Joop ei sitten leivota pipareita meidän perheessä!!
Taas piparin leipominen meni päin persettä, lapset jaksoi keskittyä ehkä puoli tuntia, sitten vanhempi ei tehnyt muuta kuin huusi ja söi taikinaa ja nuorimmainen huusi kurkku suorana. Meni niin pahasti hermot, kun olin vaivalla suunnitellut piirrustukset hienoon piparilinnaan, että heitin koko taikinan ja piparit roskiin ja lähdin pihalle rauhoittumaan. Mies huutaa, että oon pilannut lasten leivontakokemuksen ja oon natsi ja vaadin liikoja, joka nyt hermostuttaa mua vaan lisää ja koko perhe saa kärsiä.
Kommentit (71)
Olen samaa mieltä miehesi kanssa. Eikö puolen tunnin keskittyminen leipomiseen ole kolmevuotiaalta jo tosi hyvin? Mitä oikein odotit?
Leivon usein 2v ja 4v lasten kanssa, enkä edes odota, että he jaksaisivat keskittyä noinkaan kauan. Saavat väsätä pipareita tai muuta leivonnaista sen verran kuin jaksavat (yleensä 10-20min) ja sitten hoidan itse loput. Jos aion leipoa jotain vaivalloista ja paljon työtä vaativaa lasten kanssa, ajoitan sen niin, että mieskin on kotona. Hän voi sitten huolehtia lapsista, kun eivät enää jaksa leipoa, niin että saan itse keskittyä hommaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:25"]
Mä aina ihmettelen näitä ketjuja.. Millaisia lapsia teillä oikein on..? Mihinkään ei osata/jakseta keskittyä, joku oikein kertoi miten 13 vuotiasei jaksanut keskittyä loppuun saakka!?!? Siis mitä helvettiä!??!!? :O Meillä lapset osallistuu kaikkeen, mm. 2v laittaa kanssani ruokaa, tyhjentää tiskikonetta, laittaa tavaroita paikalleen ja leipoo.. Ei puhettakaan mistään riehumisesta, huutamisesta, jnejne.. Just näin kaupassa kun ihan pieni poika (max 2v, varmasti nuorempikin), tutti suussa, juuri oppinut kävelemään, kiljui, huusi, rääkyi pää punaisena. Loppui vasta kun äitinsä raahasi jättikokoisen karkkipussin kersalle. Hetken päästä olivat kassajonossa, sitten mukula karkasi irtokarkkihyllylle, mussuttamaan niitä karkkeja ja availemaan kaikkia laatikoita.. Kun äitinsä vihdoin meni perään, alkoi taas se JÄRKYTTÄVÄ kiljunta ja rääyntä.. Kasvatus on taas todella kohdillaan.. :(
[/quote]
Vaikutat oikealta TÄYDELLISELTÄ äidiltä. haista vittu.
Et oo ap tosissasi.
Ei lasten kanssa kannata alkaa mitään piparilinnoja tekemään. Pieni taikina ja yksinkertaiset muotit lasten kanssa ja sit itseksesi voi tehdä miten monimutkaisia juttuja vain haluat.
me leivottiin tänään 12 pellillistä pipareita, lapset on niin ihania. illalla isi saa jatkaa piparin leipomista makuuhuoneen puolella ;)
Ap. hyvä. Sinulla on harhainen käsitys eri ikäisten lasten kanssa touhuamisesta. Relaa, hanki tietoa kehitysvaiheista, älä toteuta omaa vaan lastesi piparihaavetta - heidän kanssaan. Menestystä on, jos saa tuon ikäiset puoleksi tunniksi peräti leipomaan, vaikka tuotokset olisivat vinoja ja jalattomia pukkeja muotilla. Tsiisus.
Joulumusiikki soimaan. Yhdessä tekeminen eikä tuotosten taso päämääräksi. Siis seuraavalla kerralla. Ja ap käy pyytämässä anteeksi.
Ihan ot, mut kertokaapa miten ne teidän kaksivuotiaat oikein tyhjentää sitä tiskikonetta? Hakevatko reippaat ensitöikseen pienet jakkarat, että yltävät siihen yläkoriin, ja sitten tikkaat, että yltävät laittamaan astiat kaappiin? Entä mites nämä terävämmät veitset, heittelevätkö vaan sokkona veitsitukkiin vai käytetäänkö siihenkin tikkaita?
Kaksivuotias on yleensä n. 90 senttiä pitkä pätikkä, jolla ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, heikohko motorikka ja lyhyt pinna. Koneellinen keraamisia astioita ja teräviä aterimia + kaksivuotias ei nyt vaan tunnu oikein realistiselta yhdistelmältä. Se taas, että äiti ensin poistaa pesukoneesta kaiken vaarallisen ja nostelee sitten pari kaksivuotiaan ojentamaa kuppia kaappiin kuulostaa lähinnä pelleilyltä.
Ja kysymys nro 29 oli siis tämän tekstin innoittama.
Mä aina ihmettelen näitä ketjuja.. Millaisia lapsia teillä oikein on..? Mihinkään ei osata/jakseta keskittyä, joku oikein kertoi miten 13 vuotiasei jaksanut keskittyä loppuun saakka!?!? Siis mitä helvettiä!??!!? :O Meillä lapset osallistuu kaikkeen, mm. 2v laittaa kanssani ruokaa, tyhjentää tiskikonetta, laittaa tavaroita paikalleen ja leipoo.. Ei puhettakaan mistään riehumisesta, huutamisesta, jnejne.. Just näin kaupassa kun ihan pieni poika (max 2v, varmasti nuorempikin), tutti suussa, juuri oppinut kävelemään, kiljui, huusi, rääkyi pää punaisena. Loppui vasta kun äitinsä raahasi jättikokoisen karkkipussin kersalle. Hetken päästä olivat kassajonossa, sitten mukula karkasi irtokarkkihyllylle, mussuttamaan niitä karkkeja ja availemaan kaikkia laatikoita.. Kun äitinsä vihdoin meni perään, alkoi taas se JÄRKYTTÄVÄ kiljunta ja rääyntä.. Kasvatus on taas todella kohdillaan.. :(
[/quote]
Kyllä ap nyt vaatii vähän liikaa tuon ikäisiltä lapsilta. Mutta kyllä mua ihmtetyttää jos ei 13v jaksa pipareiden leipomisaikaa keskittyä hommaan. Meidän 13v alkoi eilen aivan itsekseen leipomaan pipareita, valmistaikinasta tosin. Sai myöhemmin avukseen 14v:n ja 7v:n. Mua ei siinä projektissa tarvittu, hienosti pärjäsivät keskenään.
Hei 20, tässä sulle suuri uutinen: lapset ovat erilaisia!
Meilläkin esikoinen on ollut 1,5-vuotiaasta lähtien innoissaan mukana kotitöissä ja tykkää esimerkiksi lukemisesta, askartelusta, leipomisesta ja pitkistä mielikuvitusleikeistä. Ulosmenokin oli helppoa, kun hänet pystyi laittamaan ovenpieleen ulos siksi aikaa kun puin vauvaa. Kakkonen onkin sitten ihan eri maata. Ikää 2-v, vauhtia ja virtaa vaikka muille jakaa. Karkailee koko ajan niin pihalla, puistossa kuin kaupassakin eikä varmasti jaksa keskittyä mihinkään pitkäjänteisempään touhuun.
Piparithan ovat parhaita taikinana. Ei niitä paistettuja mauttomia kuivia koppuroita kukaan halua todellisuudessa syödä:D Ehkä ne olivat suuri kulinaristinen elämys sotien jälkeen kun sokerista oli pulaa.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:36"]
Ihan ot, mut kertokaapa miten ne teidän kaksivuotiaat oikein tyhjentää sitä tiskikonetta? Hakevatko reippaat ensitöikseen pienet jakkarat, että yltävät siihen yläkoriin, ja sitten tikkaat, että yltävät laittamaan astiat kaappiin? Entä mites nämä terävämmät veitset, heittelevätkö vaan sokkona veitsitukkiin vai käytetäänkö siihenkin tikkaita?
Kaksivuotias on yleensä n. 90 senttiä pitkä pätikkä, jolla ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa, heikohko motorikka ja lyhyt pinna. Koneellinen keraamisia astioita ja teräviä aterimia + kaksivuotias ei nyt vaan tunnu oikein realistiselta yhdistelmältä. Se taas, että äiti ensin poistaa pesukoneesta kaiken vaarallisen ja nostelee sitten pari kaksivuotiaan ojentamaa kuppia kaappiin kuulostaa lähinnä pelleilyltä.
[/quote]
Meillä lapset ovat auttaneet tiskikoneen kanssa jo ihan pieninä, varmaan kaksivuotiaina jo. Ja tosiaan just niin että olen kerännyt kaikki särkyvät ja terävät ja yhdessä ollaan nosteltu alatasolta jotain muovikippoja. Pointti siinä on ollut osallistuminen, ei se että lapsesta varsinaisesti olis hyötyä siinä hommassa.
Mut ihan hauskasti esitit mielikuvasi. :)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:23"]
Olen 25-vuotias, enkä omaa hermoja rakentaa itse yksinäni piparikakkutaloa. Niin ei ehkä kannata nuoremmiltakaan semmoista olettaa. [/quote]
Jep, jos ei 25-vuotias vielä pysty keskittymään, niin ei nuoremmatkaan :D.
Eiköhän ole persoonakysymys?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:32"]
me leivottiin tänään 12 pellillistä pipareita, lapset on niin ihania. illalla isi saa jatkaa piparin leipomista makuuhuoneen puolella ;)
[/quote]Voi oksennus!
Meillä kanssa 3v ja 7 v ja piparit on leivottu näin:
- ensin kummallekin lapselle kasa taikinaa ja kaulin. Viime vuonna vielä erikseen leipoivat, tänä vuonna kokeillaan yhtäaikaa.
- autan kaulimisessa ja pienempää myös muottien kanssa. En yritä itse leipoa samaan aikaan.
- kun lasten piparit ovat uunissa, leivon ns. vieraspipareita pellillisen. Lapset saavat halutessaan auttaa mutta selvää on, että minä teen nyt kaulimisen ja piparien siirron pellille.
- kun lapset koristelevat luomuksiaan, väsään muumipiparkakkualon seinät ja tässä ei saa auttaa.
Usein en edes tee kaikkia osia valmiiksi samalla kertaa enkä missään nimessä kokoa samana päivänä, koska siihen vaaditaan aika rentoa otetta.
Tänä vuonna aloitamme piparien leivonnan ensi viikonloppuna ja kokoaminen tapahtuu varmaan sitä seuraavana viikonloppuna.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:36"]
[/quote]
No ensinnäkin terävät veitset pestään käsin, niitä ei tylsytetä tiskikoneessa. Ja ihan niin, ae 2v lapsi hakee jakkaran,avaa laatikon, minä asetan sen korin missä on haarukat veitset jne pöydälle, josta lapsi laittaa ne kaikki tavarat paikalleen, sitten ojennan koneesta lapselle kauhat, puuhaarukat yms. jotka hän vie laatikkoon. Leipoessa lapsi sekoittaa/kaataa minun annostelemani ainekset kulhoon jne. Ruokaa laittaessa hän sekoittelee kastikkeita ja sen sellaista. Pöydän hän kattaa niin että annan kaapista lautaset ja lasit, sitten kerron kenelle ne laitetaan. Itse hän ottaa kaikille haarukat/lusikat/veitset.. Isompi lapsi juuri voiteli karjalanpiirakat, laittoi liinan päälle, asetteli keksit/muut makeat tarjolle, siivoili, imuroi koko kämpän, petaa oman sänkynsä, avaa verhot, auttaa aamupalan esille laitossa, osaa keittää kahvit.. Tarvittaessa auttaa pikkusiskoaan pukemaan. Näitä asioita ei ole ikinä vaadittu lapsilta vaan kerrottu/neuvottu/opetettu, lapset tekevät näitä mielellään ja ovat tyytyväisiä kun voivat auttaa.
No mulla lapset 11 ja 9, enkä tod virittele mitään hienoja linnoja. Miehesi on ihan oikeassa.
Kondiittori tässä.
Kun lapset olivat pieniä leivottiin pipareita ja tehtiin myös piparkakkutaloja.
Lapsille pienet taikinapalat josta kaulitsivat ja ottivat haluamillaan muoteilla pipareita.
Tottakait mökkeihin itse tein osat, paistoin ja kokosin, lapset saivat koristella mökit mielensä mukaan. Kaikilla oli hauskaa. Tästä tuli traditio.
Olet toiminut väärin että heitit taikinat menemään ja poltit hermosi. Pyydä anteeksi lapsilta ja otatte leivontaoperaation uusiksi pienemmin tavottein. Haastavammat piparityöt teet itse.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:30"]
[/quote]
Vaikutat oikealta TÄYDELLISELTÄ äidiltä. haista vittu.
[/quote]
No tuosta kielenkäytöstäsi päätellen taisit olla tuo näkemäni äiti.. :D En todellakaan ole mikään täydellinen äiti, vaan ihan normaali äiti, joka ymmärtää että lapset ei ole mitään idiootteja, vaan pieniä ihmisen alkuja, joita on hyvä ohjata normaaleihin askareisiin, ettei tulisi enää enempää näitä nykyajan uusavuttomia kakaroita..
m'ä leivoin 13 v kanssa kääretorttua, ja sen mielenkiinto herpaantui kriittisessä paikassa, kun piti katsoa jalkapallotuloksia. teki sit loppuun. 3 ja 7 v on vielä tosi pieniä...