Jäätkö yksin pitämään kirkkoa pystyssä?
https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake
"Tiedote03.12.2013
Kirkosta eronnut tänä vuonna 40000 jäsentä
Valtionkirkosta on tänä vuonna eronnut jo 40 000 jäsentä. Näillä näkymin evankelis-luterilainen kirkko on menettämässä jopa 8000 jäsentä enemmän kuin viime vuonna. Mikään ei näytä vähentävän kirkosta eroamista.
Eilen uutisoitiin kirkollisveron nostamisesta useissa seurakunnissa, mikä välittömästi kaksinkertaisti kirkosta eroamisen. Normaalisti tähän aikaan vuodesta kirkosta eroaa noin 160 jäsentä päivässä. Eilen kirkosta erosi 330 jäsentä. Osalle kirkkoon kuuluvista jäsenyyden merkitys on käynyt niin vähäiseksi, että pienikin muistutus kirkollisverosta saa eroamaan kirkosta. Kirkollisveron nosto on mainittu eropalautteissa syyksi kirkosta eroamiseen.
Suomen valtion tulisi siirtyä kohti tunnustuksettomuutta. Tunnustukseton valtio kohtelee kaikkia uskontoja ja vakaumuksia yhdenvertaisesti eikä ota kantaa minkään uskonnon tai vakaumuksen puolesta tai sitä vastaan. Uskonto ja vakaumus ovat yksityisasioita, eikä henkilöä pidä pakottaa ilmaisemaan uskontoaan tai vakaumustaan. Tunnustukseton valtio turvaa jokaisen perus- ja ihmisoikeudet, jotka nojaavat perustuslakiin ja kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin."
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:35"]
Suurin osa kirkkoon kuuluvista on tapakristittyjä, lampaita, jotka eivät uskalla erota, koska mitä ne sukulaisetkii sit sanois...
[/quote]
Minä olen tavallaan tapa-kristitty... mutta en kuitenkaan ateisti, niin miksi sitten en kuuluisi kirkkoon? Kirkko tekee paljon myös hyvää, on lähetystyötä, ulkomaanapua, perheterapiaa perheille apua yms. Minulla on varaa laitttaa vuodessa 300 eur hyväntekeväisyyteen tavallisesta palkastani!
Minusta lähinnä on huvittavaa miten nämä kirkosta sitten eronneet käyvät seurakunnan järjestämillä perhekahviloissa yms.
EIkö tapakristityt saa kuulua kirkkoon? Mä olen tapakristitty enkä aio erota kirkosta vain sen takia että se on nyt muotia.
Jotkut on niin lampaita että eroaa lauman mukana, koska "mitä ne muut, fiksut ja tiedostavat, kaveritkin sanois..."
Jo nyt moni kirkosta eronnut vanhus jää ilman palveluja, koska seurakunnissa on jouduttu lopettamaan muiden kuin oman väen auttaminen. Harmi, että kirkosta eronneet eivät järjestä omia vapaaehtoisiaan avuksi.
Kirkon "Paskaa Joulua"-toivotukset ja karkotuspäätöksen saaneiden laittomien maahantunkeutujien piilottelu kirkon tiloissa eivät ole sellaisia asioita joissa haluan olla mukana tai rahoittamassa niitä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:24"]
En aio erota kirkosta. Minusta kirkko on ihan hyvä ihmisläheisten arvojen vastavoima tässä maailmassa, jossa muuten vain raha ja markkinat jyllää.
[/quote]Aina huvittava kommentti kirkollisvero- ja seurakuntien talousahdinkouutisten keskellä :) Lutkukirkossa jos missä raha on se joka määrää suunnan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:51"]
Suurin osa kirkkoon kuuluvista on tapakristittyjä, lampaita, jotka eivät uskalla erota, koska mitä ne sukulaisetkii sit sanois...
[/quote]
Minä olen tavallaan tapa-kristitty... mutta en kuitenkaan ateisti, niin miksi sitten en kuuluisi kirkkoon? Kirkko tekee paljon myös hyvää, on lähetystyötä, ulkomaanapua, perheterapiaa perheille apua yms. Minulla on varaa laitttaa vuodessa 300 eur hyväntekeväisyyteen tavallisesta palkastani!
Minusta lähinnä on huvittavaa miten nämä kirkosta sitten eronneet käyvät seurakunnan järjestämillä perhekahviloissa yms.
[/quote]
Kirkon Ulkomaanapu on kylläkin itsenäinen kansalaisjärjestö. Entä mitä hyvää on lähetystyössä, miksi ihmisiä pitää käännyttää uskoon niinkuin ennen vanhaan imperialistisina aikoina.
[/quote]
[/quote]
Minäkään en ole eronnut kirkosta, ainiin mutta minua ei ole kirkkoon liitettykään. En ole kuin koulusta pakotettuna sekä sukulaisten juhlissa käynyt kirkonpenkkiä ja "palveluita" kuluttamassa. Lastakaan en edes hakenut seurakunnan iltapäiväkerhoon vaan ihan muualle vaikka olisi ollut lähimpänä koulua. Ehdoton ei valinta ainakin meillä on kirkon palvelut. Hassua kun uskovaiset luulevat että kaikki kirkosta eronneet änkeävät heidän kirkkoonsa. EVVK.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:37"]
Aion jäädä kirkkoon, mutta en pitämään sitä pystyssä. Sen sijaan edellytän, että kirkko ryhtyy laskuttamaan tilojen käytöstä niitä, jotka eivät ole seurakunnan jäseniä. Lisäksi vaadin, että kaikissa kirkon tiloissa ja alueella olevissa tilaisuuksissa osana on sananjulistus eli toimitaan lähetyskäskyn mukaisesti valaisemalla pakanoille kristinopin ilosanomaa. Näin silloin, kun kirkkomaahan piilotetaan ateistin arkkua tai kun halutaan seurakunnan leirikeskus synttäreidenpitopaikaksi.
Päiväkerhossa lisätään uskonnollisuutta etenkin silloin, kun lasten vanhemmat eivät kuulu kirkkoon.
Lähimmäisen rakastaminen ei ole sitä, että annetaan toiselle ilmaiseksi jotain vaan sitä, että opetetaan se toinen itse löytämään kristillisyyden hyvät puolet.
[/quote]Kirkko saa toimia jäsentensä keskuudessa juuri kuten se haluaa. Onhan se nyt nähty missä kirkko säästää kun rahavirrat tyrehtyy. Palveluita leikataan lapsilta ja nuorilta.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:44"]
[/quote]
Mistäpä ne muut kenenkään kirkkoonkuulumiset tietää?
[/quote]
Kai se nyt ilmenisi, jos ei tulisi kirkkohäitä, lapsia ei kastettaisi eivätkä rippikouluakaan kävisi...
[/quote]Monihan ei hanki enää edes lapsia....
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:44"]
Kai se nyt ilmenisi, jos ei tulisi kirkkohäitä, lapsia ei kastettaisi eivätkä rippikouluakaan kävisi...
[/quote]Kirkkohäitähän viettää enää puolet hääpareista, eli kaikki kirkkoon kuuluvatkaan eivät vietä kirkkohäitä, eikä kaikki kirkkoon kuuluvat myöskään enää liitä lapsiaan seurakuntaan, vaan jättävät sen mahdollisuuden lapsen itsensä päätettäväksi myöhemmin.
Kun ihmisistä tulee fiksumpia, niin kirkon jäsenmäärä vähenee.
[/quote]
[/quote]"Paljon" on aika suhteelista. Onhan yksi prosentti aika paljon kun kyse on miljardin veropotista, mutta yksittäisen kirkollisverollisen kohdalla hyväntekväisyyteen menee 2€. Eikö olisi parempi kun eroaa kirkosta, säästää 200€ piispojen palkoista ja kullatuista jeesuksista ja pistää jonku paremman avustusjärjestön kautta 20€ apua tarvitseville? Kaikki voittaisi, paitsi rahanahne kirkko.
[/quote]Käykö? Itse en ainakaan ole käynyt muissa tilaisuuksissa kuin häissä, hautajaisissa ja rippijuhlissa. Vaikka kirkko toivottaa kaikki tervetulleiksi tilaisuuksiinsa uskosta riippumatta, niin en oikein näe että miksi uskonnoton tai muslimi menisi kuuntelemaan sitä jeesustuputusta kirkon järjestämään toimintaan.
Ehkä sun kannattaisi ottaa yhteyttä seurakuntaasi ja kertoa sinne tuo näkemyksesi että jäsenyyttä pitäisi edellyttää kerhoissa. Kaikki tuollainen umpimielisyys lisää kirkosta eroamista :)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 11:33"]
Minun tuttavapiirissäni ei tietääkseni ole ainoatakaan kirkosta eronnutta vaikka yhtään "tosiuskovaista" en tunnekaan. Tai sitten siitä ei vain kehdata kertoa. Perinteet ja kasvatus varmaan vaikuttavat aika paljon, samoin sosiaalinen asema ja varallisuus.
[/quote]
Mun tuttavapiirissä kirkosta eronneita on karkeasti arvioiden 50%, ehkä enemmänkin. Ollaan hyvin toimeentulevia akateemisia PK-seudulla ja Etelä-Suomessa. Näin se asema ja varallisuus vaikuttaa ;-)
En jää yksin pitämään kirkkoa pystyssä.
[/quote]
Mistäpä ne muut kenenkään kirkkoonkuulumiset tietää?
[/quote]