Miksi ateismi ärsyttää?
Mä olen ateisti, mutta en yleensä viitsi sanoa sitä ääneen, koska tapakristityt provosoituvat asiasta kierroksille. Ketään en käännytä enkä mitään saarnaa, mutta melko varmasti jonkunlaiset haukut on edessä, jos tulee edes maininneeksi a-sanaa käyttämällä ohimennen, etten usko yliluonnollisiin, enkä kuulu mihinkään kirkkoon.
Yleismpiä meuhkaamisia on, että kirkkoon pitää kuulua, koska se on perinne Suomessa, tai koska kirkko tekee niin paljon hyvää. Tai sitten aletaan kyselemään, että mistä tietän, ettei ihmisiä saa tappaa, jos en ole sitä oppinut kymmenestä käskystä, mikä on todella loukkaavaa. Ihan kuin olisin joku barbaari.
Mikä ihme siinä on, että jos sanoisin vaikka olevani hindu, harva varmaan kehtaisi alkaa heti kertomaan kuinka hanurista olen, mutta ateistille saa aina nalkuttaa?
Kommentit (194)
Samaa olen joskus itsekin miettinyt.
Kiitä kanssa-ateistejasi, jotka ovat luoneet teistä kauniin kuvan.
Inhokkilistalle pääsevät:
-"Mä en vois syödä mitään tuollaista, mä oon vegaani!"
-"Ei näitä vanhoja vaatteita voi viedä tonne kirpparille, ne on jeesus-jengiä! Et kai sä ole uskis?"
-"Ilmastonmuutos tappaa meidät kaikki! Mikromuovi! Miksei kukaan tee mitään?!!"
-"Ihmisoikeudet! Rajaton maailma! Taakanjako! EIT!"
-"Rajat kiinni ja kaikki uuniin!!!"
Onneksi olkoon, olet tosi hyvässä seurassa.
En ole itse ateistina törmännyt samaan. Melkein kaikki lähipiiristäkin on ateisteja, mutta esim. paras ystäväni on uskovainen. Siis ihan niin, että rukoilee ja käy jumalanpalveluksissa, mutta tämä ei haittaa mitenkään ystävyyttämme. Itselleni on melko se ja sama mihin ihmiset uskovat tai ovat uskomatta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ateismiin liitetään usein sellainen ehdottomuus, että mitään yliluonnollista ei varmasti ole, ja sellaiseen uskovat ovat hihhuleita. Omien kokemuksien mukaan useat ateistit näin ajattelevatkin, joten ehkä muille tulee sellainen hyökkäusteaktio heti päälle kun joku sanoo olevansa ateisti. Itse olen agnostikko enkä ole kokenut asiasta arvostelua.
Skeptikko James Randi lupaa miljoona taalaa sille, joka esittää jotain yliluonnollista, mutta summa on edelleen lunastamatta. Pistää vähän miettimään :)
Vierailija kirjoitti:
-"Ei näitä vanhoja vaatteita voi viedä tonne kirpparille, ne on jeesus-jengiä! Et kai sä ole uskis?"
Ei millään noista ole mitään tekemistä ateismin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No tässä on nyt ihan loistoesimerkki siitä mitä tarkoitan. Pohditaanpa hieman.
- Ateismi ei liity mihinkään ruokavalioon.
- Jos joku ei halua tukea oman maailmankatsomuksensa vastaista yritystä tai toimintaa, miksi se ärsyttää?
- Ateismi ei liity ilmastonmuutokseen tai luonnonsuojeluun.
- Ateismi ei liity maahanmuuttokysymyksiin.
Mutta kas, heti kun a-sana mainitaan, kierrokset ovat kovat, ja mieleen tulee kaikenlaista itseä ärsyttävää, ja kiukku nousee pintaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät uskovat ole huolissaan ilmastonmuutoksesta ja mikromuovista?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ärsytä, että joku on ateisti, vaan kuinka ateisteilla on tapana kutsua raamattua satukirjaksi, uskoivaisia hihhuleiksi jne. Mun puolesta jokainen saa uskoa mihin haluaa tai olla uskomatta mihinkään. En omaa uskoani tuo esille enkä yritä ketään käännyttää. Minulle on ihan ok, että lapseni on ilmoittanut ettei usko Jumalaan, se on hänen valintansa. Vielä hän ei ole halunnut erota kirkosta, mutta eroaminenkin olisi minulle ihan fine, rakastan häntä samalla tavalla kuin ennenkin.
Mistähän tulee tämä käsitys, että ateisti puhuu automaattisesti loukkaavasti toisten uskonnoista?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ateismiin liitetään usein sellainen ehdottomuus, että mitään yliluonnollista ei varmasti ole, ja sellaiseen uskovat ovat hihhuleita. Omien kokemuksien mukaan useat ateistit näin ajattelevatkin, joten ehkä muille tulee sellainen hyökkäusteaktio heti päälle kun joku sanoo olevansa ateisti. Itse olen agnostikko enkä ole kokenut asiasta arvostelua.
Hyvin huomasit, että sulle tulee automaattisesti hyökkäysreaktio päälle. Ehkä voisit miettiä, onko se aiheellista. Kukaan ei saa puhua toiselle ilkeästi tai haukkua maailmankatsomuksen vuoksi. Nyt kun tämän saisi vielä koskemaan myös ateisteja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausunto kaksi on ateistilta, sillä jokainen vaatepussi on taistelu uskon pimeyden ja järjen valon välillä.
Melko raskas tyyppi, etten sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ärsytä, että joku on ateisti, vaan kuinka ateisteilla on tapana kutsua raamattua satukirjaksi, uskoivaisia hihhuleiksi jne. Mun puolesta jokainen saa uskoa mihin haluaa tai olla uskomatta mihinkään. En omaa uskoani tuo esille enkä yritä ketään käännyttää. Minulle on ihan ok, että lapseni on ilmoittanut ettei usko Jumalaan, se on hänen valintansa. Vielä hän ei ole halunnut erota kirkosta, mutta eroaminenkin olisi minulle ihan fine, rakastan häntä samalla tavalla kuin ennenkin.
Mistähän tulee tämä käsitys, että ateisti puhuu automaattisesti loukkaavasti toisten uskonnoista?
Ap
No varmaan siitä kun on itse törmännyt siihen monta kertaa elävässä elämässä ja vielä useammin netissä.
Olen itse kristitty ja sanon, että valitettavasti Ap olet kyllä törmännyt ja kohdannut jotain ihan muuta "tavallisia" tapa kristittyjä. Eniten luullakseni melskaavat ja ääntä pitävät monet (ääri)lahkolaiset. Niin. Ihan samalla tavoin on turhauttavaa.lukea ja kohdata kaikkia, jotka halveksiva kenen tahansa uskoa tai "ukomattomuutta" arvomaailmaa ja uskonnollisuutta.
Ei minusta tietenkään hyväksyä sitä, että osa saattaa sen (uskon) varjolla yrittää oikeutaa julmia ja toisinaan hyvinkin äärimmäisen loukkavia ja satuttavia tekoja.
Tällöin usko (tai uskossa olemista) käytetään hyväksi, ikään kuin se olsi jokin anteeksi anto peruste, joka on erinomaisen ikävää.
Älkäämme tuomitko, ettei meiä tuomittaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole koskaan muita kohdannut.
Otos tosin on pienehkö, kolme kappaletta.
Se on kyllä 100%, joten ML ennusteen mukaan seuraavakin on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausunto kaksi on ateistilta, sillä jokainen vaatepussi on taistelu uskon pimeyden ja järjen valon välillä.
Melko raskas tyyppi, etten sanoisi.
No mä en kyllä myöskään vie omia vaatteitani sellaiseen paikkaan myyntiin, jonka tuloja käytetään lähetystyöhön, ts. alkuperäiskulttuurien käännyttämiseen ja tuhoamiseen. Eiköhän jokainen saa itse päättää, mihin rahansa antaa, ja varmasti meistä useimmat jonkinlaisia valintoja näissä asioissa tekevätkin. Se on tietysti ärsyttävää, jos alkaa toiselle kauheasti vaahtoamaan, ettei hän saa viedä kamojaan mihin lystää. Mä olen sanonut myös kyllä joskus kaverille kirppishommia suunniteltaessa, että en asioi itse tietyn paikan kanssa, koska koen heidän toimintansa vääräksi. Ja se siitä sitten, ei siitä tarvitse riidellä eikä loukkantua. Kukin tekee, kuten hyväksi kokee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole koskaan muita kohdannut.
Otos tosin on pienehkö, kolme kappaletta.
Se on kyllä 100%, joten ML ennusteen mukaan seuraavakin on sellainen.
Saattaapi olla, että me rauhallisten ateistien enemmistö pidetään oma katsomuksemme salassa, koska ei jakseta olla jatkuvien hyökkäysten kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kristitty ja sanon, että valitettavasti Ap olet kyllä törmännyt ja kohdannut jotain ihan muuta "tavallisia" tapa kristittyjä. Eniten luullakseni melskaavat ja ääntä pitävät monet (ääri)lahkolaiset. Niin. Ihan samalla tavoin on turhauttavaa.lukea ja kohdata kaikkia, jotka halveksiva kenen tahansa uskoa tai "ukomattomuutta" arvomaailmaa ja uskonnollisuutta.
Ei minusta tietenkään hyväksyä sitä, että osa saattaa sen (uskon) varjolla yrittää oikeutaa julmia ja toisinaan hyvinkin äärimmäisen loukkavia ja satuttavia tekoja.
Tällöin usko (tai uskossa olemista) käytetään hyväksi, ikään kuin se olsi jokin anteeksi anto peruste, joka on erinomaisen ikävää.
Älkäämme tuomitko, ettei meiä tuomittaisi
Hyvä juttu! Kyllä se meillä ateisteilla on kuitenkin kaikilla sama elämänmittainen kokemus, että oma katsomus on syytä pitää vähän hys hys, jatkuvasti tulee muuten kuraa niskaan. Monista vaikuttaa tuntuvan siltä, että loukkaan ja halveksun muita ihan vain siksi, että ajattelen itse kuin ajattelen. Ihan kuin oma katsomukseni olisi tahallista kiusantekoa ja ärsyttämistä. Sen tuntuu oikeasti tosi pahalta, ettei voi olla reippaasti sitä mitä on. Viimeksi kaksi viikkoa sitten sain kuulla, että olen huonompi ihminen kuin kirkon jäsenet. Ap
Ei ateismi ärsytä. Mutta ateistit ovat monesti ärsyttäviä. Eniten siksi, että ovat ylpeitä tai ylimielisiä uskovaisia kohtaan vaikkei olisi varaa. En ole moneenkaan ateistiin törmännyt, joka olisi jaksanut perehtyä maailmaan ja uskontoihin kunnolla. Kuinka moni ateisti on edes kyseenalaistanut materialismin, siis materialistisen maailmanselityksen? Ja ateistit yliarvioivat ihmisen älyn luullesaan, että olemme selvittäneet maailman todellen luonteen, ainakin olennaisilta osin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ateismi ärsytä. Mutta ateistit ovat monesti ärsyttäviä. Eniten siksi, että ovat ylpeitä tai ylimielisiä uskovaisia kohtaan vaikkei olisi varaa. En ole moneenkaan ateistiin törmännyt, joka olisi jaksanut perehtyä maailmaan ja uskontoihin kunnolla. Kuinka moni ateisti on edes kyseenalaistanut materialismin, siis materialistisen maailmanselityksen? Ja ateistit yliarvioivat ihmisen älyn luullesaan, että olemme selvittäneet maailman todellen luonteen, ainakin olennaisilta osin.
Puhut aika rumasti nyt ateisteista ja yleistät ja teet ihmeellisiä päätelmiä. Keskimäärin ateistit ovat pohtineet erilaisia maailmankatsomuksia ja filosofioita ja moraalikäsityksiä huomattavasti enemmän kuin ne, joilla opit ovat tulleet annettuina. Ateismi ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, ettei usko jumaluuksiin. Materialismi on hieman eri juttu.
No olipas tyhmä, kömpelö ja liian ilmeinen provo.
Tuskinpa ne tapakristityt meuhkaavat yhtään mistään. Ne käyvät kirkossa jouluna ja hautajaisina. Ja ylipäätään kuuluvat kirkkoon lähinnä siksi, koska ei ole tullut erottuakaan. Tai sitten halutaan ne kirkkohäät tms. Eipä niistä kukaan taida edes muista, että mites ne 10 käskyä menikään. Jne.
Tarkoitatko nyt ateismilla sitä, että kiellät kaiken jumaluuden ja yliluonnollisuuden olemassa olon? Sitä voi olla monen, mihin tahansa uskontokuntaan kuuluvan tai kuulumattoman, vaikea käsittää. Ihminen kun luonnostaan jo uskoo korkeampiin voimiin tai tahoihin, kohtaloon tms.