Hyi miten alkoholi masentaa
Parina iltana tuli otettua ja nyt huomaa selkeästi miten ajatukset eksyy inhottaviin asioihin ja mieli on vähän maassa. Eikä tullut edes mitään kännejä vedettyä vaan sellainen pieni hiprakka niin ettei aamulla tuntunut edes krapulaa.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mukava, että kirjoitatte tästä asiasta. Olen sinänsä "kunnollinen" isä, mutta toisinaan on tullut mentyä muutama kk niin, että joka viikonloppu kännit. Siitä seurasi usein monta päivää kestänyt masis, vaikka urheilenkin paljon. Joo, sairas kehä ollut.
Jokin aika sitten, keväällä, iski taas se vaihe päälle, että piti joka vknlopuu ottaa kunnolla. Seuraus oli lauantaina huono olo ja sunnuntaina urheilu oli sellaista väkertämistä. Alkoi ottamaan päähän tämän noidankehän ja vihdoin viimein noin reilu kk sitten sain pidettyä itseni asioissa ja nyt menty siis ilman tipan tippaa.
Vanhat tavast istuvat tiukassa ja esim. viime perjantaina taas kaupassa tuli käveltyä kaljahyllylle - ja onneksi sitten ohi. Olo on parempi kaikin puolin ja mielikin kirkkaampi. Välillä vain tuo vanha "viinapiru" iskee takaisin ja tekisin mieli turruttaa itsensä alkoholin voimalla.
On mukava käydä hakemassa täältä vähän vertaistukea, niin on taas hieman helpompi olla sortumatta. Kulutus on ollut riskirajoilla ja olen mielestäni alkoholisti, vaan en ole valmis sitä vielä muille kuin itselleni myöntämään.
No, kiitos kuitenkin tästä pikku ketjusta.
Mahtavaa!!Tsemppiä!!
Minä join vuosia viinaa, koska olin masentunut, tai en tiedä, ehkä masennuin, koska join. Joka päivä tai ainakin melkein. Kymmenkunta vuotta sitten raitistuin, mutta masennus jäi. Mielestäni kuitenkin tämä masennus on helpompi sietää selvin päin kuin kännissä, sitäpaitsi se alkaa jo pikku hiljaa helpottaa.
Alkoholilla on masentava/ahdistava vaikutus, tämä lääketieteellinen fakta tiedetty jo kauan. Siksi lääkärit ja psykiatrit kysyvät alkoholista aina jos masennus/ahdistus-oireita.
Jos elämässä muuten kaikki hyvin, niin ihminen vielä sietää alkoholia. Mutta jos on taipumusta masennukseen/ahdistukseen niin alkoholin käyttö vain pahentaa sitä.
Masennus/ahdistus on maamme suurimpia terveysongelmia ja aiheuttaa valtavat kustannukset. Jos alkoholi kiellettäisiin, todennäköisesti kustannukset yhteiskunnalle mielenterveyshäiriöistä puolittuisi.
Taas vain yksi syy miksi alkoholi on tupakkaa pahempi päihde. Saisi nostaa alkoholin verotusta vähintään yhtä paljon kuin tupakan.