Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maisteri sanoo VEJEN ja VUOJEN po. veden ja vuoden

Vierailija
02.12.2013 |

meillä on kemisti joka ei osaa tdella sanoa oikeaa genetiivimuotoa. mitä murretta?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 15:30"]Murteet on ihania, mutta nauruksi se meni tällä Karjalan neidolla kun oululainen sanoi miulle että "Nääkkönää vai ekkö nää nää?" (Katseltiin iltataivasta, etsittiin Jupiteria)[/quote]

:DD

Repesin :D

Vierailija
42/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku puhuu minulle jotain maaseudun murretta, niin pidän sitä lähinnä loukkauksena. Ei minulle tarvitse mökeltää kuin jollekin pienelle lapselle. Jos siis haluatte tehdä hyvän vaikutuksen pääkaupunkiseudulla, niin puhutte neutraalia yleiskieltä.

Toisaalta vielä kamalamman kuuloista on, kun esim. joku maalta aikuisiällä Helsinkiin muuttanut puhuu stadilaisemmin kuin alueen syntyperäinen asukkaat. Kyllä sen vain kuulee, jos maalainen yrittää olla helsinkiläinen, vaikkei sitä ole eikä sellaiseksi voi koskaan tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, tämä ei anna lainata oikeaa tekstiä, mutta tämä on sinulle 18, missä olet asunut keski-pohjanmaalla? Mieheni on täältä Kokkolasta ja hänen molempien vanhempiensa suvut Kälviältä (kuuluu Kokkolaan nykyään) mutta he eivät puhu noin, mutta eräs naapuri joka on muuttanut tänne Himangalta puhuu noin, ja Himankahan kuuluu Kalajokeen nykyään, eli pohjois-pohjanmaahan.

Itse olen etelä-pohjalainen ja puhun omaa murrettani joka on Seinäjoen suunnalta Peräseinäjoelta (äitini on sieltä kotoisin) isäni taas on kotoisin Virroilta, ja hänen sukunsa puhuu aikalailla kirjakieltä, isäni siskolta sitten kuulinkin että kirjakieli on saanut alkunsa juuri Virroilla puhutusta kielestä, siellä ei kuulemma ole pahemmin mitään murresanoja. Tätinikin on asunut yli 40 vuotta Ähtärissä, mutta ei puhu silti samalla tavalla kuin ähtäriläiset, ja ähtäriläinen vanha murre jota olen vaan nähnyt kirjoitettuna on aika hassua murretta, ja se selittyy sillä että Ähtäriin on tullut ihmiset kolmesta eri maakunnasta koska se on niiden rajoilla, keski-suomesta, hämeestä ja etelä-pohjanmaalta.

Kummallinen murresana on mielestäni se miten mennään metsään, minä menen mettähän, mutta ähtäriläiset menee mehtään, ja niin taitaa mennä myös kaikki pohjoisten murteiden käyttäjät. Ähtäri on kuitenkin aika etelässä, joten ihmettelen mistä tuo ylimääräinen h heillä on tullut kun se kuulostaa lapin jänkhän puheelta.

Minä olen etelä-pohjalainen, mutta osaan tarvittaessa puhua Helsingin puhekieltä (jätän kyllä typerimmät sanat pois) tai jopa kirjakieltä. Kun muutin aikoinaan Helsinkiin 15 vuotiaana, ei kukaan tiennyt että olin muualta ennenkuin sanoin, puhuin suurinpiirtein samalla tavalla kuin muutkin koulussa, mutta myöhemmin aloin kyllä puhua taas omalla murteella, enkä siitä enää luovu. Välillä pitää lukea kirjoja jotka on kirjoitettu vanhalla etelä-pohjanmaan murteella, että saa taas vanhoja sanoja käyttöön, ja kunnon rytmin/nuotin puheeseen :)

Vierailija
44/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 15:51"]

Jos joku puhuu minulle jotain maaseudun murretta, niin pidän sitä lähinnä loukkauksena. Ei minulle tarvitse mökeltää kuin jollekin pienelle lapselle. Jos siis haluatte tehdä hyvän vaikutuksen pääkaupunkiseudulla, niin puhutte neutraalia yleiskieltä.

[/quote]

Pääkaupunkiseudulla ei kovin yleisesti puhuta mitään hyvää yleiskieltä, vaikka se ehkä pitkään siellä asuneesta saattaakin tuntua siltä. Voitte siis ulottaa ensin tämän toiveen vaikka kaikkiin syntyperäisiin helsinkiläisiin.

Vierailija
45/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kielitieteilijänä minua raastaa tämä tässäkin ketjussa esiintynyt helsinkiläisten sivistymättömyys puhutun kielen muotojen suhteen. Käyttäisin jopa niin vahvaa termiä kuin myötähäpeä. Kyllähän se preskriptiivinen kielikäsitys oli joskus 50-luvulla oli oikeinkin arvossaan, mutta vuonna 2013 sellainen antaa ihmisestä kyllä vain ja ainoastaan (helsinkiläisen puhekielen termiä lainatakseni) dorkan kuvan.

Vierailija
46/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää pese mu kädet vedel viide vuade pääst. 

Vierailija
47/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä peseen käret verell viien vuoren päästä.

t. E-P

Vierailija
48/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 15:14"]

voi hyvänen aika teidän suomentaitoa. Eräs tohtori ystäväni joutui työskentelemään Enonkoskella: koulussa opettaja oli kysynyt synonyymia sanalle "odottaa", odotti esim. sanaa "ventata", lapsi sanoi "vuottaa", silloin repesimme kun hän kertoi.

[/quote]

Voi elämä.  Ihmiset puhuvat erilailla, tsihiihii!

Vierailija
49/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi KAUHIA sentään. Miten se maisteri nyt sillä tavalla kieltä rääkkää.

Terveisin toinen maisteri, jolle nuo joensuulaiset versiot oli aika tutun kuuloisia.

Vierailija
50/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei semmoset ihmiset ole misthän kotosin, jokka kirjakieltä puhuvat. Teeskentelyltä semmonen kuulostaa. Olemma met maisterikki  sen verran kotiseuturakhaja, että puhumma kotimurretta, mutta kirjakieltä met silti tavallisesti kirjotamma.

Vierailija
51/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himanka ei ole kauaa ollut Pohjois-Pohjanmaata, se oli keskipohjalainen kunta silloin kun asuin Kannuksessa. Ja siellä kyllä puhuttiin noin.

Vierailija
52/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää meen mettään! Näin Oulusa.

Vierailija
53/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie meen methään, laitan teeveet kiehummaan ja käet taskuun. Välillä pyyän hellua lähtee völhjyy. Käet pesen veellä viien vuen päästä. Joskus saatan hölömöyksissäni kävellä seinään pahki. Tiskit virutan ennen konneesseen laittoa. Ovia tulee vasitella räivittyä, jos net ei muuten taho mennä kiinni.

t. ex-landelainen, nykyinen helsinkiläinen opettaja, joka välillä kylvää murrekukkasia stadilaisnuorten korviinkin

Vierailija
54/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 15:30"]Murteet on ihania, mutta nauruksi se meni tällä Karjalan neidolla kun oululainen sanoi miulle että "Nääkkönää vai ekkö nää nää?" (Katseltiin iltataivasta, etsittiin Jupiteria)[/quote]

Täähän mennee silleen, että: "Nääkkö nää vai ekkö nää nää vai ookko nää ihan pimiä?" =D

Vierailija
55/55 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 21:45"]

Täähän mennee silleen, että: "Nääkkö nää vai ekkö nää nää vai ookko nää ihan pimiä?" =D

[/quote]

Piippaappa ja paappa pipo päähä

Älä rääkkää sitä kissaa! - ehämmää rääkkääkkää!

...Oulun murre on kaunista :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi