Talous tulee romahtamaan
Ymmärrättehän kaikki että Suomen talous tulee menemään ennennäkemättömään kriisiin. Julkistalouden vaje on 16,6 miljardia tänä vuonna. Se tulee olemaan alijäämäinen vielä pitkään. Laskekaapa siitä paljonko se on per lärvi. Tai paljonko se on per vientiteollisuudessa työskentelevä henkilö. Eläkepommi ja huoltosuhteen heikentyminen eivät mahdollista nykyistä hyvinvointivaltiota.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden vuoden päästä eletään todellista nousukautta kun koronarokote on saatu levitettyä maspallolla. Velasta vinkuvat porvarit ovat silloin hiljaa kusi sukassa ja hyvä niin.
HUSin pomo sanoi että me joudumme odottamaan rokotetta vielä vuoden verran. Vuoden kuluttua aika moni yritys onkin ehtinyt siirtymään ajasta ikuisuuteen.
Pari yhtiötä on jo pitkällä rokotteen kehittämisessä. Kunhan alkuun päästään rokottamisessa niin äkkiä tartunnat laskevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden vuoden päästä eletään todellista nousukautta kun koronarokote on saatu levitettyä maspallolla. Velasta vinkuvat porvarit ovat silloin hiljaa kusi sukassa ja hyvä niin.
HUSin pomo sanoi että me joudumme odottamaan rokotetta vielä vuoden verran. Vuoden kuluttua aika moni yritys onkin ehtinyt siirtymään ajasta ikuisuuteen.
Pari yhtiötä on jo pitkällä rokotteen kehittämisessä. Kunhan alkuun päästään rokottamisessa niin äkkiä tartunnat laskevat.
Se on hyvä. Kun tulee laumatartunta, niin ei tarvi ite mennä rokotteeseen sit ..
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Korjataan vähän. Eläkepommi on jo tullut ja pian mennytkin. Kaikkien aikojen suurin ikäluokka 1947 syntyneet, eli 73-vuotiaat, ovat alkaneet jo poistua. Sen jälkeiset sukupolvet ovat toinen toistaan pienempiä. Eläkepommi paukahti jo 10 vuotta sitten. Talous on tiukilla monista syistä. Korona, valtavat sosiaalikulut, ilmastonmuutos j.n.e. Harkittavaksi jää, alammeko elää pikku hiljaa suu säkkiä myöten vai jatkammeko velalla elämistä.
Isot ikäluokat vetelevät vielä parikymmentä ylisuuria eläkkeitään.
Näin se on. Olen tässä itse pyrkinyt keräämään käteistä, kaikki loputkin turhat kulut on karsittu pois. Säästöillä selviän hyvin vaikka yhteiskunta kyykkäisi ihan kunnolla muutamaksikin vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Olen tässä itse pyrkinyt keräämään käteistä, kaikki loputkin turhat kulut on karsittu pois. Säästöillä selviän hyvin vaikka yhteiskunta kyykkäisi ihan kunnolla muutamaksikin vuodeksi.
Entä hyperinflaation pelko?
Niin, voiko käteiseenkään luottaa?
Sehän on vain paperia, jolle annamme yhdessä päätetyn arvon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, jos pankkijärjestelmä romahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on suurempiakin huolia. Silloin olisi hyvä olla rahat kiinni aseissa ja ruuassa.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pohjoismainen pankkijärjestekmä romahda. Finanssikriisin jälkeen on pankeilta vaadittu varautumista ja pankit on vakavaraisia. Ja on olemassa talletussuoja.
Ilmasto muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja 10 vuoden päästä 75:lla % maailman väestöstä ei tule olemaan ruokaa.
Tätä suomalaiset ovat halunneet. Onneksi ei ole pakko jäädä uppoamaan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pohjoismainen pankkijärjestekmä romahda. Finanssikriisin jälkeen on pankeilta vaadittu varautumista ja pankit on vakavaraisia. Ja on olemassa talletussuoja.
Ei talletussuoja hyödytä, jos tulee hyperinflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Tätä suomalaiset ovat halunneet. Onneksi ei ole pakko jäädä uppoamaan mukana.
Eivät suomalaiset ole mitään kriisiä halunneet.
Mihin lähdet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjataan vähän. Eläkepommi on jo tullut ja pian mennytkin. Kaikkien aikojen suurin ikäluokka 1947 syntyneet, eli 73-vuotiaat, ovat alkaneet jo poistua. Sen jälkeiset sukupolvet ovat toinen toistaan pienempiä. Eläkepommi paukahti jo 10 vuotta sitten. Talous on tiukilla monista syistä. Korona, valtavat sosiaalikulut, ilmastonmuutos j.n.e. Harkittavaksi jää, alammeko elää pikku hiljaa suu säkkiä myöten vai jatkammeko velalla elämistä.
Isot ikäluokat vetelevät vielä parikymmentä ylisuuria eläkkeitään.
Eikä vedä. Laita mulle linkki, jossa vuosina 1944-1949 syntyneiden elinaikaennuste on yli 90 vuotta. Olen syntynyt vuonna 1961 eikä munkaan elinaikaennusteeni ole yli 90 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei talletussuoja hyödytä, jos tulee hyperinflaatio.
Jos rahan arvo menettää merkityksensä ja leipä maksaa 50 e, maito kympin ja auto 300000 e, niin palkat, etuudet ja eläkkeet joudutaan nostamaan samalle tasolle. Eli jatkossa tienaat 200000 e vuodessa entisen 30000 e sijaan. Järki missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kun Kelasta ja sossusta saa loputtomasti rahaa niin eipä tässä ongelmia. Eiku...
Kuinka vakavasti uskotte, että talous romahtaa todella pahasti?
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto muuttuu kiihtyvällä vauhdilla ja 10 vuoden päästä 75:lla % maailman väestöstä ei tule olemaan ruokaa.
Hubsu. Mitä enempi hiilidioksidia ilmassa, sen paremmin kasvit kasvaa ..
Zinc
Jos romahtaa niin köyttä on on valmiina, en jää katselemaan kaaosta.
Ei välttämättä. Esim. Argentiinassa tuota nousukautta on odotettu kohta 100 vuotta.