Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lainattua tavaraa lainata eteenpäin?

Vierailija
04.12.2013 |

Otsikossa kysymys. 

Minusta ei. Jos lainaan jotain henkilölle X, lainaan vain henkilölle X enkä henkilölle X ja Y. Lisäksi jos lainattua tavaraa lainataan eteenpäin, en voi tietää missä se pyörii ja kuinka tämä henkilö Y sitä käsittelee.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa.

Vierailija
2/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, paitsi jos siitä sovitaan erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kysehän on siitä, että sinä vastaat tavarasta, joka on annettu sinulle lainaksi. Vastaat siitä silloinkin, jos annat jonkun muun käyttää sitä. Eihän tavaran omistajan kannalta ole merkitystä, kenellä se on, kunhan siitä huolehditaan ja kunhan hän saa sen takaisin, kun on sovittu.

Vierailija
4/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa.

Vierailija
5/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa, jos on lupa omistajalta.

Vierailija
6/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, jollei asiasta sovita omistajan kanssa. Jos lainaaja kuitenkin lainaa tavaran eteenpäin luvatta, hänen pitää vastata tavaran kohtalosta samalla tavalla kuin jos se olisi ollut koko ajan hänellä. Eli tavaran kolhiutumisesta tai myöhästyneestä palautuksesta ei voi syyttää kolmatta osapuolta.

Vierailija
7/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä minäkin.

Lainasin kirjan kaverille joka oli vuorostaan mennyt lainaamaan sen eteenpäin toisella puolella Suomea asuvalle kaverilleen. Tämä tuli ilmi vasta siinä kohtaa kun aloin kysellä kirjan perään, että missäs se viipyy ja haluaisin sen takaisin. Kaveri veti herneet nenään kun sanoin, että haluan kirjan takaisin nyt, olin lainannut kirjan vaan hänelle enkä kenellekään muulle. 

Vierailija
8/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:09"]

No, kysehän on siitä, että sinä vastaat tavarasta, joka on annettu sinulle lainaksi. Vastaat siitä silloinkin, jos annat jonkun muun käyttää sitä. Eihän tavaran omistajan kannalta ole merkitystä, kenellä se on, kunhan siitä huolehditaan ja kunhan hän saa sen takaisin, kun on sovittu.

[/quote]

Kyllä sillä voi olla merkitystä, jos lainattava tavara on omistajalleen merkityksellinen tai kolmas osapuoli joku sellainen, jonka kanssa omistaja ei ole hyvissä väleissä. En haluaisi esimerkiksi että ystävälleni lainaamani kaunis käsilaukku tai kaulakoru päätyisi sellaisen ihmisen käyttöön, joka ei mielestäni ole käyttäytynyt minua kohtaan asiallisesti. Vaikka käyttö ei esinettä vahingoittaisikaan.

Vierailija
9/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:12"]

No sitä minäkin.

Lainasin kirjan kaverille joka oli vuorostaan mennyt lainaamaan sen eteenpäin toisella puolella Suomea asuvalle kaverilleen. Tämä tuli ilmi vasta siinä kohtaa kun aloin kysellä kirjan perään, että missäs se viipyy ja haluaisin sen takaisin. Kaveri veti herneet nenään kun sanoin, että haluan kirjan takaisin nyt, olin lainannut kirjan vaan hänelle enkä kenellekään muulle. 

[/quote]

Lisään: kaveri alkoi siitä myös jotain kitistä, että kuinka vaikea hänen on saada kirja takaisin sielä toiselta puolelta Suomea. Olisiko kannattanut miettiä sitä siinä kohtaa kun meni sen eteenpäin luvatta lainaamaan... (Hän oli siis henkkoht tavannut tämän kaverinsa kun oli kaverin kotipaikkakunnalla käymässä, ja antanut kirjan hänelle silloin).

Vierailija
10/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on junttia lainailla eteenpäin tavaraa.

Vierailija
11/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna joku aikaraja, milloin pitää palauttaa kirja. Joko uusi tilalle tai  korvaus. Ja jos lainaajalla on jotain, minkä mielestäsi voisi vaihtaa kirjaan, yrittäkää sopia vaikka sillä korvaamisesta.

Vierailija
12/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään saa lainata. vastaat ainakin itse siitä että tavara palautetaan ajallaan ja kunnossa.

Vierailija
13/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis ei tietenkään saa lainata mitään eteenpäin ilman omistajan lupaa. -12-

Vierailija
14/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:12"]

No sitä minäkin.

[/quote]

Lisään: kaveri alkoi siitä myös jotain kitistä, että kuinka vaikea hänen on saada kirja takaisin sielä toiselta puolelta Suomea. Olisiko kannattanut miettiä sitä siinä kohtaa kun meni sen eteenpäin luvatta lainaamaan... (Hän oli siis henkkoht tavannut tämän kaverinsa kun oli kaverin kotipaikkakunnalla käymässä, ja antanut kirjan hänelle silloin).

[/quote]

Ihan helppoa se on, tosin maksaa jonkin verran. Posti kulkee. Kustannuksia tullee noin kympin verran.

Vierailija
15/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lainaa enää yhtään mitään. Niin kyllästynyt ihmisiin, jotka palauttaa tavarat ihan järkyttävässä kunnossa ja eivät palauta ajallaan ja kyselyistä huolimatta aina mukamas unohtuu. 

Vierailija
16/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:23"]

ei tietenkään saa lainata. vastaat ainakin itse siitä että tavara palautetaan ajallaan ja kunnossa.

[/quote]

Miksi tavaran alkuperäinen lainaaja siitä vastaisi?

Vierailija
17/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:27"]

Mä en lainaa enää yhtään mitään. Niin kyllästynyt ihmisiin, jotka palauttaa tavarat ihan järkyttävässä kunnossa ja eivät palauta ajallaan ja kyselyistä huolimatta aina mukamas unohtuu. 

[/quote]

Mulla sama. Kirjat, leffat ym. lainaamani on usein sellaisia, joita saa kissojen ja koirien kanssa olla hakemassa takas, kun lainaaja vaan yksinkertaisesti unohtaa lainanneensa ja lupaa palauttaa sitten "seuraavalla kerralla". Voin korkeintaan lainata jotain, jos on ihan pakko ja saan varmasti seuraavana päivänä takas, muuten en. 

Joten ap:n kysymykseen vastaus: Jos ois mun tavaroista kyse niin ehkä viimenen teko suoran tuhoamisen jälkeen ois lainata sitä edelleen jollekin toiselle. 

Vierailija
18/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:16"]

[/quote]

Kyllä sillä voi olla merkitystä, jos lainattava tavara on omistajalleen merkityksellinen tai kolmas osapuoli joku sellainen, jonka kanssa omistaja ei ole hyvissä väleissä. En haluaisi esimerkiksi että ystävälleni lainaamani kaunis käsilaukku tai kaulakoru päätyisi sellaisen ihmisen käyttöön, joka ei mielestäni ole käyttäytynyt minua kohtaan asiallisesti. Vaikka käyttö ei esinettä vahingoittaisikaan.

[/quote]

No, minä en osaa ajatella noin tunneperäisesti jostakin tavarasta, että kamalaa, jos se koskettaa jotakin sellaista ihmistä, josta minä en pidä.

Jos luotan johonkin ihmiseen niin paljon, että lainaan hänelle jotakin, luotan myös hänen arvostelukykyynsä siinä, miten hän tavaraa käyttää. Mieluummin siis niin, että tavara lainataan eteenpäin, mutta saan sen sovitusti takaisin hyväkuntoisena kuin niin, että kaveri ei lainaa eteenpäin, mutta hukkaa/rikkoo/likaa sen.

Kysehän on luottamuksesta. Ap:n tapauksessa kaveri ei ole ollut luottamuksen arvoinen, koska ap ei nyt saanut kirjaansa halutessaan takaisin. Mutta minusta ongelma ei ole siinä, että kirja on jollakulla muulla, vaan nimenomaan siinä, että sitä ei palauteta, kun ap pyytää. Vai olisiko ap:n kannalta jotenkin parempi asia, että kirjaa ei palauteta siksi, että kaveri ei löydä sitä, kun ei muista, mihin on sen laittanut? Minusta kumpikin olisi ihan yhtä paha.

Vierailija
19/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kirjojeni lainaamisen, kun ystäväni otti minulta lainaamansa kirjan matkalukemiseksi eikä palauttanut. Oli kauhean hämmästynyt, kun olisin halunnut kirjan takaisin. Hänen mielestään kirjalla ei ole mitään arvoa, kun sen on kerran lukenut, joten heitti kirjani roskiin.

Vierailija
20/22 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 18:16"]

[/quote]

[/quote]

No, minä en osaa ajatella noin tunneperäisesti jostakin tavarasta, että kamalaa, jos se koskettaa jotakin sellaista ihmistä, josta minä en pidä.

Jos luotan johonkin ihmiseen niin paljon, että lainaan hänelle jotakin, luotan myös hänen arvostelukykyynsä siinä, miten hän tavaraa käyttää. Mieluummin siis niin, että tavara lainataan eteenpäin, mutta saan sen sovitusti takaisin hyväkuntoisena kuin niin, että kaveri ei lainaa eteenpäin, mutta hukkaa/rikkoo/likaa sen.

Kysehän on luottamuksesta. Ap:n tapauksessa kaveri ei ole ollut luottamuksen arvoinen, koska ap ei nyt saanut kirjaansa halutessaan takaisin. Mutta minusta ongelma ei ole siinä, että kirja on jollakulla muulla, vaan nimenomaan siinä, että sitä ei palauteta, kun ap pyytää. Vai olisiko ap:n kannalta jotenkin parempi asia, että kirjaa ei palauteta siksi, että kaveri ei löydä sitä, kun ei muista, mihin on sen laittanut? Minusta kumpikin olisi ihan yhtä paha.

[/quote]

Mutta et sinä voi päättää miten joku toinen suhtautuu tavaroihinsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä