Saako teidän teinit kiukutella?
Eli saako teillä teinit kiukutella omaa angstiaan? Miten suhtaudutte?
Tuli mieleen, että kuinka muiden perheissä toimitaan teinien kanssa näissä tilanteissa, kun aloin ajattelemaan omia aikojani.
Itse en saanut kotona teini-iässä näyttää pahaa oloani millään tavalla. Naama ei saanut olla väärin päin eikä missää nimessä ollut lupa kyseenalaistaa isäpuolta tai asettua häntä vastaan.
Kommentit (11)
Tietysti. Mielummin kotona pahaolo pois kun riehumassa muualla kun kotona ei uskalla tunteita näyttää. Jossain ne kuitenkin jotenkin puretaan.
Kyllä saa. Paikkoja ei saa hajottaa, mutta ovea saa paiskoa ja mieltä osoittaa muuten.
Huoh. Olispa ollut niin paljon helpompaa, jos olisi saanut kotona kiukutella omat kiukkunsa ja paiskoa ovia, jos vitutti. Nyt vasta oikeastaan ymmärrän kuinka ahdistunut teininä olin. Ap
Tietty saa. Mä kiukuttelin teininä ja vaikka nyt olen aikuinen, niin vieläkin iskee joskus huono päivä ja ärräpäät lentelee. Aika kohtuutonta olisi, jos teini ei sitten kuitenkaan saisi hormonihöyryissään näyttää tunteitaan.
Itse en teininä juuri rääkynyt, isosisko taisteli minunkin puolestani ja tasoitteli minunkin tieni. Nyt meillä teini rääkyy, paiskoo huoneensa ovea, huutaa ja kiljui lähinnä minulle. Koulussa tyttö on aina ollut kilteimmistä kiltein. Pidän hyvänä sitä, että teini uskaltaa minulle rääkyä ja mölytä, hän tietää silloin, että äiti on äiti vaikka hän kuinka kiljuisi. Joskus rääköisen minäkin, mutta olen oppinut pysymään aika lunkina. Mutta pahalla ei saa hyvää, eli käytös pitää olla tietynlaista ennenkuin saa haluamansa läpi. Myös kotitöihin pitää osallistua ja oma huone pitää pitää kohtuullisessa kunnossa.
Saavat, mutta valitettavasti itsekin sorrun liian usein samaan, ja joo, on meillä kyllä silti ihan hyvät välit aina olleet, ehkä vielä tulevaisuudessakin? Mä ehkä itse vaan en ole kasvanut fiksuksi aikuiseksi :(
Mut jep, meillä ragetaan välillä tiuhaan.
Eipä nuo lupaa kysele kiukuttelulleen. Minäkään en saanut kiukutella kotona aikanaan. Omien lasten kanssa yritän olla ymmärtäväisempi ja pysytellä ikäänkuin saatavilla enemmän. Vaikka kyllä mä usein suutun takaisin kun ne kiljuvat mitättömistä ja typeristä asioista.
Tietenkin saa. Kyllä minäkin sain kiukutella, kunhan en rikkonut mitään ja pyysin anteeksi jos tuli sanottua pahasti.
Eipä ole käynyt mielessä - ei ne ainakaan kiukuttele.
Joku kirjoitti aikaisemmin päivällä, että murrosikäisen kiukuttelu johtuu siitä, että vanhemmat ei välitä ja nuori purkaa sitä surua. Nähtävästi meillä ollaan lasten kanssa niin hyvissä väleissä, että ei tule kiukkuja.
Mina sain kotona purkaa kiukkuani ja teiniangstia ja niin saavat lapsenikin. Siina hormonimyrskyssa ja itsensa etsimisessa on ihan tarpeeksi kestamista nuorelle ilman etta pitaisi viela padota tunteitaan.
Up