Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et voisi asua Helsingissä?

Vierailija
02.12.2013 |

Huom! Tämä ketju on tarkoitettu vain ite kysymykseen, ei "puolusteluun", kuinka ihana paikka Helsinki on, vaan nimeomaan:

Miksi et voisi asua Helsingissä?

Oma vastaukseni:
- Olen asunut ikäni maalla, lähellä luontoa ja omaa rauhaa. Ahdistuisin siitä ihmispaljoudesta ja tavaran määrästä, kerrostaloista yms.
- En jaksaisi sitä julkisilla liikkumista.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin joskus muutaman vuoden Hesassa. En viihtynyt ollenkaan. Syyt miksi en viihtynyt :

- liikaa ihmisiä, ruuhkaa,

- moni ongelmaisia ihmisiä liikaa

- päihteiden käyttäjiä katukuvassa yhä kasvava määrä

- ihmiset tuntemattomille töykeitä, ylpeitä ja välinpitämättömiä, kylmiä

- liikenteen melu

- asfaltti kadut tylsiä ja mitään sanomattoman

- pinnallisia ihmisiä

- kaikki kalliimpaa

-huumeet liikkuvat kuin maitoauto

- koulukiusaamista melkein joka koulussa

- köyhien ja rikkaiden ero huomattava

- luonto , luonnon eläimet liian kaukana

Vierailija
142/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua maksaa asumisesta niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä, mutta olen välillä haaveillut muutosta Tampereelle tai Turkuun. Helsinki tuntuu niin takakireältä noihin verrattuna, jotenkin pienemmissä kaupungeissa on se tietty rentous.

Tämä! Mä en asu mutta vierailen Helsingissä ajoittain, tehnyt niin koko ikäni. Tämä on nyt tietysti hirveä yleistys, mutta jotenkin Helsingissä aina tuntuu, että ihmiset on vähän tosikkoja ja kireitä ja ottavat itsensä hirveän vakavasti. Ihan kuin siellä olisi ison kaupungin huonot puolet mutta ei hyviä ja taas junttikaupungin huonot puolet mutta ei hyviä :D Asun itse Tampereella ja tämä paikka taas tuntuu päinvastaiselta. Pieni kaupunki kyllä, mutta ei mikään tuppukylä. Liikkuminen paljon nopeampaa kuin Helsingissä, luonto lähempänä. Tunnelma on positiivisella tavalla juntti :D Siis juuri sellainen rento, että ei oteta itseään ja kaikkea niin kauhean vakavasti.

Tampere on ihan mahtava nykyään!

Vierailija
144/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asuin siellä riittävän kauan, ja näin, minkälaiseksi se paikka on muuttunut. Taloudellista estettä siellä asumiselle ei ole.

Vierailija
145/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna, en tiedä. Maaseudulla vaan tunnen oloni paremmaksi/rennommaksi kuin kaupungissa/taajamassa. 

Vierailija
146/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:56"]

Olen Helsingistä, enkä puolustele yhtään. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, aina. Minua sen sijaan uteluttaa kun muutamat mainitsevat Helsingin huonona puolena julkisen liikenteen ja pitkät välimatkat julkisilla. 

Ajokortittomana olen kokenut liikkumisen esim Etelä-Karjalassa ja Päijät-Hämeessä hankalaksi, kun melkein kaikki julkinen liikenne on ajettu alas. Minä pärjään kyllä, ei siinä mitään, olen noilla seuduilla käypäläinen ja keksin kyllä aina jonkun ratkaisun. Mutta kun vanhat, puolisokeat mummot ja papatkin pakotetaan autonrattiin että pääsisivät edes kauppaan, apteekkiin, lääkäriin, ystäviä tapaamaan... Ja lapset pitää viedä omalla autolla joka paikkaan, joillakin paikkakunnilla jopa kouluun. 

Junan tuomana sanoisin, että kyllä näillä julkisen liikenteen hankaluuteen tarttuvilla on luultavasti ihan konkretiaa mielipiteensä takana. Itsekin nimittäin pidän Helsingissä liikkumista hankalana ja aikaaviepänä, yleisesti ottaen. Toki tässä nyt ei olla minkään oikean suurkaupungin tasolla, tilanne on huomattavasti helpompi jo vaikkapa pk-seudun ulkopuolisissa yli 100 000 asukkaan kaupungeissa. 

Suurin osa väestöstä asuu noilla mainitsemillasi seuduillakin taajamissa. Taajamissa taas juuri mikään ei ole kovin kaukana. Esim. itse kasvoin maapinta-alaltaan suuressa kunnassa kuntakeskuksessa, jossa asui noin 70 % kunnan väestöstä. Alakoulu (silloinen ala-aste) oli 200 metrin päässä, yläkoulu ja lukio 600 metrin päässä kotoa. Kaupoille oli vähän pidempi matka, kun vielä asuin kunnassa, mutta nykyään kylän suurin päivittäistavaraliike on sekin 500 metrin päässä.

Asun itse nykyään Helsingissä, ja niin hyvien liikenneyhteyksien päässä kuin mahdollista. Silti varsinkin nykyään vauvan ja vaunujen kanssa julkisilla liikkuessa tulee välillä ikävä sitä taajamaa. Esim. metrolla liikkuessa matkaa pysäkille tulee melkein 300 metriä lisää verrattuna lyhyimpään reittiin, koska sillä lyhyimmällä reitillä on kahdet portaat. Lisäksi sitten pitää huomioida se, että metroasemilla on yleensä vain yksi tai korkeintaan kaksi hissiä, joilla pääsee sisään ja ulos. 

Joten kyllä liikkumiseen, johon jo ennen vauvan syntymää meni ihan liikaa aikaa, menee sitä nykyään tuhottomasti.

En asunut Helsingissä, mutta siellä tuli vantaalaisena liikuttua työn ja vapaa- ajan merkeissä. Yhden pikkulapsiajan jaksoin, mutta kun kaksi lasta tuli lisää niin etsin talon tällaisen pienen taajaman keskeltä. Elämä helpottui. Olen miettinyt, että suvusta pitäisi löytyä joku kämppä tällaisesta paikasta, että perheellinen voi viettää järkevää arkea eikä tarvitsisi jäädä jumiin isoon paikkaan väärään sijaintiin ja asumismuotoon.

Vierailija
147/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teille Helsinki = Helsingin keskusta?

Me asumme Itä-Helsingissä eli taajamassa ja täällä on tietenkin kaikki palvelut, kuten kaikissa Helsingin taajamissa. Meillä on pienet lapset, emmekä koskaan käy keskustassa. Ei ole tarvetta. En minäkään tykkäis pienten lasten kanssa asua keskustassa, mutta yrittäkää ymmärtää, että Helsinki on järjettömän iso ja keskusta on vain pieni osa sitä. Te arvostelijat, oletteko käyneet Helsingissä muuallakin kuin keskustassa? Missä muualla siellä olette käyneet ja mitä tykkäsitte?

Minulle Helsinki tosiaan = Helsingin keskusta. Jos asuu muualla kuin keskustassa, voi samantien asua paljon halvemmalla jossain toisessa kaupungissa, jos vain töitä löytyy. Joku Herttoniemi, vaikka on ihan kivaa aluetta, ei mielestäni ole enää Helsinkiä.

Vierailija
148/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen o.n yksi hyvä syy :

- Maalla on niin mukavaa 💐

Siis kaikki . Tuntuu että ihmiset välittävät toisistaan enemmän täällä.

On rauhallista ja puhdas luonto ympärillä.

Ja ihmisiä on aikaa toisilleen 💞. Jopa postin jakaja huikkaa joskus kuulumisiaan .

Ilmapiiri merkitsee paljon.

Kiire, kireys ja melu ahdistavat.

Vierailija
149/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa apinoita.

Vierailija
150/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinenkin syy tuli mieleen minkä takia en halua Helsinkiin. Joutuisin taas käyttämään Apottia jos olisin siellä töissä. Kuulostaa pieneltä jutulta mutta jos 8 tuntia elämästä on yhtä taistelua ja huonoa henkeä niin ei sekään houkuta. Yksityiset työnantajat taas ovat aikamoista kuraa alalla muilla tavoin.

Vierailija
151/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vastaukseni:

- Olen asunut ikäni maalla, lähellä luontoa ja omaa rauhaa. Ahdistuisin siitä ihmispaljoudesta ja tavaran määrästä, kerrostaloista yms.

- En jaksaisi sitä julkisilla liikkumista.

——

Asun Helsingissä, mutta kyllä tuota pitää nyt puolustella…

Asun alueella, jossa talvisin pääsee kävelymatkan päästä hiihtämään laduille, kooran kanssa lenkille ja kilsoja eiittää siihen saakka, että tuuperrut.. Ihmispaljoutta ei ole, koska Helsinki ei ole mikään oikea metropoli. Asun muutaman kilsan pöästä rautatieasemalta ja kaikki on ihan hyvin.

Julkiset toimii hyvin.. Pääsen töihin tällä hetkellä katsomatta aikatauluja… Työmatkani on varmaan max joku 20min… 5min kävelym max 3mi. odottelu, 5-7min matka ja pari min kävely..

Ihan turh Helsinkiä dissata, koska omien tarpeiden ja halujen mukaan voi asua missä vain. jos tykkää luonnosta ja rauhasta, esim. Kruunuvuorenrantan valmistuu asuntoja paljon ja siellä on oma rauha. 2026 valmistuu Kruunuvuorensilta ja 10 min keskustaan matka… Kruunuvuorenrannassa metsää ja luonnonsuojelualueita, joita laajennettu… Kannattaa oikeasti tutustua Helsinkiin eikä kuvitelmiin!

Vierailija
152/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä jo 28 vuotta. Siitä ajasta 23 vuotta olen asunut merenranta-alueella, täällä siis asuu ihmisiä ihan ”herrasta narriin”, ei ole mikään ökyalue, yhtä pientä osaa lukuunottamatta.

Viihdyn Helsingissä vain ja ainoastaan tällä luonnonläheisellä alueella. Jos pitäisi asua jossain muualla, vaikkapa keskustan kivikatujen äärellä, niin nostaisin kytkintä välittömästi ja lähtisin muualle Suomeen.

Kotoisin en ole täältä, voisin lähteä jo poiskin.

Vierailija
153/169 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan kuulua Suomen kahteen tai kolmeen suuritulpisimpaan prosenttiin, mutta ei minulla sentään Helsingin asuntoihin varaa ole.

Tai jos olisi todella köyhä, voisin asua Helsingissä muiden ihmisten kustannuksella, siis veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
154/169 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on levotonta.

Nytkin joulun alla ammuskeltu ja ampuja karkuteillä.

Vierailija
155/169 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
156/169 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Lontoossa perheeni kanssa ja viihdyn täällä ja en ole suunnittelemassa muuttoa Suomeen ylipäätään. En ole talvi-ihminen niin en pahemmin Suomea kaipaa, mutta jos takaisin muuttaisin niin sitten kyllä varmaankin sinne Helsinkiin.

Vierailija
157/169 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustellaan nyt sitten sen verran, että vietettyäni koko lapsuuteni ja nuoruuteni 4000 asukkaan tuppukylässä Pohjanmaalla läksi riemuiten etelään opiskelemaan ja sille tiellä jäin.  Olen helsinkiläistynyt enkä joka vuosi poistu kaupungin rajojen ulkopuolelle kuin korkeintaan Tallinnaan tai Tukholmaan, kun ei ole mitään tarvetta (paitsi korkeintaan Pori Jazziin Onnibussilla).  Viihdyn, olen kotiutunut enkä enää muuta Suomessa muualle.  Asun kantakaupungissa eikä mua ole koskaan haitannut muut ihmiset tai esimerkiksi melu.

Vierailija
158/169 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei olisi Helsingissä varaa esteettömään merinäköalaan.

Vierailija
159/169 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kaksi vuotta helsingissä ja se riitti. todella ahdasta, kallista, ihmiset olevinaan muita parempia...

maalla tilaa elää ja muutenki meno paljon rennompaa.

Vierailija
160/169 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni

Terkkuja Lontoosta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän