Miksi joku työtön laittaa lapset hoitoon?
Ja onko tähän päivähoito-oikeuteen nyt tulossa joku muutos?
Kommentit (51)
Mä ainakin etsin töitä koko sen ajan, mitä lapset on hoidossa. Lähetän kolmesta kymmeneen hakemusta päivässä. Etsin myös piilotyöpaikkoja. Olen sen verran hankalalla alalla, että ei mua kotoa kukaan hae töihin.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:20"]
Minusta on hyvä tämä oikeus, sillä työttömyys usein masentaa ihmistä ja vetää mielen matalaksi. Jos lisäksi on päällä muita mielenterveysongelmia tai jonkinasteinen päihdeongelma, niin on vain hyvä, että lapsi saa viettää aikaa tasapainoisessa ympäristössä ja sosiaalistuu ja leikkii muiden lasten kanssa.
[/quote]
Ihan törkeää väittää työttömiä alkoholisteiksi tai masentuneiksi. Itse olen työttömänä ja lapser TIETENKIN kotona kanssani. Meillä on odottamassa paikka päiväkodissa, jos saan töitä. Minusta olisi väärin pitää lasta päiväkodissa, kun itse olen kotona. Nyt meillä on aikaa, leipoa, käydä uimahallissa päivällä, kun siellä ei ole kuin koululuokkia., avoimissa kerhoissa jne.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:25"]
Lasta ei saa rangaista vanhempien työttömyydestä. Olisi törkeää, että työpaikan menetys tarkoittaisi että lapsi pitää ottaa pois tutusta hoitopaikasta ja laittaa johonkin uuteen kun töitä saa. Vielä mahdollisesti toiselle puolelle kaupunkia hankalien matkojen päähän.
Kunta kun ei kahdessa viikossa pysty järjestämään yleensä sitä lähipäiväkotia. Sen lisäksi työ pitää aika usein ottaa vastaan nopeammalla varoitusajalla, joten siinäpä työtön joutuisi kieltäytymään työpaikasta. Sekö sitten olisi järkevää?
[/quote]
Kyllä 4-5-vuoias voisi olla osa-aikaisesti hoidossa, mutta kyllä mammoilta on jäänyt lukematta se ainoakin lapsipsykologian kirja, jos tenava viedään hoitoon alle 3-vuotiaana ja itse koisitaan kotona vällyjen alla ja tehdään meidän veronmaksajien iloksi lisää elättejä
Yks tuttu laittoi lapsensa tarhaan että sai päivät rauhassa siivota kotona ja ajella autolla tarjousten perässä - kun eihän sellainen kahden pienen lapsen kanssa kävisi! Kyllä kävi sääliksi lapsia kun joutuivat olemaan tarhassa kahdeksasta jopa viiteen kun äiti halusi käydä yksinään marketissa ja puunata kotia.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:51"]
Yks tuttu laittoi lapsensa tarhaan että sai päivät rauhassa siivota kotona ja ajella autolla tarjousten perässä - kun eihän sellainen kahden pienen lapsen kanssa kävisi! Kyllä kävi sääliksi lapsia kun joutuivat olemaan tarhassa kahdeksasta jopa viiteen kun äiti halusi käydä yksinään marketissa ja puunata kotia.
[/quote]
Minua naapurit arvosteli lasten hoitopaikasta vaikka olin opiskelija ja joskus päivällä kotona tekemässä tehtäviä, kun oli koulupäivän välillä hyppytunteja. Koulu kilometrin päässä, joten helppo oli tulla välillä kotiin.
Koska YLEENSÄ työttömyys on vain väliaikainen tila. Jos sä ap vietät työttömyysaikas kattoon sylkien, niin kaikki muut eivät tee niin, vaan hakevat aktiivisesti töitä. Omalla kohdallani se tarkoittaa myös kaikkiin oljenkorsiin tarttumista, myös vapaaehtoistöitä, lisäopintoja, kaiken maailman mahdollisissa koulutuksissa käyntejä ja tietysti sitten perus työmarkkinoiden seurantaa, työhakemusten kirjoittamist ja haastatteluissa käymistä. Aika vaikeaa olisi toteuttaa se lasten hoidon lomassa. TUloksena tästä olenkin nykyään ihan normaalitöissä.:)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:20"]
jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen - myös työttömienvanhempien lapsilla. Ei päivähoito ole vain lastenhoitoa, vaan myös laadukkaan suunnitelmallisen varhaiskasvatuksen toteuttamispaikka.
[/quote]
Ei se varhaiskasvatus tarkoita, että lapsen pitää päiväkodissa pitkä päivä olla. Ja entä lapsen oikeus olla vanhempiensa kanssa???
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:20"]
Minusta on hyvä tämä oikeus, sillä työttömyys usein masentaa ihmistä ja vetää mielen matalaksi. Jos lisäksi on päällä muita mielenterveysongelmia tai jonkinasteinen päihdeongelma, niin on vain hyvä, että lapsi saa viettää aikaa tasapainoisessa ympäristössä ja sosiaalistuu ja leikkii muiden lasten kanssa.
[/quote]
Ihan törkeää väittää työttömiä alkoholisteiksi tai masentuneiksi. Itse olen työttömänä ja lapser TIETENKIN kotona kanssani. Meillä on odottamassa paikka päiväkodissa, jos saan töitä. Minusta olisi väärin pitää lasta päiväkodissa, kun itse olen kotona. Nyt meillä on aikaa, leipoa, käydä uimahallissa päivällä, kun siellä ei ole kuin koululuokkia., avoimissa kerhoissa jne.
[/quote]
Meillä ei saanut pitää koko aikaa kotona, mutta lomien seutuun oli jopa toivottavaa ja yleensä sattui itsellekin niin, että esim. joulun seutuun oli "vapaata" työpätkän vaihtumisen välillä. Mulla olis voinut entisistäkin löytyä uusi pätkä jos olisin odottanut, mutta en malttanut. Normi lukuvuoden aikaan oli toivottavaa, että pidettiin hoidossa ja tiettyihin erityistapahtumien aikoihin toivottiin, että jopa kokopäiväisesti, kun muuten olivat puolipäiväisesti. Se kompensoitui sillä, että välillä otin kotiin. Kyllä meidän esikoiselle erityisesti teki päiväkotipaikka hyvää, itse sorruin liikaa hyysäämiseen kun oli puheen kehityksen viivettä. Samalla sain itse hakea huoletta töitä, kun tiesi, ettei ihan kuka tahansa esikoisen kanssa osaisi olla.
Tää on ihan turha keskustelu taas. Ne, jotka ei ymmärrä ei tule koskaan ymmärtämäänkään. Tässäkin niin monta kertaa sanottu eri sanoin iksi on pakko tehdä niin, että lapset on hoidossa. Ja ei vain mene jakeluun, intetään vastaan.
Taitavat olla näitä "olen 20 vuotta kotiäitinä, koska vain kotiäiti uhrautuu elämässään kylliksi"-ihmisiä, joilla ei ole aikomustakaan työllistyä ja jotka halveksuvat kaikkia, jotka eivät imetä lastaan täysi-ikäisiksi ja lähde poikansa tueksi armeijaan. Tai sitten niitä, joille elämä ei ole koskaan näyttänyt nurjaa puoltansa työttymyyden kautta.
Hyvähän se on jeesustella suojatyöpaikassa tai ikuisena kotiäitinä. On ilmeisesti vaikea ymmärtää, että maailmassa on myös siinä välissä olevia ihmisiä, joilla on halu työllistyä ja jotka joutuvat perheensä tulevaisuuden vuoksi tinkimään joskus myös omista haluistaan olla lapsen kanssa kotona. Minusta on parempi laittaa lapset hoitoon, aloittaa hoitoon harjoittelu rauhassa lyhyillä päivillä ja täyspainoisesti etsiä töitä. Typerämpää olisi teennäisesti etsiä töitä vailla todellista mahdollisuutta työllistyä. Ei se lapsillekaan hyvää tee, että työt alkaa parin päivän päästä ja yhtäkkiä heidät rahdataan vieraaseen paikkaan lyhyellä varoitusajalla, tai milloin mihinkin haastattelujen tai kurssien ajaksi.
Mutta turha tätä on täällä selittää, ne jotka haluavat ymmärtää ymmärtävät varsin hyvin. Ja loput vittuilevat muuten vaan, koska haluavat pönkittää omaa erinomaisuuttaan ja korostaa tärkeyttään joko työelämässä tai 100% kotiäitinä.
Varhaiskasvatus - my arse.
'nough said.
Mä ainakin etsin töitä koko sen ajan, mitä lapset on hoidossa. Lähetän kolmesta kymmeneen hakemusta päivässä. Etsin myös piilotyöpaikkoja. Olen sen verran hankalalla alalla, että ei mua kotoa kukaan hae töihin.