Miten saisi 1-v. nukahtamaan nopeammin?
Iltaruutinit on selvät ja nukkumaan mennään klo 21-22 välissä. Lapsi nukkuu meidän välissä ja pyörii, vinkuu, paukkuu, nousee seisomaan, heittäytyy, potkottaa, läiskii, älisee ja huutelee. Tätä jatkuu tunninkin. Pitää samaa möyrimistä vaikka mentäisiin nukkumaan myöhemminkin. Tulen hulluksi kun en saa lainkaan omaa aikaa kun tuo ei suostu nukkumaan.
Kommentit (14)
Omaan sänkyynsä ehkä kaipaa, omaan rauhaan? Esikoinenko kyseessä? Ja perhepedissä nukkunut tähän saakka?
Nukkuuko päikkäreitä liian kauan/liian myöhään?
Myöhemmin nukkumaan. Mulla samanlainen 1-vuotias, ja ainoa lääke siihen on myöhempi nukkumaanmeno. Yleensä lapsi alkaa selvästi väsyä jo viimeistään 19.30, mutta nukkumaan pistetään vasta 20.15-20.30. Silloin hän nukahtaa alle vartissa. Jos pistän aiemmin niin hölinää ja pölinää on helposti yli puoli tuntia.
Ja sori, luin vasta nyt että sama meno vaikka pistäisitte nukkumaan myöhemmin. No anyway. Omaan sänkyyn nukkumaan? Me nukuttiin perhepedissä siihen asti että lapsi oli 11kk, sitten oli siirrettävä omaan sänkyyn kun se hyörinä kävi mahdottomaksi. Äkkiä se oppi nukahtamaan sinne. Vielä kun sais pysymään siellä koko yön... Enää en edes saa lasta nukahtamaan mun viereen, ei se siihen malta rauhoittua.
No eikö sitä voi laittaa omaan sänkyyn?
Meillä yksivuotias nukkuu pinnasängyssä meidän sängyn vieressä. Laitan sinne iltamaidon jälkeen ja sanon hyvää yötä ja häivyn (yleensä viereiseen huoneeseen kuuloetäisyyden päähän). Yleensä nukahtaa heti mutta jos haluaa ensin pyöriä, potkia ja nousta sata kertaa seisomaan niin sitten tekee niin, ei se haittaa kun ei pääse sängystä putoamaan ja nukahtaa sitten kun on touhunsa touhunnut.
Kiitos vastauksista, omaan sänkyyn olisi varmaan vastaus. Nyt jos laittaa sinne, saa raivarin, ei ymmärrä ollenkaan, että siellä pitää itse nukkua. Jos siirrän sinne, kun nukahtanut nukkuu monesti ainakin aamuyöhön asti siellä.
Miten olette opettaneet omaan sänkyyn? Ei ainakaan viikolla viitsisi huudattaa, kun isällä aikainen aamu.
Monetko ja kuinka pitkät päikkärit lapsi nukkuu? Meillä siirryttiin kaksista päikkäreistä yksiin siinä vuoden tienoilla ja sen jälkeen iltanukahtaminenkin helpottui.
Meillä on lapsi mennyt omaan sänkyyn vaiheittain. Ensin nukutettu väliin ja sitten siirretty omaan sänkyyn, jolloin lapsi on tottunut omassa sängyssä nukkumiseen. Nyt nukahtaa omaan sänkyyn, jos isä nukuttaa, joskus saattaa munkin nukutusvuorolla mennä omaan sänkyyn. Meillä on kyllä se ero, että miehen kanssa valvotaan sen jälkeen, kun lapsi on nukahtanut.
Ai niin, meillä on soitettu hiljaista musiikkia nukahtamisen apuna.
9
Meillä oli kauhea häslinki nukkumaan menon kanssa vajaa/1v korvilla, ei nukkumaan millään, huuti ja riehui vaan, mutta oppi lopulta ja löydettiin sopiva rytmi, nyt nukahtaa vartissa ilman taistelua, päiväunia vai yhdet klo 11-13. Iltatoimet alkaa klo19 puuro, hammaspesu, potta yöpuku sitten pikkusen touhuillaa 20.30 sänkyyn.
Aikaisemmin oli 2päikkärit ja ilmeisesti virtaa riitti liian pitkään, omassa sängyssä nukkunut aina.
MUTTA yöllä heräilee 2-3kertaa tai 1h välein ilman mitään syytä? Ja aina nousee pystyyn, alkaa huutamaan riehumaan, jos nopeasti ehtii pistämään pitkälleen nukahtaa välittömästi, mutta ei koskaan itsestään, joskus olen antanut huutaa ja riehua mutta ei oikein ole ollut hyvä kun on mennyt paskatkin housuun ja jalat tai käsi huonosti pinnojen väliin.
Nyt ikää 1.5v
Nukkumaan menoa kun siirrettiin klo20-21 hieman auttoi.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:52"]Kiitos vastauksista, omaan sänkyyn olisi varmaan vastaus. Nyt jos laittaa sinne, saa raivarin, ei ymmärrä ollenkaan, että siellä pitää itse nukkua. Jos siirrän sinne, kun nukahtanut nukkuu monesti ainakin aamuyöhön asti siellä.
Miten olette opettaneet omaan sänkyyn? Ei ainakaan viikolla viitsisi huudattaa, kun isällä aikainen aamu.
[/quote]
No eihän teillä sitten ole mitään ongelmaa! Herranjestas! Meillä sama tilanne mutta en ole nähnyt siinä mitään ongelmaa. Ei kaikki vain opi nukahtamaan itsenäisesti samassa aikataulussa. Nukahtaa miten parhaiten nukahtaa, siirto omaan sänkyyn, avot.
No en minä ainakaan ole huudattanut, vaan laittanut vauvan sinne omaan sänkyynsä kun sitä on väsyttänyt.
Toki se on varmaan helpompaa kun antaa nukkua omassa sängyssä heti pienenä, mutta voin kertoa että ei se homma ainakaan helpommaksi tule jos uhmaikään asti odottelet.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 23:06"]
No en minä ainakaan ole huudattanut, vaan laittanut vauvan sinne omaan sänkyynsä kun sitä on väsyttänyt.
Toki se on varmaan helpompaa kun antaa nukkua omassa sängyssä heti pienenä, mutta voin kertoa että ei se homma ainakaan helpommaksi tule jos uhmaikään asti odottelet.
[/quote]
Toivottavasti kuitenkin ymmärrät, että kaikki vauvat eivät halua jäädä sinne sänkyyn itsekseen ilman huutoa, vaikka kuinka väsyttäisi.
Juu kyllä meillä tulee tarttemaan oikein opettaa sinne omaan sänkyyn, ei puhettakaan että jäisi sinne vaikka olisi miten väsynyt, hermostuu samantien eikä lopeta itse raivoamista, on sen luontoinen. Olen googlannut unikouluja ja monissa on, että olisi hyvä, jos isä opettaisi sinne omaan sänkyyn. ap.
Olisi hyvä saada lapsi nukkumana isän kanssa, koska menee aikaisin nukkumaan, mutta jos äiti on kotona ei puhettakaan, alkaa itkemään ja huutamaan eikä lopeta.