Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veriryhmä ja hyvä tai huono insuliiniherkkyys

Vierailija
02.12.2013 |

Tiedän että kyse on näistä kaikenmaailman dieettioppaista, joita nyt on maailmansivu täynnä. Mutta kun sattui osumaan silmiin tällainen pätkä: "Veriryhmät AB ja B ovat myöhemmin kehittyneitä veriryhmiä ja sen vuoksi näiden yksilöiden insuliinireaktio hiilihydraattien nauttimisen jälkeen saattaa olla hieman pienempi. Ryhmä A edustanee niitä geneettisesti onnekkaita, jotka voivat nauttia suuriakin hiilihydraattimääriä ilman huomattavaa insuliinin ylituotantoa."

(Tuo myöhemmin kehittynyt veriryhmä tarkoittaa sitä, että ainakin lähteen mukaan ensimmäinen veriryhmä olisi O ja muut veriryhmät on kehittyneet siitä, ja paremmin sopeutuneita hiilihydraattipitoiseen ruokavalioon. En nyt viitsi edes ottaa selvää, onko näin edes historiallisessa mielessä ja mikä fysiologinen yhteys veriryhmällä ja insuliiniherkkyydellä voisi edes olla.)

Mutta, mun veriryhmä on A, ja kun raskaana ollessa usein olen joutunut ylipainon vuoksi sokerirasitukseen, on arvot olleet aina hyvin tasaiset ja kaukana raja-arvoista. Eli ei ole oikein ikinä ollut mitään selvää piikkiä  näkyvissä suhteessa paastoarvoon, korkein lukema on ollut 60 min kohdalla mitattu 5,6. Yksi sokerirasitus meni pieleen, kun liikuin tietämättäni liikaa (kuitenkin vain rauhallista käveleksimistä) siinä sokerin nauttimisen jälkeen, silloin paastoarvo oli 4,6 ja eka sokerin nauttimisen jälkeen mitattu arvo oli 3,5. Minulla siis ilmeisesti kudokset reagoi hyvin insuliiniin ja imaisevat sokerit verestä nopeasti, eikä haiman tarvitse pumpata insuliinia pitkään ja suuria määriä verenkiertoon.

Liikunnan pitäisi parantaa insuliiniherkkyyttä, mutta en ole mitenkään hyväkuntoinen, käyn kävelyillä mutta en missään tapauksessa harrasta tarpeeksi liikuntaa tai ole ikinä harrastanutkaan, ja olen siis reilusti ylipainoinen. Kolesterolia en tiedä onko mitattu ikinä, mutta verenpaineet on aina olleet matalat, ei kuitenkaan huimausta tms. En yleensä huomaa mitään erityistä pahoinvointia, jos syön sokeria, harmi koska olisi kiva jos tulisi ällö olo, mutta ei tule. Toisaalta myöskään paasto ei aiheuta juuri mitään heikotusta tms., hyvin kestän ilman ruokaa. Varmaan olen onnekas sitten, kun ei huonoista elintavoista huolimatta ole tullut elintasosairauksia....

Niin kiinnostaisi kuulla, miten muilla juuri tuo insuliiniherkkyys (hyvä tai huono) vaikuttaa. Ja jos tiedät veriryhmän niin sekin olisi kiva kuulla.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme