Mulle tehtiin värianalyysi ja tulos oli väärin.
Siitä aikaa pari kolme vuotta. Nyt kaappi täynnä väärän värisiä vaatteita. Harmittaa. Pitäisi omaan silmään luottaa vaan. Tulos oli silloin kevät ja en koskaan tykännyt niistä väreistä. Eilen tajusin että minulla tarvitsee olla punaiseen taittava meikkipohja. Eli ei kellertävää minulle. Samoin hopeinen luomiväri kirkastaa silmät. Olen aina tykännyt kesän pehmeistä väreistä ja ne näköjään parhaiten sopiikin. Pitäisi vaan luottaa omaan intuitioon. Onko kellään muulla käynyt samoin että tulos on ollut väärä ja rahat menneet Kankkulan kaivoon?
Kommentit (89)
Tuota tapahtuu usein, varsinkin jos kuulut kahteen vuodenaikaan? Oliko ihosi sattumalta ruskettunut eli lämminsävyinen, kun sinulle tehtiin analyysi? Entä hiusvärisi, omako?
Kuka hullu maksaa tollasesta. Katso peiliin ja päätä itse, mistä pidät.
Vierailija kirjoitti:
Tuota tapahtuu usein, varsinkin jos kuulut kahteen vuodenaikaan? Oliko ihosi sattumalta ruskettunut eli lämminsävyinen, kun sinulle tehtiin analyysi? Entä hiusvärisi, omako?
Hiukset oli raidoitettu/blondattu ja olin käyttänyt hopea shampoota. En ollut ainakaan hirveän ruskettunut. Testi tehtiin kevät talvella. Minulla oli kyllä lämpimän ruskeat silmälasit myös. En tiedä vaikuttiko, itse en näe ilman laseja mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu maksaa tollasesta. Katso peiliin ja päätä itse, mistä pidät.
Epävarmoille pinnallisille naisille on helppo myydä ihan mitä tahansa :D
Mulle kävi niin että analyysisssä piti koko ajan vaalentaa meikkivoidetta koska analysoijalla oli ennakkiasenne. Lisäksi kun sain analyysin kolmesta eri paikasta (2 ilmaista) niin eikös Sokoksen työntekijä tullut itse ihan ilmoittamaan että käytän muka vääriä värejä ja väitti mun olevan "samanvärinen kuin hän" - vaikka naisella oli oliivinruskea iho. Se ärsytti ihan hirveästi.
Esteettisyys ei ole pinnallisuutta vaan taiteellisuuden tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin että analyysisssä piti koko ajan vaalentaa meikkivoidetta koska analysoijalla oli ennakkiasenne. Lisäksi kun sain analyysin kolmesta eri paikasta (2 ilmaista) niin eikös Sokoksen työntekijä tullut itse ihan ilmoittamaan että käytän muka vääriä värejä ja väitti mun olevan "samanvärinen kuin hän" - vaikka naisella oli oliivinruskea iho. Se ärsytti ihan hirveästi.
Tää muija tuli vielä puuskahtamaan kun sanoin että mulle on kyllä tehty 3 värianalyysiä ja tulos selva ollut itselle jo ennen niitäkin, niin : Kaikenlaisia värianalyysejä sitä tehdäänkin, olet ihan selvästi____(väripaletin tulos).
Kertokaa mulle mikä oon:
-kullanvaaleat hiukset omaa väriä
-iho tosi vaalea ja punottaa helposti. en rusketu, ainoastaan palan
- en ole varma onko suonet sinisiä vai vihreitä kun katson
- ruskeanvihreät silmät
Minä olen nykyään eri, kun olen raidottanut hiukseni. Tummilla hiuksilla syksy kesää vasten , nyt kesä syksyä vasten. Eli värit on toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle mikä oon:
-kullanvaaleat hiukset omaa väriä
-iho tosi vaalea ja punottaa helposti. en rusketu, ainoastaan palan
- en ole varma onko suonet sinisiä vai vihreitä kun katson
- ruskeanvihreät silmät
Näillä sanoisin, että kevät.
Minusta ihmiset valitsee luonnostaan itselleen lempivärejä päällensä.
Menetin uskoni noihin kun yksi värikonsultti väitti minun olevan joku kevät. En ole koska ihoni on selkeästi punapohjainen, silmät on tummansiniset, hiukseni maantienväriset ja verisuonet selvästi siniset. Mitkään lämpimät sävyt ei sovi. Ei hiuksissa, meikissä eikä vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihmiset valitsee luonnostaan itselleen lempivärejä päällensä.
Menetin uskoni noihin kun yksi värikonsultti väitti minun olevan joku kevät. En ole koska ihoni on selkeästi punapohjainen, silmät on tummansiniset, hiukseni maantienväriset ja verisuonet selvästi siniset. Mitkään lämpimät sävyt ei sovi. Ei hiuksissa, meikissä eikä vaatteissa.
Joo mä huomasin saman, tosin oon käyttänyt noita väärän värisiä vaatteita ja meikkejä. Mutta olisi pitänyt jo siitä huomata kun punaiset hiukset ei sovi. Nyt voin onneksi ruveta käyttämään taas lempi värejäni eli viileitä sävyjä.
Ja haukkujille tiedoksi että itseäni on ainakin aina kiinnostanut kaikki vartalon muoto ja värianalyysit. Siksi varmaan hakeuduinkin vaikkei olisi tarvinnut. Nuo on ehkä täysin värisokeille hyviä mutta jos omaa normaalin värisilmän niin pystyy itsekin päättelemään.
Ap
Kuulemma ihminen vaistomaisesti pitää niistä värisävyistä, jotka hänelle sopivat. Onko kokemusta?
Ruskettuminen ja hiusten värjäys muuttaa värianalyysin tulosta. Itse en ole ikinä käynyt mutta olen katsellut youtubesta videoita aiheesta. Itselle oli uutta mm. kontrasti, eli jos hiuksilla ja iholla on iso kontrasti (väriero, esim musta houkset ja vaalea iho), niin vaatteissakin isot värikontrastit ovat ok. Kannattaa luottaa intuitioon, eli laittaa vaatteen jonka aikoo ehkä ostaa lähelle kasvoja ja katsoa miltä se saa kasvoso näyttämään. Tämä oikeastaan koskee vain yläosia, sillä housut ja muut alaosat eivät merkitse kasvojen hehkulle niin paljon kuin paidat.
Jos sait tulokseksi "kevät" niin sinulle tehtiin pelkkä neljän värivuodenajan analyysi, josta tulee paljon vääriä tuloksia. Sitä on jo 80-luvun alussa täsmennetty tarkemmaksi 12 tyypin analyysiksi välivuodenaikoineen ottamalla huomioon värityksen kontrastit eli kirkkaus, pehmeys, tummuus ja vaaleus. Esim. kevään väritys voi olla joko lämmin kevät, talven ja kevään välistä oleva kirkas kevät tai kevään ja kesän välistä oleva vaalea kevät. Kaikkein selkein kevättyyppi on lämmin kevät.
Jos kevään värit ovat sinulle epäsopivia, saatat mahdollisesti olla jokin kolmesta kesätyypistä, joiden iholle sopii paremmin vaalenpunainen kuin kellertävä beige. Tai voit olla myös pehmeä syksy, jolla on samansävyinen iho kuin keväällä ja jonka syksyn värit taittuvat kesän suuntaan.
Minusta värianalyysit ovat aikamoinen turhake. Aika helposti voi ihan itse selvittää eri värisiä vaatteita sovittamalla, mitkä värit sopivat itselle parhaiten. Jos joku tarvitsee apua, niin netistä löytyy kasapäin ilmaisia ohjeita.
Lisäksi olen sitä mieltä että jokainen voi käyttää juuri sellaisia värejä joista itse pitää. Se tekee takuulla iloisemmaksi kuin joidenkin höpösääntöjen orjallinen noudattaminen.
Harvemmin olen tavannut ihmistä, jonka lempivärit näyttävät hänen päällään kamalalta... tarkemmin ajatellen, en koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma ihminen vaistomaisesti pitää niistä värisävyistä, jotka hänelle sopivat. Onko kokemusta?
Joo, mä olen aina pitänyt itselleni "oikeista" väreistä. Vasta muutama vuosi sitten perehdyin näihin värianalyysijuttuihin, ja ei multa löytynyt kaapista montakaan vaatetta, jotka eivät sopisi deep/dark autumn -palettiin.
Eniten iloitsen kun saan näin syksyllä pukeutua viininpunaiseen. Sopii hyvin syksyyn. Viininpunaista huulipunaa ja vaikka kaulahuivi.
Ja teille jotka epäilette etten ole kesä niin oli ennen analyysiä paljon sinistä vaatekaapista ja valkoista. Syksyn värit on ehkä pahimpia mulle ja ei sovi yhtään sinapin keltaiset ja lämpimät ruskeat. Kesän värit on kyllä ehkä kauneimmat värikartan väreistä.
Ap
Ei ole.
Tein aikoja sitten värianalyysin itse.
Tarvitaan pohjoisenpuoleinen huone johon tulee luonnonvalo, iso peili, erivärisiä kankaita ja meikkaamaton iho ja värjäämättömät hiukset.
Sitten vain katsotaan ja verrataan ilman ennakkokäsityksiä. Jos ei ole värisokea homma ei ole vaikea.
Olen pehmeä syksy. Siihen sopivia värejä oli ennestäänkin. Hankin niitä lisää.