Työpaikkakiusaamistako?
Hei. Minulla on kolme alle 10v lasta, joiden flunssien yms takia joudun silloin tällöin olemaan töistä pois. Viimeksi eilen yhden päivän. Aina kun palaan töihin lähin työkaverini on mykkäkoulussa päivän pari. Itse olen tunnollinen työntekijä ja tuntuu kurjalta olla pois töistä, mutta vielä kurjemmalta palata, kun tietää, mikä työpaikalla odottaa. Täyttääkö teidän mielestä tällainen työpaikkakiusaamisen merkit? Ainakin se tuntuu henkisesti pahalta, enhän minä laiskuuttani pois ole.
Kommentit (36)
meidän tiimissä oli myös samanlainen, tunnollinen äiti. 3 pientä lasta ja 4.s tulossa. Vanhempi aloitti raskauden aikana koulun. Kukaan ei edes onnitellut, saati sitten vienyt lahjaa.
Laskettiin että yhden vuoden aikana ei ollut yhtään 2 viikon jaksoa jonka olisi ollut kokonaan töissä. Joku oli ihan koko ajan kipeenä. Koska haki lapset tarhasta, jätti töitä tekemättä, pöytä ei ollut ikinä puhdas kun lähti töistä. Kun yhtäkkiä tuli vasta 3 pv päästä takas, välillä löytyi vaikka mitä pommeja paikalta, asioita jotka olisi pitänyt hoitaa heti välittömästi, mutta kukaan ei tiennyt niiden olemassaolosta.
Niin, isähän EI tietenkään ollut ikinä kotona, koska isä teki tärkeää työtä. Silti isä soitteli töihin monta kertaa päivässä, jutellakseen vaimonsa kanssa.
Tiedän että tätä työkaveria harmitti meidän asenne. Puhelimessa oli numerotunniste ja hän kun soitti, kukaan ei ikinä halunnut vastaa puhelimeen, kaikki ääneen sanoi x soittaa, lapsi on taas kipeänä.
Meidän "onneksi" neljännen lapsen jälkeen tuli yt.n ja tämä sitten sai samantien lähteä. Oli tässä vaiheessa kerennyt pomolle itkeä, kun kukaan ei ole kertaakaan soittanut ja kysellyt vauvasta eikä mitään muistamistakaan työpaikalta tullut. Ei niin.
Miten sulla ? Jääkö isä kertaakaan lasten kanssa kotiin ? Kun jäät kotiin sairaan lapsen kanssa, jääkö sinulta töitä tekemättän niin että ne kasaantuu kollegoillesi ?
Siinä 1 syy miksi lastesi sairauksia ei kukaan jaksa.
Et ehkä ole laiskuuttasi pois, mutta et myöskään ajattele mitä poissaolosi tekee muille.
Ei se kiusaamista ole, se on lapsellisuutta työkaverisi osalta. Miksei miehesi olisi poissa töistä seuraavat kerrat, niin kellään ei olis paha mieli?
Tämä se onkin jännä juttu että onko oman väsymyksen tai mielipahan näyttäminen työpaikkakiusaamista. Soita ap ihmeessä liittoon ja kysy.
Itse sain kuulla työkaverilta että tälle oli tullut paha mieli, kun saikullaan kävi työpaikalla kahvilla, enkä ollut tullut hänelle juttelemaan. Olin siis 14 päivän työputkessa tätä saikkuilijaa paikkaamassa, joten ei kauheasti kiinnostanut hänen kuulumisensa.
Todella lapsellista käytöstä työtoverilta ja ihmeellisiä kommentteja täältä palstalta. Eihän ap kertonut, että olisi alvariinsa poissa. Sitä paitsi työkaveri ei ole esimies, eikä ole hänen asiansa murjottaa poissaoloista.
Jos työjärjestelyjen kanssa on ongelmia, asiasta pitää valittaa esimiehelle, ei työkaverille. Kumman monella on peruskäytöstavat hukassa.
ap, tule nyt kertomaan paha mielesi
Kyllä mua ärsyttää ne työkaverit jotka on jatkuvasti poissa lapsen sairauden takia.
Ihan sama vaikka olisi vain yhden päivän mut jos kuukaudessa on seittemän kertaa yhen päivän poissa nii kyl se nyt ärsyttää. Sijaisia ei voida ottaa ettei tuntitehot mee joten tehdään sitten ylimääräistä työtä. Ja näidenkään henkilöiden puolisot ei voi ikinä olla kotona.
On olemassa ihmisiä, jotka ns. uhriutuvat työpaikallaan. He ovat milloin työnantajan salaliiton uhri, milloin työtovereidensa työpaikkakiusaamisen uhreja. Heille työpaikkakiusaamista on jopa se, kun heidän esimiehensä suorittaa työtehtävien jakamista. Pelkkä työtehtävän asettaminen riittää siihen, että henkilö kokee itsensä kiusatuksi.
Ikävää tässä on se, että näiden "feikkikiusattujen" pitämän mekkalan alle jää täysin aitojakin kiusaamistapauksia. Aitoja tapauksia on myös huomattavasti enemmän, mutta kuten aina tällaisissa tapauksissa ns. lapsi lentää ajoittain pesuveden mukana.
Aivan käsittämättömiä vastauksia täällä. Kenen mielestä oikeasti mykkäkoulu ei ole kiusaamista? Se on. Jos teidän lapsianne kohdeltaisiin koulussa noin, niin johan kiljuisitte kuorossa kiusaamista ja vaatisitte opettajaa puuttumaan. Kun on aikuisista kyse, niin käytöstavat ilmeisesti saa heittää romukoppaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:17"]
Kyllä mua ärsyttää ne työkaverit jotka on jatkuvasti poissa lapsen sairauden takia.
Ihan sama vaikka olisi vain yhden päivän mut jos kuukaudessa on seittemän kertaa yhen päivän poissa nii kyl se nyt ärsyttää. Sijaisia ei voida ottaa ettei tuntitehot mee joten tehdään sitten ylimääräistä työtä. Ja näidenkään henkilöiden puolisot ei voi ikinä olla kotona.
[/quote]
Nyt tärkeä pointti, joka menee teiltä kaikilta ja etenkin ylläolevalta ohi: EI OLE POISSAOLIJAN SYY, että työtehtävät kasautuvat paikalla olijoille, VAAN AINOA VASTUULLINEN ON TYÖNANTAJA! Työnantaja päättää, että sijaista ei oteta - mikä on valitettavan yleistä nykyisin - ja se on vain ja ainoastaan työnantajan päätös. Seuraukset siitä kantaa kuitenkin useimmiten jäljelle jääneet työntekijät, eli tässä on työnantaja ulkoistanut riskin työntekijöille. Se on lopputuloksena pahin mahdollinen, mutta siitä huolimatta on tärkeää huomata, että SE ON VAIN JA AINOASTAAN TYÖNANTAJAN VASTUULLA OLEVA ASIA! Kun puratte vitutustanne siihen poissaolijaan, todellinen kohde olisikin työnantaja / työnantajan edustaja.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:23"]
Aivan käsittämättömiä vastauksia täällä. Kenen mielestä oikeasti mykkäkoulu ei ole kiusaamista? Se on. Jos teidän lapsianne kohdeltaisiin koulussa noin, niin johan kiljuisitte kuorossa kiusaamista ja vaatisitte opettajaa puuttumaan. Kun on aikuisista kyse, niin käytöstavat ilmeisesti saa heittää romukoppaan.
[/quote]
Käsittämätöntä on aina se, kun ei ole samaa mieltä kirjoittajan kanssa :=))
Teiltä, jotka hyväksytte mykkäkoulun, miten itse suhtautuisitte, jos oma lapsenne kokisi vastaavaa koulussa? Jos luokkatoverit eivät puhua pukahtaisi lapsellenne, niin olisiko kyseessä kiusaaminen? Teidän kannattaisi opiskella perusasiat työpaikkakiusaamisesta. Puhumattomuus ja eristäminen ovat kiusaamista silloin, kun asia toistuu ja on systemaattista, kuten tässä tapauksessa. Tilapäinen vitutus on normaalia, mutta päivien mykkäkoulu on työkaverin eristämistä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:23"]
[/quote]
Aikuiset ottakoon itse vastuun itsestään. Kyllä heidän pitäisi osata jo suodattaa, että kaikki aikuiset ei vaan osaa olla niinkuin ohjekirjoissa sanotaan.
Tämä on vaan molemmilta lapsellista käytöstä ei kiusaamista.
Isä on kyllä mahdollisuuksien mukaan lasten kanssa kotona. Tarvittaessa myös mummo kutsutaan hätiin. Viimeksi olin lapsen sairauden vuoksi poissa elokuussa, joten ei ole jatkuvaa. Onneksi lapset ovat olleet aina todella terveitä, mutta aina ei olla vältytty näiltä kausiflunssilta. Työt kyllä kasaantuu, mutta minulle, ei muille.
ap
Mikä osa tuossa on ap:lta lapsellista käytöstä? Onko ap vastuussa siitä, että työkaveri ei osaa käyttäytyä? Siis aivan järkyttävää, ei ihme että suomalaisilla työpaikoilla voidaan huonosti, kun aikuiset eivät osaa käyttäytyä ja vielä puolustelevat kiusaamista.
Ap, oletko ajatellut mitä se kollegasi joutuu ehkä kokemaan? Saattaa olla, että esimies tulee ja työntää sinun hommasi hänelle. Minulle tehtiin pitkään näin, että kun ne pikkulasten vanhemmat olivat kuka milloinkin pois, niin hommat vain työnnettiin minulle. Mitään korvausta jatkuvasta tuuraamisesta en saanut, stressiä vain.
Ei siinä paljon kiinnosta morjestella, jos on joutunut painamaan 10-tuntisen päivän sen takia että sillä Nicopetterillä oli taas nuha.
Ap, työkaverisi on todennäköisesti vain kateellinen vanhapiika ja sitä harmittaa, että sinulla on perhe. Sen takia keksii tekosyitä murjottaa. Itse olen huomannut, että hankalimpia työkavereita ovat lapsettomat naiset sekä eräissä tapauksissa eronneet, joita ottaa päähän, että muilla on elämä kunnossa.
Jos haluat jotain tehdä, voit mainita työtoverisi käytöksestä esimiehellesi.
Ap ja muut vastaavat ovat todella pätevä syy siihen, miksi lapsiperheen äitiä tai muuten vaan lisääntymisikäistä naista ei kannata palkata vakituiseen työsuhteeseen. Kummasti ne vuokratyöläiset ja määräaikaiset lapsiperheiden äidit onnistuu aina jotenkin järjestämään lastensa hoidot ja tarhasta hakemiset ilman, että työyhteisö joutuu siitä kärsimään mutta annas olla kun työsuhde muuttuu vakituiseksi. Lapset alkaa sairastella viikkokaupalla, tulee ties mitä poissaoloja jne. ja aina vikistään että lapset sitä ja lapset tätä ja loma pitää saada siihentuohon ja tähän tai muuten on loppuelämä pilalla ja lapset pettyneitä.
Hohhhoijaa.....
Ap:han jo kertoi, että työkaveri EI tee hänen töitään.
19. lue uudelleen ketju. Ap kertoi, että on ollut poissa hyvin harvoin, ja silloinkin työt jäävät hänen niskoilleen, ei työkavereiden. Luetun ymmärtäminen hoi...
Yhteys liittoon ja selvitätte asiat. Ei tuollaista tarvitse kenenkään sietää. Kyllä työtoverin pitäisi pyöriä sinun ympärilläsi lempeästi hymyilen kyselemässä kuulumisia, vaikka olisi kuinka väsynyt tehtyään pari päivää sinunkin työsi.