Miksi joku työtön laittaa lapset hoitoon?
Ja onko tähän päivähoito-oikeuteen nyt tulossa joku muutos?
Kommentit (51)
Siksi, että haen aktiivisesti töitä ja kehitän työnhakuosaamistani vapaaehtoisilla kursseille sekä opiskelen tutkintoa, vaikka olenkin virallisesti "vain" työtön. (Opinnot lasketaan sivutoimiseksi, vaikka nyt kun aikaa on teen niitä tietenkin tiukemmassa tahdissa lähes täysipäiväisesti.) Toisekseen lapseni on 5-vuotias, joten jo kaipaa tuttuja päiväkotikavereita.
Siksi lapseni on yhä päivähoidossa, virallisesti täysipäiväisessä, sillä kurssit ja opiskelu sopisivat huonosti yhteen osapäiväisen hoidon kanssa, kun päivät ovat "miten sattuu" ja täysin eri mittaisia. Käytännössä tietenkin yritetään pitää aina kun mahdollista lyhyitä päiviä sekä välillä ylimääräisiä vapaita.
Eivät kaikki työttömät istu vain kotona tuijottamassa seinää, vaan oikeasti aktiivisesti toimivat sen eteen, että saavat töitä ja kehittävät osaamistaan. Meitä on samassa tutkinto-ohjelmassa useampikin työttömäksi jäänyt.
En olisi päässyt viimeisten neljän vuoden aikana ollenkaan töihini, jos minulla ei olisi ollut lapsille hoitopaikkaa. Kaikki sijaisuudet on pitänyt ottaa vastaan maksimissaan viidessä päivässä. Paljon on ollut 1-2 päivän sijaisuuksia, jotka on ollut otettavissa vastaan 1-3 tunnin päästä soitosta/tekstiviestistä. Kunnanhan on järjestettävähoitopaikka kahdessa viikossa työtä saamatta olisin ollut, jos ei hoitopaikkaa olisi valmiina ollut.
Töitä on ollut niin paljon, että ainoastaan kesäisin jollin ei opettajan töitä ole, olen joutunut käyttämään työttömyysetuuksia. sijaisille kun ei kesäisin palkkaa makseta.
Jos jäisin työttömäksi, en ottaisi lasta kokonaan pois tarhasta.
En vaan näe järkeä moisessa.
Jälkeenpäin voin tunnustaa että olin niin masentunut työttömyydestä että lasten oli parempi olla hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:20"]
Ai joka päivä 8-16 on työhaastatteluja? Laiskuutta se on.
[/quote]
Näin on näreet. Tällaisille lisääntyjille saisi laittaa tulpan sinne. Ei heidän mukeloistaan muuta tule kuin uusia elättejä veronmaksajille.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:34"]
Jos jäisin työttömäksi, en ottaisi lasta kokonaan pois tarhasta.
En vaan näe järkeä moisessa.
[/quote]
Mitä järkeä siinä nyt on? Hoitaa omaa lastansa. Ei kertakaikkiaan mitään järkeä!! Lisäännytään vaan ja viedään tekeleet yhteiskunnan elätettäviksi. Uusi ruudinkeksijäsukupolvi kasvaa näin. Varppina näin on!
Eikö yhä isompi osa ole nykyään vuokratyöfirmojen palveluksessa? Kun itse tein kesätöitä, niin noistahan soitettiin aamuisin, että tänään tarvittaisiin apua tunnin päästä. Joka päivä töitä ei ollut, mutta aina piti olla valmiina ja valppaana. suihkuunkin piti puhelin ottaa mukaan, jotta ei työtilaisuus menisi ohitse.
Miten joku lapsellinen työtön pääsisi edes noihin pätkätöihin, jos ei hoitopaikka ole valmiina?
Ei tartte laittaa mukuloille ruokaa kotona. Tulee halvemmaksi laittaa lapsi hoitoon. Eikös työttömien taksat ole hyvin alhaiset?
Puhutaanhan sitä kauniisti virikkeistä ja kaveruussuhteista ja ties mistä, mutta vastuunpakoilua se on suureksi osaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:41"]
Ei tartte laittaa mukuloille ruokaa kotona. Tulee halvemmaksi laittaa lapsi hoitoon. Eikös työttömien taksat ole hyvin alhaiset?
Puhutaanhan sitä kauniisti virikkeistä ja kaveruussuhteista ja ties mistä, mutta vastuunpakoilua se on suureksi osaksi.
Seli..seli-juttja riittää. Miksi mukeloita siitetään, jos ei ole intoa heitä hoitaa??
[/quote]
Näkee ettei ole paljoa elämänkokemusta näillä räyhääjillä. Toivottavasti putoatte joskus korkealta ja kovaa. Katsotaan sitten mitkä on fiilikset.
Pidin lapsia alle 10pvaa sopimuksella hoidossa paivakodissa, jolloin oli paremmin aikaa tehda hakemuksia ja mahdollisuus menna haastatteluihin. Kun toita ei kuulunut, otin lapset kokonaan kotiin. Se oli virhe. Parissa viikossa tuli pyynto tyohaastatteluun parin paivan varoitusajalla. Sain isovanhemman hoitajaksi, onneksi. Haastattelu paivana minut valittiin paikalle, mutta minulle tuli olla mahdollisuus paasta toihin nopeasti=seuraavalla viikolla toihin. Oli siina suunnittelua saada hoitajia, koska paivahoitopaikka aukeni "vasta" parin viikon paasta. Oli hilkulla, etta lapset olisivat joutuneet muualle hoitoon kuin lahipaivakotiin ja samaan ryhmaan.
Eli pitaisi olla jonkunlainen oikeus paivahoitoon. Nykyaan lyhyita tyosopimuksia on niin paljon, etta vakisin voi tulla parin viikon parin kuukauden tyottomyyksia, jonka jalkeen lapsilla taas paivahoidon tarvetta.
Olette täysin elämästä vieraantuneita. Nykyään työttömille on jatkuvasti kaikenlaisia virike- työnhaku ym. kursseja, joille jos ei pääse, saa karenssin. Mä pitäisin mieluummin lapsen kotona kanssani kuin kököttäsin yksin kotona noi väliajat, mutta hän tykkää kuulemma mennä leikkimään kavereiden kanssa.
[/quote]
Samaa mieltä. Kuka työtön oikeasti on ma-pe joka pöivä klo 8-16 haastatteluissa? Ette vain viitsi hoitaa lapsianne. Onneksi tähän tulee muutos, saatte viedä lapsiraukkanne vain osa-aikaiseen hoitoon.
Päivähoito-oikeuteen suunniteltu rajaus tulee käsittääkseni koskemaan vain äitiys- ja perhevapailla kotona olevia vanhempia. Työttömänä siis tulee jatkossakin saamaan pitää lapsi täyspäiväisesti hoidossa.
jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen - myös työttömienvanhempien lapsilla. Ei päivähoito ole vain lastenhoitoa, vaan myös laadukkaan suunnitelmallisen varhaiskasvatuksen toteuttamispaikka.
Kyllä mä ymmärrän, että työttömän lapsi on puolipäiväisenä. Kokopäiväisenä on ihan liikaa eikä sille ole tarvetta.
Lasta ei saa rangaista vanhempien työttömyydestä. Olisi törkeää, että työpaikan menetys tarkoittaisi että lapsi pitää ottaa pois tutusta hoitopaikasta ja laittaa johonkin uuteen kun töitä saa. Vielä mahdollisesti toiselle puolelle kaupunkia hankalien matkojen päähän.
Kunta kun ei kahdessa viikossa pysty järjestämään yleensä sitä lähipäiväkotia. Sen lisäksi työ pitää aika usein ottaa vastaan nopeammalla varoitusajalla, joten siinäpä työtön joutuisi kieltäytymään työpaikasta. Sekö sitten olisi järkevää?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:36"]
[/quote]
Näin on näreet. Tällaisille lisääntyjille saisi laittaa tulpan sinne. Ei heidän mukeloistaan muuta tule kuin uusia elättejä veronmaksajille.
[/quote]
Minulla oli vakituinen työpaikka kun sain lapset. Jos olisin ottanut lapset pois hoidosta joka työpätkän jälkeen, heillä olisi vaihtuneet hoitopaikat lyhyelläkin aikavälillä lukemattomia kertoja. Jos te kommentoijat olette töissä, antaa työttömillekin toivoa kun idiootteja palkataan. Kukaan kun ei synny työttömäksi ja vain idiootti kuvittelee, että jos vanhempi on juuri nyt työtön, hän on lapsen syntyessäkin työtön. Minulla oli työpaikka silloin isossa firmassa, joka lakkautui kokonaan äitiyslomani aikana. Hoitopaikka mahdollisti sen, että sain otettua työn nopeasti vastaan. Mutta jos puusilmä ei halua nähdä näitä erilaisia tilanteita, minkäs voi. Sääli vain työnantajaa, joka on palkannut ääliön. Työttömistä löytyisi parempia ja vain idiootit väittävät, ettei löydy. Terkuin nimimerkki vakityössä taas
nykyään.
Mulla ainakin on lapset hoidossa osa-aikaisesti, koska käytännössä en voinut hakea töitä ennen kuin hoitopaikka oli varmistunut ja hoito aloitettu. Mihin hittoon sitä saa lapset yhtäkkiä kun haastattelu napsahtaa 50km päähän keskelle päivää päivän varoitusajalla? Ei kaikilla ole isovanhempia eläkkeellä.
Toiseksi alani on sellainen,e ttä jos töitä saa, ne voivat tulla myös päivän varoitusajalla. kukaan ei palkkaa sellaista, joka kiittää paikasta ja sanoo voivansa aloittaa 2 viikon päästä, eli sitten kun lapsille on kunta järjestänyt lakisääteisen päivystyspaikan työllistymisen vuoksi. Näinä aikoina se hoitopaikka on oltava valmiina, työt menee seuraavalle jonosta jos alkaa hankalaksi. Lapset varsinkin on oikea kauhistus monelle työnantajalle ja todella pitää varoa antamasta vaikutelmaa, että pienistä lapsista olisi mitään vaivaa tai hidastetta työnteolle. Surullista :(
Minusta on kurjaa pitää pieniä lapsia varmuuden vuoksi 3 päivää viikosta hoidossa. Mutta toisaalta olen nyt päässyt ongelmitta pariin haastatteluun ja pystyyt tekemään hälytysluontoisia sijaisuuksia pariin otteeseen. Toivon, että vähän vakituisempi paikkakin löytyisi pian.
Sitä mietin minäkin, kunnes hoitovapaat loppuivat ja oli aika hakea töitä. Eipä ollutkaan helppoa saada lapsille hoitajaa keskelle arkipäivää nopealla aikataululla. Kaikki kaverit ja sukulaiset oli rekrytoitu, ja päivät menivät siinä, että ensin roudasin lapsia pyörällä sille joka ehti heitä katsoa ja sitten pyöräilin milloin minnekin ja sieltä taas jonnekin ja lopulta tuntui että pyöritän jotain logistiikkafirmaa sydänkohtauksen partaalla, kun joka päivässä oli oma jännitysmomenttinsa siinä, saanko lapsia hoitoon ylipäänsä yhtään mihinkään, jos hoitajalle tulee este, ja mitä sitten teen.
Minun ainakin olisi ollut aivan pakko laittaa lapset hoitoon jos tilanne olisi jatkunut.