Kokemuksia Zoely e-pillereistä!
Olen aikaisemmin saanut pillereistä päänsärkyä. Nyt kokeilen vielä Zoelyä, minkälaisia kokemuksia siitä on. Tuo haittavaikutuksena oleva akne hieman ärsyttää, ono niin yleinen juttu?
Kommentit (78)
Mä oon kokeillut tän päälle neljän vuoden aikana Yazeja, Merciloneja, ehkäisyrengasta Nuvaring), Tastimettaa ja nyt viimeisimpänä Zoelyja. Tätä ennen söin Merciloneja ja niiden kanssa alkoi tuskalliset välivuodot, saattoivat alkaa laatan puolessa välissä ja jatkuivat menkkoihin asti. Ja taas sama seuraavan kuukauden aikana. Sanomattakin selvää, että seksielämä oli aika kuivaa silloin, kun koko ajan melkeen tuli jotain vuotoa. Lääkäri sit ehdotti Zoelyja ja on ollu tosi hyvät - välivuodot loppui kuin seinään, eikä mitään ongelmia oo ollut.
Ainoo vaan huolestuttaa kun tosiaan ne menkat voi jäädä pois ja tällä hetkelläkin odottelen niitä (huomenna viimeinen lumepilleri). Jotenkin ahdistaa ajatus, ettei voi tietää onko menkkojen poisjääminen normaalia kun voivat kuitenkin jäädä kokonaan pois vai onko raskaana.
Mä oon käyttäny zoelyä 2kk, ja eka kk oli varmaan joka päivä tiputtelua mut nyt ei yhtään mitään edes lumepillereitteb kohdalla.:) Iho on myös hyvässä kunnossa, eikä mieliala heittele!
Tohon edelliseen viestiin voisin kyllä lisätä että rinnat on selkeesti kasvanu vaikka painoa tullu vaan 2kg lisää. Toi lihominen voi johtua myös elintavoista? Rinnat on kyllä välillä arat mut se on ainoo haittapuoli tähän mennessä.
Nyt kolmas liuska menossa ja menkat on jääny kokonaan pois. Raskaus pelottaa, täytyy varmaan tehä testi... Vaihdoin minipillereistä zoelyyn koska mulla oli minipillereiden kanssa koko ajan tiputtelua.. no nyt ei sitten ole mitään. Muuten on ollut hyvät pillerit, vähän iho kukkii ja jonkun verran mielialanvaihtelua mutta inhottavinta on tää pelko raskaudesta. Täytyy varmaan tehdä raskaustesti, varmuuden vuoksi.
Itse aloitin vasta kuukausi sitten Zoely-pillerit ja iho-ongelmat alkoi paranemaan edellisistä (yasmin).. tuli siis kauheaa ihottumaa jalkoihin ja käsiin.. :/
Nyt sit on menkkaoireetki muuttunu täysin.. nyt oon alkanu kauheesti kiukuttelemaan ja tekis mieli syödä koko ajan jotain vaikkei olis edes nälkä... mistä lie johtuu :D
Laitanpa tänne hieman "nukahtaneelle" palstalle vielä omat kommenttini Zoelynistä. Tulee melko pitkä teksti, mutta toivottavasti siitä on jollekulle hyötyä.
Olen käyttänyt näitä (ensimmäinen merkki) nyt 5kk. Yhden pillerin otin 12h myöhässä, mutta negatiivista näytti ja menkkoja tullut senkin jälkeen. Menkat ennen aloitusta suhteellisen runsaat ja krampit heijastuivat välillä sisäreisiin asti, eli kamalaa oli. Juuri ennen kuukautisia oli aina ne pari päivää että hermot tosi kireällä ja herkät rinnat. Ensimmäisten kahden pillerikuukauden aikana rinnat oli vähän väliä herkkänä (saattoi myös johtua huonoista liiveistä!!) ja hieman niukempien kuukautisten seurana oli vähän kramppeja. Kolmannen liuskan jälkeen rinnatkaan eivät enää oireilleet, vuoto on vähentynyt entisestään eikä kramppejakaan enää ole. Olen aina ollut vähän itkuinen ja helposti stressaantuva ihminen, etten siinä ole huomannut suuria muutoksia. Aknea ei ole tullut. Nyt on ensimmäinen lumejakso (tänään olisi liuskan viimeinen lumepilleri otettavana) että ei ole tullut ollenkaan verta, vain sellaista ruskeaa mönjää ja sitäkin hyvin vähän. Yleensä pillereillä menkat alkaneet toiseksi viimeisen lumen päivänä, mutta pidenpiaikainen stressi on voinut hyvinkin siirtää niitä nyt myöhemmäksi.
Mulla sama ton syömisen kanssa. Syön siis kun valas, ja tätä menoo alan varmaan näyttääkin siltä :D tää on mun kuudes ehkäsy valmiste kokeilu mikä menossa, ja kaikista kokelaista tästä on tullu karseimmat sivuvaikutukset :(
*Jäätävä ruokahalu
*Toivoton väsymys
*Masentunu olo
*Aikaan saamattomuus
*Seksi ei oo käyny miellessäkään tän 4kk aikana
*Raajojen outo pistely
*Raivokohtaukset
*Itkuisuus
*Finnit, tätä ennen ei oo koskaan ollu käytännössä ollenkaan
*Hermostuneisuus
Olen useammalta lääkäriltä pyytänyt saada lähetettä sterilisaatioon koska en yksinkertaisesti voi syödä mitään hormonaalista koska tuun hulluks niistä.
Lapsiluku tässä perheessä on täynnä (3) mutta eivät vaan anna periksi. Olen "vasta" 28 ja tulisin ilmeisesti katumapäälle myöhemmin.
Alussa ei tullut mitään sivuoireita zoelyistä. Menkat loppuivat, mikä nyt on vaan hyvä asia. Nyt olen syönyt zoelyitä 7kk ja noin kuukausi sitten alko alakuloisuus, mikään ei oikeen huvita ja elämässä ei näytä olevan mitään hyvää. Mietin, että voiko sivuoireet ilmetä vasta puolen vuoden käytön jälkeen? Suoraan sanottuna vituttaa tämä jatkuva itkeminen ja itsesäälissä rypeminen, kun normaalisti olen suht positiivinen ja elämästä nauttiva ihminen :D Lisäksi epäilen poikaystävääni kaikesta, vaikka siihen ei olisi syytä. Mietin, pitäisikö lopettaa tämän liuskan jälkeen ja katsoa josko palautuisin normaaliksi itsekseni.
Nostelen vanhaa ketjua. Olisiko lisää kokemuksia Zoelyistä?
Mä alotin Zoelyt viime torstaina ja tiputteluvuotoa tullut sen 10 päivää (kuulemma normaalia). Ei aknea, mutta hiukan itkuisuutta ja rintojen turvotusta on ollut. Jonkun verran myös väsyttää ja huimaa. Toisaalta terveydenhoitajan mukaan pitää syödä ainakin se 3kk, että oireet tasoittuu.
Itsellä on kohta neljäs laatta alkamassa ja ei muuta sivuoiretta kuin järkyttävä tiputtelu koko ensimmäisen laatan ajan, toisella laatalla toisesta viikosta lähtien hieman ja kolmannella laatalla viimeisellä viikolla hyvin vähän. Toivottavasti tiputtelu jää pois, muuten ovat olleet hyvät (ei mielialaoireita, ihon kunto on jopa parantunut jne).
Itse söin vuoden zoelyjä ilman sivuvaikutuksia, mutta sitten iski limakalvojen kuivuus ja hirvittävät menkkakivut. Oireet loppuivat pillerimerkkiä vaihtamalla. Ystävällä zoelyt toimii kuin unelma. :)
Olen syönyt zoelyjä melkeen kaks vuotta. Mitään muuta ongelmia e ollut kuin limakalvojen kuivuus! Pelotti kauheasti aloittaa pillerit sillä nämä olivat ensimmäiseni, mutta olen ollut todella tyytyväinen paitsi tuo kuivuus ärsyttää... olo on kiusallinen kun tv:ssä mainostetaan vagisalia "vaihdevuosista" kärsiville(jota siis käytän kosteuttamaan kuivia paikkoja). Minkään sortin mielialavaihteluja ei ole ollut, aknea ei eikä muita oireita! Pillerit ovat niin henk.koht juttu, se mikä toimii toisella voi olla toiselle painajainen. Ite oon tykänny.
Mulla toka liuska menossa, menkat oli huomattavasti kivuttomammat ja niukemmat kuin ilman pillereitä. Ekan liuskan puolivälissä alkoi jäätävä itkuisuus, yleensä en itke lähes koskaan. Se on kuitenkin tähän mennessä ollut ainoa sivuvaikutus, aknesta tms ei tietoakaan. Raskauden mahdollisuus tosin vähän pelottaa, kun tämän palstan perusteella niin moni olisi tullut raskaaksi...
Ite oon syöny Zoely-pillereitä kohta 2v, puolen vuoden tauko oli välissä. Hyvin ovat sopineet mulle ainakin, ennen tuota taukoa saattoi jäädä menkat välistä, mutta alkoivat kumminkin sitten seuraavalla kuulla lumepillereiden aikana.
Tauon jälkeen menkat tuli joka kuukausi, (7kk putkeen), mutta viime kuussa menkat jäi tulematta ja tässä kuussa sama. Raskaustestin tein jo viime kuussa, näytti negatiivista ja tänään tein uuden, edelleen negatiivinen. Nyt tässä kolmatta päivää hirveä turvotus mahassa, eilinen päivä meni kokonaan sängyssä kun ei pystynyt kunnolla edes kävelemään sen mahakivun takia. Pientä lämpöö ollut ja paleltanut. Tässä mietinkin et johtuuko ihan vaan hormoniehkäsystä nämä "vaivat" vai onko mahdollisuus että olisin raskaana, vaikkakin testi näyttää negaa? Tuoteselosteessa sanotaan, että jos kahdet kuukautiset jää pois, pitäisi ottaa yhteyttä lääkäriin, mutta täällä kun lukenu tätä ketjua, niin joltain jäänyt menkat kokonaan siis pois.. Ärsyttävää kun ei tiedä mitä tehdä/ajatella :D
Olen syönyt Zoelyta useamman vuoden. Muistaakseni jo toissa keväänä mainitsin terkkarille karvoituksen lisääntymisestä. No tummaa karvaa kasvaa varpaissa, reisissä, nänneissä jne. Lisäksi äärettömän kuivat limakalvot, haluttomuus aivan täydellistä, synkkiä ajatuksia, masentaa, paino noussut. Viimeisimpänä ja ratkaisevana vaivana tuli alavatsakipu, mikä ilmeni tärinässä, liikkuessa ja painellessa.
On näistä ollut jotain hyötyäkin: Runsaat, kivuliaat ja epäsäännölliset menkat jääneet pois kokonaan. Ei edes tiputtelua. Migreeniä (auratonta) ei ole ollut ollenkaan. Mieliala tasainen (tosin synkän puoleinen).
Nyt olen ollut 5viikkoa ilman ja melkein heti huomasi mielen kirkastuvan. Ajatukset selkeitä ja positiivisia. Myös normaali limatuotanto alkoi eli seksi sujuu mainiosti. Limakalvot alkaa olemaan jälleen sellaiset että seksi sujuu. Halut palailee pikku hiljaa. Alapään kutina loppunut ja normaali valkovuoto palasi melkein heti. Menkkoja ei ole vielä kuulunut. Päätä on särkenyt silloin tällöin... Jos alkaisi ne menkat, niin tietäisi olenko nyt pysyvästi ilman pillereitä :)
Olen syönyt minipillereitä, mutta niistä tuli aivan järkyttävä masennus. Diane novaa söin aknen takia, mutta en edes muista miksi ne lopetettiin. Sitten söin jotain e-pilleri merkkiä lyhyen aikaa, jonka taukopäivinä tuli 4 päivää putkeen aivan järkyttävä päänsärky.
Kun mieli alkoi kirkastua tuli ajatus, että kuinka monta parisuhdetta pillerit on pilannut, kun seksi ei vaan suju ja nainen synkistelee.
No huh! Eivät kuulostaa kyllä mitenkään ideallisilta pillereiltä! Itselleni määrättiin Zoelyt 5 vuotta sitten, mutta jätin aloittamatta -näköjään onneksi!
Hormonikierukkaa edelleen pohdin. Lapsiluku täynnä, mutta epäilyttää kaikki hormonaalinen ehkäisy.
Sain runsaat kuukautiset kuriin Zoelyllä, nyt ei ole kuukautisia lainkaan. Ihanaa kaiken sen holtittoman sotkun jälkeen. Haluttomuutta seksiin olen kyllä epäillyt. Väsymystä en osannut laittaa e-pillereiden piikkiin, mutta sitäkin on ollut.
N48
Olen nyt syönyt lähes neljä vuotta Zoelyjä. (aloitin jo 15v) Ja silloin ihoni oli melko hyvässä kunnossa. Nyt tuntuu että n. vuoden ajan iho ollut todella huonossa kunnossa (jopa lievä akne?) ja olen miettinyt voiko akne tulla n. 3 vuoden jälkeen pillereistä?
Itsellä olen ensimmäisen liuskan lumepillereitten kohdalla. Muita merkkejä en ole aiemmin kokeillut, että tämä Zoely on eka. Raskaus pelottaa. Ainakin nyt kun ei menkkoja näy (joka sinänsä nyt vielä normaalia) ja luin täältä juttua raskauksista. Pillerit olen ajallani ottanut. Muutama finni, masentuneisuutta, pienimmästäkin asiasta tulee itku, ruokahalu kadonnut lähes täysin, lantiokipuja oli tossa viikon verran ja aika kovia olivat. Kaikennäkösiä muitakin oireita on ollut, en sitten tiedä mitkä pillerien toimesta. Taidan tehdä r-testin jossei menkkoja lähiaikoina kuulu. Raskautta en halua ja olen vasta lukiossa. Vois kyllä muitakin merkkejä miettiä.