PUHTI-labratestipketit
Mulla on jatkunut pitkään käsittämätön väsymys ja sellainen pään tukkoinen tunne, aivan kuin olisi pää sumussa, aivosumuksi sitä kai kutsutaan. Kädet puutuu helposti, samoin varpaat, aistit hirveän herkkiä ja kovat äänet alkaa ärsyttämään. Unohtelen asioita ja keskittyminen herpaantuu helposti, paino nousee enkä onnistu pudottamaan painoa millään keinoin.
Tilasin Puhti-labrapaketin (naisen hormonit yms.). Onko jollain kokemusta näistä testeistä? Onko tulokset miten helpposelkoisia ja voinko vaan tilata ajan lääkäristä ja ottaa mukaan nuo labratulokset?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Menehän lääkäriin, noilla oireilla pääset sitä kautta erikoissairaanhoidon piiriin ja oikeisiin tutkimuksiin ( ellei nyt jotain helppoa selittävää jo tk:ssa selviä) T. Lääkäri
No eipä vain pääse. Lääkärit vinoilevat muotisairauksista eivätkä suostu antamaan lähetettä esim. kilpirauhaskokeisiin tai ferritiinin mittaukseen. Joku PVK ehkä katsotaan ja jos kaikki arvot ovat viitteissä, niin olet terve. Jos jatkat oireista valittamista, niin sitten aletaan tarjota masennuslääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menehän lääkäriin, noilla oireilla pääset sitä kautta erikoissairaanhoidon piiriin ja oikeisiin tutkimuksiin ( ellei nyt jotain helppoa selittävää jo tk:ssa selviä) T. Lääkäri
No eipä vain pääse. Lääkärit vinoilevat muotisairauksista eivätkä suostu antamaan lähetettä esim. kilpirauhaskokeisiin tai ferritiinin mittaukseen. Joku PVK ehkä katsotaan ja jos kaikki arvot ovat viitteissä, niin olet terve. Jos jatkat oireista valittamista, niin sitten aletaan tarjota masennuslääkkeitä.
Ehkä niille taotaan päähän että säästöjä täytyy tehdä (julkinen puoli)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö erikoissairaanhoitoon? Itsellä todettu vuosia sitten kilpparin vajaatoiminta. Nytkin arvot yhtäkkiä päin peetä, annosta nostettiin, meni liikatoiminnalle. Otan jo 250mikrog päivässä lääkettä, kukaan ei tutki onko muunto-ongelmaa vai mitä. Eräs lääkäri totesi jo 175mikron kohdalla, että huh, kuinka suuri annostus. Ei kuitenkaam mitään muuta tehnyt. Olen turhautunut.
Onko raudat tsekattu? Rautaa tarvitaan myös kilpirauhashormonien toiminnassa ja usein raudanpuutos voi oireilla myös juuri noin, että vanha tyroksiiniannos ei ole enää riittävä. Erikoissairaanhoitoon ei yleensä suoraan pääse, mutta on jo tietysti eteenpäin, jos tarvittavat labratestit on otettu valmiiksi. Yksityiselle tietysti pääsee suoraan erikoislääkärille ja sieltä olen kyllä parhaan hoidom saanutkin kilppariasioissa :)
Mulla on aina ollut melko alhainen hb ja syön jatkuvasti rautalisää. Tuossa testissä tulee myös ferritiinit mitattua. Pelkään eniten sitä, että mulle annetaan masennuslääkkeet, vaikken koe olevani masentunut. Onneksi olen töistä lomautettu nyt jonkin aikaa, sillä on kamalan vaikea kuvitella itseään töihin tässä olotilassa. Teen lentotyötä, enkä voi ottaa papereihin merkintää mistään masennuksesta! Mutta ei tää normaalia kyllä ole, nytkin olo on sellainen, että tekisi mieli yöunille, vaikka olen viime yönä nukkunut hyvät 8,5h ja käynyt rauhallisella kävelyllä aamuauringossa ja syönyt aamiaisen. Välttelen sokereita ja liikoja hiilareita ruokavaliossa, verenpaineet kunnossa. Mutta kun ei jaksa pysyä hereillä tai keskittyä tekemiseen.
Ap.Otatko raudan erillään aterioista? Tiesitkö, että rauta imeytyy paremmin joka toinen päivä otettuna?
Miten niin erillään? Ja millä tavalla elimistö tietää, että joka toinen päivä pitää ottaa?
Siten niin erillään, että kofeiini, kalsium, viljan/palkokasvien fytaatti ja useat muut aineet estävät raudan imeytymistä suolistosta. Eli ei oteta aterioiden yhteydessä vaan mielellään ainakin pari tuntia aterian jälkeen. Parhaiten rauta imeytyy uusien tutkimuksien mukaan pieniannoksisena kerta-annoksena joka toinen päivä otettuna. Rautalisä nostaa hetkellisesti elimistön hepsidiiniä. Hepsidiini estää raudan imeytymistä, jolloin rautaa imeytyy enemmän, kun hepsidiini ei ole jatkuvasti koholla, vaan annetaan sen laskea välillä, jolloin seuraavasta annoksesta imeytyy enemmän. Eli kehoa tavallaan "huijataan".
Aikaisemman kommentoijan "määrällisesti enemmän rautaa saat kehoosi syömällä sitä joka päivä" en allekirjoita, mutta jos on joku tutkimus heittää asiasta, niin luen kyllä.
T. Olen alalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niille taotaan päähän että säästöjä täytyy tehdä (julkinen puoli)
Ehkä niin, mutta täällä on sitten ihan turha leveillä, että tule oikealle lääkärille niin saat hoitoa. Et saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huonojapa teidän lääkärit sitten on. Mutta selvä provohan tuo on, tuollaisia muutaman euron testejä ei keneltäkään kielletä jos on mitään aihetta epäillä kilpirauhasongelmaa jne.
Se on kyllä totta, että lyhyellä vastaanotolla potilaan kokonaistilanteeseen ei ehditä kunnolla pureutua. Ne joilla on rahaa, menevät yksityiselle ja saavat todennäköisemmin avun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huonojapa teidän lääkärit sitten on. Mutta selvä provohan tuo on, tuollaisia muutaman euron testejä ei keneltäkään kielletä jos on mitään aihetta epäillä kilpirauhasongelmaa jne.
Se on kyllä totta, että lyhyellä vastaanotolla potilaan kokonaistilanteeseen ei ehditä kunnolla pureutua. Ne joilla on rahaa, menevät yksityiselle ja saavat todennäköisemmin avun.
Kun olisikin provo. Ei ole, vaan valitettavan yleinen ilmiö. Myös tuo potilaalle vinoilu.
Ja kyllä, yksityiselle on menty, myös yksityiseen labraan. Vika ja apu löytyivät sitten sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
On selkeitä. Niissä tulee ne viitearvot mukana ja näkyy asteikolla mihin kohtaan sinun arvot asettuvat. Olihan paketissa ferritiini myös? Sitten kun saat tulokset, niin voit mennä lääkärille noiden arvojen kanssa, ei lääkäreille ole väliä, että missä labrassa ne on otettu. Ja puhdin labratuloksethan ei mene Kantaan, joten huolehdi ne itse mukaan lääkärille mennessä.
No ei välttämättä ole selkeät.
Joku tulos voi olla asteikon yläpäässä ja joku alapäässä mutta se voi kertoa jostain vaivasta. Kaikki on kuitenkin viitearvojen sisällä.
Niin miten osaat arvioida tarvitseeko jatkotestejä kun et ole ammattilainen.
Esimerkiksi kilpirauhasen tulokset voisi olla tällaisia. Testitulokset viitearvojen sisällä mutta osa yläpäässä ja osa älapäässä eikä kaikki ole kunnossa.
Olen ”jo” 45v ja mietin voisiko nämä oireet olla vaihdevuosista johtuvia? Menkat ei hormonikierukasta johtuen ole kovinkaan runsaat. Etenkin tää keskivartalolle kertyvä rasva saa mut melkein paniikkiin. Stressitasot ovat kovat, mutta voiko tää kaikki olla seurausta stressistä? En edelleenkään koe tarvitsevani masennuslääkkeitä joilla lihoisi vielä lisää. Mutta siis painoa ei saa pois millään, ei Keto-dieetillä, ei vhh-dieetillä, ei Jutan, Nannan tai Martinan kirjekursseilla - kaikki on kokeiltu. Pari kiloa lähtee ja vaikka jatkan samaa ruokavaliota niin palaa muutamassa viikossa lähtötasoon. Hain silmälasit kun luulin olon johtuvan huonosta näöstä. No ei auttanut. Lisäsin juodun veden määrä, elektrolyyttejä, vitamiineja...ei mitään apua. Ja siis tämä kaikki nyt viimeisen kahden kolmen vuoden aikana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selkeitä. Niissä tulee ne viitearvot mukana ja näkyy asteikolla mihin kohtaan sinun arvot asettuvat. Olihan paketissa ferritiini myös? Sitten kun saat tulokset, niin voit mennä lääkärille noiden arvojen kanssa, ei lääkäreille ole väliä, että missä labrassa ne on otettu. Ja puhdin labratuloksethan ei mene Kantaan, joten huolehdi ne itse mukaan lääkärille mennessä.
No ei välttämättä ole selkeät.
Joku tulos voi olla asteikon yläpäässä ja joku alapäässä mutta se voi kertoa jostain vaivasta. Kaikki on kuitenkin viitearvojen sisällä.
Niin miten osaat arvioida tarvitseeko jatkotestejä kun et ole ammattilainen.
Esimerkiksi kilpirauhasen tulokset voisi olla tällaisia. Testitulokset viitearvojen sisällä mutta osa yläpäässä ja osa älapäässä eikä kaikki ole kunnossa.
No ihan saman verran tuntuvat peruslääkärit osaavan katsoa labrakokeista. Jos ap on kuitenkin aikaa varaamassa lääkärille, niin noista helposti näkee, että joku on vaikka alakantissa ja sen voi sanoa jo esimerkiksi aikaa varatessa, niin pääsee mahdollisesti oikealle lääkärille.
Ethän sä nyt mistään paikasta saa sellasia tuloksia, että "jos tämä on alakolmanneksessa, mutta tämä yläkolmanneksessa, jonka lisäksi näitä oireita, niin sinulla voi olla xyz". Se on lääkärin hommaa se. Ja joskus valitettavasti joutuu vähän googlelääkäröimään itsekin.
Eli ovat niin selkeitä kuin labrakokeet nyt voivat ylipäätään olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ”jo” 45v ja mietin voisiko nämä oireet olla vaihdevuosista johtuvia? Menkat ei hormonikierukasta johtuen ole kovinkaan runsaat. Etenkin tää keskivartalolle kertyvä rasva saa mut melkein paniikkiin. Stressitasot ovat kovat, mutta voiko tää kaikki olla seurausta stressistä? En edelleenkään koe tarvitsevani masennuslääkkeitä joilla lihoisi vielä lisää. Mutta siis painoa ei saa pois millään, ei Keto-dieetillä, ei vhh-dieetillä, ei Jutan, Nannan tai Martinan kirjekursseilla - kaikki on kokeiltu. Pari kiloa lähtee ja vaikka jatkan samaa ruokavaliota niin palaa muutamassa viikossa lähtötasoon. Hain silmälasit kun luulin olon johtuvan huonosta näöstä. No ei auttanut. Lisäsin juodun veden määrä, elektrolyyttejä, vitamiineja...ei mitään apua. Ja siis tämä kaikki nyt viimeisen kahden kolmen vuoden aikana.
Ap
Aika lailla kuulostaa vaihdevuosilta, noin ne mullekin alkoivat. Suosittelen lämpimästi vaihdevuodet-ryhmää facessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö erikoissairaanhoitoon? Itsellä todettu vuosia sitten kilpparin vajaatoiminta. Nytkin arvot yhtäkkiä päin peetä, annosta nostettiin, meni liikatoiminnalle. Otan jo 250mikrog päivässä lääkettä, kukaan ei tutki onko muunto-ongelmaa vai mitä. Eräs lääkäri totesi jo 175mikron kohdalla, että huh, kuinka suuri annostus. Ei kuitenkaam mitään muuta tehnyt. Olen turhautunut.
Onko raudat tsekattu? Rautaa tarvitaan myös kilpirauhashormonien toiminnassa ja usein raudanpuutos voi oireilla myös juuri noin, että vanha tyroksiiniannos ei ole enää riittävä. Erikoissairaanhoitoon ei yleensä suoraan pääse, mutta on jo tietysti eteenpäin, jos tarvittavat labratestit on otettu valmiiksi. Yksityiselle tietysti pääsee suoraan erikoislääkärille ja sieltä olen kyllä parhaan hoidom saanutkin kilppariasioissa :)
Mulla on aina ollut melko alhainen hb ja syön jatkuvasti rautalisää. Tuossa testissä tulee myös ferritiinit mitattua. Pelkään eniten sitä, että mulle annetaan masennuslääkkeet, vaikken koe olevani masentunut. Onneksi olen töistä lomautettu nyt jonkin aikaa, sillä on kamalan vaikea kuvitella itseään töihin tässä olotilassa. Teen lentotyötä, enkä voi ottaa papereihin merkintää mistään masennuksesta! Mutta ei tää normaalia kyllä ole, nytkin olo on sellainen, että tekisi mieli yöunille, vaikka olen viime yönä nukkunut hyvät 8,5h ja käynyt rauhallisella kävelyllä aamuauringossa ja syönyt aamiaisen. Välttelen sokereita ja liikoja hiilareita ruokavaliossa, verenpaineet kunnossa. Mutta kun ei jaksa pysyä hereillä tai keskittyä tekemiseen.
Ap.
Onko tämä kuinka uusi muutos? Merkittävä muutos energianlähteessä voi aiheuttaa kuvailemiasi oireita, jos mielestäsi ruokavalion muutos sopii etäisestikään yhteen oireiden alkamisen kanssa harkitsisin ruokavalion tarkastelua ja mahdollisesti hiilihydraattien määrän lisäämistä. Ihmisten kehot toimivat omalla tavallaan eikä kaikille sovi sama ruokavalio, kannattaa yrittää kuunnella omaa kehoa.
Kävin ottamassa nämä ap:n mainitsemat testit joku aika sitten, Puhdin tilaussysteemit oli tosi selkeät ja labran sai helposti varattua haluamalleni päivälle.
Ainoa miinus siitä,että Synlabissa tiedoissani joitain tilaamiani verikokeita ei sitten näkynytkään, eli oli hämminkiä siinä mitä kokeita otetaan - olin siis tilannut kyseisen verikoepaketin lisäksi siihen vielä muita yksittäisin verikokeita. Oli hieman ärsyttävää siinä alkaa selvittelemään siinä hoitajan kanssa mitä kaikkea minulta nyt sit otetaankaan, kun olin kuitenkin maksanutkin jo kaikki nämä testit ennen laboratorioon menemistä. Epävarmuus siitä jäi että tuliko kaikki otettua. Tuloksia oli siis tarkoitus saada useita kymmeniä niin en todellakaan sillä hetkellä muistanut mitä kaikkia siinä piti olla, olin ne ostohetkellä katsonut listasta jonka olin tehnyt omaan terveyteen ja oireisiini liittyen. Mutta ei minulla sitä listaa ollut mukana labrassa, kun oletuksena on että homma toimii. No, kaikki ostamani tulokset sain lopulta, eli loppu hyvin kaikki hyvin.
Toinen asia, mikä oli jäi negatiivisena mieleen, oli se, ettei palautteen lähettäminen puhdille onnistunut. Verikokeiden jälkeen tuli siis sähköposti, jossa pyydettiin antamaan palautetta asiakaskokemuksesta, mutta linkki palautteen antamiseen ei sitten toiminut.
Tulokset tuli nopeammin kuin odotin, mikä oli positiivista.
Kokonaisuudessaan ihan ok kokemus, mutta säädöstä jäi hieman ärsyyntynyt olo - maksoin kuitenkin useita satoja euroja palvelusta, niin odotin kaikinpuolin priimaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Onko tämä kuinka uusi muutos? Merkittävä muutos energianlähteessä voi aiheuttaa kuvailemiasi oireita, jos mielestäsi ruokavalion muutos sopii etäisestikään yhteen oireiden alkamisen kanssa harkitsisin ruokavalion tarkastelua ja mahdollisesti hiilihydraattien määrän lisäämistä. Ihmisten kehot toimivat omalla tavallaan eikä kaikille sovi sama ruokavalio, kannattaa yrittää kuunnella omaa kehoa.
Ei ole uusi muutos vaan yli kymmenen vuoden ajan olen noudattanut ketoa ja/tai vhh ruokavaliota. Raskauden poislukien. Mutta nyt ei siis kone enää toimi millään ruokavaliolla. Ostin perinteisempiä, hiilareita sisältäviä ohjattuja ”elämäntapa”dieettejä...tuloksetta. Vatsa vaan sekasin rahkasta ja viljoista.
Mulla työterveyslääkäri määräsi labrat, niiden jälkeen erikoislääkärille ja homma bueno.