Miksi iphonella otetuissa kuvissa reunojen viivat on aina vinoja?
Kuvien reuna-alueilla olevat pystysuorat viivat on aina vinoja, vaikka luonnossa ne ei sitä ole. Esimerkiksi talojen seinät, kaapinovien raot ym. Kuvaan paljon ja olen oikein panostanut siihen m, että kännykkä on suorassa kun kuvaan. Järkkärillä otetuissa kuvissa minulle ei tapahdu tuota. Mikä siis syynä?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Koska kamera kuvaa sen, mitä näkee. Silmässä se näyttää erilaiselta, koska aivot korjaavat nähtyä.
Sama se on muuten missä tahansa kamerassa, erityisesti laajakuvaobjektiiveilla. Arkkitehtuurikuvauksiin yms. on sitten erikoisobjektiiveja, joilla ne vääristymät voi korjata.
Minulla on tavallinen Canonin järkkäri kitti-objektiivilla eikä sillä mene talojen seinät vinoon. Ei siis mitään erikoisobjektiivia. Miksi iphonella menee vinoon? Samoin jos otan muotokuvan lapsestani ihan samassa paikassa samalla etäisyydellä, niin järkkärin kuvasta tulee aidon näköinen, iphonella kasvot menee oudon kapeiksi. Ap
Polttoväli. Ja sen sä valitset itse kuvatessa.
Vierailija kirjoitti:
Polttoväli. Ja sen sä valitset itse kuvatessa.
Miten iphonella? Ap
iPhone kuvan ottamisen automaattisesti parantaa sitä kuvaa. Jos et halua tätä niin riippuen mikä malli niin ota RAW kuvia ja aja esim photoshopin tai muun läpi tai sitten lataa sovelluskaupasta kamerasovellus joka ei paranna kuvia
Vierailija kirjoitti:
iPhone kuvan ottamisen automaattisesti parantaa sitä kuvaa. Jos et halua tätä niin riippuen mikä malli niin ota RAW kuvia ja aja esim photoshopin tai muun läpi tai sitten lataa sovelluskaupasta kamerasovellus joka ei paranna kuvia
Iphone 11. En tiedä miten tällä saa raw-kuvia. Mutta en usko että iphone voi parantamisen vuoksi laittaa reunat vinoon, syy täytyy olla jotenkin linssissä tai muuten optiikassa, ei softassa. Ap
Siksi kun iPhonen kameroa on niin surkea? Heh, vitsivitsivitsi. ;-)
Jos otat iPhonella mahdollisimman laajan kuvan, tai muullakin kännykällä, niin ilman muuta reunat vääristyy.
Sama ilmiö tulee esim. järkkärin eli järjestelmäkameran laajakulmaisilla objektiiveilla. Esityisesti ns. kalansilmälinssillä.
Asiaan auttaa se, että zoomaat eteenpäin reippaasti. Silloin objektiivi on vähän lähempänä teleasentoa kuin laajakulma-asentoa ja silloin ko. vääristymä pienenee tai poistuu kokonaan.
Samasta syystä ihmisen kasvot on selfieissä helposti luonnottoman näköiset, kun se kuva omasta naamasta otetaan niin läheltä. Samalla kameralla ja samasta naamasta otettu kuva on paljon luonnollisemman näköinen kun se napsaistaan useamman metrin päästä ja kunnolla zoomaten.
- yks vaan -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:iPhone kuvan ottamisen automaattisesti parantaa sitä kuvaa. Jos et halua tätä niin riippuen mikä malli niin ota RAW kuvia ja aja esim photoshopin tai muun läpi tai sitten lataa sovelluskaupasta kamerasovellus joka ei paranna kuvia
Iphone 11. En tiedä miten tällä saa raw-kuvia. Mutta en usko että iphone voi parantamisen vuoksi laittaa reunat vinoon, syy täytyy olla jotenkin linssissä tai muuten optiikassa, ei softassa. Ap
Järkkärin ja iphonen linssit ovat hiukan eri kokoisia, joten tuloskin voi olla eri.
Luulisin että kyseessä on perspektiivivääristymä. Kännykkäkameroiden linssit ovat niin laajakulmaisia, että niillä on kuvattava aika läheltä. Lyhyt kuvausetäisyys aiheuttaa sen, että kuvan mittasuhteisiin tulee vääristymää.
Koska kamera kuvaa sen, mitä näkee. Silmässä se näyttää erilaiselta, koska aivot korjaavat nähtyä.
Sama se on muuten missä tahansa kamerassa, erityisesti laajakuvaobjektiiveilla. Arkkitehtuurikuvauksiin yms. on sitten erikoisobjektiiveja, joilla ne vääristymät voi korjata.