Mulle tehtiin värianalyysi ja tulos oli väärin.
Siitä aikaa pari kolme vuotta. Nyt kaappi täynnä väärän värisiä vaatteita. Harmittaa. Pitäisi omaan silmään luottaa vaan. Tulos oli silloin kevät ja en koskaan tykännyt niistä väreistä. Eilen tajusin että minulla tarvitsee olla punaiseen taittava meikkipohja. Eli ei kellertävää minulle. Samoin hopeinen luomiväri kirkastaa silmät. Olen aina tykännyt kesän pehmeistä väreistä ja ne näköjään parhaiten sopiikin. Pitäisi vaan luottaa omaan intuitioon. Onko kellään muulla käynyt samoin että tulos on ollut väärä ja rahat menneet Kankkulan kaivoon?
Kommentit (89)
Jokainen näkee nämä asiat eritavoin, niin kuin pukeutumistyylin. Itse kyllä näen heti sopiiko jokuväri minulle. Värianalyysissä olin aikanaan kesä. Nyt ikääntyessä jotain on jäänyt pois ja tullut muuta tilalle. Eräällä ystävälläni ei ole kyllä mitään tajua, mikä hälle sopii. Silmiä särkee aina, kun näen hänet. Mutta pääasia itse viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kostean hiekkatien ruskeat hiukset, auringonvalossa taittavat punertavaan. Punapohjainen kalpea iho joka ei rusketu. Vihreänharmaat silmät.
Silti mulle käy vaan kylmät sävyt kaikista väreistä. Viileän ruskea, viileä khaki, petroolinsininen, sähkönsininen, viileä tummansininen, viininpunainen, musta, vitivalkoinen, viileä beige, hopeanharmaa.
Pastellit, murretut ja lämpimät sävyt saa näyttämään kalpelta ja kuolleelta, ei käy ollenkaan.
Mikä mun värimaailma olisi, talvi tai viileä kesä?
Kuulostat samanlaiselta kuin minä, tosin mun hiukset on ehkä hiekkatien ruskeaa tummemmat, tumma maantienväri punertavalla sävyllä (sävyaste 6 kampaajien asteikoilla eli tummanvaalea). Olin värianalyysissä yllättäen talvi, ja ne värit sopiikin aivan mainiosti. Olin aina kuvitellut olevani joko syksy (punertava tukka) tai kesä (ihonväri, silmät), ja ajattelin että talveksi en ole tarpeeksi tumma. Mutta talven värit oli ehdottomasti parhaat.
Tuossa kannattaa muistaa myös, että värivuodenajan sisällä on eri tyyppejä. Esim. talvia on syvä, se varsinainen perustalvi, ja kirkas. Itse olen sellainen syvä, koska väritykseni on suht neutraali. Syvä tai tumma talvi (deep winter) on syksyn ja talven välillä oleva vuodenaika, joka on pääosin kylmä, mutta jossa on selvästi syksyn vaikutuksena lämpöä. Syvälle talvelle ei parhaiten mahdollisesti sovi sähkönsiniset tai fuksiapinkit, joita joskus esitellään talven väreinä, vaan talvipaletin tummemmat ja hillitymmät sävyt. Ametisti, laivastonsininen, viininpunainen jne. Lisäksi syksyn puolelta sopii monet neutraalimmat värit kuten khakin tai oliivinvihreä. Sen sijaan sinapinkeltaiset ja oranssit ei toimi.
Tämä on niin mielenkiintoista. Olisipas kaupoissa enemmän eri sävyisiä vaatteita tarjolla! Erityisesti yläosia ja huiveja.
Vierailija kirjoitti:
Tuota tapahtuu usein, varsinkin jos kuulut kahteen vuodenaikaan? Oliko ihosi sattumalta ruskettunut eli lämminsävyinen, kun sinulle tehtiin analyysi? Entä hiusvärisi, omako?
Ihminen ei voi kuulua kahteen vuodenaikaan. Värjätyt hiukset kannattaa laittaa piiloon vaikka beigen trikoomyssyn alle. Sitten päivänvalossa tai päivänvalolamppujen valossa alkaa katsoa ihon ja silmien värien välistä kontrastia, sitä että ovatko verisuonet ranteessa siniset vaiko vihreät jne. Vihreät verisuonet ranteissa kertovat selvästi, että kuuluu lämpimään vuodenaikaan. Siinä kevät on pehmeämpi ja syksyllä ovat voimakkaammat kontrastit ihon ja silmienvärin välillä. Voi olla vaikka suklaanruskeat silmät, vaalea iho, jossa ranteissa vihertävät suonet ja tummanvaalea tukka, josta löytyy lämpimänsävyisiä hiuksia ja tummat kulmakarvat ja ripset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin että analyysisssä piti koko ajan vaalentaa meikkivoidetta koska analysoijalla oli ennakkiasenne. Lisäksi kun sain analyysin kolmesta eri paikasta (2 ilmaista) niin eikös Sokoksen työntekijä tullut itse ihan ilmoittamaan että käytän muka vääriä värejä ja väitti mun olevan "samanvärinen kuin hän" - vaikka naisella oli oliivinruskea iho. Se ärsytti ihan hirveästi.
Tää muija tuli vielä puuskahtamaan kun sanoin että mulle on kyllä tehty 3 värianalyysiä ja tulos selva ollut itselle jo ennen niitäkin, niin : Kaikenlaisia värianalyysejä sitä tehdäänkin, olet ihan selvästi____(väripaletin tulos).
Tavaratalossa ei ole päivänvaloa ja harva on siellä suihkunraikkain kasvoin. Sekin, että käyttää hieman itsestäänruskettavaa, sekoittaa tuloksen. Tavaratalossa ei tietenkään katsota asiakkaan nänneistä, että ovatko ne enemmän vanhaan roosaan vaiko rusehtavanpunaiseen taittavan sävyiset.
Nännit on hyvä tarkastaa muutenkin kuin joka kuukausi tehtävän rintojen tsekkauksen yhteydessä siksi, että niissä ei saisi olla muutoksia ilman raskautta. Jos ei keksi itselleen sopivaa huulipunan sävyä niin omien nännien sävyinen sopii takuuvarmasti jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma ihminen vaistomaisesti pitää niistä värisävyistä, jotka hänelle sopivat. Onko kokemusta?
Musta väri sopii todella harvalle ja siitä huolimatta suomalaiset ostavat sitä sinnikkäästi vuosi toisensa jälkeen. Ymmärtäisin jos haluaa päästä helpolla ja ostaa mustat housut tai hameen ja eri väriä olevan yläosan. Angela Merkel on hyvä esimerkki fiksusti pukeutuneesta naisesta, jolla oli valtaa. Hänellä olivat aina mustat housut ja kengät, mutta hänellä oli kasvojen väriin sopivia jakkuja. Niistä näki, että ne olivat joko ostettu ja ompelija tehnyt viimeiset säädöt Merkelin mittoihin tai sitten ne oli teetetty alusta lähtien ompelijalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma ihminen vaistomaisesti pitää niistä värisävyistä, jotka hänelle sopivat. Onko kokemusta?
No ehkä joskus näin, mun kohdalla ei. Itse rakastan hyvin tummanruskeiksi värjättyjä hiuksia, hopeisia koruja, tummaa sinistä, viininpunaista jne. Harmi vaan että olen ennemminkin syksy kuin talvi. Eli mulle kyllä sopisi paremmin lämpimät värit ja kultaiset korut, eikä kovat ja kylmät lempivärini.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin mielenkiintoista. Olisipas kaupoissa enemmän eri sävyisiä vaatteita tarjolla! Erityisesti yläosia ja huiveja.
Kannattaa mennä rohkeasti kangaskauppaan ja ostaa kangasta, josta tehdä itselleen huiveja. Ompelukoneen saa esimerkiksi kirjastosta lainaan. Vääränväriset vaatteet voi tavallaan piilottaa kun laittaa omiin väreihin sopivan huivin kaulaan. Kirpputoreilla on huiveja, mutta ikävä kyllä monesti parin edellisen vuoden muotiväreissä ja sieltä ei löydä välttämättä omiin sävyihin sopivia huiveja.
Kangaskaupoissa kannattaa kysyä rohkeasti jämäkankaiden laaria siksi, että sieltä voi löytää sopivia kankaita edullisestikin. Jos ei muuten itselleen löydä sopivan värisiä huivikankaita, voi ostaa valkeaa puuvillaa ja värjätä pesukoneväreillä tai pienillä askartelukauppojen väripakkauksilla itselleen sopivanväriset huivikankaat.
Itsellä kostean hiekkatien ruskeat hiukset, auringonvalossa taittavat punertavaan. Punapohjainen kalpea iho joka ei rusketu. Vihreänharmaat silmät.
Silti mulle käy vaan kylmät sävyt kaikista väreistä. Viileän ruskea, viileä khaki, petroolinsininen, sähkönsininen, viileä tummansininen, viininpunainen, musta, vitivalkoinen, viileä beige, hopeanharmaa.
Pastellit, murretut ja lämpimät sävyt saa näyttämään kalpelta ja kuolleelta, ei käy ollenkaan.
Mikä mun värimaailma olisi, talvi tai viileä kesä?