40 v -naiset: mitä farkkujen jälkeen?
Onko noloa, jos yli 40-vuotias nainen pukeutuu töissä farkkuihin? Kyse on toimistotyöstä, jossa ei tavata asiakkaita. Miehillä pukeutumiskoodi on suorat housut/siistit farkut + kauluspaita.
Kommentit (55)
Ap, no farkut tietenkin. Meillä farkkuja käyttävät töissä myös yli 6-kymppiset, eikä kukaan ihmettele.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:36"]
Mitä farkkujen jälkeen? Itse siirryin aika nopeasti chinoihin. Sitten kuvioon mukaan tulivatkin jo kovemmat housut; villakangashousut, samettihousut ja reisitaskuhousut. Viimeksi mainittuihin jäin aika pahastikin koukkuun. Uudet reisarit oli saatava vähintään joka toinen päivä. Nyt olen korvaushousuissa ja käytän päivittäin haaremihousuja. Vaikeaa on, päivä kerrallaan pitää edetä. Täytyy sanoa omasta kokemuksestani, että porttiteoria pitää farkkujen suhteen paikkansa, eikä niihin voi suhtautua liian kevyesti. Olen kuullut, että legginssit vielä ovat ok, eivätkä aiheuta kauhee riippuvuutta, mutta jegginssit ovat jo riskaabelimmat. Onneksi pääsin housuhoitoon ja tulevaisuus näyttää nyt jo valoisammalta. Haaveilen, että voisin joku päivä käyttää ihan pikkuisen vain housuhametta, ilman, että tästä tulisi uudelleen paha ongelma.
[/quote]
*reps*
Olen 47-vuotias ja teen edustustyötä. Koskaan en voi aamulla tietää töihin lähtiessäni, pitääkö tavata joku ministeri tai yritysjohtaja tai proffessori. Mutta käytän melkein pelkästään farkkuja töissäni silti! Farkkuja on niin moneen lähtöön, se asun edustavuus riippuu enemmänkin kokonaisuudesta: mitä yläosassa, millaiset kengät, korut ja meikki.
Farkut ovat hyvää casual-arkipukeutumista kaupungissa, ja jos niihin yhdistää tyylikkään paidan, jakun ja nätit kengät, niillä kehtaa oikein hyvin mennä melkein minne vaan. Iltatilaisuudet ja juhlat ovat asia erikseen.
Asuni voi näin talvella olla muuten hyvinkin muodollinen, mutta alaosana silti tummansiniset farkut. Ikäni on 53. Yläosassa voi olla vaikka silkkipusero ja bleiseri ohutta villaa. Kampaus, meikki, takki, laukku ja kengät hoitavat loput.
Mitä sillä on väliä onko noloa jos asiakkaita ei tavata? Itse olen koodari, nelikymppinen, ja aina farkuissa ja jossain hupparissa, t-paidassa, villapaidassa tms, paitsi jos on asiakastilaisuus jonain päivänä (harvoin) niin silloin laitan jotain siistimpää.
Mulla on farkut, vaikka ei kukaan muu käytä. Joskus sitten puuvillahousut. Hametta en käytä ikinä. Edellsen työpaikan miehet olivat jopa risaissa farkuissa. Molemmat insinööritoimistoja.
No kaipa farkkujen jälkeen voikin suunnata suoraan seniorikotiin. Ehkä rohkeimmat voi mustaa körttihametta siinä välillä pitää.
Mietin siksi, koska pari muuta naista pukeutuu työpaikallani paljon tyylikkäämmin kuin minä. Heillä lähes aina korolliset kengät + hame/mekko tai suorat housut ja silkkipaita tms. En ole koskaan nähnyt farkkuja heidän päällään (edes perjantaina!)
t. ap
Anna mennä vaan omassa tyylissäsi ja anna muiden pukeutua kuten he haluavat :)
En tiennytkään että farkuissa on yläikäraja!
Duunissa en tosin niitä itse voi käyttää mutta vapaa-ajalla kyllä ja laittaisin ne päälle toimistoonkin jos firman pukukoodi sen sallisi.
T: 42vee
Tummansiniset yksiväriset farkut ilman tekokulutusta on ok vaikka olisi yli 60-vuotias töissä. Laita siisti neutraalin värinen pikkujakku ja raikas huivi niin on myös tyylikäs. Kapeat lahkeet on ranskalaista tyyliä kuulemma.
Minulla on lähes aina farkut (jos käytän housuja). Usein myös korkokengät ja siisti/asiallinen/hieno paita. 47v
Ei kapeita lahkeita, ellei sinulla ole pitkät ja hoikat sääret. bootcut-malli on toimistoon paras, ja vähän korkoa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 08:56"]
Ei kapeita lahkeita, ellei sinulla ole pitkät ja hoikat sääret. bootcut-malli on toimistoon paras, ja vähän korkoa.
[/quote]
Mutta mistä niitä bootcut-malleja nykyään löytää, kun kaikki housut ovat juuri niitä kapeita pillejä?
Hahaa mikä vitsi taas
Minulla on aina pillifarkut ja olen ylempi toimihlö
Ei riipu iästä vaan vartalosta
t. 50 vuotias hoikka
Bootcut farkkuja olen nähnyt Zarassa, h&m, mango.. Kyllä niitä varmasti jostain löytyy, ja näyttävät kyllä aivan törkeän hyviltä 99% naisista.
Farkkujen kohdalla kyse ei ole ikärajasta vaan hierarkiarajasta. Tietyn pisteen jälkeen ylemmässä keskijohdossa ei vaan enää pukeuduta farkkuihin, vaan johonkin bisnesmäisempään. Suorittavassa portaassa voi pukeutua farkkuihin eläkeikään asti, jos ei sit ole jotain työpaikan tarjoamaa kolttua tai haalaria.
en tiedä, onko ap tämän pisteen kummalla puolella, mutta kollegojen pukeutumissta kannattaa kyllä katsoa vähän osviiittaa. Jos he tekevät samoja töitä kuin sinä - tai jos he tekevät niitä töitä, joita tavoittelet - sitä kannattaa vähän kopioida. Toki omaan tyyliin soveltaen. Mutta harva on se paikka, jossa farkuilla ja terveyssandaaleilla johtoon asti edetään. Edes it alalla isommissa puljuissa, vaikka siellä pikkuisissa pelifirmoisa toki näkee ihan kaikkea. Eikä mainosalallakaan isommissa firmoissa, vaikka jäbä leisson tulee kaikille tutuksi.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 09:34"]
Bootcut farkkuja olen nähnyt Zarassa, h&m, mango.. Kyllä niitä varmasti jostain löytyy, ja näyttävät kyllä aivan törkeän hyviltä 99% naisista.
[/quote]
Kiitos vinkistä! Olen juuri sitä tyyppiä, jolle ei tuo pilli käy mitenkään. Aika moni muukin näyttää tunkevan itsensä kapeisiin farkkuihin, vaikka ei vartalolle yhtään sovi. Terv.18
Farkut on toki ok, mutta ei siniset farkun väriset. Mieluummin esim. mustat tai harmaat, jotka näyttävät tyylikkäiltä ei-farkkumaisilta.