Työpaikkakiusaamistako?
Hei. Minulla on kolme alle 10v lasta, joiden flunssien yms takia joudun silloin tällöin olemaan töistä pois. Viimeksi eilen yhden päivän. Aina kun palaan töihin lähin työkaverini on mykkäkoulussa päivän pari. Itse olen tunnollinen työntekijä ja tuntuu kurjalta olla pois töistä, mutta vielä kurjemmalta palata, kun tietää, mikä työpaikalla odottaa. Täyttääkö teidän mielestä tällainen työpaikkakiusaamisen merkit? Ainakin se tuntuu henkisesti pahalta, enhän minä laiskuuttani pois ole.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:32"]
Ap, oletko ajatellut mitä se kollegasi joutuu ehkä kokemaan? Saattaa olla, että esimies tulee ja työntää sinun hommasi hänelle. Minulle tehtiin pitkään näin, että kun ne pikkulasten vanhemmat olivat kuka milloinkin pois, niin hommat vain työnnettiin minulle. Mitään korvausta jatkuvasta tuuraamisesta en saanut, stressiä vain.
Ei siinä paljon kiinnosta morjestella, jos on joutunut painamaan 10-tuntisen päivän sen takia että sillä Nicopetterillä oli taas nuha.
[/quote]
Tarkistapa alasi työehtosopimus. Lähes kaikkien alojen tes:n mukaan lisätehtävät ovat VAPAAEHTOISIA!! Kun niitä tarjotaan, niitä
a) ei ole pakko hyväksyä
b) jos hyväksyy, tulee sopia päällekkäistyön korvauksista, JA TÄMÄ TULEE IHAN AINA TEHDÄ KIRJALLISESTI!!!
c) jos ei hyväksy niitä tehtäväkseen, se ei ole irtisanomisperuste
Mitä hiton lapasia te oikein olette kun hyväksytte noin vain lisätyöt ilman mitään korvausta??
Mitä tarkoittaa "mykkäkoulussa päivän pari"? Eikö hän puhu sinulle yhtään mitään (ei huomenia tms.), eikö hän puhu sinulle työasioista vai eikö hän puhu sinulle normaaleja höpinöitä (mitä kenties muulloin juttelette)? Jos hän jättää tahallisesti kertomatta sinulle tärkeitä työasioita, se on väärin ja varmasti kiusallista ja jos hän jättää tarkoituksellisesti tervehtimättä niin se on typeryyttä. Jos hän jättää "vain" normaalit juoruamiset väliin niin hänellä on varmaan ärsytyskynnys korkealla jouduttuaan paikkaamaan sinua poissaollessasi, se on hänen oikeutensa. Sellaisesta ei oikein voi mennä valittamaan kenellekään.
Aikuisten pitää ymmärtää, ettei voi lasten tavoin purkaa vitutustaan työkavereihin. Siinä on aikuisen ja lapsen ero, lapsi näyttää tunteet sellaisina kuin ne ovat, mutta aikuisilta voi odottaa jo itsehillintää. Jos ei, niin voi käydä psykologin vastaanotolla.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:34"]
Ap, työkaverisi on todennäköisesti vain kateellinen vanhapiika ja sitä harmittaa, että sinulla on perhe. Sen takia keksii tekosyitä murjottaa. Itse olen huomannut, että hankalimpia työkavereita ovat lapsettomat naiset sekä eräissä tapauksissa eronneet, joita ottaa päähän, että muilla on elämä kunnossa.
Jos haluat jotain tehdä, voit mainita työtoverisi käytöksestä esimiehellesi.
[/quote]
kyllä kuule viittäkymmentä lähestyvä homo on kaikkein rasittavin, sillä on sekä miesten että naisten huonot piirteet ja härregyyd kun sille sattuu vielä yleensä ihmissuhdekriisejä kymmenen viikossa niin kyllä se on iso koettelemus työtovereille
24, osaatko lukea? Työtoveri ei paikkaa ap:n poissaoloja. Jotkut ihmiset vaan omaksuvat työpaikkapoliisin roolin ilman valtuuksia ja katsovat aiheelliseksi rangaista ihmisiä näiden poissaoloista, vaikkei asialla ole heidän kanssaan mitään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:31"]
Mikä osa tuossa on ap:lta lapsellista käytöstä? Onko ap vastuussa siitä, että työkaveri ei osaa käyttäytyä? Siis aivan järkyttävää, ei ihme että suomalaisilla työpaikoilla voidaan huonosti, kun aikuiset eivät osaa käyttäytyä ja vielä puolustelevat kiusaamista.
[/quote]
Lapsellista ottaa itseensä toisen huonokäytös. Lapsellista potea huonoa omatuntoa sairaan lapsen hoitamisesta. Missä aikuisen naisen itsetunto?!
Mykkäkoulussa päivän pari tarkoittaa juuri sitä, että hän on ihan mykkä. Ei siis sano sanaakaan koko päivän aikana, ei tervehdi, ei mitään. Onneksi tosiaan olen harvoin pois, joten tämä ei ole mitenkään säännöllistä, mutta näin tapahtuu joka kerta. Joo, kyseessä on varmasti ihan normaali vitutus, mutta kuten joku kirjoitti, niin pitäisihän aikuisella olla jotain itsehillintää. Kyllä minuakin vitutti tänään tulla töihin, mutta naamani on kuitenkin peruslukemilla. Ja kuten jo aiemmin sanoin, hän ei paikkaa minua eikä esimies siirrä minun töitä hänelle, vaan ne odottavat paluutani. Ja tiedostan kyllä, että tämä ei todellakaan ole mitään pahemman laatuista kiusaamista, sitä en ole täällä itkemässä. Halusin vaan mielipiteitä, onko tämä ihan ok/normaalia käytöstä, koska itse en pystyisi käyttäytymään noin työkavereitani kohtaan.
ap
Millainen tuo työkaveri on muuten? Jos saan arvata, hän on nainen ja mahdollisesti lapseton.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:49"]
Millainen tuo työkaveri on muuten? Jos saan arvata, hän on nainen ja mahdollisesti lapseton.
[/quote]
Vanhempi nainen, lapset jo aikuisia.
ap
Onko sinulle joku sanonut, että töissä pitäsi olla kivaa. Minä tulen töihin tekemään työni. En seurustelemaan, enkä vetämään pussilista herneitä nenään, jos joku ei osaa käyttäytyä minun haluamalla tavalla. Kiukutelkoon aikuiset ihan yksinään.
Mykkäkoulu työpaikalla on tyypillisesti keski-ikäisten naisten erikoisuus. Ei näemmä ole tuokaan poikkeus. Omalla työpaikallani oli vaikeaa silloin, kun keski-ikäinen eronnut nainen oli lähin työkaverini. Jatkuvaa mykkäkoulua, räjähtelyä, murjotusta ja selän takana mustamaalausta. Tulkitsin nuo vaikeiksi vaihdevuosiksi.
Minä olisin ainoastaan tyytyväinen, jos työkaveri pitäisi mykkäkoulua. Saisi ainakin keskityttyä työntekoon. Eikä siihen jatkuvaan valivali kiukutteluun.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:53"]
Mykkäkoulu työpaikalla on tyypillisesti keski-ikäisten naisten erikoisuus. Ei näemmä ole tuokaan poikkeus. Omalla työpaikallani oli vaikeaa silloin, kun keski-ikäinen eronnut nainen oli lähin työkaverini. Jatkuvaa mykkäkoulua, räjähtelyä, murjotusta ja selän takana mustamaalausta. Tulkitsin nuo vaikeiksi vaihdevuosiksi.
[/quote]
Vaihdevuosi-ikäiset raivariakat pilaavat aina ja kaikkialla työpaikkailmapiirin. Kaikki naiset pitäisi pistää pakkoeläkkeelle viimeistään 50-vuotiaina.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:23"]
Aivan käsittämättömiä vastauksia täällä. Kenen mielestä oikeasti mykkäkoulu ei ole kiusaamista? Se on. Jos teidän lapsianne kohdeltaisiin koulussa noin, niin johan kiljuisitte kuorossa kiusaamista ja vaatisitte opettajaa puuttumaan. Kun on aikuisista kyse, niin käytöstavat ilmeisesti saa heittää romukoppaan.
[/quote]
Lapsella on vasta kehtittymässä oman arvonsa tunto, mutta aikuisen pitäsi jo tuntea oma arvonsa ja toisen ihmisen huonokäytös pitäisi mennä käyttäytyjän puutteellisuuden piikkiin.
[/quote]
Tarkistapa alasi työehtosopimus. Lähes kaikkien alojen tes:n mukaan lisätehtävät ovat VAPAAEHTOISIA!! Kun niitä tarjotaan, niitä
a) ei ole pakko hyväksyä
b) jos hyväksyy, tulee sopia päällekkäistyön korvauksista, JA TÄMÄ TULEE IHAN AINA TEHDÄ KIRJALLISESTI!!!
c) jos ei hyväksy niitä tehtäväkseen, se ei ole irtisanomisperuste
Mitä hiton lapasia te oikein olette kun hyväksytte noin vain lisätyöt ilman mitään korvausta??
[/quote]
Onkohan toi nyt sitä sooomettumista?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:28"]
Teiltä, jotka hyväksytte mykkäkoulun, miten itse suhtautuisitte, jos oma lapsenne kokisi vastaavaa koulussa? Jos luokkatoverit eivät puhua pukahtaisi lapsellenne, niin olisiko kyseessä kiusaaminen? Teidän kannattaisi opiskella perusasiat työpaikkakiusaamisesta. Puhumattomuus ja eristäminen ovat kiusaamista silloin, kun asia toistuu ja on systemaattista, kuten tässä tapauksessa. Tilapäinen vitutus on normaalia, mutta päivien mykkäkoulu on työkaverin eristämistä.
[/quote]
Lapsia ja aikuisia ei verrata keskenään. Lapsia pitää vielä opettaa.
Kuten tässä tapauksessa?! Tuotahan tapahtuu vain silloin tällöin, joten eiköhän kyse ole tilapäisestä vituksesta.
Aikuisen pitää ymmärtää se, että aikuisilla on aikuisten ihmisten asioita rahahuolia, sairautta perheessä jne. ettei sitä aina ihan oikeasti jaksa olla kaikille kiva.