Koira ongelma!! pikaista apua!!
Perheessä 3v berni+nöffi mix uros koira. Nykyisin murisee perheen 2 vuotiaalle lapselle jos lapsi kävelee ohitse tai pysähtyy koiran luo. Sekä minulle joka ruokin koiraa murisee todella paljon kun olen antanut koiralle ruokakupin eteen. Tänään säikähdin todella paljon koska koira rohahti minulle oikein kunnolla. Toruin äänellä koiraa ja murina vaan paheni. Lähdin tilanteesta pois koska en voinut taata omaa turvallisuuttani.
Koira on ollut aina ihmisystävällinen enkä usko sen olevan kipeä.
Lapsi ei ole koskaan koiraa satuttanut yms.
Nykyään vältän että lapsi ja koira eivät kohtaa toisiaan.Onneksi meillä on iso koti.
Kommentit (23)
Tulee mieleen, että koira nyt puolustaa omia resurssejaan... Ruoaa, omaa tilaa yms. Lapsi on tullut taloon ==> vie aikaa ja tilaa pois koiralta. Ootteko huomioineet ja lenkittäneet koiraa yhtä paljon kuin ennenkin?
Mun kohta 3 v. murisi mulle kerran kunnolla tuossa syksyllä. Mä pelästyin sitä, koska en osannut odottaa moista ja koira tietysti vaistosi sen, mutta en todellakaan lähtenyt karkuun. Seuraavan kerran samassa tilanteessa olin varautunut siihen, että saattaa murista, joten ei säikäyttänyt mua, vaan mä komensin sitä eikä ole sen jälkeen murissut. Sun olis pitänyt ottaa tilanne haltuun. Nyt se koira kokee olevansa sun yläpuolella ja saa sut kaikkoamaan murisemalla. Tuskin sua olis purrut kuitenkaan niin pahasti, että olis jotenkin käynyt. En usko, jos koira kerran ei ole sairas eikä ole ennen noin käyttäytynyt.
Olethan muuten ottanut huomioon, että koira tarvitsee omaa rauhaa missä sitä ei silitä eikä rapsuta. Muutenkin koiraa ei saa kiskoa karvoista, sen päällä ei istuta tai lähmitä tahmeilla käsillä. Eli opeta myös lasta kunnioittamaan koiraa, niin siitä tulee todella upea kaveri sun lapsellesi.
Koiraa pitää hoitaa ja kouluttaa sekä tuossa tilanteessa alistaa selälleen. Koira ei ole pomo. Huono tilanne on jos murisee. SInuna ottaisin yhteyttä kouluttajaan kun noin paha tilanne jo.
Mitä jos syöttäisit siten, että et jätäkään kuppia lattialle, vaan käy vaikka kyykkyyn ja pidä kuppi sylissäsi, anna koiran syödä siitä. Myös, jos pääset kupin lähelle turvallisesti syömisen aikana, käy tiputtamassa sinne lisää ruokaa.
Mutta muuten en osaa tuohon murisemiseen ottaa kantaa, meillä toinen koira murisee muille, jos nämä häiritsevät sen ruuan odotusta. Siis minä olen ainoa, jolle ei murista. Mutta toisaalta nämä taas antavat vaikka ottaa kupin pois kesken syömisen. Luusta muristaan. Mutta vain jos kummatkin koirat ovat paikalla, jostain syystä se oman lajin lauma aiheuttaa tuon, ihmisten seurassa sitä ei tapahdu.
Koira yrittää ottaa lapsen paikan arvojärjestyksessä. Voi myös olla, että lapsi on häirinnyt koiraa sen nukkuessa tai syödessä, kun et ole nähnyt.
Kannattaisi olla yhteydessä johonkin ongelmakoirakouluttajaan (huom. ei mitään Cesar Millanin oppeja sitten, niillä tehdää vain salavihaisia koiria!).
Yleisesti ottaen isoja koiria ei oikein kannattaisi ottaa perheeseen, jossa on alle kouluikäisiä lapsia. Koira ei totu lapseen tai lapsi kiusaa koiraa, ja koira lähtee kiertoon. Näin se vain valitettavasti usein menee. :(
Kaikkia koiria ei voi heittää selälleen. Mulla on ollut 4 koiraa ja 3 niistä on heitetty selälleen, tän viimeisen kanssa se ei toimi.
Sun olis pitänyt opettaa koiralle pennusta saakka, että sä saat viedä siltä vaikka herkkuluun suusta, jos haluat.
Onko koira leikattu? Se voisi auttaa. Isoilla koirilla pahin murkkuikä osuu yleensä tuon muutaman vuoden korville.
Harjoittelet nyt koiran kanssa tuota luopumista. Et saa näyttä pelkoa. Jos et itse pysty, niin pistä mies aluksi asialle. Hoida asia nyt, ennen kuin tilanne pahenee! Yksi hyvä harjoitus; laita ruokaa lattialle, koira tulee ottamaan, astu eteen.
Ehdottomasti koiralle oma rauhallinen sopukka, jonne lapsella ei ole asiaa. Rauhoita ruokatilanteet. Ei lasta siihen pyörimään.
Selättäminen on muuten todella huono keino ja iso nou nou. "Pahinta on koiran selätys. Ihmisen kääntäessä koira väkisin selälleen, se tyytyy makaamaan siinä, mutta taistelu päättyy ratkaisemattomana. Koiran alistuessa, se heittäytyy itse selälleen, ihminen ei pysty "alistamaan" koiraa. Koiran kunnioitus ja johtajan paikka täytyy ansaita, sitä ei voi väkivalloin ottaa." Älä ap nyt ainakaan mee selättään koiraa ellet halua että koira menettää viimeisiäkin rippeitä kunnioituksesta sinua kohtaan
Koiralle oma soppi, jossa sitä ei häiritä, ja rauhallinen ruokailutila. Tuon ikäinen uroskoira yrittää nousta perheessä niskan päälle, se on kuin teini-ikäinen poika. Kova komento heti päälle aina kun murisee, tai muuten olette hukassa.
Meillä lapsia kaikkiaan 5 ja 2 v nuorin. Koiralla oma huone jossa saa olla rauhassa. Siellä portti oviaukossa joten lapset ei sinne omia aikojaan pääse. Koira ulkoilee vapaasti lähes koko päivän.Liikkuu ja touhuaa mielestäni niin paljon että en ole katsonut aiheelliseksi lenkittää päivittäin.4-5kertaa viikossa käydään kävelyllä 1-2h metsässä.Mielestäni mikään ei koiran elämässä ole muuttunut. Ahne ruualle ollut aina.
Kaverin nöffi sai hulluuskohtauksia (siis ei mitään kontrollia) muutaman kerran ja niihin ei löytynyt mitään selkeää apua. Puri omistajaansa yhdessä tälläisessä (siihen saakka vaan naapureita...) ja piikki paransi. Muuten hieno koira
Tosta se lähtee. Miehen veljen perheessä tuli lapsilisäystä, ja koira murisi jonkin aikaa vauvalle, kunnes vauva nappasi sitä karvoista kiinni leikkiäkseen ja koirahan puras vauvaa. Koiralle tuli lähtö. Joten ehkä ei kannata teidän odottaa niin kauaa, ettää koiraa puree lasta?
Meillä koira poistuu tilanteesta, jos kokee olonsa tukalaksi. Ikinä ei ole murissut lapsille saatikaan näykkäissyt. Mikäli pienempi (1-vuotias) nappaa koiraa esim. hännästä kiinni, koira poistuu. Se kiertää muksun kauaa, jos siltä tuntuu. 3-vuotias antaa koiran olla rauhassa. Hänelle on opetettu, että koiraa saa silittää. Muuta ei, samoin sitä opetetaan parhaillaan 1-vuotiaalle, mutta ei tuon ikäinen vielä ihan ymmärrä. Silti aina kielletään, kun huomataan, että 1-vuotias tekee väärin.
Ja mä olen kiitollinen koirallemme, että se on noin rauhallinen lasten kanssa, vaikka terrieri onkin, yleensä ne pakkaavat olemaan kuitenkin vähän ärhäämpiä.
Ehkä koira tosiaan yrittää päästä niskan päälle. Aikaisemmin olen saanut otettua vaikka herkkuluun suusta,ruokakupin jne. Ei ole tuumannut mitään. Painamme koiran kanssa melkein saman verran joten ei tulisi mieleen alkaa koiraa selättämään.
Lapsiasia. Opettakaa koiralle että lapsi on kiva asia. Ensimmäinen asia tässä on, että lapsi ei saa kiusata koiraa ja koiralla täytyy olla mahdollisuus jossain paikassa levätä rauhassa ilman että lapsi tulee sinne sitä häiritsemään. Toinen juttu on, että lapsen voi ehdollistaa koiran mielessä kivaksi sillä tavalla, että lapsen kanssa oloon liitetään kivoja asioita kuten leikki, namit, kehut. Toki palkataan vain, kun koira on kiltisti lapsen seurassa, mutta siis niin, että koira yhdistää lapsi = kivaa, eikä niin että lapsi = kieltoja, toruja, pois lapsen luonta väkisin viemistä. AIka moni koiranomistaja tahattomasti assosioi tuolla viimemainitulla tavalla, ja sitten ihmettelee, miksi koira ei oikein pidä lapsen läheisyydestä - no ei kai, kun sen mielessä se yhdistyy kaikkeen tuohon ikävään.
Ruoka-asia. KOiral- ja myös susilaumassa pienin ja lauman alhaisinkin saa puolustaa ruokaansa, jopa lauman johtajalta, ja sitä kunnioitetaan. Siksi koiraa ei tulisi häiritä kun se syö. Jos on tarve, voi toki palkkioiden avulla opettaa koiran esim luovuttamaan luun tai ruokakupin vapaaehtoisesti. Mutta jos tällaista ei ole opetettu, ruoan puolustaminen on ihan normaalikäytöstä eikä viittaa johtajuusongelmiin tai muuhun vakavaan. Tosiaan, ihan kuitenkin on opetettavissa niin ettei ihmiselle murise ruoistaan.
No just tän palstan "asiantuntijoilta" varmaan kannattaa koirankoulutuksesta mitään kysyä. Aina on vastaamassa nekin, joilla ei oo koskaan koiraa ollutkaan.
voivoi.. silloinkun koira oli pentu, sille olis pitäny opettaa nuo temput että ruokailu menee rauhassa ja ruoan saa ottaa pois. kun koira on aikuinen (ja jos se on vielä leikkaamaton) on aika kehno lähtee kitkemään tuota käyttäytymistä pois. itellä aikaan oli iso mastiffinarttu, joka opetettiin pienestä pitäen siihen että ruokaa odotetaan nätisti ja sain ottaa ruoan pois kun halusin. sitten tuli kuvioon seropiuros (n.4v) ja sehän murisi joka kerta kun kuppia vilauttikaan/makoillessa käveli ohi. noin kolme vuotta meni kastroinnin jälkeen koulutuksen kanssa siihen pisteeseen, että koira ei enää "äksyile" omasta tilastaan tai nurise ruokailun aikana. perheessä kaksi lasta. ja ihanniinku joku kirjotti aikasemmin en itekkään ehkä lähtis alistamaan koiraa kun murisee, cesar millanin tekniikka "tökätä" toimii paremmin (mutta vain jos sen osaa tehdä oikein). hyvät käytöstavat juontaa juurensa jo kaukaa, tarkkaile ulkoillessa käytöstä (siellä on hyvä harjoitella perus kunnioitus koska on ärsykkeitä esim.ovesta menet ensin ja koira odottaa/istuu nätisti), kulkee vetämättä, ei reagoi ohi meneviin koiriin/lapsiin/autoihin. antaa leikata kynnet ilman pelkoa/agressiivisuutta etc.
Ensinnäkin aina kannattaa käydä eläinlääkärissä jos koiran käytös muuttuu äkkiä, yllättävän usein taustalla on kuitenkin joku kipu tai sairaus (joka ei välttämättä koko ongelmaa aiheuta mutta vähintään pahentaa sitä).
Toiseksi, suosittelisin pätevää koirankouluttajaa katsomaan paikan päälle miten teidän kannattaa edetä. Ei mitään itseoppineita koirakuiskaajia, koiranselättäjiä tai muita vaarallisia menetelmiä käyttäviä. Valitse sellainen kouluttaja, jolla metodit perustuvat tutkittuun, tieteelliseen teoriaan eikä mutumenetelmiin.
Sitä ennen vahinkojen estämiseksi anna koiran syödä rauhassa, älä yritä omia sen kippoa tai viedä sitä pois. Se voi vain pahentaa ongelmaa. Pidä myös koira ja lapsi erillään. Koiraa ei pidä torua murinasta tai rangaista siitä, murina on koiran viestintää millä se kertoo että tilanteessa on jotain vialla. Jos koiraa kielletään murisemasta se voi pahimmillaan johtaa siihen, että koira joku kerta suoraan puree. Koira kokee että on pakko purra koska murina ei auttanut viemään viestiä perille.
Mulle ei ole yksikään koira murissut ruokansa päältä. Eli et ole ap koirasi johtaja, vaan sen alamainen. Noin se vaan on. Noi lässyn lässyn pehmeä kasvatus- teoriat voi unohtaa. Koirat eivät murise mm. väsyessään odottamiseen, vaan murina on aina uhkaus ja johtajuuden osoitus. Jos väistät, hävisit pelin ja koira voitti. Onko teillä tottiksen opettaminen unohtunut? Ison koiran kanssa on erityisen tärkeää kasvattaa se tottiksella, tai kusessa ollaan. Pelkkä istu ja anna tassu ei kyllä riitä! Sen lisäksi pitää osata vähintään maate, tänne, seis, petille, väistä, siirry, seuraa, irti, ota, ei koske.
Jos koira murisee lapselle, ärähdät EI! tartut sitä pannasta kiinni ja reippain päättäväisin askelin viet sen toiseen huoneeseen. Opetat, että murisemalla lapselle johtaja puuttuu asiaan ja koira lähtee. Päästät sen takaisin sitten, kun se on rauhoittunut. Sen jälkeen komennat sen omalle petille. Jos ja kun se taas murisee, eikun pannasta kiinni ja taas menoksi. Voit laittaa myös taluttimen. Toimi aina samalla sekunnilla kun väärä käytös tapahtuu, jotta se ymmärtää. Lapsen läsnäollessa suosittelen kuonokoppaa, kunnes koira on kunnolla koulutettu. Muista että koiran pitää saada juodakin eli tarjoat vettä. Ja ota yhteys kunnon kouluttajaan. Opeta myös lapsi syöttämään koiraa nameilla ja antamaan koiralle istu tai anna-tassu-käskyä. Tällä koiralle valkenee osittain arvojärjestystä. Nyt lapsi on koiran silmissä se, jota sen pitää komentaa lauman johtajana. (Ja taas joku tulee lässyttämään, että johtajuusajattelu on niin epämuodikasta ja vanhentunutta. Ja paskat. Meillä se on toiminut aina!)
Sen lisäksi sinun on omittava sen ruokakuppi. Anna koiran syödä rauhassa on ihan ok, mutta sen kupin ympärillä pitää pystyä ihmisten liikkumaan. Eli ruuan päältä ei saa murista. Tämä taas tapahtuu esim. istu-käskyn ja anna tassu- harjoittelulla, jossa kupin saa vasta kun tottelee käskyä. Toistat muutaman kerran. Lisäksi opetat sille kuppi tiskiin käskyn, eli ruuan jälkeen se nostaa kuppinsa tiskialtaaseen. Lisäksi minä menen ottamaan kupin koiralta kesken sen syönnin, teetätän sillä tottista ja anna sitten kupin. Näin se oppii, että kupin voi ottaa, mutta se tulee takaisin.
Meillä on jokusen kerran lapset vieneet pullatkin koirien suusta. Mulla on pieni lauma saksanpaimenkoiria, terriereitä ja sekarotuisia. Ja viisi lasta 15-3 v. Eikä täällä murista.
Koiraongelma on yhdyssana.