Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jäätkö yksin pitämään kirkkoa pystyssä?

Vierailija
03.12.2013 |

https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake
"Tiedote03.12.2013
Kirkosta eronnut tänä vuonna 40000 jäsentä

Valtionkirkosta on tänä vuonna eronnut jo 40 000 jäsentä. Näillä näkymin evankelis-luterilainen kirkko on menettämässä jopa 8000 jäsentä enemmän kuin viime vuonna. Mikään ei näytä vähentävän kirkosta eroamista.

Eilen uutisoitiin kirkollisveron nostamisesta useissa seurakunnissa, mikä välittömästi kaksinkertaisti kirkosta eroamisen. Normaalisti tähän aikaan vuodesta kirkosta eroaa noin 160 jäsentä päivässä. Eilen kirkosta erosi 330 jäsentä. Osalle kirkkoon kuuluvista jäsenyyden merkitys on käynyt niin vähäiseksi, että pienikin muistutus kirkollisverosta saa eroamaan kirkosta. Kirkollisveron nosto on mainittu eropalautteissa syyksi kirkosta eroamiseen.

Suomen valtion tulisi siirtyä kohti tunnustuksettomuutta. Tunnustukseton valtio kohtelee kaikkia uskontoja ja vakaumuksia yhdenvertaisesti eikä ota kantaa minkään uskonnon tai vakaumuksen puolesta tai sitä vastaan. Uskonto ja vakaumus ovat yksityisasioita, eikä henkilöä pidä pakottaa ilmaisemaan uskontoaan tai vakaumustaan. Tunnustukseton valtio turvaa jokaisen perus- ja ihmisoikeudet, jotka nojaavat perustuslakiin ja kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin."

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikaste pitäisi kieltää. On täysin kestämätöntä, että lapsi liitetään väkisin uskonnollisen järjestön riveihin. Kirkosta eroamista ei tarvitsisi miettiä, jos siihen voisi liittyä vasta, kun voi itse tehdä asiasta harkitun päätöksen.

Vierailija
22/96 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit kätevästi kertoa, että tänä vuonna jo noin 20 000 ihmistä on LIITTYNYT kirkkoon. Ihmisiä menee molempiin suuntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului vuoden 2012 lopulla 76,4 prosenttia väestöstä. Kaikista vuonna 2012 syntyneistä lapsista kirkon jäseneksi kastettiin 75,3 prosenttia.[1] Suomen evankelis-luterilainen kirkko on maailman seitsemänneksi suurin luterilainen kirkko.[12] Tutkimusten mukaan kaikki kirkon jäsenet eivät usko ja elä kirkon oppien mukaan. Nykyään kirkon ongelma on jatkuvasti laskeva jäsenluku, sillä kirkosta eronneidenmäärä on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Ennätykseen yllettiin vuonna 2010, jolloin Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta erosi 1,6 % sen jäsenistä. Eroamista tapahtuu muun muassa näkemyksellisistä, taloudellisista sekä henkilökohtaisista syistä. Eniten kirkoista eroavat nuoret aikuiset.

Toisaalta kirkon tekemä työ erityisesti vähäosaisten auttamiseksi (muun muassa diakonia) ja toiminta kriisitilanteissa saa arvonantoa. Muita seurakuntien toimintamuotoja ovat muun muassa lapsi- ja perhetyö (perhe-, päivä- ja iltapäiväkerhot sekä perheneuvonta), varhaisnuoriso- ja nuorisotyö. Nuorison parissa yleinen kristillinenriitti on rippikoulun käyminen. Vuonna 2012 rippikoulun kävi 82,3 % 14–15-vuotiaiden ikäluokasta[13].

Vierailija
24/96 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todennäköisesti olen viimeisten joukossa.

Vierailija
25/96 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä joillekin on niin tärkeä asia ja suuri ilo kun ihmisiä eroaa kirkosta? Siis mitä väliä sillä on teidän elämässä? Jotenkin säälittävää.. Mulle on aivan sama kuuluuko joku kirkkoon vai ei.

Vierailija
26/96 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden 2011 eroamisluvut ylitetty. Nyt sitten enää edellä 2008 ja 2010. Tosin 2010 lukuihin on vielä hieman matkaan. yli 50000 eroaa kuitenkin kirkosta tänä vuonna.

Vierailija
27/96 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kirkosta eroavat eivät ole ateisteja, törkeää yleistystä.

Minä erosin kirkosta sinä päivänä kun täytin 18v. Lapsiani ei ole kastettu, heillä on uskonnonvapaus.

Tämä eroamiseni johtuu nimenomaan siitä että olen lukenut raamatun useamman kerran läpi eikä siellä puhuta mitään mm. lapsikasteesta ja homoseksuaalisuutta vastaan en ole löytänyt mitään raskauttavaa puhumattakaan muista älyttömyyksistä. Jeesus oli ihana, suvaitsevainen mies ja hän itse hajotti kauppiaiden kojut temppeleiden edestä sillä jumalan palvominen ei vaadi mitään materiaa tai hienoja puitteita. Hän arvosti elämän pieniä iloja kuten viiniä aterioillaan. Kohtuus oli päivän sana. Jeesus inhosi materiaa. Häntä varmasti kuvottaisi jumalan nimissä rakennettu verotussysteemi jolla ylläpidetään valtavat tyhjät kirkot ja möhömahaiset piispat. Hän itse saarnasi ruokapalkalla, sitä on aito vakaumus.

Mielestäni avioliittokaan ei liity mitenkään uskontoon eikä tarvitse keneltäkään mitään siunauksia, se on kahden välinen kauppa.

Uskon kyllä mutta eri tavalla kuin luterilaiset.

Mitä tulee esim. Hyväntekeväisyyteen, olen ottanut asiakseni laittaa joka joulu saman summan suoraan hyväntekeväisyyteen kuin mitä maksaisin vuodessa kirkollisveroa. Kirkollisverosta 99% menisi muualle kuin hyväntekeväisyyteen, mm. kirkon työntekijöiden palkkoihin jotka onkin sitten pääasiallisesti miehiä. Ennemmin autan sillä summalla kehitysmaan naisia ja lapsia.

Pidän itseäni uskovaisena ja jos joku utelee mihin seurakuntaan kuulun, vastaan että Pyhän Maalaisjärjen Hyväsisko-seurakuntaan.

Siunattua joulua itse kullekin, naiset muistakaa että voitte uskoa ja pelastua kuulumatta mihinkään miehen keksimään seurakuntaan. Luther oli synkkä, katkera, rasistinen mies. Se on kaukana Jeesuksesta sellainen. Oikea uskova ei kerro toisille miten näiden Pitäisi elää. Juuri Sinulla on oikeus lukea raamattua ja löytää oma tapasi uskoa. Sinä olet ihana, kaunis viisas ihminen joka tiedät syvällä sisimmässäsi mikä on oikein ja hyvin. Tee hyvin itsellesi ja muille, hyvät asiat tulevat moninkertaisina takaisin ja siten olet vahingossa tullut olleeksi hyvä uskovainen ja lähempänä Jeesusta. Elämä on ihanaa ja helppoa kun sen oikein oivaltaa!

Vierailija
28/96 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni seurakuntaan kuulumisesta oli se, että kovin harva aktiivisesti kirkossa kävijä lopulta noudatti kristinuskon oppeja. Eli oman kokemuksen mukaan ns. uskovaiset, olivat uskovaisia vain paperilla. Käytännön elämässä uskon opit kovin harvoin näkyivät.

Jäi sellainen kuva, että teatteria koko touhu. Kuin joulupukkiin uskoisi.

Vierailija
29/96 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkosta eroaminen kaada sitä. Esim. espoossa 40 miljoonaa ylijäämä jolla investoivat uusiin kiinteistöihin.  Vaikka 60 % jäsenistä eroais niin se ei sitä kaada. 

Vierailija
30/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:58"]

Jo nyt moni kirkosta eronnut vanhus jää ilman palveluja, koska seurakunnissa on jouduttu lopettamaan muiden kuin oman väen auttaminen. Harmi, että kirkosta eronneet eivät järjestä omia vapaaehtoisiaan avuksi.

[/quote]Harmi että kirkon avustajat lajittelevat ihmiset uskon mukaan. Sehän on itse asiassa laitonta.

Vierailija
31/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:24"]

En aio erota kirkosta. Minusta kirkko on ihan hyvä ihmisläheisten arvojen vastavoima tässä maailmassa, jossa muuten vain raha ja markkinat jyllää. 

[/quote]

Siis minkälaisten vastavoima? Miten, missä ja milloin?

Utelias!

Vierailija
32/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:13"]

Jo nyt moni kirkosta eronnut vanhus jää ilman palveluja, koska seurakunnissa on jouduttu lopettamaan muiden kuin oman väen auttaminen. Harmi, että kirkosta eronneet eivät järjestä omia vapaaehtoisiaan avuksi.

[/quote]Harmi että kirkon avustajat lajittelevat ihmiset uskon mukaan. Sehän on itse asiassa laitonta.

[/quote]

Toimiiko ne niin huolimatta valtion mittavasta avustuksesta?

Vierailija
33/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään eronnut jo 322 ja ennuste on että eroajia olisi yli 1400 tänään.

Vierailija
34/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilaiset ovat aivan turhan polleita voimistaa, koska heitä on vain vajaa 1 (yksi) % maailman väestöstä.

Vierailija
35/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Se on sitä kuuluisaa kirkon "lähimmäisenrakkautta".

Vierailija
36/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin ihmettelen niitä, jotka on kirkossa sukulaisten takia. (Onko heitä ihan oikeasti paljon...) Minulle keski-ikäisenä on selvää, ettei lähes kukaan keski-ikäisistä tai nuoremmista mihinkään Jeesukseen tai muihin jumaliin usko; ne uskovat ovat outoja, joista on parempi pysyä erossa; heh, tuleepa palstan hihhulit mieleen. Meidän keski-ikäisten vanhempien ikäluokka oli/on eri asia.

Vierailija
37/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa rahaa avustusjärjestöille, jotka auttavat kaikkia avun tarpeessa olevia, eikä vain luterilaiseen kolmiosaiseen olioon uskovia!

Vierailija
38/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:23"]

Tänään eronnut jo 322 ja ennuste on että eroajia olisi yli 1400 tänään.

[/quote]

Yhtälailla kirkkoon liittyy kokoajan ihmisiä!

Esim. seurakuntanuorissa jos tahtoisi viettää aikaansa niin pääseminen isoseksi ei ole välttämättä mahdollista koska koulutukseen Tampereella tahtoo enempi väkeä mitä voidaan kouluttaa.

Minusta kirkko antaa ihmisille hyvää mielenterveysapua (terapiaa, eikä siihen kuulu uskonnon tuputus) ja vanhustyö sekä lasten- ja nuortentyö. Vammaispalveluakin taitaa olla?

Ja kyllä avoimeen kerhoon voi tulla vaikkei kuulu kirkkoon, valitettavasti toiminta muuttuu kokoajan itsemaksulliseen jos ei kirkkoon kuulu. Meidän kerhoissa kerrotaan tasan siitä ajasta jossa eletään kirkkokalenterin mukaan, eikä sekään voi olla kuin muutaman hetken pituinen koska lapset ei jaksa kuunnella kauaa.

Sitten on leikkiä, askartelua ja voi syödä evästä. Ei ruokarukouksia.

Vierailija
39/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 11:27"]

[/quote]

Se on sitä kuuluisaa kirkon "lähimmäisenrakkautta".

[/quote]

On pakko priorisoida! Pitää valita, haenko mummon sunnuntaina kirkkoon ja olen siellä hänen apunaan vai menenkö perjantaina toisen mummon avuksi kauppaan. Kaupasta se toinen saa ostoksensa puhelimella tilaten, kirkkoa ei saa tuotua toisen mummon kotiin (netti ei ole sama asia).

Ja sinne kauppaan voisi mennä avuksi joku kirkosta eronnut, niitä vaan ei tunnu avuksi millään riittävän, koska heillä ei ole mitään lähimmäisenrakkautta.

Vierailija
40/96 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eroamisesta ei tarvitse tiedottaa sukulaisille. Erosin kirkosta jo 20 vuotta sitten, eikä kukaan sukulaisistani ole asiasta mitään maininnut, eikä kysynyt.

Minusta aikuinen ihminen voi itse päättää siitä, jos ei halua kuulua kirkkoon, johon hänet on tietämättään vauvana pakkoliitetty.