Kehuja/haukkuja Turun ja ympäristökuntien kouluista
Minne suunnalle kannattaisi muuttaa, että lähellä olisi hyvä koulu? Jos siis suunnittelee muuttoa Turun seudulle.
Kommentit (5)
Turussa esim. keskustan alueen koulut sekä esim. Hirvensalon koulut ovat hyviä.
Raisiossa on yksi ainoa yläaste, eli jos et halua laittaa lapsiasi 1000 oppilaan yläkouluun, ei kannata muuttaa sinne.
Ok, eli Turussa ihan kaikki koulut on keskustassa hyviä? Yksi ystävä asuu Turussa, hänen lapsensa ovat Puolalan alakoulussa ja tuntuvat olevan tyytyväisiä kouluun.
Nyt olisi kyse alakouluista. Mutta yläkoulukin tietty edessä sitten joskus... Millaisia Raision alakoulut ovat, onko niissä eroja?
Entä Naantalin ja Kaarinan alakoulut?
Naantalissa ei minusta huonoa alakoulua olekaan. Meillä lapset ovat käyneet Karvetin alakoulua, vaikkemme ko. alueella itse asukaan - valitsimme Karvetin koska lähin Taimon koulu on kovin täynnä.
Esikoisemme luokalla ala-asteella oli max 14 oppilasta. Tämä johtui siitä, että luokalla oli lukihäiriöisiä oppilaita, ja töitä tehtiin paljon pienryhmissä, usein oman ja erityisopen kanssa. Vaikka lapsellamme ei ollut oppimisvaikeuksia, hänkin pääsi välillä mukaan pienryhmiin mm. matikassa ja äidinkielessä.
Kuopuksellamme taas oli koko kuuden alakouluvuoden ajan sama, ihana opettaja. Aika uskomatonta 2000-luvulla, ja vaikka poika on nyt jo kasilla, niin edelleen yhteys omaan opeen on säilynyt.
Naantalissa yläkouluja on kaksi (naapurikunta Raisiossa vain yksi, vaikka asukkaita on enemmän). Tarjolla on mm. luma-luokka, ja tarvittaessa myös kymppiluokka (ei suinkaan kaikkialla tarjolla). Lukioon on sittemmin yksi lapsistamme lähtenyt Turkuun asti (erikoislinjalle).
Myönnän että kokemukseni kouluista on vähäinen Naantalia lukuunottamatta. Mutta omalla kolmen lapsen kokemuksella voin todeta, että Naantalissa ainakin on homma toiminut. Ja vaikka tätä ei varmaankaan saisi sanoa, niin toki sekin auttaa että oppilaat ovat suomalaisia ja suomenkielisiä.
Olen oikein iloinen, että olen saanut lapseni kasvattaa Naantalissa.
Ehkä kannattaisi vähän rajata että minkälaisesta koulusta haluat kommentteja.