Miksi ateismi ärsyttää?
Mä olen ateisti, mutta en yleensä viitsi sanoa sitä ääneen, koska tapakristityt provosoituvat asiasta kierroksille. Ketään en käännytä enkä mitään saarnaa, mutta melko varmasti jonkunlaiset haukut on edessä, jos tulee edes maininneeksi a-sanaa käyttämällä ohimennen, etten usko yliluonnollisiin, enkä kuulu mihinkään kirkkoon.
Yleismpiä meuhkaamisia on, että kirkkoon pitää kuulua, koska se on perinne Suomessa, tai koska kirkko tekee niin paljon hyvää. Tai sitten aletaan kyselemään, että mistä tietän, ettei ihmisiä saa tappaa, jos en ole sitä oppinut kymmenestä käskystä, mikä on todella loukkaavaa. Ihan kuin olisin joku barbaari.
Mikä ihme siinä on, että jos sanoisin vaikka olevani hindu, harva varmaan kehtaisi alkaa heti kertomaan kuinka hanurista olen, mutta ateistille saa aina nalkuttaa?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Teistit pääsee taivaaseen ateistit joutuu kadotukseen ei mulla muuta.
Sinulle ei siis ole väliä muut uskomukset, vain ateistit hiertävät?
Ateistilla ja saatananpalvojalla on ero. Esim. Karl Marx ei ollut ateisti, vaan saatananpalvoja. Ateistia ei muiden uskonnot haittaa, vähän kuin vegetaristia jota ei kiinnosta muiden lihansyönti. Marx taas halusi tuhota kristinuskon ja se myös näkyi ideologian omaksuneissa valtioissa. Intersektionaalinen ideologia haluaa tuhota kristinuskon.
Ei ärsytä, jos todellakaan ei ole "kiihko-ateisti" joka saarnaa suu vaahdossa uskontoja vastaan, sellaisiakin on tavattu ;)
Perinne-syistä kirkkoon kuulumista on minunkin vaikea ymmärtää. Itse olen tunnustuksellinen luterilainen, ja minulle on tärkeää tietää, mihin uskon, ja vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka eivät edes ymmärrä, mikä on kirkon oppi vaikka kuuluvat kirkkoon.
Sitten tuo 10 käskyä. Ehket ihan hahmota, mutta täällä Suomessakin oltiin vielä n. 800 v sittenkin aika barbaareja, ja ihmisen tappo ei ollut automaattisesti mikään iso juttu. Fakta on, et kristinusko toi tähänkin maahan moraalia, joka on nyt itsestään selvää jokaiselle terveelle ihmiselle. Mutta ei ollut automaattisesti, eli jonkun (papiston) piti opettaa, että tappaa ei saa.
Historiaa kannattaa ymmärtää, ihan jokaisen meistä. Ristiretkistäkin, että uskontoa käytettiin ennen kaikkea hallitsijoiden omiin valtapyrkimyksiin. Missään ei sanota, että ne oli Jumalan tahdon mukaista toimintaa.
Kaikkea hyvää ap, kiva kun et kiihkoile <3
"Identiteettini on että se mihin sinä uskot ja on sinulle tärkeää, on pötyä."
Ylipäätään ehdottomuus on aika rasittavaa ja usein loukkaavaakin. Ateismin idea kun ei ole että en usko jumalaan vaan että tiedän ettei jumalia/jumaluutta ole.
Olen ateisti, mutta en käy yleensä sitä sanaa. Jos on pakko tuoda esiin niin luokittelen itseni ei-hengelliseksi tai ei-uskonnolliseksi ihmiseksi. Harvoin tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ärsytä, että joku on ateisti, vaan kuinka ateisteilla on tapana kutsua raamattua satukirjaksi, uskoivaisia hihhuleiksi jne. Mun puolesta jokainen saa uskoa mihin haluaa tai olla uskomatta mihinkään. En omaa uskoani tuo esille enkä yritä ketään käännyttää. Minulle on ihan ok, että lapseni on ilmoittanut ettei usko Jumalaan, se on hänen valintansa. Vielä hän ei ole halunnut erota kirkosta, mutta eroaminenkin olisi minulle ihan fine, rakastan häntä samalla tavalla kuin ennenkin.
Mistähän tulee tämä käsitys, että ateisti puhuu automaattisesti loukkaavasti toisten uskonnoista?
Ap
En ole koskaan muita kohdannut.
Otos tosin on pienehkö, kolme kappaletta.
Se on kyllä 100%, joten ML ennusteen mukaan seuraavakin on sellainen.
Tuota, saattaiskogan mitenkään olla niin siksi, että sä et muista tiedä heidän olevan ateisteja, kuin niistä, jotka tuovat sitä ilmi noin?
Vierailija kirjoitti:
"Identiteettini on että se mihin sinä uskot ja on sinulle tärkeää, on pötyä."
Ylipäätään ehdottomuus on aika rasittavaa ja usein loukkaavaakin. Ateismin idea kun ei ole että en usko jumalaan vaan että tiedän ettei jumalia/jumaluutta ole.
Olen ateisti, mutta en käy yleensä sitä sanaa. Jos on pakko tuoda esiin niin luokittelen itseni ei-hengelliseksi tai ei-uskonnolliseksi ihmiseksi. Harvoin tarvitsee.
Miksi valehtelet? Ateismi tarkoittaa nimenomaan jumaluskon puutetta. Ateismi ei itsessään ota mitään kantaa siihen, uskooko henkilö, että jumalten olemassaolemattomuus on todistettavissa oleva fakta vaiko ei.
"Ateismin idea kun ei ole että en usko jumalaan vaan että tiedän ettei jumalia/jumaluutta ole."
Ei ateismi väitä tietävänsä että jumalia ei ole. Ateismi on vain uskon puutetta niihin jumaliin.
Mielenkiintoista lukea tätäkin ketjua. Tuohon toiseen jo kirjoitinkin, mutta jutellaanpa täälläkin.
Olisi hauska tietää mitä te kristityt ja uskossanne vahvat ajattelette siitä mitä se teidän Jeesuksenne ajattelisi näistä teidän purkauksistanne? Onko tämä nyt sitä mitä hän saarnasi ja opetti?
Vaikka olen ateisti olen sen verran koulussa kuullut että kyllä hän saarnasi jostain ihan muusta.
Eikö teitä pelota kun nyt niin varmoja siitä taivaspaikastanne olette, mitä hän tulee sanomaan siitä että puhutte hänen suullaan omia ennakkoluulojanne ja vihaanne? Onko tyytyväinen?
Niinkö hän opetti että menkää ja tuomitkaa kaikki jotka eivät usko? Vihatkaa ja haukkukaa, lapioikaa tulta ja tulikiveä heidän niskaansa?
Tiedän että kaikenlaiset ihmiset, niin uskovat kuin ei-uskovatkin vihaavat ja hyökkäävät, sehän on tässä maailmassa nähty, mutta Ei-uskovat eivät kuitenkaan ota oikeutusta tekoihinsa jostain Jumalasta jonka sanoja ja neuvoja iloisesti vääristelevät ja väittävät omiaan tosiksi ja puhuvat hänen suullaan.
Siinä olen teidän Jumalanne kanssa samaa mieltä että rakastakaa lähimmäistänne niinkuin itseänne. Rakastatteko te vai onko jo unohtunut? En minäkään aina muista mutta en riehu Raamattu kädessä läimimässä sillä toisia ja esitä olevani joku pikku-Jeesus tai peräti Jeesus Jeesuksen paikalla.
Monia muita hyviä neuvoja on, mutta ne sivuutetaan kevyesti ja sen sijaan käytetään aseena omia vihamielisiä tulkintoja. Jälleen kerran; mitä se Jeesus tästä sanoisi jos nyt tällä hetkellä maan päälle astuisi? Olisitteko varmoja että kuulutte niitten autuaitten joukkoon jotka sinne taivaaseen liihottelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ärsytä, että joku on ateisti, vaan kuinka ateisteilla on tapana kutsua raamattua satukirjaksi, uskoivaisia hihhuleiksi jne. Mun puolesta jokainen saa uskoa mihin haluaa tai olla uskomatta mihinkään. En omaa uskoani tuo esille enkä yritä ketään käännyttää. Minulle on ihan ok, että lapseni on ilmoittanut ettei usko Jumalaan, se on hänen valintansa. Vielä hän ei ole halunnut erota kirkosta, mutta eroaminenkin olisi minulle ihan fine, rakastan häntä samalla tavalla kuin ennenkin.
Mistähän tulee tämä käsitys, että ateisti puhuu automaattisesti loukkaavasti toisten uskonnoista?
Ap
Ihan ateisteista se tulee. Terv. ateisti
Vierailija kirjoitti:
"Ateismin idea kun ei ole että en usko jumalaan vaan että tiedän ettei jumalia/jumaluutta ole."
Ei ateismi väitä tietävänsä että jumalia ei ole. Ateismi on vain uskon puutetta niihin jumaliin.
Ateismille näyttää olevan monta määritelmää, ehkä ne ateismista hikeentyvät tuntevat juurikin tuon "jumaluutta ei ole" eikä sitä "minä en usko jumalaan"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko on uskomista siihen, minkä tietää epätodeksi." Mark Twain
Tämä on yksi sitaatti Mark Twainilta. Hän on yksi lempikirjailijoistani ja kiinnostuin asiasta. Wikipedian mukaan hän oli kriittinen järjestäytynyttä uskontoa ja joitakin kristillisyyden elementtejä kohtaan elämänsä myöhemmissä vaiheissa. Toinen sitaatti häneltä on: "Jos Kristus olisi täällä nyt niin tiedän yhden asian, jota hän ei olisi - kristitty. Myöhemmin Twain osallistui keskusteluihin ja jumalanpalveluksiin. Hänen teologiansa kehittyi, kun hän paini läheistensa poismenon ja oman kuo.levaisuutensa kanssa.
Twain kertoi, että hän uskoo Kaikkivaltiaaseen mutta ei mihinkään sanomiin, ilmestyksiin, tai pyhiin kirjoituksiin kuten Raamattuun, sallimukseen tai kuo.leman jälkeiseen rangaistukseen. Twainin mukaan Jumalan hyvyys, oikeudenmukaisuus ja armo näkyvät Hänen teoissaan. Mark Twain o
Kannattaa lukea hänen kirjansa 'Matkakirjeitä maasta", siinä lienee ajatuksiaan kristinuskosta.
Ei Twainin nimellä kirjoitettu, vaan mikä hän nyt alunperin olikaan. Samuel Clemens tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismille näyttää olevan monta määritelmää, ehkä ne ateismista hikeentyvät tuntevat juurikin tuon "jumaluutta ei ole" eikä sitä "minä en usko jumalaan"?
No tietenkin voi keksiä omia määritelmiä mutta se oikea ateismin määritelmä on kyllä se että ei ole uskoa jumaliin. Se että se halutaan nähdä muodossa "jumalaa ei ole" on lähinnä tarkoitushakuinen eli sillä saadaan itselle hyvä vastustaja koska pelkkää "en usko jumalaan" on paljon hankalampi opponoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä ateismin määritelmä ihan selkeästi on jumaluskon puute.
Maailmalla noin 10 000 uskontoa nykyään. Ateismi yksi niistä.
Tuputus ja jankkaaminen siinä eniten ottaa pattiin.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei muutu uskonnoksi, vaikka kuinka sitä jankkaisitte.
Vierailija kirjoitti:
Tuputus ja jankkaaminen siinä eniten ottaa pattiin.
Nimittäin uskonnollisten osalta. Maailmassa on tuhansia uskontoja ja just se sun on varmasti oikeassa.
En En ole ateisti, uskon (jonkinlaiseen) Jumalaan mutta ajattelen käytännön kristillisyydestä ehkä enemmän tolstoilaisittain.
Minua ärsyttää sekä ateismissa että saatananpalvonnassa ja satanismissa se, että meillä ne ovat ikään kuin kristinuskon sivutuotteita - monelle ne edustavat jonkinlaista kristillisyyden vastustamista.
Ymmärrän että kummallakin voi olla myös oma perinteensä, ja että kumpikin voisi olla -ja varmaan on- olemassa myös muissa uskonnoissa. Täällä kotosuomessa kuitenkin miellän ne nimenomaan sellaiseksi vastakulttuureiksi joita kristillisyys ruokkii.
Toki kristillisyys huonoimmillaan ei parempaa ansaitsekaan kuin vastaliikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ateismin opinkappaleet on luettavissa? Missä kokoontumispaikat? Yhteenkään lähetystyöntekijäänkään en ole törmännyt.
Kaikki teistit? Myös Thoriin uskovat?