2-5 kertaa vuodessa ulkomailla kävijät - mistä rahoitus?
Kommentit (41)
Tänä vuonna olen tehnyt 2 matkaa yht. 3 viikkoa, äkkilähdöt. Täytyi ottaa perintörahoja hieman.
Meillä myös on tehty alunperin jo isoissa asioissa sellaisia valintoja, jotka mahdollistavat matkustelun. Eli asunto halvalta alueelta, eikä kovin suuri. Yksi auto, sekin vain tonnin maksanut ja käytetään lähinnä kauppareissuihin ja kuljetaan julkisilla töihin. Ei kalliita harrastuksia (paitsi se matkustelu) jne. Näistä jääneillä rahoilla pystytään helpostikin rahoittamaan matkustelu. Nettotulot mulla ja miehellä yhteensä vain noin 3500€ kuukaudessa.
Meillä on kaksi työssäkäyvää duunaria rahoittamassa yhteensä neljän ihmisen matkustelua. Tänä vuonna olemme olleet perheenä yhteensä neljä viikkoa etelässä all inclusive, mies oli toukokuussa kavereidensa kanssa vielä lisäksi kahden viikon reissulla. Valintakysymys tuo on, meillä ei ole tarvetta ajaa ökykalliilla autolla tai muuta.
Äkkilähdöt ja osamaksu. Nytkin maksetaan svea maksua kesämatkasta. Kun se on maksettu lähdetään uudestaan. Ja siis meillä ei ole isoja palkkatuloja, mutta valitsemme mielummin matkat kun auton tai ison asunnon.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 15:36"]
Minua ei ihmisten rahatilanne ulkomaanmatkojen suhteen niin paljon kummastuta. Minä kysyisin ennemminkin, että mistä aikaa? No kahden ulkomaanmatkan kohdalla vielä ymmärrän aika hyvin, mutta mistä ihmiset löytävät aikaa esimerkiksi viidelle ulkomaanmatkalle vuodessa? Itse en löytäisi kuin maksimissaan 1-2 ulkomaanmatkalle aikaa vuodessa.
[/quote]
Viikonloppumatkat ovat myös ulkomaanmatkoja. Jos sattuu vaikka pitkä pyhä, moniin Euroopan kaupunkeihin pääsee nopeasti lentokoneella. Kaikissa ammateissa ei ole myöskään samanlaisia loma- ja vapaa-aikoja. Työ voi esimerkiksi olla muutaman kuukauden tai viikon pätkissä, joiden välissä ehtii hyvin. Opettajilla on pitkät kesälomat jne.. Muutama paljon matkustava kaverini on valinnut ammattinsa puhtaasti sillä perusteella, että se mahdollistaa matkailun. -17
Palkkatuloista tulee rahoitus, ei ole muita rahalähteitä. Olen aika tarkkaan keskituloinen (3 050 e/kk) yksineläjä. Sen jälkeen kun sain asunnon maksettua, jää hyvin rahaa matkustamiseen.
Toki kysymys on myös siitä, mihin rahansa käyttää. Ei ole autoa, en juuri osta huonekaluja, vaatteita tai muitakaan kulutustavaroita, en käytä alkoholia enkä tupakoi, harrastukset ovat ilmaisia (lenkkeilen, käyn paljon kirjastossa, marjastan, sienestän jne.)
Me ollaan varmaankin keskituloisia ja ennen lapsia matkustimme 6-8 kertaa vuodessa, kaksi pidempää reissua ja muut sitten pidennettyjä viikonloppuja, nyt lasten kanssa teemme 2-3 reissua vuodessa.
Asumme ydinkeskustassa ja vietämme mielestämme mukavaa elämää. Toki kotimme on suht pieni, eikä meillä ole autoa kun ei sitä tarvita, julkiseen liikenteeseenkään pala rahaa kun kaikki on kävelymatkan päässä kotiovelta.
Kun matkustimme kahdestaan majoituimme usein kivoihin boutique-hotelleihin, lasten kanssa meistä on helpompaa vuokrata talo tai huoneisto paikan päällä.
Mä olen kyllä matkustanut aina, jo lukiossa paiskin duunia puolet kesästä ja loppuloma reilasin. Priorisointikysymys.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 15:48"]
Minua ei ihmisten rahatilanne ulkomaanmatkojen suhteen niin paljon kummastuta. Minä kysyisin ennemminkin, että mistä aikaa? No kahden ulkomaanmatkan kohdalla vielä ymmärrän aika hyvin, mutta mistä ihmiset löytävät aikaa esimerkiksi viidelle ulkomaanmatkalle vuodessa? Itse en löytäisi kuin maksimissaan 1-2 ulkomaanmatkalle aikaa vuodessa.
[/quote]
Viikonloppumatkat ovat myös ulkomaanmatkoja. Jos sattuu vaikka pitkä pyhä, moniin Euroopan kaupunkeihin pääsee nopeasti lentokoneella. Kaikissa ammateissa ei ole myöskään samanlaisia loma- ja vapaa-aikoja. Työ voi esimerkiksi olla muutaman kuukauden tai viikon pätkissä, joiden välissä ehtii hyvin. Opettajilla on pitkät kesälomat jne.. Muutama paljon matkustava kaverini on valinnut ammattinsa puhtaasti sillä perusteella, että se mahdollistaa matkailun. -17
[/quote]
Jaa. No itse en lähtisi viikonloppumatkoille, koska jos lomakohteesta on melkein saman tien lähdettävä takaisin kun sinne on saapunut, ei se tuntuisi lomalta tai rentouttavalta lomalta ollenkaan ja tuntuisi, että siitä matkasta ei olisi jäänyt mitään käteen ja tuntuisi lähinnä rahojen heittämiseltä hukkaan pikkupyrähdyksen vuoksi. Ennemmin jäisin kotiin siinä tapauksessa.
Ulkomaille mennessä on omalta osaltani aikaa oltava siten, että kyllä siellä on vähintään ainakin viikko pystyttävä olemaan, että sinne kannattaa ylipäänsä edes lähteä. Matkasta on pystyttävä nauttimaan ja rentoutumaankin ilman että koko ajan on hoppu jonnekkin.
Omalta osaltani osa lomasta on jäätävä myös siihen käyttöön, että voin rauhoittua ja rentoutua aivan kokonaan kotona ja touhuilla myös kotona mukavia asioita, koko lomaa en voisi ulkomaanmatkaa varten käyttää. Joten omalta osaltani on oltava mieluiten vähintään 1,5-2 viikon pituinen loma tai vapaa jakso kokonaan töistä tai muista velvoitteista, jotta ulkomaanmatkaa edes harkitsen.
Muakin ihmetyttää ennemmin toi aika kuin raha. Ja etenkin se, miten perhe saa aina sumplittua lomansa samaan aikaan ja vielä tietää sen niin aikaisin, että pystyy varaamaan edullisia lentoja ja majoituksen!
Eikö näillä ole mitään sukuvelvoitteita? Mulla ainakin kesälomasta iso osa menee siihen, että edes kerran vuodessa ehtisi nähdä kauempana asuvia läheisiä. Ja kaipaan myös palautumisaikaa ilman mitään ohjelmaa, kotonakin on aina jotain hommia, joille ei ole ikinä lomien ulkopuolella aikaa.
Rahaa nyt on helppo säästää jos edes suht normaalit tulot, jos se matkustaminen oikeasti kiinnostaa (enemmän kuin autot, elektroniikka, sisustus tai muoti).
Muakin ihmetyttää ennemmin toi aika kuin raha. Ja etenkin se, miten perhe saa aina sumplittua lomansa samaan aikaan ja vielä tietää sen niin aikaisin, että pystyy varaamaan edullisia lentoja ja majoituksen!
Eikö näillä ole mitään sukuvelvoitteita? Mulla ainakin kesälomasta iso osa menee siihen, että edes kerran vuodessa ehtisi nähdä kauempana asuvia läheisiä. Ja kaipaan myös palautumisaikaa ilman mitään ohjelmaa, kotonakin on aina jotain hommia, joille ei ole ikinä lomien ulkopuolella aikaa.
Rahaa nyt on helppo säästää jos edes suht normaalit tulot, jos se matkustaminen oikeasti kiinnostaa (enemmän kuin autot, elektroniikka, sisustus tai muoti).
Ei me joka vuosi reissata, ei ainakaan 2 x tai useammin, mutta tänävuonna oltiin helmikuussa Thaimaassa 15vrk ja elokuussa Bodrumissa sama aika ja ihan palkkatuloilla rahoitettiin ne. Minä matalapalkka-alalla ja mies parempituloinen mutta ei tod ns suurituloinen. Perheessä 2 kouluikäistä lasta.
Ensivuosi, ainakin ekat 6kk on ilman matkoja koska opiskelen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 16:00"]
Jaa. No itse en lähtisi viikonloppumatkoille, koska jos lomakohteesta on melkein saman tien lähdettävä takaisin kun sinne on saapunut, ei se tuntuisi lomalta tai rentouttavalta lomalta ollenkaan ja tuntuisi, että siitä matkasta ei olisi jäänyt mitään käteen ja tuntuisi lähinnä rahojen heittämiseltä hukkaan pikkupyrähdyksen vuoksi.
[/quote]
Näin voit tietenkin valita. Mekin suosimme enemmän pitkiä oleskeluja samassa kohteessa, esimerkiksi pari vuotta sitten vuokrasimme kuukaudeksi kämpän Berliinistä. Mutta kysymys kuuluikin, miten ihmisillä on aikaa käydä ulkomailla monta kertaa vuodessa, ja sitä tuo kyllä minusta selittää aika hyvin.
Meillä ei ole lapsia eikä mitään sukuvelvoitteita eikä oikeastaan mitään kotihommia, ja kummallakin on pitkä kesäloma, joten ehdimme sekä matkailla että rentoutua kotona. Olemme järjestäneet elämämme tarkoituksella näin. -17
Keskituloisia ollaan, tällähetkellä nettotulot n4500€. Matkustamiseen käytetään 12000-15000€ vuodessa. Lomarahoista ja bonuksista tulee n7000€ ja loput säästetään kk tuloista. 5+ vkoa vuodessa ollaan ulkomailla.
Meillä ei ole omia autoja (liisatut on), ei mökkiä, ei monia kalliita harrastuksia eikä ostella ns merkkituotteita. Iso talo ja asuntovelka vie osan tuloista.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 14:48"]
[/quote]
[/quote]
Talvella 10-12 pv, kesällä 4 vkoa, 1-2 viikonloppua
-eli kaikki lomat matkoilla
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 16:01"]
[/quote]
Meillä on aina loma samaan aikaan, juhannuksen ja elokuun alun välillä. Eipä siinä hirveästi ole sumplimista. Talvella emme lomaile koskaan hiihtoloman aikaan vaan joulun jälkeen tai tammikuun alussa. Ja pääsiäisen pyhinä tai muina pitkinä viikonloppuina.
Mitä sukuvelvoitteita?? Joulu on ainoa jolloin joudumme olemaan kotona koska joulu on järjestetty meillä yli 30 x mutta muuten ei mitään. Anoppi asuu 3 km päässä ja häntä näen viikottain muutenkin, isot lapsetkin 30 km säteellä ja tulevat lähes joka vl kotiin syömään.
Mulle kotona vietetty loma ei ole lomaa koska isossa talossa ja tontilla on aina jotain touhuamista, siihen saa riittää viikonloput. Enkä todellakaan tarvitse loman jälkeen palautumisaikaa, minähän olen lomalla palautumassa arjesta??
Työnantaja kustantaa osittain....eli tänä vuonna n. 35 työmatkaa ulkomaille yleensä matkat maksamalla pääsee perhe mukaan. Olivat mukana viikon brasiliassa, viikon milanossa ja viikon munchenissä. Viikkoon sisältyy molempien päiden viikonloput.
7-8 viikkoa vuodesta ulkomailla (Euroopassa ja USAssa), äiti ja 2 koululaista. Puolet kesällä, puolet talvisaikaan (syysloma, joululoma, hiihtoloma). Vuokraan kohteesta asunnon, teen reissussa yhden aterian päivässä, toinen syödään ravintolassa. En omista autoa, enkä vuokraa sellaista reissussa. Kuljemme julkisilla, taksilla tai kävellen niin kotosalla kuin reissun päällä. Teemme asioita "reissussa ei olla köyhiä eikä kipeitä" vaikka pääsyliput maksaisivatkin tai shoppailu hengästyttäisi visaa. En tupakoi, enkä ostele käsilaukkuja enkä sisusta joka sesongin mukaan.
Meillä on velaton asunto niin rahaa jää. Ostettiin kyllä just auto niin nyt jäi talvimatka tekemättä. Keväällä mennään ja ihan palkasta ajattelin säästää. Meillä on vaan yksi lapsi.
Voin tunnustaa, että osin velaksi menee. Joitain tuhansia/vuosi kertyy lisää, maksetaan ehkä joskus pois jos tulee jostain ekstraa.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 14:48"]
[/quote]