Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella kyllästynyt vanhainkodin "väsyneeseen" henkilökuntaan

Vierailija
27.09.2020 |

Luin äidin aloittaman keskustelun päiväkodin väsyneestä ja tympääntyneestä henkilökunnasta. Keskustelua lukiessani totesin itsekseni että samat ongelmat ovat myös vanhainkodissa. Omaiseni on asukkaana vanhainkodissa ja käydessäni häntä katsomassa, lähes aina tapaan väsyneitä ja tympääntyneen oloisia hoitajia. Jo silloin kun soitan ilmoittaakseni tulostani päivää ennen vierailua, puheluun vastataan usein töykeästi. Olen noudattanut kaikkia sääntöjä mm. maskinkäytöstä, käsien pesusta ja siitä että menen tapaamaan vain omaistani, mutta silti vastaanotto on jotenkin tylyä.

Olen hyväksynyt että hoitoala ei ole (ainakaan enää) palveluammatti, mutta myös hoidon laatu on vähän sieltä tännepäin. Omaiselleni tuodaan usein kylmää ruokaa ja kahvia, ruokatoiveita ei noudateta, äitini ei esimerkiksi juo maitoa mutta sitä tuodaan siitä huolimatta usein. Ja kyllä, tiedot ateriatoiveista on toimitettu henkilökunnalle vuosia sitten. Usein omaiseni asento sängyssä on huono eikä ruoan tuonut hoitaja edes yritä korjata asentoa paremmaksi ruokailua varten. Jos asiasta ihan ystävällisesti muistutan, saan lyhyen vastauksen ja nopean yrityksen korjata asentoa. Koko ajan on jotain isoja tai pieniä asioita, jotka eivät toimi. Useat näistä asioista olisi ratkaistavissa ihan maalaisjärjen käytöllä.

Ymmärrän että hoitajat ovat väsyneitä ja työtä on liikaa eikä palkkauskaan ole hyvä. Mutta välillä tulee tunne että ei edes yritetä korjata epäkohtia ja on vain luovutettu. Ei enää jakseta kunnioittaa sen enempää asukasta kuin omaistakaan. Toki ymmärrän työn raskauden, mutta tiedän myös että hoitajilla on kaksi taukoa työvuoron aikana. Eikö edes silloin saa energiaa hoitaa työtänsä paremmin? Itse en omassa työssäni ehdi pitää kuin yhden tauon koska työt painavat päälle. Tosin työni ei ole fyysisesti raskasta. Toivon totisesti että luvattu hoitajamitoitus astuisi voimaan, jospa se parantaisi tilannetta vanhainkodeissa.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tää asia nyt paranee kun teit tän provon tänne.

Vierailija
2/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähäri loukkaantui?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. On jotenkin ristiriitaista, että toivotaan, että omaiset olisivat enemmän aktiivisia läheistensä hoidossa, mutta silti tuntuu, että ei ole tervetullut tai häiritsee hoitajia, kun tulee käymään. Tai tulee tunne, että toimii aina jotenkin väärin. Tämä jo ennen koronaa.

Vierailija
4/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Missäpäin on vielä vanhainkoteja?

2. Missä vanhusten hoitopaikassa on hoitajalla 2 taukoa?

3. Minäkin olen kyllästynyt olemaan väsynyt, hapenpuutteesta kärsivä hoitaja.

Vierailija
5/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. On jotenkin ristiriitaista, että toivotaan, että omaiset olisivat enemmän aktiivisia läheistensä hoidossa, mutta silti tuntuu, että ei ole tervetullut tai häiritsee hoitajia, kun tulee käymään. Tai tulee tunne, että toimii aina jotenkin väärin. Tämä jo ennen koronaa.

Työtä nyt on vain niin paljon, että omaisten vierailu keskeyttää jonkun muun työn tekemisen. Etenkin näin korona-aikana, kun ovia pitää tulla availemaan ja ohjaamaan koronan vuoksi.

Vierailija
6/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä nyt on vain niin paljon, että omaisten vierailu keskeyttää jonkun muun työn tekemisen. Etenkin näin korona-aikana, kun ovia pitää tulla availemaan ja ohjaamaan koronan vuoksi.

Eli omaiset ovat oikeasti häiriöksi hoitokodeissa? No, selvisi tämäkin sitten...

Vierailija
7/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuttavapiirissäni huomannut, että hoitoalalle on hakeutunut yhä enemmän ihmisiä, joilla ei ole edes oma elämänhallinta aivan kunnossa, eivätkä pääsisi juuri millekään muulle alalle. Toisin sanoen uskon, että hoitajapulan vuoksi alalle pääsee käytännössä kuka tahansa. Se taas näkyy hoidon laadussa. En sano, ettei olisi hyviäkin hoitajia, mutta on liikaa huonoja.

Vierailija
8/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota, ketä varten hoitokodit oikeastaan ovat, tai kumman hyvinvointi on loppupelissä tärkeämpää, asukkaan vai työntekijän? Jos omaisen vierailu on kuitenkin asukkaalle tärkeää, niin onko työntekijän oikeus kokea se risaksi?

Vierailija
9/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäri loukkaantui?

Ehkä loukkaantuikin, usein ajattelen nuoria lähihoitajia kun täällä meitä aina moititaan, miten he kunnioittaen ja ystävällisesti hoitavat vanhaa kuolevaa 97v, imien limaa ja siivoten ties mitä eritteitä, samalla silittäen hellästi nukkumaan, äitiä huutavan vanhuksen. Vanhuksen jota omat korkeasti koulutetut lapset, lapsenlapset tai lastenlastenlapset eivät voi tulla katsomaan kun mummo haisee jo kuolemalta.

Vierailija
10/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niiiiiin samaa mieltä lähihoitajana. Olen siis vanha perushoitaja ja nykyään lähihoitaja. Joten perushoitotyötä olen tehnyt useamman vuosikymmenen. Jo 80-luvulla oli näitä leipääntyneitä hoitajia, jotka valitti palkkaa ja kiirettä ja teki työnsä huonosti, koska palkka ja kiire. Silloin vielä töissä poltettiin tupakkaa, joten pitkiin tupakkataukoihin riitti aikaa. 

Mikään ei ole muuttunut vuosikymmenien varrella. Edelleen on näitä leipääntyneitä, jotka kahvilla pulla suussa vinkuvat, että on niin kiire ja huono palkka ja tehy ei tee mitään ja superi vielä paskempi. 

No en itsekkään ole aina niin jaksava ollut, mutta työni olen hoitanut. Ja itseasiassa ammatinvalintaani en kadu, koska olen saanut olla töissä 90-luvun lamat ja koronakaudet ja kaikki muutkin. Palkalla olen tullut toimeen, kun en ole edes haaveillut elää samalla tavalla, kuin rikkaat.

Työ on työtä ja jatkuva valittaminen ei tee siitä yhtään parempaa. Toki se on raskastakin, mutta helkkari soikoon, se iänikuinen valittaminen vain ottaa joskus niin päähän. Ja nyt on tullut nämä burnoutti-saikut. Porukka saikuttaa pitkiä viikkojen saikkuja, kun on niin burnouttia.

Apuvälineitä on tullut lisää sitten 80-luvun. Ei tarvitse nostella käsin enää vanhuksia. Ja muutenkin olot minusta parantuneet. Ei tarvitse enää valkoinen, tiukka mekko päällä nostella vanhuksia käsin ja vaipatkin on parempia. 

Toki valitan itsekkin joskus. Mutta työ on silti vain työtä ja sen voi tehdä hyvin, vaikka ei aina maittaisikaan.

Vierailija
11/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä , nyt koronan aikana kaikki tapaamiset on erikseen sovittava, hyvissä ajoin. Hoitaja hakee vierailijat aulasta ja saattaa huoneeseen  . Aikaa on 15 min , sitten poistuttava. Älä vaadi itsellesi erikois huomiota , vanhukset sitä tarvitsevat , ei vierailijat. Ollaan iloisia , kun ylipäätään vierailut ovat mahdollisia.

Vierailija
12/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen sitä, että läheiset lähes pelkäävät edes koskea omaan omaiseensa. Ei uskalleta korjata sitä asentoa, että se ruokailu sujuisi paremmin(  tuolla kommentissa ylempänä sanottiin, että hoitaja ei korjaa äidin asenta, että ruokailu sujuisi paremmin. Miksi tämä omainen ei sitä voi korjata, kun siinä kerran on?).

Hälyytetään hoitaja käyttämään WC:ssä jne. 

Suurin osa vierailijoista ei millään lailla uskalla koskea omaan omaiseen, joka monesti on se oma isä/äiti.

Joo en ole hoitaja, mutta työskentelen vanhusten parissa.

Vierailija
13/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niiiiiin samaa mieltä lähihoitajana. Olen siis vanha perushoitaja ja nykyään lähihoitaja. Joten perushoitotyötä olen tehnyt useamman vuosikymmenen. Jo 80-luvulla oli näitä leipääntyneitä hoitajia, jotka valitti palkkaa ja kiirettä ja teki työnsä huonosti, koska palkka ja kiire. Silloin vielä töissä poltettiin tupakkaa, joten pitkiin tupakkataukoihin riitti aikaa. 

Mikään ei ole muuttunut vuosikymmenien varrella. Edelleen on näitä leipääntyneitä, jotka kahvilla pulla suussa vinkuvat, että on niin kiire ja huono palkka ja tehy ei tee mitään ja superi vielä paskempi. 

No en itsekkään ole aina niin jaksava ollut, mutta työni olen hoitanut. Ja itseasiassa ammatinvalintaani en kadu, koska olen saanut olla töissä 90-luvun lamat ja koronakaudet ja kaikki muutkin. Palkalla olen tullut toimeen, kun en ole edes haaveillut elää samalla tavalla, kuin rikkaat.

Työ on työtä ja jatkuva valittaminen ei tee siitä yhtään parempaa. Toki se on raskastakin, mutta helkkari soikoon, se iänikuinen valittaminen vain ottaa joskus niin päähän. Ja nyt on tullut nämä burnoutti-saikut. Porukka saikuttaa pitkiä viikkojen saikkuja, kun on niin burnouttia.

Apuvälineitä on tullut lisää sitten 80-luvun. Ei tarvitse nostella käsin enää vanhuksia. Ja muutenkin olot minusta parantuneet. Ei tarvitse enää valkoinen, tiukka mekko päällä nostella vanhuksia käsin ja vaipatkin on parempia. 

Toki valitan itsekkin joskus. Mutta työ on silti vain työtä ja sen voi tehdä hyvin, vaikka ei aina maittaisikaan.

Hyvä kirjoitus!

Vierailija
14/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä omaiset pääsevät hoitokotiin? Meillä ainakin on erillinen tila, jossa tapaavat ja ovat kyllä enemmän kuin tervetulleita. Olisi kyllä ihanaa kun pian päästäisiin normaali aikaan, montaa minuuttia ei ole aikaa yhdelle mummolle vuorossa antaa ihan pysähtymiseen, olen tässä ja kuuntelen sinua, kesäloman jälkeen tein päätöksen, että 3min joka päivä yhdelle, tietenkin hoitotoimien ja muun avustamisen lisäksi. Kirjaukset kyllä kärsivät.

Vierailija
15/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen sitä, että läheiset lähes pelkäävät edes koskea omaan omaiseensa. Ei uskalleta korjata sitä asentoa, että se ruokailu sujuisi paremmin(  tuolla kommentissa ylempänä sanottiin, että hoitaja ei korjaa äidin asenta, että ruokailu sujuisi paremmin. Miksi tämä omainen ei sitä voi korjata, kun siinä kerran on?).

Suurin osa vierailijoista ei millään lailla uskalla koskea omaan omaiseen, joka monesti on se oma isä/äiti.

No kun tuntuu, että aina tekee jotain väärin hoitajien mielestä. Tai jos kysyy neuvoa hoitajilta jostain itselle ei niin tutusta käytännöstä, niin on riesaksi. Miksei hoivakodeissa ole annettu selkeitä ohjeita sille, miten omaisten toivotaan käyttäytyvän ja mitä tekevän tai olevan tekemättä? Niin tietäisi eikä tarvitsisi arvailla.

Terveisin omainen, joka yrittää olla aktiivinen mutta ilmeisesti aina jotenkin väärällä tavalla.

Vierailija
16/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun omainen ei ole töissä siellä eikä hoitajan työt kuulu omaisen tehtäväksi. 

Vierailija
17/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkeikää oikeasti halutaan nostaa, olisi työhyvinvointiin syytä panostaa kaikilla aloilla. Meitä väsyneitä on joka alalla, eikä meno ole paikallisen sopimisen ja joustojen (työntekijä joustaa aina) myötä ole paranemaan päin.

Vierailija
18/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Hoitajat” nykyään Venäjältä ja Baltiasta = palveluasenne myös sieltä.

Vierailija
19/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli omaiset ovat oikeasti häiriöksi hoitokodeissa? No, selvisi tämäkin sitten...

Ei häiriöksi mutta kyllä vierailevien omaistenkin täytyy ymmärtää että aina ei ehditä heti tulemaan ovelle tai miksi vain pikaisesti (mutta ei epäystävällisesti) avaamme oven ilman pitkää keskustelua. Kun niitä oven avaamisia päivän mittaan voi olla useampia muun työn ohessa.

Vierailija
20/63 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan vanhuspuolella on väsyneempää henkilökuntaa kuin varhaiskasvatuksessa. Vanhainkodeissa työskentelevillä pitäisi olla lyhyempi viikkotuntimäärä, koska työ on fyysisesti raskasta. Se voisi olla myös kannuste hakeutua alalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi