään vertaa.
Kylläpä siellä Suomessa on aika surkea tuo talonrakennustaito jos koko asunto pitää uusia kun pupu on pissannut lattialle. Jösses jos siellä olisi hiiriä, varmaan sortuisi talot niille sijoilleen.
[/quote]
vaihdoitte itse? Miten te saitte hiottua liiman pois, että aludta tuli tarpeeksi tasaiseksi uudelle matolle? Teittekö asbestikartoitusta? Miten asbestipoisto? Miten liimasitte uuden tilalle?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 18:17"]
Se muovimattohan pitää vaihtaa kokonaan. Eihän sitä voi vaan leikata pieneltä alueelta ja korvata uudella. Matto maksaa suunnilleen 9 e/m2 joten hinta määräytyy sen mukaan PLUS palkka työmiehille/naisille.
[/quote]
No mutta ei se helvetti 30000 euroa maksa joku muovimaton vaihto ja laitto!
[/quote]
Ei maksakaan, mutta kun sen lisäksi on pakko saada sen kaninkusen aiheuttamat syöpymät pois seinästä ja maton alta ihan rakenteisiin asti. Se kusi syövyttää mattoa, betonia, jalkalistoja, keittiön alakaappeja jne. eli kuka oikeasti haluaa asua asunnossa, jossa muovimaton alla koko ajan muhii isoja ongelmia? Vaihtamalla pelkän muovimaton se asunnon omistaja syyllistyy rikokseen: taloyhtiöllä on oikeus varmistaa, että sen omaisuutta (rakenteet) ei ole vioitettu, joten ei tuossa pelkkää mattoa vaihdeta.
Huh 30 000e..voin sanoa,että itse rempattiin keittiö,sauna,kodinhoitohuone,wc+muut pienet ja rahaa meni joku 10 000e. Uusi muovimatto yhteen huoneeseen ei voi millään maksaa muutamaa satasta enempää ja ei listatkaan oo mistään kullasta tehty.
Ei se nyt herranen aika betonirakenteita syövytä. Ei siinä mene muutamasta pissasta koko rakennus uusiksi. Muovimaton pinta kyllä kärsii. Iso vesivahinko on jo toinen asia. Ammattimiehet repii muutamassa tunnissa muovimaton pois,pintojen siistiminen ja uutta tilalle. Muutaman päivän homma. Muutenhan vangitkin karkais vankiloista pissaamalla betoniseinään,jos se sitä muka syövyttää..aika hapokas juttu.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:31"]
Meillä vuokralainen asennutti (asensi itse...) astianpesukoneen väärin, kahden vuoden ajan vettä tihkui lattiaan ja alakaapiston taakse. Vakuutus ei korvannut mitään, mutta vuokralainen maksoi käräjäoikeuden päätöksellä vähän yli 20 000 e seinän ja lattian kuivatuksesta, vahingoittuneen osan purkamisesta käytännössä ulkoseinään asti, koko keittiön alakaappien uusimisen (ehei, oikeuden päätöksen mukaan ei riitä, että vahingoittuneen tilalle tuotiin jotain sinnepäin, sen piti olla juuri samanlainen kuin mikä tuhoutui => ei löytynyt, joten kaikki alakaapit uusiksi). Lisäksi vuokralainen joutui maksamaan korvausta siltä ajalta, kun asunto oli asumiskelvoton.
[/quote]
Noinkin mittavaa vahinkoa tehnyt virheellinen pesukoneliitäntä maksaa kaikkine korjauksineen sekä kaikkien kalusteiden uusimisineen 20 000 euroa niin kuulostaa melko uskomattomalta että kanin pissit muovimatossa maksaisi 30 000 euroa. :)
Mun entisen naapurin kissat oli pilannu parketin oksennuksilla,mutta kumma kyllä joku sen kämpän osti.
Ei muovimatto maksa 30 000 pieneen plänttiin. Ota selvää ja hanki vakuutus tai kanit myyntiin.
Ei oksennus pilaa parkettia. Kai ne jäljet siivotaan heti. Hurjaa, sain hyvät naurut.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:31"]
[/quote]
Noinkin mittavaa vahinkoa tehnyt virheellinen pesukoneliitäntä maksaa kaikkine korjauksineen sekä kaikkien kalusteiden uusimisineen 20 000 euroa niin kuulostaa melko uskomattomalta että kanin pissit muovimatossa maksaisi 30 000 euroa. :)
[/quote]
Kyseessä on ihan samanlainen asia: se on vielä pahempi, jos kerran päivässä rakenteisiin imeytyy 1 dl kanin virtsaa kuin 30 ml vettä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 10:50"]
Huh 30 000e..voin sanoa,että itse rempattiin keittiö,sauna,kodinhoitohuone,wc+muut pienet ja rahaa meni joku 10 000e. Uusi muovimatto yhteen huoneeseen ei voi millään maksaa muutamaa satasta enempää ja ei listatkaan oo mistään kullasta tehty.
[/quote]
Mun keittokomero rempattiin ja rahaa meni 12 000 e eli aika surkeita materiaaleja teillä käytettiin, koska minä valitsin halvat/keskihintaiset kaapistot, minimäärän valaistukseen, edullisen hanan jne.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 15:26"]
Ei se nyt herranen aika betonirakenteita syövytä. Ei siinä mene muutamasta pissasta koko rakennus uusiksi. Muovimaton pinta kyllä kärsii. Iso vesivahinko on jo toinen asia. Ammattimiehet repii muutamassa tunnissa muovimaton pois,pintojen siistiminen ja uutta tilalle. Muutaman päivän homma. Muutenhan vangitkin karkais vankiloista pissaamalla betoniseinään,jos se sitä muka syövyttää..aika hapokas juttu.
[/quote]
Kukaan ammattimies ei asenna muovimattoa märän kusibetonin päälle!
No huhhuh... Hintaa tullut kanille :D Kehtaakohan tommosta edes uuniin laittaa, ku noin kalliiks tuli ;)
Ei vaines, tosin inhoan kaikkia jyrsijöitä... Mutta oma vuokraisäntäni antoi minulle vain puolet takuuvuokrasta silloin kun muutin pois... Johtui siitä, että asunnossa oli kissa, vaikka sopimuksessa kiellettiin lemmikkieläimet... Joten n.200e vrt 30 000 on aika hurja ero mielestäni. Tietty kissa ei ollut tuhonnut asuntoa, vuokranantaja vain halusi siivota asunnon uudestaan karvojen takia.
Kiitos tästä ketjusta!
Mun vuokralainen on valittanut, kun sen keittiön lattiassa on muovimatossa edellisen asukkaan jäljiltä noin 30 cm x 40 cm kokoinen läntti, josta muovimaton pinta on kulunut karheaksi ja se suorastaan imee likaa. Nyt tiedän, että ei sitä lattiaa tarvitse uusia vaan riittää, että siihen liimataan tilalle sopivankokoinen pala. Ei väliä, vaikka se on erivärinen tai että tulee hankalia saumoja. Koko mattoa ei tarvitse vaihtaa, jos osa on pilalla.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 10:50"]
[/quote]
Mun keittokomero rempattiin ja rahaa meni 12 000 e eli aika surkeita materiaaleja teillä käytettiin, koska minä valitsin halvat/keskihintaiset kaapistot, minimäärän valaistukseen, edullisen hanan jne.
[/quote]
Ei ihan halvat,eikä kalliit.Huom! Teimme itse,palkkoja ei tarvinnut maksaa itselle. Edellisessä omistus asunnossa sama.Sauna,kylppäri/wc,keittiö,lattiat ja n.10 000e.Keittiöönkin tuli uudet jää/pakastin kaapit,liesi,kiuas samaan syssyyn.Myyntivoittoa tuli n. 40 000e.
hulluja on monenlaisia, eli vuokraisäntä ja muutama kommentoija. Kalkkitahrat keittiötason alla tuskin vaatii koko huoneiston lattian uusimista. Listat maksaa muutaman kympin. Olen itse vuokranantaja.