Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä koronapelkoinen, miksi pelkäät koronaa?

Vierailija
26.09.2020 |

Haluaisin kysyä, miksi olet antanut pelon ottaa vallan ja pelon määritellä elämääsi? Eikö elämä olisi kaikin puolin parempaa ja miellyttävämpää ilman pelkoa?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana jote mun ois mahdoton syä mtn kipulääkkeitä aiheuttamatta sikiölle vaaraa. Pelkään iha flunssaaki aina raskaana ku ei voi Buranaa ja finrexiä ottaa.

Lisäksi lähipiirissä on riskiryhmäläisiä joille jo influenssa = henki pois

Vierailija
42/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin sen takia keväällä kolme viikko sairaalassa ja teholla.

Pelottaa, että jos tulee uudelleen, lähtee tällä kertaa henki.

Sullahan on nyt immuniteetti koronaa vastaan. Joten tällä kertaa parhaassa tapauksessa et voi sairastua lainkaan ja pahimmassa tapauksessakin tauti on aikaisempaa lievempi. Joten ollos huoleton tuon osalta. Ei lähde henki, tuskin joutuisit edes sairaalahoitoon enää.

Ei koronaan tule immuniteettia. Jos sen sairastaa toisen kerran niin se tulee yleensä pahempana. Voi myös aiheuttaa pysyviä vaurioita keuhkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään sairaaloita, ahdistun niistä. Olin kerran viisi päivää sairaalassa kun jouduin onnettomuuteen enkä haluaisi enää moista kokea. Lisäksi pelkään jälkitauteja jotka voivat ilmetä vasta kuukausien päästä. Pelkään työkyvyn menettämistä. Pelkään myös tartuttavani taudin vanhemmilleni jotka ovat riskiryhmää.

Sama täällä, olen sivusta seurannut läheiseni sairaalajaksoa ja minua kauhistuttaa ajatus, että samaan joutuisin.

Siis kaikki kunnia ja kiitos henkilökunnalle, mutta se sairaalassa oleminen on ikävää, kun menettää oman yksityisyytensä (pitää ulostaa jossakin verhon takana/yksityisasiasi huudellaan kaikkien kuullen/joudut riisuutumaan, kun huonekaveri on läsnä).

Myös jotkut ilkeästi tiuskivat ja kiireiset hoitajat aiheuttavat minussa, kiltissä ihmisessä, taakan ja häpeän tunnetta. En missään nimessä tahtoisi sairaalaan, vaan mieluiten olisin kotona potemassa.

Ja vielä, kun tietää suomalaisen sairaanhoidon tuotto- ja kuluajattelun, niin voihan käydä ehkä niinkin, että pahimmassa tapauksessa sinun annetaan kuolla, mikäli olet ns. turha kansalainen. Onneksi olen vielä työikäinen.

Vierailija
44/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin koronan keväällä ja vaikka olen riskiryhmää (on useampi verenkiertojärjestelmän sairaus), se oli tosi helppo minulla ja meni ohi parin viikon levolla. En siis pelkää itse sairastamista pätkääkään.

Mulla vaan ei tällä hetkellä ole varaa saada koronaa. Olen sijoittanut kaikki säästöni keväällä, enkä halua ihan vielä myydä niitä mitä en ole jo myynyt. Jos saan koronan, joudun jäämään pois töistä ja palkka laskee paljon (kun jää bonarit ja ylityölisät pois). Lisäksi töissä on koronan vuoksi tilanne, että asiantuntemustani tarvitaan ja siitä paitsi maksetaan hyvin myös tulevaisuudennäkymät ovat täysin avoinna kun nyt vaan saan jatkaa entiseen malliin.

Joten totta hemmetissä en halua sairastua edes pieneen flunssaan just nyt. Tammikuussa eri juttu sitten taas.

Vierailija
45/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään saavani sen töistä oppilailta. Opetan nuoria, jotka ovat ihan aikuisen kokoisia jo iso osa. Pienissä ahtaissa tiloissa pitkiä ajanjaksoja yhdessä ja äänenkäyttö ei aina ole sitä pienintä mahdollista. Teen minkä voin, mutta tämän edessä olen aseeton. Minulla on synnynnäisesti verisuonien tukkeutumistaipumusta, enkä usko koronan olevan tässäkään mielessä kovin hyvä juttu.

Minä en uskalla enää tehdä opettajansijaisuuksia, koska korona olisi kamala juttu sekä itselleni että läheiselleni, joka on minusta riippuvainen ja jopa kuolisi siihen, jos sen saisi.

Vierailija
46/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi? Sairastan tyyppi 1 diabetestä lapsuudesta saakka. Olen riskiryhmää vaikken ole ylipainoinen enkä tupakoitsija. En todellakaan halua tuota tautia sekoittamaan elimistöäni ja tuomaan mahdollisisa elinikäisiä vaurioita tai pahimassa tapauksessa kuolemaa. Ei oikeasti pitäisi olla noin vaikea muiden ymmärtää.

Vierailija
47/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on nyt immuniteetti koronaa vastaan. Joten tällä kertaa parhaassa tapauksessa et voi sairastua lainkaan ja pahimmassa tapauksessakin tauti on aikaisempaa lievempi. Joten ollos huoleton tuon osalta. Ei lähde henki, tuskin joutuisit edes sairaalahoitoon enää.

Ei koronaan tule immuniteettia. Jos sen sairastaa toisen kerran niin se tulee yleensä pahempana. Voi myös aiheuttaa pysyviä vaurioita keuhkoihin.

Mikään tutkimus tai tilasto tai muukaan data ei tue tätä hysteeristä väitettäsi. Vasta-aineita on muodostunut ja ne harvat uudelleensairastumiset on olleet aina lievempiä kuin ensimmäinen.

Vierailija
48/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin.

Jos sairastun vakavasti korkeaan kuumeeseen ja koko kehoa särkee, en pääse sängystä ylös, edes juotavaa hakemaan.

En jaksaisi korkeassa kuumeessa myöskään syödä päiväkausiin mitään, koska heikottaisi niin, etten pääse jääkaapille asti.'

Olen sairastanut yhden vakavan influenssan ja tiedän mitä on olla heikkona sängynpohjalla.

Enkä ole enää niin nuori ja hyväkuntoinen, että toivun mistään kuumetaudista helposti ja nopeasti.

Itse sairastin lapsena ja nuorena influenssan joka vuosi ja kerran jopa kaksi kertaa samana influenssakautena, kun olivat eri viruksen aiheuttamia. Koskaan en ollut niin toimintakyvytön, etten olisi kyennyt nousemaan sängynpohjalta.

Sanoinkin viestini lopussa etten ole enää niin nuori. Olen 64-vuotias eläkeläinen, ja sairastanut sen verran ja leikattukin, että tiedän mitä on, jos sieltä sängynpphjalta ei ylös pääse.

Vierailija
49/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo toipunut verisyövästä ja aivoaneurysmaleikkauksesta. Miksi haluaisin riskeerata terveyteni saamalla koronatartunnan?

En pelkää, vaan vältän. 

Vierailija
50/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään lasteni tulevaisuuden puolesta jos he eivät saa kunnon opetusta eivätkä pääse työharjoitteluihin. Mulla on yläkoululainen ja ammattikoululainen ja nämä ovat kriittisiä aikoja heidän opiskelunsa ja tulevaisuutensa kannalta.

Vierailija
51/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään, että korona aiheuttaa vaurioita elimiini sen verran, etten kykene liikkumaan samalla lailla kuin ennen. Mulle itsenäinen liikunta on tärkeä osa arkea ja mielenterveyden hoitamista. Pelkään myös koronan neurologisia ja psykologisia oireita, sillä olen sairastanut tämmöisiä sairauksia ja pelotta, että kokisin uudelleen, ehkä vielä pahempana koronan takka. Se kun voi sekoittaa aivojen toimintaa ja aiheuttaa tulehduksia kehoon. Pelkään, että se aiheuttaisi pitkäaikaisia oireita mulle, alentaisi työkykyä tai vie sen kokonaan. Olen päässyt vasta jaloilleni vuosien pyörityksestä, joten en tiedä, miten jaksaisin vielä koronan. Lievänäkin pelkään juuri sitä, että se aiheuttaisi vaurioita tai jälkioireita. Olen nuori, etten pelkää niinkään kuolemaa, vaan tuota elämänlaadun ja terveyeen heikentymistä. Mielummin elän vähän varoen ja suojautuen nyt kuin saan koronan.

Tulehduksia voidaan hoitaa. Oletko koskaan kuullut sellaisista kuin antibiootit tai suonensisäiset antibiootit?

Voidaan kyllä, muttei sekään niin yksinkertaista ole kuten luulet. Sain vakavan tulehduksen leikkauksen jälkeen ja vaikka kuinka hyvin hoidettiin sairaalassa ja sain hevoskuurin antibioottia, tulehdus aiheutti silti sen että hiukseni tippuivat päästä ja toipumiseen meni parin kuukauden sijasta 6 kuukautta. Hiuksia saan vielä odottaa pitkään. Luojan kiitos minulla oli hyvä ja taitava lääkäri hoitamassa koska ilman häntä minua ei enää olisi.

Vierailija
52/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin puoli vuotta sitten, edelleen hengitysvaikeuksia.

Mulla myös n. ½ vuotta hengitysvaikeuksia ja sit kun tuo vaihe oli ohi, alkoi piinaava unettomuus. Nyt pikkasen parempaan päin.

Vierailija
53/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu meinasi kuolla keväällä ja ei ollut riskiryhmäläinen. Taudista jäi tosi ikäviä vaivoja/kipuja joista ei tiedä loppuvatko koskaan.

En haluaisi samaa itselleni.

Vierailija
54/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eletty uupumuksen partaalla viimeiset 1,5 vuotta. On työongelmia, parisuhdeongelmia, uniongelmia, läheisten vakavia sairastumisia ym. En niinkään pelkää itse koronaa, vaan sitä, mitä kaikkia hankaluuksia siitä seuraa tai voi seurata ja miten siitä kaikesta selvitään jo valmiiksi uupuneina. Tai itseasiassa meillä on pitkästä aikaa tilanne, että tunnelin päässä näkyy valoa, ja kaiken tämän ponnistelun romuttuminen kauhistuttaa.

Pelottaa myös keuhkojen (tai muun elimistön) pysyvä tai pitkäaikainen vaurioituminen.

Vierailija
55/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt mitenkään neuroottisesti pelkää koronaa, mutta en sitä tautia kyllä tahdokaan.

Minulla on lapsena ollut astma, joten tuskinpa tuo hyvää tekee keuhkoille, jos se virus keuhkoja arpeuttaa eli heikentää hapenottoa loppuelämän. Ja mistä sitä tietää, jos saa sen pahemman muodon ja keuhkokuumeen...

Lisäksi vuo erikoiset vaivat, jotka korona on jättänyt sitä poteneiden kehoon ei kyllä hirveästi innosta. Siis jotkut neurologiset kutinat, aivojen vaivat, kudosarpeumat jne.

Eikä tosiaankaan tiedä, millainen tuo virus on: jääkö kehoon lepotilassa ja herää uudestaan (vrt. herpes), aiheuttaako myöhemmin jotkin vakavia häiriöitä (neurolepsiaa ym.) tai muuta sairautta.

Minulla oli lapsena astma ja sairastin joka vuosi influenssan, mutta enpä silti joutunut koskaan sen vuoksi sairaalaan. Olin pari kertaa sairaana koulussakin. Aikuisena en olekaan sairastellut juuri koskaan.

Jaa. Minä jouduin sairaalaan hengittelemään pari kertaa, kun olin lapsena kovassa flunssassa. Muutenkin joka perus räkätauti jää vielä aikuisenakin vaivaamaan viikkotolkuiksi, yskittää monta viikkoa tai iskee keuhkoputkentulehdus päälle.

Harrastan liikuntaa enkä haluaisi heikentää hapenottokykyäni.

Niin ja suvussakin on sydän- ja verisuonitautien riskiä, joten koronan aiheuttamat sydänveritulpat tai aivoinfarktit ei oikein kiinnosta.

Veritulppia pystytään estolääkityksellä ehkäisemään tehokkaasti.

Vierailija
56/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Sairastaminen on ikävää, miksi haluaisin sairastua edes norovirukseen, jos voin yrittää välttää sen?

2) Lasten vanhempana sairastaminen on vielä enemmän ikävää, koska ei voi levätä kuitenkaan.

3) Mies sairastaa aina kaiken 10 kertaa pahempana kuin minä, joten jos sairastutaan yhtä aikaa mihinkään, mulle jää suurin osa lasten hoidosta vaikka olisin pää kainalossa. En todellakaan halua mitään rankkaa ja pidempää tautia.

4) Omat ja miehen työt sekä lapsen koulunkäynti kärsii sairastuessa. Keväällä oli aikoihin tehokkain töissä, kun kukaan kotona ei ollut kertaakaan sairaana. En keksi mitään syytä miksi haluaisin taudin.

5) Koronassa on merkittävä riski, että tauti kestää pitkään, jopa kuukausia . Eli kaikki yllä olevat vaikutukset tulisivat monin tai jopa monikymmenkertaisina, vaikka siitä parantuisi eikä sairastuisi vakavasti.

6) Koronan vaikutuksia ei tunneta. On vahvoja epäilyitä, että siitä voi jäädä kroonisia vaivoja tai esim. sydänvaurioita.

7) En halua sairaalaan tai teholle. En itseni vuoksi tai myöskään siksi, että se voisi olla lapsille traumatisoivaa. (Tunnen ihmisen, joka alakouluikäisenä joutui pelkäämää äitinsä kuolevan ja muisti siitä oli yhä ahdistava eläkeikäisenä.)

8) Mieheni on ylipainoinen, joten kuuluu kansainvälisten tutkimusten mukaan riskiryhmään. En halua hänen sairastuvan pitkäaikaisesti saati kuolevan.

9) Meidän on pakko olla välillä tekemisissä vanhojen vanhempiemme kanssa. Emme halua tappaa heitä.

10) Perheemme on juuri menettänyt meille läheisen henkilön. Emme halua menettää lisää. Erityisen tärkeänä pidän, etteivät lapset joutuisi heti perään kokemaan samaa uudestaan tai pelkäämään sitä.

11) Haluan terveydenhoitoa itselleni ja läheisilleni. Jos sairaanhoito ylikuormittuu, voi tarvittava hoito jäädä saamatta. Jos keväällä terveydenhoidossa olisi tullut ruuhkaa, vanhempani olisi jäänyt ilman hänelle tärkeää hoitoa.

Vierailija
57/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään tutkimus tai tilasto tai muukaan data ei tue tätä hysteeristä väitettäsi. Vasta-aineita on muodostunut ja ne harvat uudelleensairastumiset on olleet aina lievempiä kuin ensimmäinen.

No ainakin jokin aikaa sitten lehtijutussa sen henkilön toinen tartunta oli vakavampi kuin se ensimmäinen.

Vierailija
58/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterve ja hyväkuntoinen 35-vuotias läheinen kollegani on ollut nyt koronan kourissa kuukausia. Yli 100 päivää kuumeilua ja peruskunto on romahtanut. Huhtikuun alussa hänelle tuli ensimmäisen kerran positiivinen tulos koronasta, sen jälkeen ollut positiivinen joka kuukausi tehdyssä testissä. Kaksi sairaalajaksoa, ei tehoa kuitenkaan. Toki tällainen ei ole erityisen yleistä, mutta hänellä jostain syystä tämä on mennyt näin. 

Vierailija
59/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin jokin aikaa sitten lehtijutussa sen henkilön toinen tartunta oli vakavampi kuin se ensimmäinen.

https://tieku.fi/laaketiede/sairaudet/nelja-henkiloa-sairastunut-kahdes…

Yhdysvaltalaisella henkilöllä toinen tartunta oli vakavampi kuin ensimmäinen.

Vierailija
60/86 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt mitenkään neuroottisesti pelkää koronaa, mutta en sitä tautia kyllä tahdokaan.

Minulla on lapsena ollut astma, joten tuskinpa tuo hyvää tekee keuhkoille, jos se virus keuhkoja arpeuttaa eli heikentää hapenottoa loppuelämän. Ja mistä sitä tietää, jos saa sen pahemman muodon ja keuhkokuumeen...

Lisäksi vuo erikoiset vaivat, jotka korona on jättänyt sitä poteneiden kehoon ei kyllä hirveästi innosta. Siis jotkut neurologiset kutinat, aivojen vaivat, kudosarpeumat jne.

Eikä tosiaankaan tiedä, millainen tuo virus on: jääkö kehoon lepotilassa ja herää uudestaan (vrt. herpes), aiheuttaako myöhemmin jotkin vakavia häiriöitä (neurolepsiaa ym.) tai muuta sairautta.

Minulla oli lapsena astma ja sairastin joka vuosi influenssan, mutta enpä silti joutunut koskaan sen vuoksi sairaalaan. Olin pari kertaa sairaana koulussakin. Aikuisena en olekaan sairastellut juuri koskaan.

Jaa. Minä jouduin sairaalaan hengittelemään pari kertaa, kun olin lapsena kovassa flunssassa. Muutenkin joka perus räkätauti jää vielä aikuisenakin vaivaamaan viikkotolkuiksi, yskittää monta viikkoa tai iskee keuhkoputkentulehdus päälle.

Harrastan liikuntaa enkä haluaisi heikentää hapenottokykyäni.

Niin ja suvussakin on sydän- ja verisuonitautien riskiä, joten koronan aiheuttamat sydänveritulpat tai aivoinfarktit ei oikein kiinnosta.

Veritulppia pystytään estolääkityksellä ehkäisemään tehokkaasti.

Haluat napostella lääkkeitä? Ajattele edes vähän pidemmälle nuo asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi