Miniä ei osaa tehdä ruokaa, eikä halua opetella
Miniä ei siis osaa tehdä ruokaa, eikä halua opetellakaan, koska se on kuulemma tylsää. Poikani tekee pitkää päivää ja tekee sen päälle vielä ruuat ja suuren osan muustakin ns. kotityöstä. Miniällä ei riitä kuulemma keskittymiskyky ruuan valmistumisen odotteluun. Kun poikani laittaa ruuan tulemaan, miniä haluaa syödä kesken kypsennyksen, tyyliin "kyllä tätä nyt voi jo ottaa, on se niin kypsää, että nälkä lähtee", vaikka esim. perunat olisivat vielä raakoja. Joskus hän kyllä siivoaa. He yhdessä tätä kertoivat ja naureskelivat asialle.
Minulla on neljä poikaa ja vain yhden tyttöystävä/avovaimo laittaa ruokaa. Poikani kaikki osaavat leipoa ja laittaa ruokaa, ovat itse halunneet opetella. Nämä nykyajan tytöt käyvät mieluummin ohjatuilla jumppatunneilla ja pelaavat tietokoneellaan. Tuntuu, että heille on itsestäänselvää, että mies hoitaa kodin.
Ovatko nämä nyt niitä tasa-arvonaisten kasvattamia tyttöjä? Millaisia työnjakoja teidän perheissänne on?
Kommentit (59)
Jos asia on heille itselleen ok, niin mitä se sinulle kuuluu?
Mun mies siivoaa ja laittaa ruuat pääosin. Minä käyn kaupassa ja pesen pyykit ja leivon ja toisinaan myös laitan ruokaa. Olemme viisikymppisiä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:31"]
Itsehän poikasi ovat vaimonsa valinneet.,Erinomainen asia, että osaavat sitten itse laittaa ruokaa, että voi ottaa semmoinen vaimon, joka on oikein hyvä jossakin muussa ... Ehkä voit kuvitella, mitä ominaisuuksia nuoret miehet naisissa arvostavat. Voi hyvinkin olla, että juuri niitä ominaisuuksia kehitetään mm. jumpassa, kampaajalla, kosmetologilla ym.
[/quote]
Arvostan miniöitäni paljon, en kai muuta ole väittänytkään. Ei se, että ei osaa tai halua laittaa ruokaa, sulje pois niitä muita lahjoja. Tässä ei nyt ollut tarkoitus sohaista mihinkään miniä-anoppipesään tikulla. Kunhan hain asiallista keskustelua aiheesta. Pystyykö täällä sellaista käymään ilman, että tuo vastakkainasettelu kaivetaan vaikka mistä rivin välistä?
T. Ap
Anoppini ei laita ruokaa, appi on se joka guolehtii että pöydässä on ruokaa.
Miten tasa-arvo liittyy siihen ettei osaa laittaa ruokaa? Tai ei pidä ruuanlaitosta?
Minun anoppini ei osaa tehdä ruokaa ja muutenkin syö tosi rajoittuneesti. Onneksi poikansa on oppinut siitä huolimatta kaikkiruokaiseksi.
Ei miniäsi tehtävä ole ruokkia poikaasi, itsepähän on hänet valinnut.
Mitä sitten? Mieheni tekee enemmän kotitöitä kuin minä emmekä nää tässä mitään tasa-arvo ongelmaa. Pitäisikö minun tehdä enemmän siksi että mulla on pillu kyrvän sijasta?
Meillä mies laittaa yleensä ruuan, koska tykkää siitä ja osaa sen paremmin. En kotona oppinut ruuanlaittoa, vanhemmat tarjosivat aina eineksiä tai leipää. Mies opetti minut kokkaamaan kun muutimme yhteen. Osaan siis kokata ihan kelvollisesti nykyään, mutta kun en siitä puuhasta erityisemmin tykkää, se jää usein miehen tehtäväksi. Työnjako menee silti tasan, koska hoidan esim. pyykkihuollon täysin ja huolehdin lasten vaatekaappien ajan tasalla pitämisestä sekä muista heidän menojensa järjestelemisistä.
En ole ap, mutta pistää silmään, miten uusavuttomat, laiskat miniät nousevat heti barrikadeille. :D
T. suurtalouskokki ja miniä
Meillä molemmat laittavat ruokaa, mutta mies nykyään enemmän varsinkin viikonloppuisin. Mä en ole tänä viikonloppunakaan laittanut yhtään ruokaa, tosin autoin tänään vähän miestä lounaan laitossa. Mies myös siivoaa keittiötä enemmän, pesee astioita yms.
Meillä mies käy myös pääosin kaupassa, koska mä inhoan sitä. Mä pesen meillä pyykit ja siivoan selkeästi enemmän kuin mies, joka kyllä auttaa tarvittaessa. Lisäksi mä kuskaan enemmän lapsia harrastuksiin ja ruokin (usein miehen viikonloppuna tekemällä ruoalla) viikolla lapset, kun mies tulee myöhemmin illalla kotiin. Mies tekee reissuhommia välillä eli päävastuu kodinhoidosta jää usein viikolla mulle. Meillä molemmat tekee sen minkä ehtii ja mikä on luontevinta. Lapsia on kolme eli hommia riittää kyllä molemmille.
Mies on tässä vuosien varrella opetellut ruoanlaiton ja laittaa kyllä nykyään tosi hyvää ruokaa. Anoppinikin tykkää, kun poikansa osaa laittaa ruokaa. Mökkireissuillakin jos ovat, niin mies ruokkii koko porukan anopin autellessa.
No, tavallisestihan se on niin, että nainen tekee pitkän työpäivän jälkeen ruuat, siivoaa, pyykkää ja hoitaa lapset, eikä sitä pidetä mitenkään kummallisena vielä tänäkään päivänä. Kiva, jos jossain huushollissa edes joku noista hommista on pääosin miehen vastuulla.
Meillä minä teen kaikki ruoat. Hoidan kodin myös muuten eli siivoan, huolehdin miehen ja lasten vaatteista ja varusteista ja ylipäätään sujuvasta arjesta. Mies tekee raskaammat kotihommat, kuten vaikka mattojen tamppauksen, ikkunoiden pesun ja kaikki kodin korjaus- ja ulkotyöt. Hän myös on aina kuskina, itse en tykkää ajaa autoa. Meillä on perinteiset roolit ja olemme olleet tyytyväisiä. Asiat hoituvat arjessa ilman kinastelua.
Anoppilassa roolijako on ollut suunnilleen sama, omassa lapsuudenkodissani taas rooleja ei oikeastaan ollut, kun kukaan ei tykännyt tehdä mitään ja aina oli riitaa kaikista kotihommista. Halusin itselleni erilaisen kodin ja sellaisen myös sain.
Kaikki ihmiset eivät vaan pidä ruuan laittoa maailman tärkeimpänä asiana. Joku väkertää tyytyväisenä viisi tuntia hellan ääressä ja nauttii sitten valmistamastaan ruuasta ja sen syömisestä. Joku, kuten minä, tyytyy vartissa laitettuun. Minulle pääasia ruuassa on, että siitä lähtee nälkä. En istu makustelemassa ruokaani ja mieti, että onpa se hyvää. Minulle elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita.
No mitä mitä kasvatit tuollaisia kotihomoja pojistasi.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:25"]
Miniä ei siis osaa tehdä ruokaa, eikä halua opetellakaan, koska se on kuulemma tylsää. Poikani tekee pitkää päivää ja tekee sen päälle vielä ruuat ja suuren osan muustakin ns. kotityöstä. Miniällä ei riitä kuulemma keskittymiskyky ruuan valmistumisen odotteluun. Kun poikani laittaa ruuan tulemaan, miniä haluaa syödä kesken kypsennyksen, tyyliin "kyllä tätä nyt voi jo ottaa, on se niin kypsää, että nälkä lähtee", vaikka esim. perunat olisivat vielä raakoja. Joskus hän kyllä siivoaa. He yhdessä tätä kertoivat ja naureskelivat asialle.
Minulla on neljä poikaa ja vain yhden tyttöystävä/avovaimo laittaa ruokaa. Poikani kaikki osaavat leipoa ja laittaa ruokaa, ovat itse halunneet opetella. Nämä nykyajan tytöt käyvät mieluummin ohjatuilla jumppatunneilla ja pelaavat tietokoneellaan. Tuntuu, että heille on itsestäänselvää, että mies hoitaa kodin.
Ovatko nämä nyt niitä tasa-arvonaisten kasvattamia tyttöjä? Millaisia työnjakoja teidän perheissänne on?
[/quote]
Mikä on kotihomo? SEkö, että mies laittaa perhessä ruokaa? MIksi se on kotiHOMO?
Minäkin päätin aikonani settä en ota vaimoksi sellaista hössöttävää kanaemoa kuin äitini, enkä myöskään ottanu, vaan ihan erilaisen ihanan naisen.
t. mies
Meillä mies tekee yleensä ruuat sekä itselleen että minulle (olen kasvissyöjä, mutta en ole velvoittanut miestä tekemään minulle erityisruokia - hän on itse halunnut niitä tehdä). Alunperin meillä oli kotitöiden jakoperusteena työpäivän pituus: se joka tekee lyhyempää päivää ehtii kotona tekemään enemmän. Tämä kulminoitui lopulta siihen, että mies tekee lähes kaiken, omasta halustaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:05"]
Minäkin päätin aikonani settä en ota vaimoksi sellaista hössöttävää kanaemoa kuin äitini, enkä myöskään ottanu, vaan ihan erilaisen ihanan naisen.
t. mies
[/quote]
Aivan selvästi sellaisen naisen kirjoittama kommentti, joka ei osaa laittaa ruokaa. :)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:25"]
[/quote]
Miksi oletat nimenomaan äidin kasvattaneen tyttärensä, kai isäkin on osallistunut perheen elämään? Vai onko teillä lastenkasvatus vain äidin asia?
Miksi jonkun pitäisi tehdä ruokaa, jollei se kiinnosta? Nykyään saa ihan hyviä eineksiäkin.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:36"]
Arvostan miniöitäni paljon, en kai muuta ole väittänytkään. Ei se, että ei osaa tai halua laittaa ruokaa, sulje pois niitä muita lahjoja. Tässä ei nyt ollut tarkoitus sohaista mihinkään miniä-anoppipesään tikulla. Kunhan hain asiallista keskustelua aiheesta. Pystyykö täällä sellaista käymään ilman, että tuo vastakkainasettelu kaivetaan vaikka mistä rivin välistä?
T. Ap
[/quote] Aloitus näytti arvostelulta juuri siltä että haluat sohaista ampiaspesää ja mielsestäsi miniäsi eivät osaa oieita asioita.
Itsehän poikasi ovat vaimonsa valinneet.,Erinomainen asia, että osaavat sitten itse laittaa ruokaa, että voi ottaa semmoinen vaimon, joka on oikein hyvä jossakin muussa ... Ehkä voit kuvitella, mitä ominaisuuksia nuoret miehet naisissa arvostavat. Voi hyvinkin olla, että juuri niitä ominaisuuksia kehitetään mm. jumpassa, kampaajalla, kosmetologilla ym.