Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette Syöpäjärjestön röökimamma-kampanjasta?

Vierailija
04.12.2013 |

http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2013120317792613_rb.shtml

Mä en oikein tiedä mitä mieltä olla tästä. Aiheellisesti nyt tietenkin ollaan oikeassa mutta onko tämä todella paras tapa toteuttaa tällainen valistuskampanja? Mikäköhän firma tän on suunnitellut?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katsoin toin silloin kun se oli ihan uusi, eli semmosen kk sitten, enkä kyllä oikeasti ihan hirveästi pitänyt. Joo, huomio on taattu, mutta tuo video oli kyllä jo vähän kipee eikä sillä hyvällä tavalla.

Ihan niin kuin tekstissäkin lukee, tuo ei tuo tukea tms. tupakoiville äideille, vaan vain ja ainoastaan syyllistää.

Itse lopetin aikanaan kun odotin esikoista ja vaikka minulla oli maailman paras syy lopettaa tupakointi, se ei missään nimessä ollut helppoa ja jos olisi joku näyttänyt tuollaisen propagandavideon kaupan päällisiksi, niin ei hän kyllä olisi toivomaansa tulosta saanut. Paitsi jos toivottu tulos on toisen yrittämisen lannistaminen. Luojan kiitos mulla oli silloin fiksut henkilöt neuvolassa, niin hoitaja kuin lääkärikin, jotka tukivat mua lopettamisessa heidänkin osaltaan.

Vierailija
2/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse onnistuin lopettamaan vasta raskauden loppumetreillä polttamisen. Olin vuosikymmenen polttanut askin päivittäin ja onnistuin vain vähentämään aluksi. Lopulta vaihdoin sähkötupakkaan ja sillä avulla pääsin. Tekee mieli käydä rähjäämässä noiden facebook-sivuilla. Järkyttävää syyllistämistä, eikä mitään tuen merkkiä missään. Jää kyllä lahjoitukset ja syöpäjärjästön tukeminen minulta jatkossa, kun tuommoista henkistä kivitystä markkinoivat hyvänä juttuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä video. Itse kun alkuraskaudessa muutaman viikon vielä poltin olisin tuon halunnut nähdä. ''Tuki'' joka monen osalla on asian hyväksymistä, ei kaikkia motivoi. Itse motivoiduin ja ymmärsin tilanteen vasta kun joku sen ääneen uskalsi sanoa että olisi vauvalle parasta kun lopettaisit kokonaan.

Vierailija
4/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä naisia, jotka edes yrittävät raskautta ennen kuin pääsevät eroon tupakasta.

Vierailija
5/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin ihan ekoilla raskausviikoilla. Lopetin heti kun raskaus varmistui. Seuraavien kanssa lopetin heti kun aloimme yrittämään. Silloin kun imetin niin en tupakoinut. En myöskään koskaan tupakoi lasten nähden tai altista ketään muuta passiiviselle tupakoinnille.

Tupakointi on ääliömäistä, kallista ja terveydelle haitallista. Mutta se on minun huono tapani. Tiedän tupakoinnin riskit ja olen vetänyt rajan siihen että "satutan vain itseäni" tupakoinnilani.

Tuo valistus video on kamala! Toki raskaana oleva ja tupakoiva äiti on paha riski sikiölle, mutta mielestäni tuossa olisi voinut sitten se isi ja vaikka mummokin viritellä noita ansoja. Eli syyllistetty samalla muitakin kun äitiä jos pitää jotakuta syyllistää.

Vierailija
6/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, miten aineita tai alkoholia käyttävien äitien käytökseen ei puututa vaan vuodesta toiseen vaan paapotaan. Tupakka on valtiolle se pahin piru ikinä, ja sen haitoista puhutaan jatkuvasti. Onhan siinä pointti, juu, mutta väitän että alkoholi on suurin pirulainen tässä maassa ja sen käyttöä vähentämällä Suomi olisi paljon parempi paikka elää ja olla!

Vierailija
7/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:01"]

En ymmärrä naisia, jotka edes yrittävät raskautta ennen kuin pääsevät eroon tupakasta.

[/quote]

Tupakka yksinkertaisesti tekee sokeaksi. Se saa selittelemään itselleen vaikka mitä tekoja eikä tupakoitsija itse huomaa aiheuttamaansa vahinkoa. 

Vierailija
8/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 11:57"]

Ihan hyvä video. Itse kun alkuraskaudessa muutaman viikon vielä poltin olisin tuon halunnut nähdä. ''Tuki'' joka monen osalla on asian hyväksymistä, ei kaikkia motivoi. Itse motivoiduin ja ymmärsin tilanteen vasta kun joku sen ääneen uskalsi sanoa että olisi vauvalle parasta kun lopettaisit kokonaan.

[/quote]

Sä olet käsittänyt ihan väärin sanan tuki. Seon sitä, että todetaan, että "kyllä, sä poltat ja se on huonoksi sulle ja vauvalle. Katsotaas mitä voidaan tehdä asialle, mitä sä voit tehdä asialle, ainakin aloitetaan siitä että koitat vähentää tupakointia päivässä, eikö vain?" 

Ei suinkaan "sä poltat, no jatka toki" tai "sä poltat?! Helvetin tulet lyövät lieskaansa, tapat lapsesi, vammautat pahasti, olet huono äiti, aiotko edes imettää, itsekäs paska jonka ei pitäisi edes lisääntyä, anna lapsesi adoptioon!!".

Väittäisin noissa olevan eroa. Jälkimmäinen toki on yleisempää täällä av:lla.

Vierailija
9/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä en ymmärrä naisia (enkä miehiä), jotka ylipäätään tupakoivat. Mutta kukaan ei ole täydellinen.

Vierailija
10/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mitä lässytystä, kuinka vaikeeta on lopettaa. Älkää tehkö lapsia jos ette kykene ajattelemaan pientä ihmistä enemmän kuin omaa himoanne. Miksi se lapsi on pakko tehdä jos ei pysty olemaan tupakoimatta???

Vierailija
11/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 11:55"]

Itse onnistuin lopettamaan vasta raskauden loppumetreillä polttamisen. Olin vuosikymmenen polttanut askin päivittäin ja onnistuin vain vähentämään aluksi. Lopulta vaihdoin sähkötupakkaan ja sillä avulla pääsin. Tekee mieli käydä rähjäämässä noiden facebook-sivuilla. Järkyttävää syyllistämistä, eikä mitään tuen merkkiä missään. Jää kyllä lahjoitukset ja syöpäjärjästön tukeminen minulta jatkossa, kun tuommoista henkistä kivitystä markkinoivat hyvänä juttuna.

[/quote]

toivotaan, että se sinun muksusi ei sitten sairastu syöpään...hyvin oelt ainakin altistanut. 

Vierailija
12/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse video on vähän ällö - puistattaa ne veitset hoitopöydän päällä :(

Mutta hyvä jos herättelee, faktahan on että tupakka on myrkkyä jota äiti hengittää kehukoisinsa oma-alotteisesti, sinänsä myrkkytuttipullokuvaus ei ole ollenkaan kaukaa haettu. En ymmärrä miten joku VOI tupakoida raskaana tai vauvan kanssa ollessaan. En kertakaikkiaan. Itse poltin kun suunnittelimme raskautta ja lopetin kertaheitolla kun tulin raskaaksi. Ei olisi tullut mieleenkään jatkaa.

Toivon että video herättää edes muutaman tupakoivan äidin miettimään tekojensa seurauksia. Totuushan on että tupakoinnin lopettamiseen saa tukea esim. neuvolasta jos sitä hakee.

Syyllistämisitkut voi jättää marisematta, jos on tarpeeksi aikuinen ollakseen äiti täytyy pystyä myös ottamaan vastaan kritiikkiä omasta käytöksestään ja toimimaan vastuullisesti.

Vierailija
13/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:05"]

alkoholi on suurin pirulainen tässä maassa ja sen käyttöä vähentämällä Suomi olisi paljon parempi paikka elää ja olla!

[/quote]

Minua aina huvittaa, kun tupakoijat aina vetävät tämän kortin esiin: "joo joo, tupakka paha, mutta viina pahempi". Molempi on pahempi, mutta alkoholin käyttöä voi sentään säännöstellä, sanoo tämä yhden viikottaisen saunasiiderin juoja.

Senkö takia nämä puolustelut, kun ei ole henkistä kanttia ja sisua lopettaa omaa pahettaan? Annas kun arvaan: juu.

Vierailija
14/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Törrönen arvostelee videon näkökulmaa, jossa tupakoiva äiti satuttaisi tietoisesti ja harkitusti lastaan."

Daa! Kyllä tää on ihme porukkaa. Tietoisestihan se nimenomaan tehdään. KUKAAN ei voi enää olla niin tyhmä ettei tiedä, että tupakointi ON vaarallista myös sille lapselle. Come on, oikeasti!

Vierailija
15/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vahinkoja tapahtuu myös. Iso-Britanniassahan tehtiin juuri tutkimus, jonka mukaan jopa puolet raskauksista on edelleen sen pahemmin suunnittelemattomia. En usko Suomessakaan asian olevan niin erilainen. Mietinkin, että mitä sinun mielestäsi sen vahingossa raskaaksi tulleen tupakoitisijan pitäisi tehdä? Abortoida lapsi, jos ei heti plussan ilmestyttyä ruutuun pysty lopettamaan?

Ainakin omassa ystäväpiirissäni kaikki raskautta tosissaan "yrittäneet" tupakoijat ovat vähintään vähentäneet sitä polttamista. Useimmat ovat pystyneet lopettamaankin. Toki ystäväpiiri koostuu pääasiassa suhteellisen terveystietoisista ihmisistä, eikä otos sillä tavalla ole välttämättä kattava. 

Mutta yleisesti tuntuu, etteivät nämä "shokkikampanjat" koskaan tavoita niitä, joille ne olisivat tarpeellisia, eli piittamattamattomille ihmisille, jotka vähättelevät omaa addiktiotaan. Ahdistuttavat vain ihmisiä, jotka olisivat valmiita tekemään töitä päästäkseen eroon addiktiosta. Samaahan tapahtuu alkoholi"valistuksessakin".

(Itse en siis ole koskaan polttanut, bilepolttamista yritteli 18-vuotiaana ja sitten ensimmäisestä suhteesta erottuani vähän vanhempana, mutta tuntui koskaan en sille tavalle oppinut.)

Vierailija
16/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tää on loistava. Terveydenhoitajat on aivan liian kilttejä valistamaan.

Kaveri tupakoi koko raskaus, imetys ja pikkulapsiajan. Lapsella todettiin astma. Kaveri oli onnellinen kun kukaan ei missään vaiheessa kysynyt vanhemman tupakoinnista, ajatteli jekuttaneensa systeemiä...

Vierailija
17/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestäni tosi hyvä. Hyssyttely saa riittää. Jokainen vastaa valinnoistaan ja tupakointi on ehdottoman väärin ja ehdottoma haitallista lapselle.

Vierailija
18/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:48"]

[/quote]

Vahinkoja tapahtuu myös. Iso-Britanniassahan tehtiin juuri tutkimus, jonka mukaan jopa puolet raskauksista on edelleen sen pahemmin suunnittelemattomia. En usko Suomessakaan asian olevan niin erilainen. Mietinkin, että mitä sinun mielestäsi sen vahingossa raskaaksi tulleen tupakoitisijan pitäisi tehdä? Abortoida lapsi, jos ei heti plussan ilmestyttyä ruutuun pysty lopettamaan?

Ainakin omassa ystäväpiirissäni kaikki raskautta tosissaan "yrittäneet" tupakoijat ovat vähintään vähentäneet sitä polttamista. Useimmat ovat pystyneet lopettamaankin. Toki ystäväpiiri koostuu pääasiassa suhteellisen terveystietoisista ihmisistä, eikä otos sillä tavalla ole välttämättä kattava. 

Mutta yleisesti tuntuu, etteivät nämä "shokkikampanjat" koskaan tavoita niitä, joille ne olisivat tarpeellisia, eli piittamattamattomille ihmisille, jotka vähättelevät omaa addiktiotaan. Ahdistuttavat vain ihmisiä, jotka olisivat valmiita tekemään töitä päästäkseen eroon addiktiosta. Samaahan tapahtuu alkoholi"valistuksessakin".

(Itse en siis ole koskaan polttanut, bilepolttamista yritteli 18-vuotiaana ja sitten ensimmäisestä suhteesta erottuani vähän vanhempana, mutta tuntui koskaan en sille tavalle oppinut.)

[/quote]

LOPETTAA, kuule. Lopettaa joko seinään tai lopettaa hiljalleen eli viikon, viimeistään kahden, kuluessa pos. testistä. Ei mitään tekosyitä. Juurihan tuli uusi tutkimus ulos, että tupakka mm. aiheuttaa lasten leukemiaa!

Vierailija
19/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse poltin kymmenen vuotta ja raskauduttuani lopetin kertaheitolla, eikä ollut vaikeaa. Tietysti asia on yksilöllinen mutta vähän kyllä kyseenalaistan ihmisen jolle tupakoinnin lopettaminen on niin vaikeaa tai mahdotonta, kuitenkin kun siihen olisi maailman tärkein syy. Ei niihin vieroitusoireisiin kuole kuitenkaan ja ne kestää aika vähän aikaa loppujen lopuksi. 

Silti on kyllä aika yliampuvaa rinnastaa tupakointi lapsen puukottamiseen. Varmaan joku av-mamma suunnitellut tämän kampanjan...

Vierailija
20/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tykkää noista kauhuvalistuskampanjoista noin yleensä. Useimmat ihmiset turtuvat niihin, herkimmät saavat turhaa ahdistusta ja lopulta ne vain lisäävät yleistä vitutusta. Ja jos nyt on ihan pakko syyllistää, niin myös lapsen isää sitten! Menee se savu sieltä iskänkin röökistä lapseen ihan yhtä lailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi