Sinä koronapelkoinen, miksi pelkäät koronaa?
Haluaisin kysyä, miksi olet antanut pelon ottaa vallan ja pelon määritellä elämääsi? Eikö elämä olisi kaikin puolin parempaa ja miellyttävämpää ilman pelkoa?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään neuroottisesti pelkää koronaa, mutta en sitä tautia kyllä tahdokaan.
Minulla on lapsena ollut astma, joten tuskinpa tuo hyvää tekee keuhkoille, jos se virus keuhkoja arpeuttaa eli heikentää hapenottoa loppuelämän. Ja mistä sitä tietää, jos saa sen pahemman muodon ja keuhkokuumeen...
Lisäksi vuo erikoiset vaivat, jotka korona on jättänyt sitä poteneiden kehoon ei kyllä hirveästi innosta. Siis jotkut neurologiset kutinat, aivojen vaivat, kudosarpeumat jne.
Eikä tosiaankaan tiedä, millainen tuo virus on: jääkö kehoon lepotilassa ja herää uudestaan (vrt. herpes), aiheuttaako myöhemmin jotkin vakavia häiriöitä (neurolepsiaa ym.) tai muuta sairautta.
Minulla oli lapsena astma ja sairastin joka vuosi influenssan, mutta enpä silti joutunut koskaan sen vuoksi sairaalaan. Olin pari kertaa sairaana koulussakin. Aikuisena en olekaan sairastellut juuri koskaan.
Jaa. Minä jouduin sairaalaan hengittelemään pari kertaa, kun olin lapsena kovassa flunssassa. Muutenkin joka perus räkätauti jää vielä aikuisenakin vaivaamaan viikkotolkuiksi, yskittää monta viikkoa tai iskee keuhkoputkentulehdus päälle.
Harrastan liikuntaa enkä haluaisi heikentää hapenottokykyäni.Niin ja suvussakin on sydän- ja verisuonitautien riskiä, joten koronan aiheuttamat sydänveritulpat tai aivoinfarktit ei oikein kiinnosta.
Veritulppia pystytään estolääkityksellä ehkäisemään tehokkaasti.
Haluat napostella lääkkeitä? Ajattele edes vähän pidemmälle nuo asiat.
Samaa mieltä sun kanssa. Niissäkin lääkkeissä on omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään neuroottisesti pelkää koronaa, mutta en sitä tautia kyllä tahdokaan.
Minulla on lapsena ollut astma, joten tuskinpa tuo hyvää tekee keuhkoille, jos se virus keuhkoja arpeuttaa eli heikentää hapenottoa loppuelämän. Ja mistä sitä tietää, jos saa sen pahemman muodon ja keuhkokuumeen...
Lisäksi vuo erikoiset vaivat, jotka korona on jättänyt sitä poteneiden kehoon ei kyllä hirveästi innosta. Siis jotkut neurologiset kutinat, aivojen vaivat, kudosarpeumat jne.
Eikä tosiaankaan tiedä, millainen tuo virus on: jääkö kehoon lepotilassa ja herää uudestaan (vrt. herpes), aiheuttaako myöhemmin jotkin vakavia häiriöitä (neurolepsiaa ym.) tai muuta sairautta.
Minulla oli lapsena astma ja sairastin joka vuosi influenssan, mutta enpä silti joutunut koskaan sen vuoksi sairaalaan. Olin pari kertaa sairaana koulussakin. Aikuisena en olekaan sairastellut juuri koskaan.
Jaa. Minä jouduin sairaalaan hengittelemään pari kertaa, kun olin lapsena kovassa flunssassa. Muutenkin joka perus räkätauti jää vielä aikuisenakin vaivaamaan viikkotolkuiksi, yskittää monta viikkoa tai iskee keuhkoputkentulehdus päälle.
Harrastan liikuntaa enkä haluaisi heikentää hapenottokykyäni.Niin ja suvussakin on sydän- ja verisuonitautien riskiä, joten koronan aiheuttamat sydänveritulpat tai aivoinfarktit ei oikein kiinnosta.
En. Mutta kyse oli siitä, että tulppariskiä pystyy oikealla hoidolla selvästi vähentämään. Pätee myös koronan aiheuttamaan tulppariskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se estolääkitys lisää osaltaan mukavasti sisäisen verenvuodon riskiä ja estää monien mm tulehduskipulääkkeiden käytön. Ei ihan noin yksinkertaista kuin edellä heitellään.
T. Ikuisesti antikoagulantilla perinnöllisen poikkeaman vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että korona aiheuttaa vaurioita elimiini sen verran, etten kykene liikkumaan samalla lailla kuin ennen. Mulle itsenäinen liikunta on tärkeä osa arkea ja mielenterveyden hoitamista. Pelkään myös koronan neurologisia ja psykologisia oireita, sillä olen sairastanut tämmöisiä sairauksia ja pelotta, että kokisin uudelleen, ehkä vielä pahempana koronan takka. Se kun voi sekoittaa aivojen toimintaa ja aiheuttaa tulehduksia kehoon. Pelkään, että se aiheuttaisi pitkäaikaisia oireita mulle, alentaisi työkykyä tai vie sen kokonaan. Olen päässyt vasta jaloilleni vuosien pyörityksestä, joten en tiedä, miten jaksaisin vielä koronan. Lievänäkin pelkään juuri sitä, että se aiheuttaisi vaurioita tai jälkioireita. Olen nuori, etten pelkää niinkään kuolemaa, vaan tuota elämänlaadun ja terveyeen heikentymistä. Mielummin elän vähän varoen ja suojautuen nyt kuin saan koronan.
Tämä .
Ja pelkään erityisesti, että lapseni saa tämän loppuelämän pilaavan sairauden. Yksi sukulaiseni on jo saanut sen, kun sai koronan keväällä ja on yhä vakavasti sairas,nuori ihminen vielä.
Ja pelkään, että itse saattaisin kuolla ja lapseni jäisi orvoksi, olen yh ja on ennestään koronalle altistavia perussairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Sairastaminen on ikävää, miksi haluaisin sairastua edes norovirukseen, jos voin yrittää välttää sen?
2) Lasten vanhempana sairastaminen on vielä enemmän ikävää, koska ei voi levätä kuitenkaan.
3) Mies sairastaa aina kaiken 10 kertaa pahempana kuin minä, joten jos sairastutaan yhtä aikaa mihinkään, mulle jää suurin osa lasten hoidosta vaikka olisin pää kainalossa. En todellakaan halua mitään rankkaa ja pidempää tautia.
4) Omat ja miehen työt sekä lapsen koulunkäynti kärsii sairastuessa. Keväällä oli aikoihin tehokkain töissä, kun kukaan kotona ei ollut kertaakaan sairaana. En keksi mitään syytä miksi haluaisin taudin.
5) Koronassa on merkittävä riski, että tauti kestää pitkään, jopa kuukausia . Eli kaikki yllä olevat vaikutukset tulisivat monin tai jopa monikymmenkertaisina, vaikka siitä parantuisi eikä sairastuisi vakavasti.
6) Koronan vaikutuksia ei tunneta. On vahvoja epäilyitä, että siitä voi jäädä kroonisia vaivoja tai esim. sydänvaurioita.
7) En halua sairaalaan tai teholle. En itseni vuoksi tai myöskään siksi, että se voisi olla lapsille traumatisoivaa. (Tunnen ihmisen, joka alakouluikäisenä joutui pelkäämää äitinsä kuolevan ja muisti siitä oli yhä ahdistava eläkeikäisenä.)
8) Mieheni on ylipainoinen, joten kuuluu kansainvälisten tutkimusten mukaan riskiryhmään. En halua hänen sairastuvan pitkäaikaisesti saati kuolevan.
9) Meidän on pakko olla välillä tekemisissä vanhojen vanhempiemme kanssa. Emme halua tappaa heitä.
10) Perheemme on juuri menettänyt meille läheisen henkilön. Emme halua menettää lisää. Erityisen tärkeänä pidän, etteivät lapset joutuisi heti perään kokemaan samaa uudestaan tai pelkäämään sitä.
11) Haluan terveydenhoitoa itselleni ja läheisilleni. Jos sairaanhoito ylikuormittuu, voi tarvittava hoito jäädä saamatta. Jos keväällä terveydenhoidossa olisi tullut ruuhkaa, vanhempani olisi jäänyt ilman hänelle tärkeää hoitoa.Väitteeseen 11 voin sanoa, että sairaanhoito ei ole ylikuormittumassa, älä huoli. Osastohoidossa tällä hetkellä Suomessa 19 ihmistä ja tehohoidossa 2. Tehohoitopaikkoja on ainakin 300, eli alle 1% niistä on tällä hetkellä koronan vuoksi käytössä. Tehohoitopaikkoja voitaisiin tarvittaessa vielä selvästi lisätä. Lisäksi vaikka tartuntoja tulee, niin koronapotilaiden määrä sairaaloissa ei ole juurikaan noussut.
Onko sinusta hyvä asia että hoidettavien määrä on nyt kasvussa ja tulee lisääntymään vaan? Minusta ei ole. Vertaa alkukesän tilanteeseen.
Olen hoitajana vanhusten hoivapaikassa . Arvostan hoidettaviani, käytän maskia. En halua viedä virusta työpaikalleni, enkä kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Sairastaminen on ikävää, miksi haluaisin sairastua edes norovirukseen, jos voin yrittää välttää sen?
2) Lasten vanhempana sairastaminen on vielä enemmän ikävää, koska ei voi levätä kuitenkaan.
3) Mies sairastaa aina kaiken 10 kertaa pahempana kuin minä, joten jos sairastutaan yhtä aikaa mihinkään, mulle jää suurin osa lasten hoidosta vaikka olisin pää kainalossa. En todellakaan halua mitään rankkaa ja pidempää tautia.
4) Omat ja miehen työt sekä lapsen koulunkäynti kärsii sairastuessa. Keväällä oli aikoihin tehokkain töissä, kun kukaan kotona ei ollut kertaakaan sairaana. En keksi mitään syytä miksi haluaisin taudin.
5) Koronassa on merkittävä riski, että tauti kestää pitkään, jopa kuukausia . Eli kaikki yllä olevat vaikutukset tulisivat monin tai jopa monikymmenkertaisina, vaikka siitä parantuisi eikä sairastuisi vakavasti.
6) Koronan vaikutuksia ei tunneta. On vahvoja epäilyitä, että siitä voi jäädä kroonisia vaivoja tai esim. sydänvaurioita.
7) En halua sairaalaan tai teholle. En itseni vuoksi tai myöskään siksi, että se voisi olla lapsille traumatisoivaa. (Tunnen ihmisen, joka alakouluikäisenä joutui pelkäämää äitinsä kuolevan ja muisti siitä oli yhä ahdistava eläkeikäisenä.)
8) Mieheni on ylipainoinen, joten kuuluu kansainvälisten tutkimusten mukaan riskiryhmään. En halua hänen sairastuvan pitkäaikaisesti saati kuolevan.
9) Meidän on pakko olla välillä tekemisissä vanhojen vanhempiemme kanssa. Emme halua tappaa heitä.
10) Perheemme on juuri menettänyt meille läheisen henkilön. Emme halua menettää lisää. Erityisen tärkeänä pidän, etteivät lapset joutuisi heti perään kokemaan samaa uudestaan tai pelkäämään sitä.
11) Haluan terveydenhoitoa itselleni ja läheisilleni. Jos sairaanhoito ylikuormittuu, voi tarvittava hoito jäädä saamatta. Jos keväällä terveydenhoidossa olisi tullut ruuhkaa, vanhempani olisi jäänyt ilman hänelle tärkeää hoitoa.Väitteeseen 11 voin sanoa, että sairaanhoito ei ole ylikuormittumassa, älä huoli. Osastohoidossa tällä hetkellä Suomessa 19 ihmistä ja tehohoidossa 2. Tehohoitopaikkoja on ainakin 300, eli alle 1% niistä on tällä hetkellä koronan vuoksi käytössä. Tehohoitopaikkoja voitaisiin tarvittaessa vielä selvästi lisätä. Lisäksi vaikka tartuntoja tulee, niin koronapotilaiden määrä sairaaloissa ei ole juurikaan noussut.
Onko sinusta hyvä asia että hoidettavien määrä on nyt kasvussa ja tulee lisääntymään vaan? Minusta ei ole. Vertaa alkukesän tilanteeseen.
Niin no jos hoidettavien määrä on lähellä nollaa, kuten se kesällä oli, niin vaikeapa siitä on enää alaspäinkään mennä, nollasta ei voikaan mennä alaspäin. Eikä voi sanoa, että hoidettavien määrän nouseminen olisi hyvä asia, mutta se nyt on kuitenkin vähäinen tartuntoihin nähden. Huomattavasti vähäisempi kuin keväällä ja nykyisissä määrissä ollaan vielä kaukana sairaanhoidon ylikuormittumisrajoista, niin oltiin itse asiassa keväällä pahimpaan aikaankin. Ja nyt ollaan kaukana vielä niistä kevään pahimmista luvuistakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana jote mun ois mahdoton syä mtn kipulääkkeitä aiheuttamatta sikiölle vaaraa. Pelkään iha flunssaaki aina raskaana ku ei voi Buranaa ja finrexiä ottaa.
Lisäksi lähipiirissä on riskiryhmäläisiä joille jo influenssa = henki pois
Pitää olla kyllä jo vakavampia sairauksia taustalla, jos influenssa tarkoittaa automaattisesti hengenlähtöä. Mieleen tulee lähinnä AIDS-potilaat tai vakavasti syöpäsairaat. Muuten influenssasta kyllä selviytyy suurin osa riskiryhmäläisistäkin.
Voisin myös kysyä, että ovatko nuo sinun lähipiiriläisesi ottaneet influenssarokotetta? Jos eivät, niin miksi eivät? Rokote suojaa erittäin hyvin ja hyvin harva rokotettu kuolee influenssaan. Niistä muutamasta sadasta influenssaan joka vuosi Suomessa kuolleista ainakin 80-90% on rokottamattomia.
Stressaa mahdollisuus, että tartuttaisin taudin eteenpäin työssäni ja joku saisi vakavan muodon. Olen tekemisissä myös seniorien kanssa. Ja toisaalta niin pienten koululaisten, että eivät osaa varoa. Olen saanut jo pari flunssaa tämän syksyn aikana, jos jompi kumpi olisi ollut korona, olisin altistanut kymmeniä ihmisiä töissä.
Koska kyseessä on täysin todellinen uhka, joka voi pilata terveyteni loppuiäksi. Tai pahimmillaan viedä henkeni, tai läheiseni hengen.
Vierailija kirjoitti:
Koska kyseessä on täysin todellinen uhka, joka voi pilata terveyteni loppuiäksi. Tai pahimmillaan viedä henkeni, tai läheiseni hengen.
Täysin todellisia uhkia, jotka voivat pilata terveyden tai viedä oman tai läheisen hengen, on jokapäiväisessä elämässä läsnä muitakin. Esimerkiksi oma koti voi syttyä palamaan milloin vain tai liikenteessä voi joutua onnettomuuteen. Pelkäätkö siis niitä muitakin läsnä olevia uhkia vai pelkästään koronaa?
Siksi että haluan pysyä työkykyisenä.
Työvuosia olisi jäljellä noin 40 ja astma on viimeisimmän isomman sairastamisen jälkeen jäänyt sellaiseksi ettei sitä enää saada kunnolla tasapainoon millään lääkkeillä.
Mielestäni taudilta suojautuminen on rationaalisesti ajatellen järkevää. Miksi ottaisin riskin, että itse/läheiseni sairastuisi vakavasti tai kuolisi? Kun vaakakupissa on terveys ja henki vastaan maski ja suojautuminen, niin ennemmin laitan maskin. Monet tuntuvat ajattelevan, että maskin käyttö on pelkuruuden merkki. Mulle maskittomuus on merkki pelkuruudesta. Vain lammas kulkee idiootin joukon mukana, eikä ajattele omilla aivoillaan. Onneksi olen niin pässi, ettei mua muiden mielipiteet kiinnosta paskan vertaa. Siksi laitan maskin ylpeänä naamalle. Kulkekaa te pelkurit ilman maskeja, jos jonkun ääliön mielipide on tärkeämpi kuin oma tai läheisten terveys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin todellisia uhkia, jotka voivat pilata terveyden tai viedä oman tai läheisen hengen, on jokapäiväisessä elämässä läsnä muitakin. Esimerkiksi oma koti voi syttyä palamaan milloin vain tai liikenteessä voi joutua onnettomuuteen. Pelkäätkö siis niitä muitakin läsnä olevia uhkia vai pelkästään koronaa?
Siihen syttyykö taloni palamaan, en voi itse juurikaan vaikuttaa. Mutta kyllä, se pelottaa myös ja olemme esimerkiksi laatineet omien lasteni kanssa pelastautumissuunnitelman. Samaten liikenteessä voin vain itse ajaa nätisti, muiden kaahareiden ajamiseen en voi vaikuttaa. Koronaa vastaan voin suojautua omalla käytökselläni, käyttämällä maskia ja pysyttelemällä kotona mahdollisimman paljon. En ota muutenkaan turhia riskejä elämässäni, miksi nyt ottaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin tuo kirjoittaja mutta totta helvetissä pelkään myös tulipaloja ja liikenneonnettomuuksia? Siksi minulla on palohälyttimiä joka huoneessa ja ajaessa laitan turvavyön sekä noudatan liikennesääntöjä? Todella tyhmä kysymys :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö mitään veritulpanestolääkitystä, koska olen kuitenkin perusterve. Jos saisin koronan, niin mistä sitä tietää, kuinka pian se pistää veren hyytymään ja samoin tein infarktin päälle. Olisi hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun itse riskiryhmään ja olen ollut sairaalan teho-osastolla. Selvisin hengissä,mutta kokemus opetti kuinka pienestä on kiinni ihmisen elämä. Kukaan ei ole kuolematon. En pelkää, vaan minulla on terve kunnioitus virusta kohtaan, joka voi olla tappava yli 70 kymppisille vanhemmilleni. En ota riskejä vaan käyttäydyn vastuullisesti, koska ei minulla ole tarvetta esittää rohkeaa.
Entäs jos ei vaan välitä vanhemmistaan, koska nämä laiminlöivät lapsensa henkisen hyvinvoinnin ja sen seurauksena muutuin tunnevammaiseksi ihmiseksi?
Lisäksi suurin osa selviää ilman mitään oireita ja todistetusti sairaanhoitokapasiteetti on ollut hyvällä mallilla koko koronan ajan, vaikka media valehteli tavoilleen uskollisena lukijoilleen muuta.
Vierailija kirjoitti:
Saan syöpähoitoja ja vastustuskyky laskeen niiden myötä. En tiedä, miten elimistö jaksaisi kamppailla koronaa vastaan, jos sen saisin.
Mikä syöpä sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni kuuluu korkeaan riskiryhmään geneettisen sairauden takia. Hän on elämäni rakkaus. Jos hän kuolee, minä tapan itseni. Pelkään koronaa ihan helvetisti.
Ja tuttuni sairasti koronan maaliskuussa. Täysin terve, hyväkuntoinen/urheilullinen nuori mies, joka juoksi maratoneja ja harrasti kovaa lihaskuntoa vaativaa lajia. Hänellä on VIELÄKIN, kuusi kuukautta myöhemmin, hengitysvaikeuksia, selittämätöntä väsymystä ja aivosumua. Ei pysty edes minuuttia enää juoksemaan, hengenahdistus on niin rajua edelleen.
Että ei kiitos! Ihan syystä tätä tautia pelätään, ja se kun vielä tuntuu tarttuvan ja leviävän kulovalkean tavoin!
Arvaa kiinnostaako sun puolisos hyvinvointi.
Väitteeseen 11 voin sanoa, että sairaanhoito ei ole ylikuormittumassa, älä huoli. Osastohoidossa tällä hetkellä Suomessa 19 ihmistä ja tehohoidossa 2. Tehohoitopaikkoja on ainakin 300, eli alle 1% niistä on tällä hetkellä koronan vuoksi käytössä. Tehohoitopaikkoja voitaisiin tarvittaessa vielä selvästi lisätä. Lisäksi vaikka tartuntoja tulee, niin koronapotilaiden määrä sairaaloissa ei ole juurikaan noussut.