Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KELAn rahojen takaisin maksusta?

Vierailija
02.12.2013 |

Osaisiko joku fiksumpi neuvoa ,että meneekö tosiaan näin!

Nostin 9kk ajan asumistukea kun olin itse äitiyslomalla(minimirahat) ja mies opiskeli/teki osa-aikaduunia josta sai ihan pari sataa euroa per kk.  lopulta mies valmistui koulusta ja rupes saamaan isohkoa palkkaa. En tyhmänä tajunnu "pysäyttää" asumistukea ajoissa ja nyt niiden parin palkallisen kuukauden takia joutuu maksamaan koko 9kk asumistuet takaisin? Ymmärrän toki noiden kuukausien takaisin maksun kun palkka on juossut ,mut mites ne aikasemmat kunn ollaan oikeesti eletty ihan kädestä suuhun ja todellakin tarvittu se asumistuki.

Harmittaa oma tyhmyys!!!

onko kellään samantyylistä kokemusta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat valituksen menemään Kelalle. Kelahan laskee KOKO vuoden tuet joten kyllä tuo kuulostaa aika kohtuuttomalta....

Vierailija
2/5 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta on luultavasti pyydetty selvitystä tuloista, johon ilmeisesti et ole vastannut. Kela jättää asumistuen tutkimatta, koska ei ole riittäviä tietoja päätöksen tarkistamiseksi.

Jos viitsit toimittaa selvitykset Kelaan, niin tarkistavat päätöksen. Tietenkään sinun ei tarvitse maksaa kaikkia 9 kuukautta takaisin, vaan ne tuet joihin et ole oikeutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei muka oikeasti huomaa että saa vielä asumistukea vaikka tulot on noussee reilusti? Ei tuollainen jää keneltäkään huomaatta. Yritit vaan saada ylimäärisiä tukia, joten ihan oikein jos joudut koko ajalta maksamaan takaisin.

Vierailija
4/5 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi kesällä niin et unohdin käydä työkkärissä. Oli siis osa-aikatyö johon päälle sain soviteltua työmarkkinatukea kun töitä oli sen verran vähän ja etsin kyllä kokopäivähommia ihan omatoimisesti. Työkkärissä käynnin unohtaminen oli paha moka omalta puolelta (vaikkei siitä toki mitään käytännön hyötyä olisi ollut) mutta myös sillä puolella tapahtui virhe, nimittäin mulle ei ikinä lähtenyt tietoa työnhaun katkeamisesta, eikä myöskään Kelalle. Jos olisin tiedon saanut niin totta kai olisin rynnännyt sinne samantien, eikä liikamaksuakaan olisi tullut. Työkkärissä virkailija ilmotti mulle ensin vaan että sullahan ei oo tää työnhaku voimassa kun toisissa asioissa siellä asioin loppukesällä. Että ei kannata hakea tukia niiltä parilta kuulta kun en niitä saa. Vastasin että olen jo saanut ne tuet, ja kyllä siellä ihmeteltiin. Sitten huomasivat ettei niiden järjestelmästä ole mulle lähtenyt tietoa työnhaun katkeamisesta ja sitäkin kummasteltiin kun se yleensä automaattisesti lähtee. Kyllä vähän potutti, varsinkin kun tiesin että työkkärissä käynti olisi ollut tyyliin "no niin, tuuhan käymään taas joulukuussa". Eniten kuitenkin potutti oma huolimattomuus enkä kyllä enää ikinä tee samaa virhettä!

Kelalla asiasta kysyin samantien, ja ystävällinen virkailija selitti että jos vähänkään tuntuu ettei ollut pelkästään oma virhe niin kannattaa valittaa päätöksestä. No päätös tuli että takaisin peritään, ei tosin koko summaa, ja lopulta päädyin siihen tulokseen että en valita koska esitin jo perusteluni pariinkin otteeseen aiemmin. Ja toisaalta olihan se mun oma syy.

Vierailija
5/5 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi kerran näin, että kelalta tuli tuollainen "maksakaa takas tai"-ilmoitus, muistaakseni oltiin toimitettu paperit ihan ok välitarkastukseen, mutta jotain olivat sitten laskeneet siellä väärin. Tehtiin valitus, kela laski uudestaan, otti huomioon kaikki vuoden tulot ja hupsis: sieltä tulikin rahaa meille muutama satanen. Sanoin sillon miehelle, että tuo päätös pitäisi kyllä kehystää. Kyseessä oli juurikin asumistuki tässä tapauksessa.