Mä en taida tykätä tyttärestäni
Tytär on jo 18 vuotta ja käyttäytyy edelleen kuin joku 15-vuotias teini. Nakkelee niskojaan ruokapöydässä. Jos kehotan ottamaan salaattia, saattaa vastata hmph ja sitten kun uudestaan kehotan, niin tiuskaisee ilkeästi Osaan ottaa jos haluan. Siis juuri niinkuin kapinoivat murkkuikäiset. Eikö 18-vuotiaan pitäisi olla jo aikuinen ja käyttäytyä asiallisesti.
Ja sit se valvoo pikkutunneille ja kolisee huoneessaan, eikä me saada nukuttua. Rahaa pitäisi antaa vähän väliä hiusväriin tai farkkuihin. Mä en niin millään malta odottaa, että se muuttaisi pois kotoa, koska mä vaan tulen ärtyneeksi joka kerta kun näen sen. Tietysti toivoisin hänelle hyvää ja että olisi onnellinen, kunhan tekee sen muualla kuin minun lähelläni. Löytäisi edes poikaystävän ja perustaisi perheen tai menisi vaikka yliopistoon opiskelemaan. Tai pois tältä paikkakunnalta.
20-vuotias isoveljensä on paljon aikuismaisempi, vaikka poikien pitäisi aikuistua myöhemmin. Asuu sekin tosin vielä kotona, mutta hallitsee kohteliaat asialliset käytöstavat eikä teini-kiukuttele.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:49"]
Mutta itsehän olet tyttäresi kasvattanut? JA sinä sitä rahaa sille annat eikö vain? Nyt laitat teinin hommiin ja sanot että rahaa ei enää ilman työn tekoa tipu.
[/quote]
Sepä se. Luulin kasvattaneeni hyväkäytöksisen ja mukavan tytön. Tulihan pojastakin sellainen (ja Luoja miten hänen kanssaan murkkuiän vuosina väännettiin!). En nyt tajua, onko tytär jotenkin myöhään kehittyvä, kun vielä tuon ikäisenä tiuskii ja kiukuttelee. Ja miksi itsekin vain tulen ärtyneeksi hänen seurassaan.
Täytyy kai tosiaan noita ohjaksia vähän tiukentaa taas ja komentaa enemmin hoitamaan kotihommia. Tuolloin yleensä vastaus on: mut kun mä luen ylppäreihin ja mulla on lukio ja ties mitä kokeita jne jne... ihan kuin se olisi joku tekosyy olla tekemättä mitään.
Niin, teinit voivat tosiaan olla ärsyttäviä ja vastenmielisiäkin ihmisenraakileita. En minäkään jaksaisi tuollaisen yksilön kanssa asua, vaikka opetankin sellaisia koulussa päivittäin.
Tuon iäisenä pitäisi tosiaan käyttäytyä jo eritavalla vanhempiaan kohtaan, varsinkin kun asuu vielä kotona, kai pyydät vuokraa?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:14"]
Tuon iäisenä pitäisi tosiaan käyttäytyä jo eritavalla vanhempiaan kohtaan, varsinkin kun asuu vielä kotona, kai pyydät vuokraa?
[/quote]
No millähän ihmeellä hän sitä vuokraa meille maksaisi =)=)? Ei saa edes opintotukea.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:14"]
[/quote]
No millähän ihmeellä hän sitä vuokraa meille maksaisi =)=)? Ei saa edes opintotukea.
[/quote]
Töihin! Siellä sitä opitaan myös käytöstapoja kun joudutaan toimimaan aikuisten maailmassa.
Kohtelethan sinäkin häntä kuin lasta, tuputat salaattia. Tuon ikäinen kyllä päättää itse syömisistään.
Töihin ollaan patisteltu, yritti kesätöihin kaupungille, siivoomaan... ei minnekään päässyt. Nyt kun on koulua, niin ei ole hakenut eikä tarvitsekaan mennä, suorittaisi nyt vaan opintonsa ensin kunnialla, jotta pääsisi sitten jonnekin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan tai töihin tai ihan mitä vaan. Jollain isommalla paikkakunnalla voisi saada vaikka hesestä töitä tai kaupan kassalta. -ap-
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:22"]
Kohtelethan sinäkin häntä kuin lasta, tuputat salaattia. Tuon ikäinen kyllä päättää itse syömisistään.
[/quote]
Kehotan mä kaikkia muitakin perheenjäseniä tarpeen vaatiessa vuorollaan "joko sait salaattia? otatko leipää? tarvitsetko suolaa? pyytäkää perunoita, jos ette yletä..." - jopa miestä, eikä se ole tuhahdellut tympeänä.
No oma koti tytölle niin voi kiukutella siellä. Ainakin heti pihalle, kun lukio on käyty.
Minä olen jo yli 30-kymppinen ja kyllä itseänikin ärsyttäisi jos vanhempani kyselisivät otanko leipää, sainko salaattia jne. Ihan kuin en aikuinen ihminen osaisi ottaa. Se tuntuisi eräänlaiselta vahtaamiselta.
Muutin kyllä kotoakin pois heti 18-vuotiaana jotta sain elää omaa elämääni tahtomallani tavalla ja ihan hyvin on mennyt.
Katsot ap omaa peilikuvaasi. Pitäkää joku viikonloppu tyttöjen ilta ja puhukaa asioista niiden oikeilla nimillä ja halatkaa päälle. Äläkä jätä tätä vaan yhteen viikonloppuun. Kyllähän se parisuhdekin kuolee, jos siitä ei pidä huolta. Hyvin mahdollisesti esikoisesi on saanut enemmän huomiota sinulta, koska hän on erityinen ja ensimmäinen lapsesi ja olet panostanut häneen täysillä.
Hyviä tyttöjen viiikonloppu iltoja!
Kuulostat jotenkin vähän kateelliselta tyttärellesi?
Onko ap tullut mieleen että se ärtyneisyys tarttuu myös toisinpäin. Tyttösi kyllä aistii sen että et hänestä pidä tai että olet häneen ärsyyntynyt.. Se sitten lisää hänen huonoa käytöstään entisestään ja oravanpyörä voi alkaa
Keskityt omaan syömiseen, etkä lätise joutavia ruokapöydässä. Tyttäresi kyllä voi olla vähän diiva mutta se johtuu siitä, että elää niin suojattua elämää vielä.
Suosittelisin ehkäpä Ap:lle peiliin katsomista. Olen itse jo 3-kymppinen, ja oma äitini ei tunnu minusta pitävän. Luulen, ettei ole oikein ikinä pitänyt, koska olen niin erilainen kuin hän. Tämän erilaisuuden hän ajattelee niin, että minä olen hankala, kun olen asioista eri mieltä kuin hän ja tuon sen ilmi. Äitini on aina kävellyt ylitseni, eikä ole lainkaan kunnioittanut minun tahtoani asioissa, toisin kuin vanhempien veljieni. Minut kelpuutettaisiin siis vain, jos olisin sellainen kuin äitini haluaa minun olevan. Vuosien jälkeen olen tajunnut, että olen hyvä juuri tällaisena kuin olen, ja jos se ei äidilleni kelpaa, niin voi voi. Minulla on kuitenkin rakastava avomies ja ystäviä, jotka pitävät minusta tällaisena. Tämän takia olen monesti ärsyyntynyt äitini seurassa ja sanon hänelle suoraan jos hän yrittää esim. saada minua tekemään jotakin, mikä ei ole "minua itseäni", esim. lasten hankinta.
Usein ne välit paranee, kun muuttaa pois kotoa ja tulee vähän välimatkaa :) Lopeta tuputus tytölle, jos ei siitä pidä. Ja toki kuria tarvitaan, hiljaa on oltava kun muut nukkuu. Sitten jos ei säännöt kelpaa, niin senkus etsii sen oman asunnon ja alkaa elättää itsensä.
Meillä miehen isä aina tuputtaa ruokaa, että ottakaa lisää sitä ja tätä, kun on vielä edellisetkin syömättä, onhan se vähän ärsyttävää, mutta tottunut on. Ollaan siis miehen kanssa jo yli kolmekymppisiä. Joillain on vaan tapana tarjoilla ja kehottaa ottamaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:43"]
Onko ap tullut mieleen että se ärtyneisyys tarttuu myös toisinpäin. Tyttösi kyllä aistii sen että et hänestä pidä tai että olet häneen ärsyyntynyt.. Se sitten lisää hänen huonoa käytöstään entisestään ja oravanpyörä voi alkaa
[/quote]
Olen ajatellut tätä ja tässä voi olla perää. Mä ehkä olen näyttänyt liian usein ärtymystä ja ehkä siksi juuri toivon pikaista välimatkaa meille kahdelle. Ja tytär on toki itsekin sitä mieltä, että haluaisi muuttaa pois kotoa heti kun vaan mahdollista ja yritän kannustaa häntä kaikin keinoin, mutta niin paljon meillä ei ole rahaa, että voitais hänelle omaa kämppää ostaa.
Kiitos kaikille muillekin vastauksista.
18-vuotias on vielä teini, kyllä se siitä vielä aikuistuu, älä huoli! Lukiossa ilmeisesti vielä, opiskelemaan kun lähtee ja muuttaa omillee :)
Miksi asioiden käsittelyä pitää lykätä tulevaisuuteen? Kaikki kuitenkin jää kytemään pinnan alle. Lapsen pihalle heittäminen ei ratkaise asioita. Jos perusta ei ole kunnossa niin mitä voit odottaa äiti-lapsi suhteelta. Ja kyllä... Tiedän että lapsen kasvattaminen ei ole helppoa.
Ei muuta!
Mutta itsehän olet tyttäresi kasvattanut? JA sinä sitä rahaa sille annat eikö vain? Nyt laitat teinin hommiin ja sanot että rahaa ei enää ilman työn tekoa tipu.