Olen todella kyllästynyt vanhainkodin "väsyneeseen" henkilökuntaan
Luin äidin aloittaman keskustelun päiväkodin väsyneestä ja tympääntyneestä henkilökunnasta. Keskustelua lukiessani totesin itsekseni että samat ongelmat ovat myös vanhainkodissa. Omaiseni on asukkaana vanhainkodissa ja käydessäni häntä katsomassa, lähes aina tapaan väsyneitä ja tympääntyneen oloisia hoitajia. Jo silloin kun soitan ilmoittaakseni tulostani päivää ennen vierailua, puheluun vastataan usein töykeästi. Olen noudattanut kaikkia sääntöjä mm. maskinkäytöstä, käsien pesusta ja siitä että menen tapaamaan vain omaistani, mutta silti vastaanotto on jotenkin tylyä.
Olen hyväksynyt että hoitoala ei ole (ainakaan enää) palveluammatti, mutta myös hoidon laatu on vähän sieltä tännepäin. Omaiselleni tuodaan usein kylmää ruokaa ja kahvia, ruokatoiveita ei noudateta, äitini ei esimerkiksi juo maitoa mutta sitä tuodaan siitä huolimatta usein. Ja kyllä, tiedot ateriatoiveista on toimitettu henkilökunnalle vuosia sitten. Usein omaiseni asento sängyssä on huono eikä ruoan tuonut hoitaja edes yritä korjata asentoa paremmaksi ruokailua varten. Jos asiasta ihan ystävällisesti muistutan, saan lyhyen vastauksen ja nopean yrityksen korjata asentoa. Koko ajan on jotain isoja tai pieniä asioita, jotka eivät toimi. Useat näistä asioista olisi ratkaistavissa ihan maalaisjärjen käytöllä.
Ymmärrän että hoitajat ovat väsyneitä ja työtä on liikaa eikä palkkauskaan ole hyvä. Mutta välillä tulee tunne että ei edes yritetä korjata epäkohtia ja on vain luovutettu. Ei enää jakseta kunnioittaa sen enempää asukasta kuin omaistakaan. Toki ymmärrän työn raskauden, mutta tiedän myös että hoitajilla on kaksi taukoa työvuoron aikana. Eikö edes silloin saa energiaa hoitaa työtänsä paremmin? Itse en omassa työssäni ehdi pitää kuin yhden tauon koska työt painavat päälle. Tosin työni ei ole fyysisesti raskasta. Toivon totisesti että luvattu hoitajamitoitus astuisi voimaan, jospa se parantaisi tilannetta vanhainkodeissa.
Kommentit (63)
Mä myönnän olevani väsynyt hoitaja. Työ on aivan älyttömän raskasta, hoidettavat aina vaan painavampia ja päästään enemmän sekaisin. Teen työtä vain saadakseni rahaa elämiseen, en halaile tai silittele, vieraitaan ne minulle on. Jos haluatte rasittavia omaisiamme rakastavia nöyriä hoitajia niin sit pitää latoa pöytään rahaa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mä myönnän olevani väsynyt hoitaja. Työ on aivan älyttömän raskasta, hoidettavat aina vaan painavampia ja päästään enemmän sekaisin. Teen työtä vain saadakseni rahaa elämiseen, en halaile tai silittele, vieraitaan ne minulle on. Jos haluatte rasittavia omaisiamme rakastavia nöyriä hoitajia niin sit pitää latoa pöytään rahaa paljon enemmän.
Rahalla saa rakkautta!
Omaishoitajana 24/7, vs. vanhainkodissa 7h 45 min viitenä päivänä viikossa.
Vaihtaisin, osia väsyneen lähärin kanssa, jos moraalini sen sallisi.
T. Omaishoitaja